در عصر اشتراک گذاری مسیر، آیا خرید خودرو واقعا ضروری است؟

 

در عصر اشتراک گذاری مسیر، آیا خرید خودرو واقعا ضروری است؟

 
از دید افراد زیادی خرید خودرو دومین خرید بزرگی است که یک فرد عادی در زندگی خود انجام می دهد. اما با تحولاتی که در عرصه حمل و نقل در حال شکل گیری است، احتمالا این موضوع دستخوش تغییراتی خواهد شد.
 
امروزه در شهرهای پیشرفته شاهد تردد انواع اسکوترهای برقی و جابجایی مردم از طریق سرویس های آبونمانی و مفهوم جدید به اشتراک گذاری مسیر هستیم. حال سوال مهمی که پیش میاید این است، با وجود گسترش روش های حمل و نقل و ظهور شیوه های نوین، آیا باز هم نیاز به خرید خودرو وجود خواهد داشت؟
 
پاسخ سوال فوق تا حد زیادی به این بستگی دارد که کجا زندگی می کنید و نیازهای رفت و آمد روزمره شما به چه میزان است. در زمانی که بسر می بریم، حق انتخاب های شهروندان بیش از هر زمان دیگری است. آنها می توانند خودروها را خریداری، لیزینگ یا اجاره نموده و یا به طور کلی از سرویس های حمل و نقل عمومی که الان متنوع هستند، استفاده کنند.
 
با در نظر گرفتن این موارد قصد داریم بسته به محل زندگی افراد، پاسخ های احتمالی سوال مطرح شده را بررسی کنیم.
 
اگر در یک کلان شهر با سیستم های مختلف حمل و نقل عمومی زندگی می کنید، اقتصادی ترین و کاربردی ترین تصمیم حذف گزینه خرید خودرو است. هزینه بیمه، پارکینگ، نگهداری و سوخت به راحتی از میزان کرایه پرداختی به سرویس های حمل و نقل عمومی فراتر می رود.
 
اگر قصد انجام سفرهای آخر هفته را داشته باشید، اجاره یک خودرو معمولا هزینه ای کمتر از مالکیت آن خواهد داشت. برای خریدها و تهیه وسایل مورد نیاز سرویس های به اشتراک گذاری خودرو به صرفه تر خواهند بود.
 
 
به عنوان مثال سرویس Maven جنرال موتورز در 12 شهر ارایه شده و در ناوگان آن مدل های متنوعی – از بولت برقی گرفته تا محصولات کادیلاک – دیده می شوند. استفاده از این سرویس، به ازای هر ساعت 10 دلار هزینه دارد. زیپ کار (Zipcar) دیگر سرویسی است که برای هر ساعت اجاره هوندا سیویک 12 دلار از مشتریان طلب می کند.
 
مزایا: سرویس های به اشتراک گذاری خودرو اغلب از خودروهایی با آخرین تکنولوژی ها استفاده می کنند.
 
معایب: مسافت قابل پیمایش این سرویس ها به حدود 180 مایل محدود می شود.
 
شرایط برای ساکنین حومه شهرها پیچیده تر خواهد بود. در بسیاری از شهرها، سیستم های حمل و نقل عمومی برای جابجایی روزانه خانواده ای که اعضای آن در مناطق مختلفی کار می کنند، کارا نیست؛ از سوی دیگر انجام خریدهای روزمره یک خانواده پنج نفره از طریق دوچرخه میسر نخواهد بود.
 
با وجود چنین شرایطی مسافت طی شده ماهانه به اندازه ای نیست که خرید یک خودروی جدید را به طور کامل توجیه کند. مواجه شدن با این وضعیت شاید خانواده های جوان را به سمت یک سدان کوچک سوق دهد. با افزایش تعداد اعضای خانواده، خرید یک مینی ون و یا شاسی بلند گزینه احتمالی خواهد بود. در مرحله نوجوانی فرزندان نیز تبدیل یک خودرو به دو اتومبیل کوچک تر به منظور یادگیری رانندگی جزو تصمیمات محتمل ساکنین حومه شهرها خواهد بود.
 
چنانچه میزان مسافت پیموده شده سالانه کمتر از 12 هزار مایل (معادل 19.3 هزار کیلومتر) باشد و فردی بخواهد هر سه سال اتومبیل خود را عوض کند، در این صورت لیزینگ خودرو بهترین انتخاب است.
 
مزایا: هزینه ثابت ماهانه و امکان ارتقای خودرو هر چند سال یک بار
 
معایب: محدودیت میزان مسافت پیموده شده سالانه به حدود 10 هزار مایل (16 هزار کیلومتر)
 
برای ساکنین روستاها که سالانه باید مسافت زیادی را طی کنند، بهترین انتخاب کماکان خرید خودرو خواهد بود، زیرا چنین تصمیمی هم اقتصادی تر بوده و هم انعطاف و آزادی عمل بیشتری به مالک می دهد.
 
برای بهره برداری حداکثری مالک خودروی خود را باید برای مدتی بیش از 5 سال نگهداری کند. در طول این مدت زمان، امکان لذت بردن از خرید فراهم شده و لزومی به پرداخت هزینه های ماهانه وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه پس از این مدت خودروی دست دوم هنگام فروش نیز دارای ارزش نسبی خواهد بود.
 
مساله دیگر اینکه خودروهای امروزی در مقایسه با خودروهای 15 سال پیش بسیار قابل اعتمادتر بوده و به لحاظ هزینه نگهداری در وضعیت مطلوب تری قرار دارند، طوری که اکثر آنها تا 150 هزار مایل (241 هزار کیلومتر) دچار مشکلات اساسی نمی شوند.
 
طبیعتا معادلات بالا در خصوص کشورهای پیشرفته با تورمی کمتر از 5 درصد صادق است، اما در شرایط ایران خرید خودرو حکم یک سرمایه گذاری مفید فایده را دارد و همین عامل باعث می شود که حتی علیرغم نارضایتی عمومی، صف های طویلی برای خرید خودرو شکل بگیرد، اما فارغ از این موضوع، متناسب با افزایش شدید قیمت ها، هزینه های نگهداری از خودرو نیز افزایش یافته و از این رو برای بسیاری از افراد ساکن تهران و سایر کلان شهر ها منطقی به نظر می رسد که به جای استفاده روزمره از خودرو، از سرویس های حمل و نقل عمومی یا تاکسی های آنلاین استفاده نمایند. با این شیوه ساعات هدر رفت در ترافیک کاسته می شود (می توان بهتر از زمان استفاده کرد) و هزینه های ناشی از بنزین، تصادفات و جریمه های احتمالی، پارکینگ و مسائلی از این دست نیز حذف می شوند.
 
با این وجود به دلیل فراگیر نبودن سیستم های اجاره به شرط تملیک (لیزینگ واقعی)، سرویس های حمل و نقل اشتراکی و پیچیده بودن روند کرایه خودرو، کمتر خانواده ای عطای خرید خودرو را به لقایش می بخشد و به سراغ روش های جایگزین می رود. طبیعتا مسئله حفظ سرمایه و سایه تورم سنگین بر اقتصاد کشور نیز، عامل دیگریست که باعث می شود، ایرانیان چندین سال از روند جهانی شیوه های حمل و نقل عقب باشند و خودروهایی را در پارکینگ نگه دارند که حتی استفاده از آن ها توجیه منطقی چندانی هم ندارد.
 
 
این درحالیست که متاسفانه به طور کلی، امید چندانی نیز برای برون رفت از این چرخه باطل وجود ندارد. چرا که توسعه سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کُند است و براساس براورد سال گذشته شهرداری تهران، برای راه اندازی یک سرویس اشتراک گذاری خودرو به شکل موثر نیز سرمایه ای 400 میلیارد تومانی مورد نیاز است. از این رو بعید به نظر می رسد که الگوی خرید خودرو توسط ایرانیان در کوتاه مدت به سمت سرویس های هوشمندانه تر تغییر یابد، مگر آنکه شرایط کلی اقتصادی و مدیریتی کشور دچار تغییر و تحولات مثبت شود و روند تورم نیز تا حد زیادی کاهش یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه