معرفی کامل سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده

 

معرفی کامل سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده

 
وجود سیستم‌های کمک‌راننده‌ی مدرن در خودروهای امروزی گاهی اوقات گیج‌کننده است. چه تفاوتی بین دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از مسیر وجود دارد؟ و تفاوت بین دوربین دید محیطی با سیستم دوربین 360 درجه چیست؟ شما باید پاسخ این سؤالات را بدانید زیرا آن‌ها جان شما را حفظ خواهند کرد.
 
در ادامه شما را با اکثر این تکنولوژی‌های جدید که به عنوان سیستم‌های کمک‌راننده عمل می‌کنند آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 
دستیار پارک فعال
 
سیستم‌های دستیار پارک فعال به‌طور خودکار خودروی شما را با کمترین دخالت و یا حتی بدون دخالت راننده پارک می‌کنند. دستیار پارک دوبل یکی از کارکردهای این سیستم بوده هرچند بسیاری از آن‌ها می‌توانند در پارک عمودی خودرو نیز به شما کمک کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار پارک، دستیار پارک خودکار، دستیار پارک هوشمند از راه دور، دستیار پارک هوشمند، دستیار پارک، اتوپارک
 
سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی می‌توانند به‌صورت خودکار سرعت خودرو را به منظور حفظ فاصله‌ی امن با خودروی جلویی تنظیم کنند. این فواصل می‌توانند به‌صورت دستی نیز تنظیم شوند که معمولاً به طول یک تا چهار خودرو می‌باشد.
 
کروز کنترل تطبیقی مجهز به عملکرد توقف و حرکت قادر است در سرعت‌های بسیار پایین از جمله ترافیک عمل کند و این سیستم برای چنین وضعیت‌هایی عالی است.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار کروز تطبیقی، کروز کنترل فعال، کروز کنترل هوشمند، کروز کنترل راداری، دیسترونیک
 
 
چراغ‌های جلوی تطبیقی جهت حرکت فرمان را دنبال می‌کنند. برخی سیستم‌ها این کار را با چرخش فعال چراغ‌های جلو انجام می‌دهند در حالی که برخی دیگر نیز چراغ‌های جداگانه‌ای را روشن می‌کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: چراغ‌های دینامیک، چراغ‌های فعال
 
 
چراغ‌های جلوی مجهز به نوربالای خودکار در زمان مواجه شدن با خودروی روبرویی یا شرایط خطرناک به‌صورت خودکار بین چراغ‌های نوربالا و نورپایین تغییر وضعیت می‌دهند. برای مثال زمانی که شما با نوربالا در حال حرکت بده و خودرویی از فاصله‌ی دور در حال نزدیک شدن باشد، نوربالای خودکار به‌صورت خودکار به نورپایین تغییر وضعیت می‌دهد تا خودروی روبرویی رد شود.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار نوربالا، نوربالای هوشمند، کنترل نوربالا، دستیار نور
 
پایش نقاط کور
 
پایش نقاط کور یک سیستم غیرفعال است که به رانندگان درباره وجود اشیایی در نقاط کور خودرو هشدار می‌دهد. این هشدارها معمولاً به‌صورت یک چراغ در آینه‌بغل خودرو ظاهر می‌شوند. در برخی موارد، سیستم‌های پایش نقاط کور هشداری شنیدنی نیز از خود ساتع می‌کنند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار کناری، تشخیص نقاط کور، هشدار تغییر لاین حرکتی، هشدار منطقه کور در کناره خودرو، سیستم اطلاعات نقاط کور، BLIS، هشدار برخورد نقاط کور، دستیار نقاط کور، دستیار تغییر لاین
 
هشدار برخورد از جلو
 
هشدارهای برخورد از جلو همان‌گونه که از نامشان مشخص است به راننده درباره‌ی تصادف قریب‌الوقوع هشدار می‌دهند. این هشدارها معمولاً به‌صورت شنیداری و روشن شدن فلاشرها انجام می‌شود.
 
دیگر نام‌های معمول: هشدار برخورد جلو، دستیار پیشگیری از برخورد، هشدار مانع جلو، پیشگیری از برخورد شهری
 
ترمز اضطراری خودکار
 
همان‌گونه که نام سیستم نشان می‌دهد، ترمز اضطراری خودکار درصورتی‌که وقوع تصادف را تشخیص دهد بدون دخالت راننده دست‌به‌کار خواهد شد و سرعت را کم خواهد کرد. ترمز اضطراری خودکار به سیستمی همه‌گیر تبدیل شده و اکثر خودروسازان آن را در محصولات خود نصب می‌کنند. این سیستم می‌تواند شدت تصادف را در صورت عدم توانایی از پیشگیری آن کاهش دهد.
 
این سیستم‌ها گاهی اوقات با عملکرد تشخیص عابران پیاده هم همراه می‌شوند و بسیاری از خودروسازان سیستم‌هایی را ارائه کرده‌اند که در زمان دنده‌عقب رفتن نیز کار می‌کند.
 
دیگر نام‌های معمول: سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، هشدار پیشگیری از برخورد جلو، ترمز خودکار جلو، ترمز فعال، دستیار پیشگیری از برخورد جلو، سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری جلو، سیستم پیشگیری از تصادف، پشتیبان ترمز هوشمند، پشتیبان ترمز شهری هوشمند، دستیار ترمز فعال، ترمز پیشگیری از برخورد
 
فرمان پذیری اضطراری خودکار
 
دستیار فرمان اضطراری خودکار به راننده در فرمان دادن به خودرو و به منظور پیشگیری از برخورد با مانع کمک می‌کند.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار پیشگیری از برخورد، دستیار فرار از تصادف، دستیار فرمان پذیری اجتناب‌ناپذیر
 
هشدار خروج از لاین حرکتی
 
هشدار خروج از لاین به راننده در زمان عبور از روی خط‌کشی‌های جاده هشدار می‌دهد. این هشدار معمولاً به‌صورت شنیداری انجام می‌شود اما برخی خودروسازان از هشدارهای بصری نیز استفاده کرده‌اند که معمولاً به‌صورت لرزش‌های روی فرمان و چراغ‌های هشدار صورت می‌گیرد.
 
 
دستیار حفظ خودرو بین لاین حرکتی
 
اگر راننده از روی خط‌کشی‌های جاده عبور کند، دستیار حفظ خودرو بین لاین خودرو را به بین خطوط بازمی‌گرداند. این سیستم‌ها معمولاً دارای عملکرد هشدار خروج از لاین هم هستند.
 
دیگر نام‌های معمول: پیشگیری از خروج از جاده، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خطوط با دستیار فرمان، دستیار لاین، کمک به حفظ خودرو بین خطوط
 
مرکزگیری لاین حرکتی
 
سیستم مرکزگیری لاین حرکتی باعث می‌شود خودرو از بین خطوط خارج نشود و این کار را نگه‌داشتن خودرو بین خط‌کشی‌های جاده انجام می‌دهد. در حالی که سیستم دستیار حفظ خودرو بین لاین حرکتی یک سیستم واکنشی است که تنها در زمان خارج شدن خودرو از خطوط کار خود را انجام می‌دهد، این سیستم رویکردی پیشگیرانه داشته و به‌صورت فعال خودرو را بین خطوط نگه می‌دارد.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار لاین، دستیار فرمان پذیری، دستیار دنبال کردن لاین حرکتی، دستیار ردیابی لاین، دستیار فرمان پذیری فعال، دستیار حفظ خودرو بین خطوط فعال،
 
دید در شب
 
دید در شب از تصویرپردازی گرمایی برای نمایش اشیا در جاده استفاده می‌کند. این سیستم چیزهایی را نشان می‌دهد که چشم انسان در تاریکی به سختی می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.
 
دیگر نام‌های معمول: دستیار دید در شب
 
 
این سیستم در صورت وجود شی یا خودرویی در زمان دنده‌عقب رفتن به راننده هشدار می‌دهد. اکثر سیستم‌ها همچنین جهت خودرویی که در حال نزدیک شدن است را نیز نشان می‌دهند.
 
دیگر نام‌های معمول: تشخیص مسیر حرکتی عقب، دستیار ترافیک پشتی، هشدار برخورد پشتی، پایش ترافیک عقب، هشدار ترافیک عقب
 
 
سیستم‌های دوربین دید محیطی از چندین دوربین نصب شده در بدنه‌ی خودرو برای ایجاد دیدی 360 درجه استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها همچنان در حال بهبود هستند و حتی برخی خودروهای لوکس می‌توانند مدلی سه‌بعدی از خودروی شما را ایجاد کنند و با آن اطراف خودرو را به‌طور کامل زیر نظر بگیرید.
 
دیگر نام‌های معمول: دید محیطی، پایش دید محیطی، دوربین 360 درجه، پایش پانورامیک، سیستم دوربین چند نمایشی
 
 
تعدادی از خودروسازان این سیستم‌ها را عرضه می‌کنند. در ساده‌ترین حالت، این سیستم‌ها از کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی برای حرکت خودکار خودرو استفاده می‌کنند. البته رانندگان باید به جاده توجه داشته باشند زیرا این سیستم‌ها هنوز هم به دخالت راننده در شرایط خاص نیازمند هستند. در زیر تعدادی از سیستم‌های رانندگی نیمه‌خودکار شناخته شده که توسط خودروسازان ارائه می‌شوند را معرفی کرده‌ایم.
 
 
خودروسازان معمولاً چندین سیستم ایمنی را در یک پکیج عرضه می‌کنند. بسیاری از این پکیج‌ها شامل نرم‌افزار رانندگی نیمه‌خودکار هستند. در زیر چندین پکیج ایمنی شناخته شده را معرفی کرده‌ایم.
 
آکورا واچ (آکورا): این پکیج از سیستم‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از لاین حرکتی، نوربالای خودکار و مرکزگیری لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
کوپایلوت 360 (فورد، لینکلن): پکیج این خودروساز آمریکایی شامل پایش نقاط کور با هشدار ترافیک پشتی، هشدار خروج از لاین با دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده و نوربالای خودکار می‌باشد.
 
هوندا سنسینگ (هوندا): متشکل از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از لاین با دستیار حفظ خودرو بین خطوط، مرکزگیری لاین حرکتی، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای خودکار.
 
سیستم ایمنی پلاس 2.0 لکسس (لکسس): این پکیج از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از لاین حرکتی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
سپر ایمنی 360 (نیسان): این بسته ایمنی از سیستم‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، ترمز اضطراری خودکار عقب، هشدار خروج از لاین حرکتی، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی و نوربالای خودکار تشکیل شده است.
 
آی سایت (سوبارو): این بسته از هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از لاین حرکتی تشکیل شده است.
 
تویوتا سیفتی سنس 2.0 (تویوتا): سیستم‌های تشکیل دهنده این بسته عبارت‌اند از: هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از لاین حرکتی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی و مرکزگیری لاین حرکتی.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کمک‌راننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه
دنا شش دنده المینیوم : واسه منم اسناد تیک نخورده ولی ارسال به نمایندگی تیکش خورده