معرفی کامل سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده

 

معرفی کامل سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده

 
وجود سیستم‌های کمک‌راننده‌ی مدرن در خودروهای امروزی گاهی اوقات گیج‌کننده است. چه تفاوتی بین دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از مسیر وجود دارد؟ و تفاوت بین دوربین دید محیطی با سیستم دوربین 360 درجه چیست؟ شما باید پاسخ این سؤالات را بدانید زیرا آن‌ها جان شما را حفظ خواهند کرد.
 
در ادامه شما را با اکثر این تکنولوژی‌های جدید که به عنوان سیستم‌های کمک‌راننده عمل می‌کنند آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 
دستیار پارک فعال
 
سیستم‌های دستیار پارک فعال به‌طور خودکار خودروی شما را با کمترین دخالت و یا حتی بدون دخالت راننده پارک می‌کنند. دستیار پارک دوبل یکی از کارکردهای این سیستم بوده هرچند بسیاری از آن‌ها می‌توانند در پارک عمودی خودرو نیز به شما کمک کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار پارک، دستیار پارک خودکار، دستیار پارک هوشمند از راه دور، دستیار پارک هوشمند، دستیار پارک، اتوپارک
 
سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی می‌توانند به‌صورت خودکار سرعت خودرو را به منظور حفظ فاصله‌ی امن با خودروی جلویی تنظیم کنند. این فواصل می‌توانند به‌صورت دستی نیز تنظیم شوند که معمولاً به طول یک تا چهار خودرو می‌باشد.
 
کروز کنترل تطبیقی مجهز به عملکرد توقف و حرکت قادر است در سرعت‌های بسیار پایین از جمله ترافیک عمل کند و این سیستم برای چنین وضعیت‌هایی عالی است.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار کروز تطبیقی، کروز کنترل فعال، کروز کنترل هوشمند، کروز کنترل راداری، دیسترونیک
 
 
چراغ‌های جلوی تطبیقی جهت حرکت فرمان را دنبال می‌کنند. برخی سیستم‌ها این کار را با چرخش فعال چراغ‌های جلو انجام می‌دهند در حالی که برخی دیگر نیز چراغ‌های جداگانه‌ای را روشن می‌کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: چراغ‌های دینامیک، چراغ‌های فعال
 
 
چراغ‌های جلوی مجهز به نوربالای خودکار در زمان مواجه شدن با خودروی روبرویی یا شرایط خطرناک به‌صورت خودکار بین چراغ‌های نوربالا و نورپایین تغییر وضعیت می‌دهند. برای مثال زمانی که شما با نوربالا در حال حرکت بده و خودرویی از فاصله‌ی دور در حال نزدیک شدن باشد، نوربالای خودکار به‌صورت خودکار به نورپایین تغییر وضعیت می‌دهد تا خودروی روبرویی رد شود.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار نوربالا، نوربالای هوشمند، کنترل نوربالا، دستیار نور
 
پایش نقاط کور
 
پایش نقاط کور یک سیستم غیرفعال است که به رانندگان درباره وجود اشیایی در نقاط کور خودرو هشدار می‌دهد. این هشدارها معمولاً به‌صورت یک چراغ در آینه‌بغل خودرو ظاهر می‌شوند. در برخی موارد، سیستم‌های پایش نقاط کور هشداری شنیدنی نیز از خود ساتع می‌کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار کناری، تشخیص نقاط کور، هشدار تغییر لاین حرکتی، هشدار منطقه کور در کناره خودرو، سیستم اطلاعات نقاط کور، BLIS، هشدار برخورد نقاط کور، دستیار نقاط کور، دستیار تغییر لاین
 
هشدار برخورد از جلو
 
هشدارهای برخورد از جلو همان‌گونه که از نامشان مشخص است به راننده درباره‌ی تصادف قریب‌الوقوع هشدار می‌دهند. این هشدارها معمولاً به‌صورت شنیداری و روشن شدن فلاشرها انجام می‌شود.
 
دیگر نام‌های معمول: هشدار برخورد جلو، دستیار پیشگیری از برخورد، هشدار مانع جلو، پیشگیری از برخورد شهری
 
ترمز اضطراری خودکار
 
همان‌گونه که نام سیستم نشان می‌دهد، ترمز اضطراری خودکار درصورتی‌که وقوع تصادف را تشخیص دهد بدون دخالت راننده دست‌به‌کار خواهد شد و سرعت را کم خواهد کرد. ترمز اضطراری خودکار به سیستمی همه‌گیر تبدیل شده و اکثر خودروسازان آن را در محصولات خود نصب می‌کنند. این سیستم می‌تواند شدت تصادف را در صورت عدم توانایی از پیشگیری آن کاهش دهد.
 
این سیستم‌ها گاهی اوقات با عملکرد تشخیص عابران پیاده هم همراه می‌شوند و بسیاری از خودروسازان سیستم‌هایی را ارائه کرده‌اند که در زمان دنده‌عقب رفتن نیز کار می‌کند.
 
دیگر نام‌های معمول: سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، هشدار پیشگیری از برخورد جلو، ترمز خودکار جلو، ترمز فعال، دستیار پیشگیری از برخورد جلو، سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری جلو، سیستم پیشگیری از تصادف، پشتیبان ترمز هوشمند، پشتیبان ترمز شهری هوشمند، دستیار ترمز فعال، ترمز پیشگیری از برخورد
 
فرمان پذیری اضطراری خودکار
 
دستیار فرمان اضطراری خودکار به راننده در فرمان دادن به خودرو و به منظور پیشگیری از برخورد با مانع کمک می‌کند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار پیشگیری از برخورد، دستیار فرار از تصادف، دستیار فرمان پذیری اجتناب‌ناپذیر
 
هشدار خروج از لاین حرکتی
 
هشدار خروج از لاین به راننده در زمان عبور از روی خط‌کشی‌های جاده هشدار می‌دهد. این هشدار معمولاً به‌صورت شنیداری انجام می‌شود اما برخی خودروسازان از هشدارهای بصری نیز استفاده کرده‌اند که معمولاً به‌صورت لرزش‌های روی فرمان و چراغ‌های هشدار صورت می‌گیرد.
 
 
دستیار حفظ خودرو بین لاین حرکتی
 
اگر راننده از روی خط‌کشی‌های جاده عبور کند، دستیار حفظ خودرو بین لاین خودرو را به بین خطوط بازمی‌گرداند. این سیستم‌ها معمولاً دارای عملکرد هشدار خروج از لاین هم هستند.
 
دیگر نام‌های معمول: پیشگیری از خروج از جاده، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خطوط با دستیار فرمان، دستیار لاین، کمک به حفظ خودرو بین خطوط
 
مرکزگیری لاین حرکتی
 
سیستم مرکزگیری لاین حرکتی باعث می‌شود خودرو از بین خطوط خارج نشود و این کار را نگه‌داشتن خودرو بین خط‌کشی‌های جاده انجام می‌دهد. در حالی که سیستم دستیار حفظ خودرو بین لاین حرکتی یک سیستم واکنشی است که تنها در زمان خارج شدن خودرو از خطوط کار خود را انجام می‌دهد، این سیستم رویکردی پیشگیرانه داشته و به‌صورت فعال خودرو را بین خطوط نگه می‌دارد.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار لاین، دستیار فرمان پذیری، دستیار دنبال کردن لاین حرکتی، دستیار ردیابی لاین، دستیار فرمان پذیری فعال، دستیار حفظ خودرو بین خطوط فعال،
 
دید در شب
 
دید در شب از تصویرپردازی گرمایی برای نمایش اشیا در جاده استفاده می‌کند. این سیستم چیزهایی را نشان می‌دهد که چشم انسان در تاریکی به سختی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار دید در شب
 
 
این سیستم در صورت وجود شی یا خودرویی در زمان دنده‌عقب رفتن به راننده هشدار می‌دهد. اکثر سیستم‌ها همچنین جهت خودرویی که در حال نزدیک شدن است را نیز نشان می‌دهند.
 
دیگر نام‌های معمول: تشخیص مسیر حرکتی عقب، دستیار ترافیک پشتی، هشدار برخورد پشتی، پایش ترافیک عقب، هشدار ترافیک عقب
 
 
سیستم‌های دوربین دید محیطی از چندین دوربین نصب شده در بدنه‌ی خودرو برای ایجاد دیدی 360 درجه استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها همچنان در حال بهبود هستند و حتی برخی خودروهای لوکس می‌توانند مدلی سه‌بعدی از خودروی شما را ایجاد کنند و با آن اطراف خودرو را به‌طور کامل زیر نظر بگیرید.
 
دیگر نام‌های معمول: دید محیطی، پایش دید محیطی، دوربین 360 درجه، پایش پانورامیک، سیستم دوربین چند نمایشی
 
 
تعدادی از خودروسازان این سیستم‌ها را عرضه می‌کنند. در ساده‌ترین حالت، این سیستم‌ها از کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی برای حرکت خودکار خودرو استفاده می‌کنند. البته رانندگان باید به جاده توجه داشته باشند زیرا این سیستم‌ها هنوز هم به دخالت راننده در شرایط خاص نیازمند هستند. در زیر تعدادی از سیستم‌های رانندگی نیمه‌خودکار شناخته شده که توسط خودروسازان ارائه می‌شوند را معرفی کرده‌ایم.
 
 
خودروسازان معمولاً چندین سیستم ایمنی را در یک پکیج عرضه می‌کنند. بسیاری از این پکیج‌ها شامل نرم‌افزار رانندگی نیمه‌خودکار هستند. در زیر چندین پکیج ایمنی شناخته شده را معرفی کرده‌ایم.
 
آکورا واچ (آکورا): این پکیج از سیستم‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از لاین حرکتی، نوربالای خودکار و مرکزگیری لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
کوپایلوت 360 (فورد، لینکلن): پکیج این خودروساز آمریکایی شامل پایش نقاط کور با هشدار ترافیک پشتی، هشدار خروج از لاین با دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و نوربالای خودکار می‌باشد.
 
هوندا سنسینگ (هوندا): متشکل از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از لاین با دستیار حفظ خودرو بین خطوط، مرکزگیری لاین حرکتی، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای خودکار.
 
سیستم ایمنی پلاس 2.0 لکسس (لکسس): این پکیج از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از لاین حرکتی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
سپر ایمنی 360 (نیسان): این بسته ایمنی از سیستم‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، ترمز اضطراری خودکار عقب، هشدار خروج از لاین حرکتی، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی و نوربالای خودکار تشکیل شده است.
 
آی سایت (سوبارو): این بسته از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
تویوتا سیفتی سنس 2.0 (تویوتا): سیستم‌های تشکیل دهنده این بسته عبارت‌اند از: هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از لاین حرکتی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کمک‌راننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
محسن : مسلمه، کرمان هیچ وقت بموقع تحویل نمیده مخصوصا الان که سود تاخیر رو نصف کرده
سجاد : سلام برهمگی. دوستانی که تحویل گرفتن ماشین رو موقع دنده عوض کردن به حالت حالا پارک یا خلاص یا حرکت چرایه تقه کوچیک میزنه وماشین هم تکان میخوره ..؟ اگراطلاعی دارین راهنمایی بفرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی
مظلومی : 24 ابان 79 میلیون چک رسید، ثبت نام 24 تیر فاکتور 7 مرداد ناه🙏😭
میلاد : با این که اون تاریخ من در سفر هستم . سعیمو میکنم که یه روز زودتربرگردم تهران تا بتونم در این تجمع باشم
مظلومی : 7 مرداد فاکتور شدم
مظلومی : اخه توکه اینا رو میدونی من که 7 مرداد فاکتور شدم چرا پلاک نشدم بعد این تاریخ دارن پلاک میکنن تحویل میدن ،خسته کردن روح و روان ملت رو نمایندگی میگه میشه صبر کنید تا کی صبر
نیسان تکسوز : سلام کسی قیمت نیسان تکسوز صفر قیمت داره چنده ؟
کوییک اس : سرچ کن پیگیری وضعیت خودروی مشتری برو داخلش اطلاعات وارد کن
کوییک اس : دوستان خواهشا به من بگید چطوری و کجا از وضعیت خودرو مطلع بشم ممنون میشم
پویان : سلام دوستان کوییک اس تکمیل وجه 30 تیر طرح عادی الان فاکتور شد خداروشکر انتظار تموم شد و تجربه ای شد که دیگه سمت سایپا نیام