هزینه نگهداری سالانه خودرو در شرایط فعلی اقتصادی کشور چقدر است؟

 

هزینه نگهداری سالانه خودرو در شرایط فعلی اقتصادی کشور چقدر است؟

 
همانطور که می دانید یک خودرو در طول سال هزینه هایی را روی دست مالکش می گذارد. هزینه هایی از قبیل پرداخت حق بیمه شخص ثالث، پرداخت خلافی ها، پرداخت انواع عوارض و هزینه های نگهداری خودرو و تعویض قطعات آن.
حالا نه ‌تنها جهش عجیب و غریب قیمت خودرو بسیاری از مشتریان را از این بازار رویگردان کرده، بلکه هزینه تعمیر و نگهداری خودرو سر به فلک کشیده است. در حال حاضر اگر شما یک خودروی صفر داشته باشید و تنها بخواهید برای بیمه، بنزین، تعویض روغن و چکاپ سالانه آن پول بدهید، می‌ توانید با هزینه آن ٦ ماه هر روز به صورت رفت و برگشت از تاکسی‌ های آنلاین استفاده کنید.
 
 
قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است. اما اگر سر و کارتان به مکانیک‌ها و بازار قطعه برسد، خرج و مخارج ‌تان چند برابر می‌ شود. علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل می‌گوید در حال حاضر قیمت قطعات خودرو ٣۰۰‌ درصد رشد داشته است. البته اگر شانس بیاورید و قطعات تقلبی به پست‌تان نخورد وگرنه خرجی که قطعات تقلبی برای‌ تان می‌تراشد می‌ تواند هزینه نگهداری خودرو شخصی شما را سنگین‌تر کند. کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.
 
در حال حاضر اگر یک دستگاه پراید صفر داشته باشید چیزی حدود ٢,٥‌میلیون تومان باید بابت بیمه بدنه و شخص ثالث پرداخت کنید، این در حالی است که با فرض در نظر گرفتن متوسط هزینه ١٣‌ هزار تومان برای سفرهای اسنپ، با همین میزان حق بیمه تقریبا می‌ توانید حدود ٢۰۰ سفر داشته باشید. به عبارت دیگر شما می‌توانید ١۰۰ سفر رفت و برگشت داشته باشید و در واقع به مدت حدود ٣ ماه هر روز با تاکسی‌های آنلاین رفت و آمد کنید.
اگر فرض کنیم که شما هر روز با خودروی‌تان سرکار می‌روید و در ‌سال یک بار مسافرت زمینی می‌روید، احتمالا سه بار در سال تعویض روغن انجام می‌دهید. در حال حاضر تعویض روغن خودروهای پرتیراژ و معمول مانند پراید و پژو چیزی حدود ١٥۰ تا ٢۰۰‌ هزار تومان آب می‌خورد. البته اگر بخواهید یک روغن باکیفیت استفاده کنید و فیلترها را هم تعویض کنید. به این ترتیب در سال باید حدود ٦۰۰‌ هزار تومان برای تعویض روغن هزینه کنید.
 
 
اگر در ماه دو باک ٥۰ لیتری بنزین مصرف کنید در واقع ماهانه ١۰۰‌هزار تومان و سالانه یک ‌میلیون و ٢۰۰ ‌هزار تومان هم برای بنزین پرداخت می‌کنید. اگر حداقل ٣۰۰‌ هزار تومان هم برای سرویس سالانه خودرو در نظر بگیریم، در مجموع ٢‌میلیون و ١۰۰ ‌هزار تومان برای تعویض روغن، تأمین بنزین و سرویس خودرو هزینه می‌کنید. با این میزان می‌ توان ٨۰ سفر رفت و برگشت دیگر با اسنپ انجام داد. در واقع اگر فرض بگیریم که هیچ تصادفی نکنید یا خودروی‌تان کاملا سالم و بی‌ایراد است، تنها با هزینه‌های جاری خودرو می‌توان ٦ ماه هر روز به صورت رفت و برگشت از تاکسی‌های آنلاین استفاده کرد.
 
حالا فرض کنیم خودروی شما صفر نیست و به تعمیرات سالانه هم نیاز پیدا می‌کند. در حال حاضر قیمت قطعات خودرو در بازار و ظرف یک سال تا ٣۰۰‌ درصد رشد داشته‌اند. افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است. تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.
هزینه نگهداری خودرو این روزها سر به فلک کشیده است. از گرانی قطعه گرفته تا افزایش حق بیمه و دستمزد تعمیرکاران. علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها می‌گوید
 
قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو نسبت به پارسال ٣۰۰ ‌درصد افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال دیسک صفحه پژو ٤۰٥  که پارسال همین موقع ١٨۰‌هزار تومان قیمت داشت حالا حدود ٩۰۰‌هزار تومان  فروخته می‌شود. لنت چرخ از ٤۰ ‌هزار تومان به بالای ٢۰۰‌هزار تومان رسیده، البته اگر پیدا کنید.
 
به نقل از روزنامه شهروند: جهش قیمت قطعه‌های خودرو در یک سال گذشته در شرایطی رخ داده است که نیک آیین می‌گوید: «حدود ٥۰‌ درصد این رشد قیمت ناشی از دلال بازی در بازار است.» او با بیان این که کنترل بازار قطعه در ایران در دست تعداد محدودی از افراد است، ادامه داد: «این افراد قطعه را نقد اما به قیمت پایین از قطعه ساز می‌خرند و مدت‌ها در انبارهای خود نگه می‌دارند تا بازار تشنه بماند و فروشندگان و تعمیرکاران خسته از دردسرهای قطعه‌های بی‌کیفیت حاضر شوند هر قیمتی که دلال تعیین می‌کند، قطعه را از آنها بخرند.»
 
 
تایر خودرو یکی از مهمترین قطعاتی است که تقریبا بعد از کارکرد ٦۰ تا ٨۰‌ هزار کیلومتر برای تعویض آن باید دست به کار شد. لاستیک‌های با کیفیت بالا و اغلب پهن و فاق کم از نشانه‌های تایرهای خودروهای گرانقیمت است که با قیمت‌های بالا در بازار قابل خریداری است. این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و خصوصا دوبی به کشورمان وارد می‌شود. تایرهای خودروهای لوکس با ضمانت کارکرد زیاد، ضمانتنامه کتبی و... به فروش می‌رسد و کمتر در بازار دیده می‌شود که نمونه‌های تقلبی قابل خریداری باشد. در حال حاضر یک جفت لاستیک مارک بریجستون یک‌ میلیون و ٢۰۰‌هزار تومان،  فالکن یک‌ میلیون ٣۰۰‌هزار تومان و کویر تایر ٧٧۰‌ هزار تومان قیمت دارد.
 
در مورد روغن موتور نیز به هیچ عنوان اوضاع بهتر نیست و شاهد افزایش 70 درصدی قیمت آن ظرف چند هفته گذشته بوده ایم.
 
گرانی قطعه حالا بازار خرید و فروش قطعه‌های تقلبی را حسابی رونق داده است. قطعات تقلبی این روزها هزینه‌های بالایی را برای دارندگان خودرو می‌تراشد. محمد که خودروی او در آشفته بازار این روزها ٤۰۰‌ میلیون تومان قیمت می‌خورد می‌گوید: «نصب یک قطعه تقلبی ٣۰۰‌هزار تومانی دیسک صفحه خودروی مرا خراب کرد و ١١‌میلیون تومان به خودروی من صدمه زد».
هر چند محمد مکانیک را مقصر صدمه واردشده به خودرویش می‌داند، اما  تعمیرکاران خودرو می‌گویند بیشتر قطعه‌هایی که این روزها در بازار وجود دارد فیک و تقلبی هستند و همین مساله هزینه نگهداری خودرو را افزایش داده و هزینه های سنگینی را روی دست صاحبان خودرو می‌گذارد. به ‌عنوان مثال قطعه‌ای که حداقل باید یک ‌سال کار کند، در کمتر از ٣ ماه خراب می‌شود و دوباره باید تعویض شود. گاهی اوقات  غیراستاندارد بودن قطعه‌های خودرو دیگر قطعات را هم دچار مشکل می‌کند. نیک‌ آیین می‌گوید بسیاری تعمیرکاران را مقصر بی ‌کیفیت ‌بودن قطعه‌های سوار شده بر روی خودرو می‌دانند اما از آنجا که قطعه‌های تقلبی کاملا شبیه اصل آن ساخته می‌شود، امکان تشخیص آن در برخی موارد برای خود مکانیک هم وجود ندارد.
 
مشکل گرانی قطعه و افزایش هزینه نگهداری خودرو تنها به خودروهای داخلی محدود نمی‌شود. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که بعد از افزایش قیمت ارز و حذف اختصاص ارز دولتی برای واردات خودرو و قطعه‌های آن، هزینه نگهداری خودرو های خارجی هم حداقل چهار برابر شده است اما شرایط برای دارندگان خودروهای چینی به مراتب سخت‌تر است. به گفته رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها، طراحی دقیق و استاندارد خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای موجب شده که خرابی قطعه در این خودروها بسیار کم باشد؛ این در حالی است که میزان خرابی خودروهای چینی از ایرانی‌ها هم بالاتر است.
او با بیان این که تعداد مراجعه خودروهای چینی به تعمیرگاه سه برابر خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره‌ای و نگه داری خودرو چینی هزینه بیشتری دارد، ادامه داد
 
به ‌عنوان مثال در یک بازه زمانی برابر، خودروی چینی سه بار ناچار به تعویض دیسک صفحه خود می‌شود اما خودروهای باکیفیت اروپایی تنها یک بار برای تعویض قطعه هزینه می‌کنند.
 
 
فروردین امسال بود که خبر افزایش ٢۰ ‌درصدی دستمزد تعمیرکاران خودرو روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. بر اساس آن چه مصوب شده، دستمزد تعمیر کامل موتور پراید ٧٨۰ ‌هزار تومان، تعویض رینگ موتور و یاتاقان متحرک و تعمیر سر سیلندر   ٤٨۰‌ هزار تومان، تعویض میل سوپاپ درجا ١۰۰‌ هزار تومان، تعویض واشر سیلندر ١٨۰‌ هزار تومان، تعویض واتر پمپ (مدل بالا) ١١۰‌هزار تومان است. آن گونه که در اطلاعیه اتحادیه مکانیسین‌ها آمده، تعمیرکاران برای تعویض رادیاتور با پروانه حداکثر ٦٥‌هزار تومان، تعویض کامل کاربراتور ١٢۰‌هزار تومان، تعویض پمپ بنزین انژکتور ٦۰‌هزار تومان، بازدید و تعویض لنت چهار چرخ ٨۰‌هزار تومان، تعویض پدال کلاچ، ترمز  و کامل غلاف ١٥۰‌هزار تومان، تعویض کامل گیربکس با کلاچ ٢٧۰ هزار، تعویض کوئل دوبل ٣٥ هزار، تعویض ترموستات ٥۰‌هزار تومان می‌توانند از مشتری‌ها دریافت کنند؛ اما قیمت‌های موجود در بازار به مراتب بالاتر از این حرف‌هاست. البته رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها این ادعا را قبول نداشته و توضیح می‌دهد که به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم این روزها کمتر به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند و نگه داری خودرو اولویت کمتری پیدا کرده و رکود سنگینی در صنف ما حاکم شده است، با توجه به این اوصاف مکانیک‌ها ناچارند که هزینه کمتری را از مشتریان خود طلب کنند.
 
 
او با بیان این که مردم در صورت نارضایتی از هزینه دستمزد و مهارت تعمیرکاران می‌توانند تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنند، ادامه داد: «تنها ٥‌ درصد شکایت‌هایی که در اتحادیه به ثبت رسیده مربوط به هزینه بالای دستمزد تعمیرکاران خودرو است و بیشتر شکایت‌ها مربوط به نصب قطعه‌های تقلبی و نداشتن مهارت است.»
 
این روزها قیمت خودروها به حدی بالا رفته است که باید قبل از خرید خودرو به این سوال پاسخ داد که آیا سرمایه گذاری رقم لازم برای خرید خودرو در بانک ها، نمی تواند تصمیم عاقلانه تری باشد؟ در واقع فارغ از تمامی هزینه های مطرح شده در این نوشتار، باید توجه کرد که خرید یک خودرو یکصد میلیون تومانی در شرایط فعلی، به معنی صرفه نظر کردن از سود حدودا 20 میلیون تومانی است که توسط بانک ها به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت پرداخت می شود.
 
بنابراین این رقم را نیز به راحتی می توان به هزینه های جاری نگهداری از خودرو افزود. با این حساب شاید از نظر اقتصادی، نگهداری از یک خودرو نسبتا گران قیمت هیج توجیهی نسبت به استفاده از تاکسی های اینترنتی نداشته باشد و بتوان از این نقطه نظر، استفاده از تاکسی را منطقی تر قلمداد کرد.
 
بنابر آنچه گفته شد، حداقل در شرایط عادی اقتصاد، خرید اکثر خودروهای موجود در کشور، برای مصارف درون شهری هیچ منطقی ندارد و با ضرر و زیان همراه است. اما باید توجه کرد که در بازار ایران هنوز استفاده از سیستم های مربوط به اجاره خودرو فراگیر نشده است و برای مسافرت های خانوادگی یا تردد برون شهری (در مسافت های طولانی) شاید استفاده از تاکسی های اینترنتی یا وسایل حمل و نقل عمومی، توجیه پذیر نباشد. طبیعتا چنین روش هایی نمی تواند حس آزادی را نیز مانند داشتن خودرو شخصی به شما منتقل کنند.
 
همچنین تورم سنگین یکی دوسال اخیر باعث شده که خرید خودرو، مانند یک سرمایه گذاری عمل کند و عملا بخش زیادی از هزینه های نگهداری از خودرو در ایران، با تورم سالانه جبران می شود، اما اگر شرایط بازار خودرو به شکلی تغییر کند که تورم جای خود را به رکود دهد، مسلما نگهداری از خودرو منطق اقتصادی خود را به کلی از دست خواهد داد و به ضرر و زیان مبدل می شود. چیزی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، چندان هم بعید به نظر نمی رسد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نگهداری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

عبداله
0

خریدار ساینا مدل ۱۴۰۲ هستم درسعت ۹۰ تا ۱۱۰ لرزش شدید فرمان داردبالانس چرخها بهمراه تعویض لاستیکهای جلو ، هیچ تاثیری در بهبود شرایط نداشته است اخیراً در فضای مجازی گفته شده با توجه به همه گیر بودن این مشکل ، شرکت سایپا جهت رفع این مشکل فراخوان داده ، آیا صحت دارد؟
08:14  1402/04/15
پاسخ دادن
رضا
0

مطلب منطقی و جامعی بود ولی نتیجه گیری خوبی نداشت .. ماشین نخری دیگه نمیتونی هیچ وقت بخریرحالا هرچی باشه
22:40  1398/03/02
پاسخ دادن
حمید
3

درسته سود بلند مدت بانک 20 درصد هست اما از اونجا هر سه چهارسال تو مملکت ما تقریبا همه چی 3-4 برابر میشه (300-400 درصد رشد)، از جمله قیمت خودرو، خرید خودرو با همه خرج هاش یه نوع سرمایه گذاری (کاذب) محسوب میشه. الان که از خودروی 100 میلیونی صحبت می کنید، همون خودرو سه سال پیش 30 میلون بود. گرچه در واقع هیچ چیزی گرون نشده و فقط ارزش پول ماست که سال به سال داره کمتر میشه.
20:09  1398/03/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .