از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 -24 MEHR : الان با گذشت سه هفته ماشین ما رو پلاک گیر کرده واقعا چرا اخه ؟ زنگ میزنم به این شرکت دزد و ج ا گش میگه پلاک دیگه دست ما نیست راهور باید پلاک کنه
علیرضا عبدوس : سلام مبارک باشه حسین جان میشه شماره پذیرشتون رو بفرمایید تا بتونیم زمان تقریبی فاکتور شدن ماشینم رو حساب کنم شماره پذیرش من 1160780396 با تشکر
تارا اتومات : ماشین چیه؟؟
ایمان (شاهین اتومات) : خیلی مبارکه به سلامتی داداش حسین لطفاً شماره پذیرش بزارید
گلچین : برا ما سه ماهه تو اون مرحله است.هر روزم تاریخ اناده به صدور فاکتور بروز میشه
مسعود : 14بهمنم هنوز نگرفتم
Majid : بله سخارو دادیم، مدارک هم تکمیل تحویل شده
Karimi : سلام عزیزان پارس تبدیل به تارا شش سرعته صدور فاکتور تیک خورد رفت رو مرحله فاکتور داره مچرخه رنگ مشکی
حسن : ۸۰ روز تاخیر داشته فقط ۶۰ روزش حساب کردن سود ۶۰ روزش شده ۵۳ میلیون تومن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : سلام دوستان،سود تاخیر کسایی که تبدیل زدن با کسایی که تبدیل نزدن یکیه یا نه؟
بهرام : با سلام بازم دعوت نامه پیشنهادی اومد 😒
زد : سلام دوستان کسی اطلاع داره چچندروزبعدفاکتورپلاک میشه ممنون میشم جواب بدین
اسفند ماهی : آقا دمت گرم حلالت کاشکی همه درک و شعور شما رو داشتن.
اسفندی : منم موافقم یه عده اینجا هستن دنبال شکارن .و میخوان توی گروه ها شایعه کنن میخواد گرون بشه بعد توی بازار حواله شمارو مفت بخرن.صبر از شما سود از اونا .صفت شغال کاملا برازنده این جور افراد هست
فاطی : واریزی 22 اردیبهشت دیروز فاکتور شد پارس ای ال ایکس
پیمان 63 : والا ما هم 19 دی تکمیل وجه کردیم.متاسفانه فاکتور نشده هنوز. پژو 207 .دستی. تبدیل به پانا 20 فرردین .رنگ سفید.
جواب به رضا : شما مشخصه داری با اعصاب بقیه بازی میکنی و اگه مخاطبت یک ذره سواد داشته باشه میفهمه که داری به صورت نا محسوس کرم میریزی و قطعا به دنبال اینی که از آبی که گل آلود کردی ماهی بگیری.فقط خواستم بگم تف به گور تو و اجداد تو و امثال تو که بجای کمک به حل مشکل هموطنت دنبال سواستفاده از مشکلات مردم هستین.
محبوبه ستاری : من اسفند 1401 ثبت نام کردم یکپارچه، زمستون 1402 پرداخت اولیه و اردیبهشت تکمیل وجه کردم، تحویل خرداد بودم که دیروز فاکتور شدم، دوبرابر نسبت به شما با من حساب کردن با اینکه همون سال نوشتم، کلی قرض و قوله کردیم، طلا فروختیم، حتی نزول گرفتیم تا جور بشه این 460 میلیون
علی : تحویلی چه فصلی هستین .این بار آخر پیام تبدیل برات آمده ؟