نگاهی عمیق به شاسی بلند هیبرید چینی Lynk & Co 01

 

نگاهی عمیق به شاسی بلند هیبرید چینی Lynk & Co 01

 
Lynk&Co 01 جدیدترین خودروی پلاگین هیبریدی از کشور چین است که به یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر هیبریدی مجهز است.
 
 
در سال ۲۰۱۶ بود که ولوو در یک برنامه در شهر گوتنبرگ سوئد از کراس‌اور جدیدی با نام XC40 رونمایی کرد. در آن زمان ولوو وعده داده بود که یک مدل پلاگین هیبرید از این خودرو را با یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر هوشمند به بازار عرضه خواهد کرد. از آن زمان تاکنون سه سال گذشته است و ما همچنان منتظر معرفی این خودرو هستیم. با اینکه ولوو هنوز XC40 پلاگین هیبریدی را معرفی نکرده است؛ اما این خودرو در لباسی متفاوت در چین و توسط گروه جیلی معرفی شده است. در حقیقت خودرویی که با آن رو‌به‌رو هستیم نه یک ولوو بلکه لینک اند کو 01 است.
 
لینک اند کو یکی از برندهای زیر مجموعه‌ی جیلی است که از پلتفرم مشترک با سری ۴۰ ولوو در محصولات خود استفاده می‌کند. این برند تاکنون سه مدل خودرو را معرفی کرده است و هر سه تای آن‌ها در حال حاضر وارد بازار چین شده‌اند. این مدل که نسخه‌ی پلاگین هیبرید از 01 و اولین محصول لینک اند کو است که وارد بازار اروپا خواهد شد.
 
بسیاری از بخش‌های فنی این مدل با محصولات ولوو یکسان است. این محصول، یک خودروی دیفرانسیل جلو است که به یک پیشرانه‌ی بنزینی توربو با حجم ۱.۵ لیتر مجهز است. این پیشرانه‌ی ۳ سیلندر می‌تواند ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتون‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. درکنار این پیشرانه یک موتور الکتریکی به قدرت ۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون‌متر نیز وجود دارد که مجموع قدرت آن‌ها توسط یک جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. سیستم انتقال قدرت در 01 PHEV کمی متفاوت با سایر خودروهای هیبریدی است به طوری که موتور برقی تنها نیروی خود را به دنده‌های ۲، ۴، ۶ و عقب انتقال می‌دهد.
 
مجموع قدرت موتور هیبریدی در این خودرو به ۲۵۷ اسب‌بخار می‌رسد. از آن‌جایی که موتور الکتریکی در 01 به‌طور مستقیم روی مجموعه‌ی کلاچ نصب شده است و با جعبه‌دنده ارتباط مستقیم دارد این خودرو می‌تواند به‌صورت تمام برقی و با پیشرانه‌ی بنزینی خاموش نیز حرکت کند. موتور برقی می‌تواند به‌عنوان کمکی برای پیشرانه‌ی بنزینی نیز وارد عمل شود و امکان چرخیدن یکی از شفت‌های جعبه‌دنده توسط پیشرانه‌ی بنزینی و یک شفت دیگر توسط موتور برقی وجود دارد. این یعنی در 01 PHEV امکان درگیر بودن دو دنده به‌صورت هم‌زمان وجود دارد. در هنگام تعویض دنده و در سرپایینی‌ها هم موتور برقی به‌عنوان یک ژنراتور عمل کرده و نیروی ترمز را برای تولید برق و شارژ باتری بازیابی می‌کند.
 
در هنگام شروع شتاب گیری 01 حرکت خودرو را با اتکا به موتور برقی شروع می‌کند، سپس موتور بنزینی نیز وارد مدار می‌شود و وارد مدار شدن آن را با یک مکث کاملا محسوس می‌توان احساس کرد. صدای پیشرانه در این خودرو هنگام رانندگی تهاجمی اسپرت است و جعبه‌دنده نیز عملکردی سریع و خوب دارد. این مسئله 01 PHEV را در مقابل خودروهای هیبرید CVT مانند تویوتا پریوس بهتر نشان می‌دهد. 01 PHEV به خوبی حس یک خودروی سریع را به راننده منتقل می‌کند و می‌تواند در ۷.۳ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
 
در رانندگی عادی، هماهنگی خوبی بین موتور الکتریکی و پیشرانه‌ی بنزینی 01 وجود دارد. لینک اند کو 01 پلاگین دارای حالت رانندگی برقی نیز است. با فعال کردن این حالت مقداری از توانایی‌های حرکتی خودرو نظیر شتاب گیری کاسته می‌شود ولی در عوض، خودرو عملکردی کاملا بدون صدا دارد. در حالت برقی 01 به کمک باتری ۹ کیلووات ساعتی خود می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را طی کند. این شعاع حرکتی در استاندارد NEDC برآورد شده است. 
 
تنها ایرادی که می‌توان به 01 وارد کرد حرکات زیاد بدنه در پیچ‌ها و سیستم تعلیق بسیار نرم است. این مورد مناسب جاده‌های چین خواهد بود اما لینک اند کو وعده داده است در مدلی که برای بازار اروپا ساخته خواهد شد، سیستم تعلیق با تنظیمات متفاوت همراه خواهد بود.
 
محصولات لینک اند کو در بازار چین فروش خوبی دارند؛ اما در فاز نخست تنها محصولات کاملا برقی این شرکت در بازار اروپا عرضه خواهند شد. مدل 01 PHEV نیز از سال آینده به‌طور محدود وارد بازار خواهد شد و پس از آن خودروهای برقی جیلی که روی پلتفرم PMA ساخته می‌شوند نیز به تدریج در قاره‌ی سبز به فروش خواهند رسید. گرچه هنوز نمی‌توان در مورد موقعیت آینده‌ی محصولات لینک اند کو در اروپا اظهارنظر کرد؛ اما این برند تا امروز، امیدوارکننده عمل کرده است.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , شاسی بلند






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دستی اسفند : سلام ردیف قرار داد هم بگید
حمیدی : سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا می‌خوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
شاهین : منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
حامد : مبارکه چه رنگی بود
حامد : خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
کوانج : سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
آیدین سالاری : سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک rs : آقا توحید من تبدیل زدم پیش فروش بودم تاریخ پذیرش اردیبهشت 1403بودم کوییک gxrl که دعوت نامه پیشنهادی برام اومد کوییک rs که13 بهمن تکمیل وجه کردم که گفتن یک هفته الی 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدیم الان سه ماه گذشته هنوز فاکتور نکردن
محمد محمدی : الان من 13 اسفند تکمیل وجه کردم فوقالعاده تحویل 11 خرداد.. 8400 هم واریز کردم.. جریان اون 280 چیه چجوری واریز کنم؟؟ چون تو سایت ایرانخودرو نیستش
ساینا : دوست عزیز وارد پنل کاربری بشین قید شده چک بابت چی هست
اطلس جی آذر : آقا بشیر شیر مرد من وویس شما تو گروه اطلس سواران شنیدم خیلی مرد هستید دم شما و نفراتی که با شما رفتن برای تجمع گرم واقعا ما رو شرمنده کردید بنده اهوازم و مثل شما مسیرم دوره تا حالا دو بار تجمع گذاشتن حواله داران یکی برج 10 یا 11 بود یادم نمیاد ابنقدر تو گروه همه گفتن میایم آخرش 10 یا 15 نفر رفتن و سایپا نذاشت بنز باز کنن و مستقیم اونا رو بردن داخل و بعد از کلی داد و بیداد آخرش اونا رو با یه تبدیل کوییک اس قانع کردن تجمع دوم مال ششم اردیبهشت 1404 بود هفته پیش که تو چند تا گروه گفته بودن ششم بریم تجمع باز اونارو با یه سری چرندیات مثل کمبود قطعه و اینا قانع کردن بعد خواستن ردشون کنن گفتن قطعات تامین شده و تا چند هفته دیگه فاکتور مبشید میخواستم بگم یکی از دلایلی که من یا افرادی دیگر نمیان اینه که میدونیم برای تجمع فقط تعداد کمی میان و نتیجه ای آنچنانی نمیده و سایپا زورش زیاد
مورچه خشمگین : آقا اینجا چه خبره ؟ در مورد چی صحبت میکنید؟ فقط معلومه یکی بدجوری مالیده در همتون
اشتری : قرار ما فردا ساعت 9 دفتر مرکزی تهران.هر کی نیاد معلومه با این اوضاع راضیه که مدیران بماله درش.
داوود 6دنده تحویل فروردین : دوستان کسی 6 دنده تحویل فروردین فاکتور شده؟
احمد از شیراز : دوستان من خرید فروش ماشین می کنم البته فقط ثبت نامی از ایران خودرو و سایپا تا حالا 10 تا ماشین تحویل گرفتم برگه سبز ماشین کمتر از بیست روز می آمد الان دوتا کوییک و یک عدد ساینا تحویل گرفتم برگه سبزش نیامده الان 4 ماه گذشته نمیدونم چرا برگه سبز را ارسال نمی کنن.... البته یه وانت پراید هم پیش فروش برداستم پارسال ای کاش بر نمی داشتم پارسال برج 11 چند بار پیامک واریزی آمد نشد واریز کنم الان هم قیمتش شده 409 از بازار گرونتر شده😮‍💨😮‍💨😮‍💨😮‍💨😮‍💨
محمد : کوییک Gx_L پذیرش 18 دی،طرح پیش فروش تحویل هفته چهارم خرداد ،13 اردیبهشت صدور دعوتنامه به مبلغ 218304000 تومان
بشیر : اونایی که بلدن داد و بیداد کنند چرا نیامدن؟ رفتیم چیکار کردیم؟ از حقت دفاع کردیم خدا وکیلی چطور میشه شمایی که نیامده آید اینقدر طلب کارانه بگید خب چیکار کردین، به خدا من خجالت میکشم این کامنت ها رو میخونم، وایی برما واییی