تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 

تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 
صنعت خودرو به عنوان نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت این روزها در حالی با کمبود مواد اولیه مواجه است که به گفته فعالان این حوزه توان تولید همه این محصولات در داخل کشور وجود دارد.
تحریم صنایع بالادستی در حالی اعمال می شود که در صورت آگاهی از توانمندی های موجود در این زمینه توان دور زدن این تحریم ها و تامین نیاز داخلی به راحتی وجود دارد به شرط آن که با در اختیار داشتن یک برنامه و با تکیه بر توان و منابع موجود نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام کرد.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که تحریم صنایع بالادستی بر صنعت خودرو تاثیرگذاری زیادی دارد،می گوید:" در زمینه صنایع بالادستی نظیر فولاد و پتروشیمی توانایی بالایی در کشور وجود دارد و نکته جالب و قابل توجهی که وجود دارد این است که بسیاری از این موضوع غافل هستند که به لحاظ منابع زیرزمینی و معادن، حداقل وابستگی را در قطعات بالادستی داریم".
 
وی با بیان این که هم اکنون 70 تا 80 درصد پلیمرها در ایران تولید می شود، می افزاید:" در حال حاضر پلیمرهای خاص که به لحاظ تجهیزات توان تولید آن وجود دارد، اما تیراژ معقولی ندارد و مقرون به صرفه نیست، تولید نمی شود که این امر وابستگی ما را به کشور دیگر گره زده است".
 
این فعال صنعت قطعه یادآور می شود:"محصولاتی نظیر پتروشیمی و صنایع فولاد که توان تولید آن وجود دارد اما مصرف آن خاص خودرو بوده و تناژ مصرف یا تیراژ تولید آن عدد قابل قبولی در سال نیست، برای تولیدکننده شرکت مادر، توجیه اقتصادی ندارد". 
 
وی ادامه می دهد:" در چنین شرایطی سیاست گذاری دولت معنا می یابد تا شرکت های تولید کننده مواد اولیه که بیشتر دولتی هستند را مجاب کند که این آلیاژ و مواد خاص برای مصرف صنایع خودرویی تولید شود که این امر نگاه شایسته ای است".
 
رضایی می افزاید:" بسیاری از کشورهای دنیا که به صنعت خود به عنوان یک حرکت زیربنایی نگاه می کنند نیز این نگاه را داشتند که اگر می توانند، کالایی را از کشور دیگری تامین کنند اما وقتی به این موضوع توجه می کنند که در درازمدت این روند می تواند تبدیل به پاشنه آشیل آن ها شود و آن ها را محدود کند و به عنوان رقیب، در بازه ای از زمان کالا را در اختیار او نگذارد و بتواند او را از میدان به درکند، نسبت به سرمایه گذاری و افزایش عمق ساخت داخل اقدام می کنند".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که فقط بحث ارزبری و توجیه اقتصادی مطرح نیست، تصریح می کند:" ساخت داخل در بسیاری از موارد به لحاظ استراتژیک مهم است و می تواند رقیب را از بابت همان مواد خاص منع کند که نمونه آن گوشی اپل است که تا به امروز به فکر نبود خارج کردن نرم افزارها از اپ استور نبود اما به دلیل رفتار اپل تمام فعالیت های بانکی و مجازی محدود شد که در چنین شرایطی باید اقداماتی پیش بینی و یا نسبت به تهیه زیرساخت ها اقدام می شد".
 
وی می افزاید:" در کشوری مانند چین نرم افزار وی چت وظیفه تمام مراودات را بر عهده دارد به طوری که هزینه تاکسی و کرایه تا جابجایی بانکی و شهریه با آن انجام می شود و در چین ویزا کارت یا کارت اعتباری هیچ معنایی ندارد و همه اقدامات با این نرم افزار انجام می شود بدون این که وابستگی به کشوری داشته باشد".
 
رضایی با تاکید بر این که صنعت خودرو جزو نخستین صنایع تحریم هدفگذاری تا فلج شود، اظهار کرد:" باید ریشه ای به این موارد توجه شود این در حالیست که نه تنها توان تولید بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع بالادستی نظیر پلیمر، فلزات یا منابع دیگر مانند آلومینیوم وجود دارد بلکه توان صادرات آن هست. هم اکنون شرکت دولتی صاحب تولید و دانش، با هدف جذب ارز خارجی به صادرات رو اورده و تولیدکننده داخلی را رها کرده در صورتی که اگر قیمت مواد اولیه دو قیمتی شود و بخشی به صنعت خودرو به قیمت رقابتی داده شود و بخش دیگر به قیمت صادراتی و رقابتی تر اختصاص یابد جبران مافات می شود". 
 
این کارشناس صنعت خودرو و قطعه با اشاره به تجربه سایر کشورها در جایگزین کردن مواد اولیه یاد آور می شود:" این اقدام نیاز به کار مهندسی و دانشگاهی دارد و می توان برخی از محصولات را تغییر داد و جابجا کرد و این موضوعی است که خودروسازان داخلی در حال دنبال کردن آن هستند تا موادی که قابلیت جایگزینی ندارند را با تکیه بر های تک داخلی سازی کنند".
 
وی می افزاید:" بخش قابل توجهی از مواد بالادستی در داخل تولید می شود و معادن و منابع آن در کشور موجود است و در صورت کار کارشناسی درست و هدفگذاری و همچنین نظارت از ابتدا تا انتها مشخص خواهد شد سیستم تا چه اندازه پیشرفت خواهد کرد".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که هم اکنون در بخش پتروشیمی توان بالایی وجود دارد، تصریح می کند:" این توانمندی به اندازه ای است که نه تنها نیاز صنعت خودرو بلکه صنایع دیگر را پوشش می دهد. برای نمونه بسیاری از شرکت های قطعه ساز داخلی در زمینه پولیول فوم صندلی، توان زیادی صرف کردند و با فرمول های داخلی به تولید آن دست یافتند اما بنابه ظرفیت پایین که توان تولید بیشتر از ظرفیت مورد مصرف خود را نداشته اند، قادر نبودند به سازنده دیگر سرویس دهند در حالی که در صورت حمایت مالی و ارتقای تجهیزات امکان استفاده آن فراهم خواهد شد".
 
رضایی ادامه می دهد:" در حال حاضر برخی قطعه سازان در حد نیاز خود داخلی سازی کرده اند و اگر توان مالی وجود داشت امکان در اختیار گذاشتن آن به بقیه وجود داشت بنابراین باید برنامه موجود باشد تا راهی برای تولید محصولات و مواد اولیه که واقعا توان و دانش فنی آن فاصله زیادی با استانداردها دارد پیدا کنیم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه : درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
قم : عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
شاهین g : جریمه تاخیر پیش فروش نمیدونم ولی جریمه تاخیر فروش ۹۰ روزه ۳۶ درصد کل مبلغ واریزی هست یعنی اگه ۵۹۴ میلیون واریز کردین بعد از ۳ماه جریمه تاخیر حساب میشه ماهی 17820000 تومن میشه
شاهین g : درجواب امیر پذیرش مهم نیست تاریخ تحویل سخا مهمه برای من که سخا ۱۳ اذر هست ۱۷۵ نفر جلوتر از من هستن تو سیستم زد گفتش روزی ۱۳ تا فاکتور میشه روز کاری ۵ روز حساب میکنن واسه تولید من که عمرا تبدیل نمیزنم بعد ۸ ماه واریز وجه این کار منطقی نیست ولی ۳۶ درصد جریمه تاخیر میدن ولی چه دادنی بعد ۸ ماه جریمه میدن که باتوجه به تورم نباید روی جریمه تاخیر حساب باز کرد هیچ چیزی مشخص نیست ممکنه زودتر هم تحویل بدن ممکنه دیرتر تحویل بدن ولی یه چیزی خوب متوجه شدم توی تجمع امروز که مثل سگ از همه ماها و تجمع کننده ها میترسن اگه تجمع ادامه پیدا کنه و تعداد بیشتری بیان و جلوی ساختمان دادستان کل هم بریم شک نکن زودتر فاکتور میشن
شاهین g : درجواب 5252 شاهین g شما همین امروز فردا فاکتور میشی
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
5252 : سلام اقا حسین من پذیرشم #۱۲۰۵۶۴۷ و شماره درخواستم#۱۹۳۴۲۵۷ هست ۱۱ آذر کل پولو ریختم ۱۲ آذر پذیرش و ۱۳ آذر سخاس بنظرت چند نفر جلومه تبدیل بزنم ؟
آریا شاهین cvt : بله شماره پلاک ماشین رو نوشته توی اطلاعاتم
سهند : سلام سهند نقره ای تا چه تاریخی فاکتور شده؟ 7 اردیبهشت یه عزیزی بود فک کنم فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پلویز : دوستان من دیگه رد دادم بیاد همه باهم بریم در شرکت من لخ لخ شم همشو بندازم بیرون ببینم چرا بهمن فاکتور نمیشه
دنا 5دنده14مرداد تحویل : شما چه رنگی هستی تاریخ کی چطور فاکتور نشدی ؟؟؟؟
محمد : داداش من تبدیل زدم به اطلس جی ال الان 5ماهه تو تاخیره گول نخور تبدیل نزن منم فریب همین وعده های الکیشون خوردم تبدیل زدم
ایکس 55 پرو : تشکر🙏
آقای صبوری : 😂👍
رسول : داداش صبوری خانمه الآنم در اختیاره دوستانه نکنی خیته خدمات میده به بچه ای بهمن واسفند
سورن 13تیر : بعد از فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن
سپهر : سلام واریزی 9 فروردین مادران فروش فوری تحویل 6 تیر تبدیلی رانا به 207 فلز هنوز فاکتور نشده
دنا5دنده : آقا پارسا کلیه حواله تاریخ تحویل 31 ماه همون پیش فروشن وبقیه فوق العاده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : داخل قراردادن نوشته .چه رینگی هستی