در عصر اشتراک گذاری مسیر، آیا خرید خودرو واقعا ضروری است؟

 

در عصر اشتراک گذاری مسیر، آیا خرید خودرو واقعا ضروری است؟

 
از دید افراد زیادی خرید خودرو دومین خرید بزرگی است که یک فرد عادی در زندگی خود انجام می دهد. اما با تحولاتی که در عرصه حمل و نقل در حال شکل گیری است، احتمالا این موضوع دستخوش تغییراتی خواهد شد.
 
امروزه در شهرهای پیشرفته شاهد تردد انواع اسکوترهای برقی و جابجایی مردم از طریق سرویس های آبونمانی و مفهوم جدید به اشتراک گذاری مسیر هستیم. حال سوال مهمی که پیش میاید این است، با وجود گسترش روش های حمل و نقل و ظهور شیوه های نوین، آیا باز هم نیاز به خرید خودرو وجود خواهد داشت؟
 
پاسخ سوال فوق تا حد زیادی به این بستگی دارد که کجا زندگی می کنید و نیازهای رفت و آمد روزمره شما به چه میزان است. در زمانی که بسر می بریم، حق انتخاب های شهروندان بیش از هر زمان دیگری است. آنها می توانند خودروها را خریداری، لیزینگ یا اجاره نموده و یا به طور کلی از سرویس های حمل و نقل عمومی که الان متنوع هستند، استفاده کنند.
 
با در نظر گرفتن این موارد قصد داریم بسته به محل زندگی افراد، پاسخ های احتمالی سوال مطرح شده را بررسی کنیم.
 
اگر در یک کلان شهر با سیستم های مختلف حمل و نقل عمومی زندگی می کنید، اقتصادی ترین و کاربردی ترین تصمیم حذف گزینه خرید خودرو است. هزینه بیمه، پارکینگ، نگهداری و سوخت به راحتی از میزان کرایه پرداختی به سرویس های حمل و نقل عمومی فراتر می رود.
 
اگر قصد انجام سفرهای آخر هفته را داشته باشید، اجاره یک خودرو معمولا هزینه ای کمتر از مالکیت آن خواهد داشت. برای خریدها و تهیه وسایل مورد نیاز سرویس های به اشتراک گذاری خودرو به صرفه تر خواهند بود.
 
 
به عنوان مثال سرویس Maven جنرال موتورز در 12 شهر ارایه شده و در ناوگان آن مدل های متنوعی – از بولت برقی گرفته تا محصولات کادیلاک – دیده می شوند. استفاده از این سرویس، به ازای هر ساعت 10 دلار هزینه دارد. زیپ کار (Zipcar) دیگر سرویسی است که برای هر ساعت اجاره هوندا سیویک 12 دلار از مشتریان طلب می کند.
 
مزایا: سرویس های به اشتراک گذاری خودرو اغلب از خودروهایی با آخرین تکنولوژی ها استفاده می کنند.
 
معایب: مسافت قابل پیمایش این سرویس ها به حدود 180 مایل محدود می شود.
 
شرایط برای ساکنین حومه شهرها پیچیده تر خواهد بود. در بسیاری از شهرها، سیستم های حمل و نقل عمومی برای جابجایی روزانه خانواده ای که اعضای آن در مناطق مختلفی کار می کنند، کارا نیست؛ از سوی دیگر انجام خریدهای روزمره یک خانواده پنج نفره از طریق دوچرخه میسر نخواهد بود.
 
با وجود چنین شرایطی مسافت طی شده ماهانه به اندازه ای نیست که خرید یک خودروی جدید را به طور کامل توجیه کند. مواجه شدن با این وضعیت شاید خانواده های جوان را به سمت یک سدان کوچک سوق دهد. با افزایش تعداد اعضای خانواده، خرید یک مینی ون و یا شاسی بلند گزینه احتمالی خواهد بود. در مرحله نوجوانی فرزندان نیز تبدیل یک خودرو به دو اتومبیل کوچک تر به منظور یادگیری رانندگی جزو تصمیمات محتمل ساکنین حومه شهرها خواهد بود.
 
چنانچه میزان مسافت پیموده شده سالانه کمتر از 12 هزار مایل (معادل 19.3 هزار کیلومتر) باشد و فردی بخواهد هر سه سال اتومبیل خود را عوض کند، در این صورت لیزینگ خودرو بهترین انتخاب است.
 
مزایا: هزینه ثابت ماهانه و امکان ارتقای خودرو هر چند سال یک بار
 
معایب: محدودیت میزان مسافت پیموده شده سالانه به حدود 10 هزار مایل (16 هزار کیلومتر)
 
برای ساکنین روستاها که سالانه باید مسافت زیادی را طی کنند، بهترین انتخاب کماکان خرید خودرو خواهد بود، زیرا چنین تصمیمی هم اقتصادی تر بوده و هم انعطاف و آزادی عمل بیشتری به مالک می دهد.
 
برای بهره برداری حداکثری مالک خودروی خود را باید برای مدتی بیش از 5 سال نگهداری کند. در طول این مدت زمان، امکان لذت بردن از خرید فراهم شده و لزومی به پرداخت هزینه های ماهانه وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه پس از این مدت خودروی دست دوم هنگام فروش نیز دارای ارزش نسبی خواهد بود.
 
مساله دیگر اینکه خودروهای امروزی در مقایسه با خودروهای 15 سال پیش بسیار قابل اعتمادتر بوده و به لحاظ هزینه نگهداری در وضعیت مطلوب تری قرار دارند، طوری که اکثر آنها تا 150 هزار مایل (241 هزار کیلومتر) دچار مشکلات اساسی نمی شوند.
 
طبیعتا معادلات بالا در خصوص کشورهای پیشرفته با تورمی کمتر از 5 درصد صادق است، اما در شرایط ایران خرید خودرو حکم یک سرمایه گذاری مفید فایده را دارد و همین عامل باعث می شود که حتی علیرغم نارضایتی عمومی، صف های طویلی برای خرید خودرو شکل بگیرد، اما فارغ از این موضوع، متناسب با افزایش شدید قیمت ها، هزینه های نگهداری از خودرو نیز افزایش یافته و از این رو برای بسیاری از افراد ساکن تهران و سایر کلان شهر ها منطقی به نظر می رسد که به جای استفاده روزمره از خودرو، از سرویس های حمل و نقل عمومی یا تاکسی های آنلاین استفاده نمایند. با این شیوه ساعات هدر رفت در ترافیک کاسته می شود (می توان بهتر از زمان استفاده کرد) و هزینه های ناشی از بنزین، تصادفات و جریمه های احتمالی، پارکینگ و مسائلی از این دست نیز حذف می شوند.
 
با این وجود به دلیل فراگیر نبودن سیستم های اجاره به شرط تملیک (لیزینگ واقعی)، سرویس های حمل و نقل اشتراکی و پیچیده بودن روند کرایه خودرو، کمتر خانواده ای عطای خرید خودرو را به لقایش می بخشد و به سراغ روش های جایگزین می رود. طبیعتا مسئله حفظ سرمایه و سایه تورم سنگین بر اقتصاد کشور نیز، عامل دیگریست که باعث می شود، ایرانیان چندین سال از روند جهانی شیوه های حمل و نقل عقب باشند و خودروهایی را در پارکینگ نگه دارند که حتی استفاده از آن ها توجیه منطقی چندانی هم ندارد.
 
 
این درحالیست که متاسفانه به طور کلی، امید چندانی نیز برای برون رفت از این چرخه باطل وجود ندارد. چرا که توسعه سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کُند است و براساس براورد سال گذشته شهرداری تهران، برای راه اندازی یک سرویس اشتراک گذاری خودرو به شکل موثر نیز سرمایه ای 400 میلیارد تومانی مورد نیاز است. از این رو بعید به نظر می رسد که الگوی خرید خودرو توسط ایرانیان در کوتاه مدت به سمت سرویس های هوشمندانه تر تغییر یابد، مگر آنکه شرایط کلی اقتصادی و مدیریتی کشور دچار تغییر و تحولات مثبت شود و روند تورم نیز تا حد زیادی کاهش یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7تیر404 : در مورد این ادمم ک هم شریک دزده هم قافله بگم این داره زور دقیقه اخرشو میزنه کاملا از پیامهاش مشخصه کیه ،میخاد با گفتن از کجا بیاریم بدیم ی شاییعه رو پیش خور کنه،ی پیام گذاشته بعد یه پیام بالاتر از تجمع گفته
سیدان : سوال : تو بدن انسان کدام غده برون ریزه که هم در حفره شکمی میتونه دیده بشه و هم در خارج از بدن؟ جناب تی ۹ لطفا جواب بدین بعد این که من الان دیر شروع کردم؟
j7تیر۴۰۴ : به نظرم بازخودتی و قصد داری تلاش لحظه اخریتم بکنی ،جو رو متشنج کنی ،واقعا چجوری میتونی تو چند نقش فیلم بازی کنی،۵ونیم میگی دعوتنامه اومد ،۶اززبان یکی دیگه میگی بریم اعتراض عجب
سهند تحویل سه ماهه : سلام من تکمیلی مهرماه فروش فوق العاده با پذیزش123781 فعلا فاکتور نشدم.اخرین پذیرش چند بوده؟
سیدان : شما پزشک بودی؟
بهرام : واسه هیچکی نرفته. هرکی بگه دروغ گفته منم مهرم هیچ دعوتنامه ای نیومده
j7تیر۴۰۴ : دوستان من زنگ زدم کرمان موتور سیستم رو چک کرد و گفت دعوتنامه ۳۰اذر میاد ،دیگه نمیدونم تا چه حد درست بگه ،طبق صحبتش یک شنبه باید دعوتنامه بیاد،افزایش قیمتم با اطمینان کامل گفت هیچ افزایش قیمتی فعلا نداریم
X5 : واقعا بیکاری تو مسخره
j7 تیر تحویل دی : سلام دوستان خبری از دعوتنامه دی ماه نیست ؟ برای کسی اومده؟
سیدان : اینجا کسی پزشک هست ماشین ثبت نام کرده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالحی زاده : سلام منم دقیقا همین تاریخم هنوز هیچ خبری نیست
مرادی : سلام سورن تک سفید فروش 30 روزه قرار بود 28 آذر تحویل خودرو باشه تو سایت ایران خودرو نگاه می کنم هنوز پلاک نشده درحال فاکتور شدن میچرخه
مهدی از نیشابور : تارا اتوماتیک دارم دیروز فاکتور شده 23 دی قرار بود تحویل بدن زودتر فاکتور کردن حالا شما دوستا بفرمایید بفروشم یا تا عید نگه دارم به نظر تون یا بفروشم حواله بخرم
ساینا دوگانا : دوستانی ک تکمیل وجه ساینا دوگانه کرده اند و در چند روز گذشته اس بی آرش فعال شده مثبنت بالا رو بزنه... خداوکیلی راستش رو بگین
ساینا دوگانا : دوستان تا میتونید سوالهای همدیگه رو جواب بدید تا بتونیم ی راهی رو پیش بریم ک درسته بشه کارمون... همدیگه رو راهنمایی کنید و یک راه درست انتخاب کنیم. اینجور ک من تحقیق کردم ساینا دوگانه مدل جی ایکس ال روند فاکتور کند هست بخاطر تولید قطعه... خب گفتن کند هست ولی اینکه اصلا از اسفند فاکتور نشده قضیش چی هست؟ آیا حقیقت داره؟اگه اینجور باشه ک خیلی کارمون سخت میشه.
Mao : وقتی عرضه زیاد بشه قیمت میاد پایین ،دسترسی راحت تر میشه پس عرضه کم میشه قیمت میره بالا،دسترسی سخت تر میشه رویه مملکت ماست،با این کار کنترل میکنند دوستان ار اس دعوتنامه اذر هستن ،اگر از تاریخ تکمیل وجهتون بگذره دعوتنامه ندن شما شامل افزایش قیمت نمیشید،و سود هم بهتون نمیرسه از زمانی که مبلغ دوم ریخته تا زمان تحویل خودرو سود تاخییر داده میشه این پروسه شانسی هستش برای یه سریا 6 ماهه برای یه سریا تا دو سالم طول میکشه اونم باید برید شکایت کنید بعد تحویل ماشین ،وکیل شرکت میاد میگه چشم پرداخت میشه ما کوتاهی نمیکنیم و پرپسه از بعد دادگاه یکسال تا یک سال نیم زمان میبره مبلغ واریز بشه
حمزه : اشتباه من 5مردادم چرا دروغ میگی هنوز فاکتورم نشدم
اطلس دی 403 : سلام دوستان،من تکمیل وجه خرداد 404 هستم،الان دوباره پیام پرداخت دعوتنامه اومده، تو وضعیت مشتری هم که نگاه میکنم دو مرحله برگشته عقب و چراغ دعوتنامه روشنه. کسی این شرایط رو داشته؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
ساینا : منم مردادم... شما اس بی آر برات اومده؟؟
سورن : نه سویچ نیفتاده چراغ چشمک زن ایموبلایزر خاموش شده چشمک نمیزنه.زنگ بزنم میان درستش کنن یا ببرم نمایندگی؟