چرا خودروهای چینی ستاره‌های نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ بودند؟

 

چرا خودروهای چینی ستاره‌های نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ بودند؟

 
نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ متفاوت از سال‌های گذشته و برای نمایش توانمندی‌های صنعت خودروسازی چین در سطح جهانی برگزار شد. 
 
آنچه نمایشگاه خودرور چین را مثبت نشان می‌دهد، پیش‌نمایش بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان و اهداف خودروسازان این بخش برای صادرکردن محصولات به سایر کشورها است. پیش‌از‌این، خودروهای حاضر در نمایشگاه‌های خودرو چین اغلب کپی‌برداری از محصولات درجه‌یک اروپایی و آمریکایی بودند. این نکته‌ای است که هر بیننده‌ای به‌راحتی می‌توانست در نگاه اول تشخیص دهد. 
 
 
بااین‌حال، نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ رویداد متفاوتی برای صنعت خودروسازی چین بود که درمقایسه‌با گذشته، اهداف متفاوتی نیز داشت. در این نمایشگاه، خودروسازان محلی می‌توانستند با افتخار محصولات خود را درکنار برندهای غربی نمایش دهند. در بسیاری از مواقع، خودروسازان چینی طرح‌های مفهومی و خلاقانه به‌نمایش گذاشتند که توجه عموم بازدیدکنندگان را به‌خود جلب کرد. به‌عنوان مثال، خودرو مفهومی BYD، جیلی، خودرو الکتریکی جدید نیو (Nio) و سدان ایکس‌پنگ (Xpeng) ازجمله ستاره‌های واقعی نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ بودند. 
 
 
ده سال پیش، خودروهای چینی کیفیت مطلوبی نداشتند. پس‌از‌آن، کپی‌برداری از محصولات برندهای دیگر آغاز شد. به‌زودی، محصولاتی وارد بازار چین شد که به هوندا سیویک دهه‌ی ۱۹۸۰ شباهت زیادی داشتند. بااین‌حال در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷، طرح‌های ارائه‌شده بیشتر بومی شده بودند و حالا کیفیت ساخت باید بهتر می‌شد. هنوزهم کیفیت خودروهای چینی در سطح مطلوبی نیست؛ اما این پیشرفت در چنین دوره‌ی کوتاه درخورتوجه است.
 
 
هیچ‌کدام از بازدیدکنندگان نمایشگاه شانگهای نمی‌توانستند خودرو کپی‌برداری‌شده پیدا کنند؛ زیرا اصولا چنین خودروهایی در نمایشگاه حضور نداشتند. آخرین مورد از تخلف آشکار برندهای چینی در کپی‌برداری به استفاده‌ی لندویند (Landwind) از طرح لندرور بازمی‌گردد که با پیروزی دعوی خودروساز بریتانیایی همراه شد. اکنون با پیشرفت خودروسازی، شرکت‌های چینی سعی می‌کردند از ارتباطات واقعی جهانی و فناوری خود برای جلب بازدیدکننده استفاده کنند. 
 
 
آخرین نکته این است که خودروسازان چینی در نمایشگاه اخیر از طرح‌های خود برای صادرات مدل‌های تولید به اروپا صحبت می‌کردند. درواقع، بیشتر برندهای چینی تاریخ‌های دقیقی برای عرضه مدل‌های خود در بازارهای اروپایی ارائه دادند. Wey اولین برند لوکس چینی است که اولین محصول خود را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ برای بازار اروپا عرضه می‌کند. خودروساز الکتریکی Aiways نیز سال آینده را برای حضور در بازار اروپا اعلام کرده و سایر برندها نیز به تاریخ‌هایی پس‌ازآن اشاره کرده‌اند. 
 
 
برندهای یادشده اولین خودروسازان چینی بودند که خود را در سطح جهانی مطرح می‌کنند؛ اما قطعا آخرین برندها نخواهند بود. نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ نشان می‌دهد چین به یکی از بازارهای اصلی خودروسازی در جهان تبدیل شده است. البته، خودروسازان چین باید بر مشکلات بزرگی مثل برندسازی و افزایش کیفیت سواری غلبه کنند. باوجوداین، باتوجه‌به پیشرفت خودروسازان چینی و موفقیت برندهایی مانند کیا و هیوندای و داچیا در سال‌های اخیر، بعید نیست آن‌ها نیز بتوانند در سال‌های آینده در سطح جهانی عمل کنند.
 
درادامه، به برخی از خودروسازان چینی و محصولات برجسته‌ی آن‌ها اشاره می‌کنیم. نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ میزبان شماری از برندهای تجاری و مدل‌هایی بود که هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید. در میان آن‌ها، خودرو H5 اسپرت به‌چشم می‌خورد که ساخته‌ی شرکت Hongqi است. Hongqi خودروسازی چینی است که بیشتر به‌دلیل تولید خودروهای لیموزین و سدان باکیفیت برای مقام‌های دولتی شناخته می‌شود. باوجوداین همان‌طورکه می‌بینید، H5 اسپرت به خودروهای رسمی و دولتی شباهتی ندارد. درحقیقت، این خودرو اسپرت که در کلاس سدان اندازه‌متوسط عرضه شده، جایگزینی برای مدل معمولی Hongqi H5 ارائه شده است.
 
 
H5 اسپرت در‌مقایسه‌با مدل معمولی، با انبوهی از به‌روزرسانی‌ها در فضای بیرونی مواجه شده است. ازجمله‌ی این به‌روزرسانی‌ها عبارت‌اند از: سپرهای جدید جلو و عقب، جلوپنجره‌ی بازطراحی‌شده، رنگ سیاه براق پایین سپر، اسپویلر و خروجی‌های چهارگانه‌ی اگزوز. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این خودرو که در نمایشگاه شانگهای رونمایی شده، رنگ زرد روشن با سقف سیاه است. از پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در این مدل استفاده شده است. پیشرانه به جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته متصل می‌شود و مانند مدل معمولی H5، از سیستم محرک جلو بهره می‌برد. هر دو مدل H5 و H5 اسپرت براساس پلتفرم Mazda6 ساخته شده‌اند.
 
 
طول و عرض و ارتفاع مدل معمولی H5 به‌ترتیب ۴،۹۴۵ و ۱،۸۴۵ و ۱،۴۷۰ میلی‌متر و فاصله‌ی محوری‌اش ۲،۸۷۵ میلی‌متر است؛ یعنی ۸۰ میلی‌متر طول، ۵ میلی‌متر عرض، ۲۰ میلی‌متر ارتفاع و ۳۵ میلی‌متر فاصله‌ی محوری بیشتری درمقایسه‌با نسل سوم سدان Mazda6 دارد.
 
 
برند برقی نیو نیز از سدان مفهومی جدیدی در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. ای‌تی پریویو (ET Preview) پیش‌نمایشی از سدان برقی بزرگی است که نیو قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ راهی بازار کند. ET از طرح بدنه‌ی فست‌بک همراه‌با سقف پانورامیک و رینگ‌های آلومینیومی در ترکیب با قطعات فیبر کربن برای بدنه برخوردار است که باعث بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی خودرو می‌شوند. گفته می‌شود چراغ‌های LED ماتریسی هوشمند با عملکردی مشابه چشم انسان طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که چراغ‌های عقب حالتی مشابه ضربان قلب را به‌نمایش می‌گذارند.
 
 
در داخل، خودرو الکتریکی نیو ET از قفل الکترومکانیکی به‌جای دستگیره‌های سنّتی استفاده می‌کند و دستیار دیجیتال NOMI برای کمک به راننده ازطریق سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی و ناوبری را شامل می‌شود. سیستم سرگرمی‌و‌اطلاعاتی همیشه متصل، از فناوری تشخیص صدا برای عملکرد استفاده می‌کند.
 
 
نیو ET از بسته‌ی باتری پرچگالی نیکل-کبالت-منگنز و موتورهای الکتریکی ۲۲۰ کیلووات بهره می‌برد که این شرکت ادعا می‌کند با استاندارد NEDC چین، تا ۵۱۰ کیلومتر شعاع حرکتی را پوشش می‌دهد. موتورهای آهن‌ربایی دائم با بهره‌وری درخورتوجه برای چرخ‌های جلو درکنار موتورهای القایی با عملکرد چشمگیر در عقب قرار دارند. به‌نظر می‌رسد سیستم محرکه شبیه شاسی‌بلند ES6 باشد.
 
 
نیو پس از عرضه‌ی نسخه‌ی محدود ابرخودرو برقی EP9، به ساختن مدل‌های شاسی‌بلند روی آورد. شاسی‌بلند ES6 از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد و اندازه‌ی آن تقریبا‌ با آئودی Q7 برابری می‌کند. ES6 از بسته‌ی باتری ۸۴ کیلووات‌‌ساعتی با شعاع حرکتی ۵۱۰ کیلومتر طبق استاندارد NEDC بهره می‌برد. 
 
خودرو مفهومی ET پریویو را تیم طراحی BMW i، ازجمله طراح بیرونی آن، کریس تاماسون، طراحی کرد. ET در مونیخ طراحی شده؛ اما هم‌اکنون فقط برای فروش در بازار چین برنامه‌ریزی شده است. نیو هنوز برنامه‌ای برای صادرات این مدل در آینده نزدیک ندارد.
 
نیو تاکنون حدود ۱۵,۰۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی هفت سرنشین ES8 را در چین تحویل داده است که از اواسط سال گذشته‌ی میلادی، با قیمت حدودا ۶۶,۰۰۰ دلاری عرضه شد. نیو ES6 نیز با قیمتی حدود ۵۳,۰۰۰ دلار بدون محاسبه‌ی یارانه‌ی دولتی عرضه می‌شود. 
 
 
افزون‌براین، نیو یکی از شبکه‌های قدرتمند شارژ خودرو برقی را در چین با نام One click for power گسترش داده که مصرف‌کنندگان سایر برندها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. شبکه‌ی شارژ نیو ازطریق پلتفرم پیام‌رسان WeChat به‌ازای هربار سرویس با ۴۰ دلار دردسترس است. تاکنون، مالکان خودروهای الکتریکی نیو از این خدمات بیش از ۹۳,۰۰۰ بار استفاده کرده‌اند. 
 
 
 

منبع (source)

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

چانگ یو چین
1

خودروسازهایه چینی ده ساله محصولات بی کیفیتشون را به مردم ایران انداختن و حسابی تجربه کسب کردن و ایراداتشون را پیدا کردن و حالا درحال پیشرفت هستن
جالبه مردم ما همون بی کیفیت ها را میپرستن و قیمت گزافی هم براش پرداخت میکنن و تو همین سایت شما چنان جانب دارانه صحبت میکنن انگار خودشون صاحب کارخانه چینی هستن.
چینی ها که به تولید با کیفیت برسن دیگه هرگز به ایران محصولاتشونو نمیدن و تمام شرکت ها هم جمع کردن رفتن از ایران.

11:07  1398/02/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : 19 cvt اسفند ، حتما سخا یا نشانی املاک و اسکان مشکل داری ، به نمایندگی مراجعه کنید.
عادل j7 : سی میلیون تومان کسر شده یعنی مبلغ 12/468/972/000 بابت تکمیل وجه باید واریز شود
شاهین پلاس : سلام واقعا برای 4ماه تاخیر 9 میلیون چطوری محاسبه شده مغزم سوت کشید از این مبلغ داداش
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151 : سلام هرکسی که فاکتور شود لطفا شماره پذیرش اعلام کنه ممنون ازشما
فعال : فوری . طرح تبدیل فعال شد
دنا آپشنال : سلام دوستان دنا آپشنال تحویلی 30 دی رنگ خاکستری کسی فاکتور شده؟؟ تا تکمیل وجه چه تاریخی رنگ خاکستری فاکتور شده؟؟؟
نیسان ناردوگری : دوستان اکستند ها دارن پلاک میشن سایپا گفت تا بیست پنجم همه پلاک شدن باز زنگ بزنید سایپا هی پیگیر بشین تا بلای آبی ها سرمون نیاذ
حسین تحویل ابان : منم تحویل 30 ابان هستم ولی تبدیل رینگ برای من نیوده😳😳
اسدالهی : داش ایشالا امروز اوکی بشه تحویل بگیری
اسدالهی : بچه ها میگن 4و5 روز طول می کشه ایشالا زودتر می گیری
مصطفی : سلام من سوم البته بعد ظهر پلاک پلاک شدم تحویل حضوری زدم ولی خبری نیست
مصطفی : جناب آقای اسداللهی مبارکتون باشه
207 : سلام ، بعد از اینکه پرداخت دوم رو واریز کردید ممکنه 3,4 روز بنویسه فاقد صف است تا آپدیت شده ، در کل فاقد صف یعنی به زودی فاکتور میشی ، ولی دی ماهی ها فک نکن دارن فاکتور میشن برای همه بعد از واریز میزنن بعد از 3,4 روز درست میشه و میگه کدوم ماه داره فاکتور میشه.