سیستم فرمان برقی در آینده خودروسازی نقش خواهد داشت

 

سیستم فرمان برقی در آینده خودروسازی نقش خواهد داشت

 
با وجود انتقاد‌های وارده به سیستم فرمان برقی، سیستم‌های EPAS در سال‌های گذشته به‌صورت قابل‌توجهی رشد کرده‌اند. در این مطلب به بررسی فرمان‌های برقی خواهیم پرداخت.
 
 
سیستم فرمان برقی (‌EPAS) چند سال قبل معرفی شد و در ابتدا مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار نگرفت؛ اما از آن زمان تاکنون، فرمان برقی رشد قابل‌توجهی داشته و با بهره‌گیری از راه‌حل‌های فنی جدید، بهره‌وری بیشتری پیدا کرده است. سیستم‌های فرمان جدید در ابتدا به‌صورت هیدرولیکی و با فشار روغن کار می‌کرد. در این سیستم، با استفاده از یک پمپ روغن هماهنگ‌شده با پیشرانه‌ی خودرو، روغن به‌صورت مداوم در سیستم به‌حرکت در می‌آمد. هنگامی که راننده فرمان را تکان می‌داد، نه‌تنها فشار روی چرخ‌دنده‌های جعبه‌ فرمان وارد می‌شد، بلکه با بازشدن سوپاپ، پیستون شانه‌ای فرمان هم وارد مدار می‌شود.
 
سیستم فرمان‌های الکتروهیدرولیکی هم با فشار روغن کار می‌کنند؛ اما نیروی مورد نیاز برای به‌کار انداختن پمپ، به‌جای پیشرانه ازطریق یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود تا میزان بهره‌وری بیشتر شود. کلمه EPAS مخفف  Electric power-assisted steering است که به کمکی بودن این سیستم هم اشاره دارد. بنابراین، اگر سیستم فرمان قدرتی از کار بیفتد، شانس کمی برای تصادف وجود دارد و فقط فرمان خودرو سفت می‌شود. در جعبه‌ فرمان‌های هیدرولیکی مدرنی که از چرخ‌دنده‌های رک و پینیون (Rack and Pinion) بهره می‌برند، در انتهای ستون فرمان یک سوپاپ دورانی وجود دارد پیستون را با چرخ‌دنده‌های رک هماهنگ می‌کند.
 
سیستم‌های کمکی EPAS با استفاده از یک موتور برقی کار می‌کنند؛ اما نحوه‌ی فعالیت آن‌ها متفاوت است. یکی از راه‌ها، اتصال موتور برقی به بالا یا پایین ستون فرمان است؛ اما در آخرین فناوری این جعبه فرمان‌ها، یک موتور برقی به‌صورت عمودی با چرخ‌دنده‌ی رک قرار می‌گیرد و با استفاده از یک تسمه، مکانیزم مکانیکی‌ای را به‌وجود می‌آورد تا چرخ‌دنده رک حرکت کند. تمامی این سیستم‌ها از سنسورهای خاصی بهره می‌برند تا میزان نیروی وارده از طرف راننده هنگام چرخاندن فرمان را شناسایی کنند و نرم‌افزار هم وظیفه‌ی کنترل سیستم را برعهده خواهد داشت. آخرین مرحله اهمیت بالایی دارد و نمایانگر حس راننده در هنگام چرخاندن فرمان است.
 
چرا فناوری دوربین و ضبط ویدئو در بی‌ ام‌ و برتر از رقبا است؟
 
الگوریتم‌های موجود در نرم‌افزار خودرو رفتار راننده را شناسایی می‌کند و میزان نیروی وارده به فرمان را درک می‌کند. این رفتار شامل چرخاندن فرمان در یک پیچ با حداکثر چسبندگی ممکن هم می‌شود. این الگوریتم‌ها با حالت‌های مختلف رانندگی ازجمله اسپرت و راحتی هم هماهنگ هستند. هندسه پایه‌ای سیستم تعلیق و سایز لاستیک‌ها و طراحی در سیستم تعریف‌شده است و سیستم فرمان با شاسی خودرو هماهنگ می‌شود. سیستم‌های EPAS به‌دلیل اصطکاک داخلی، به‌حالت مُردگی در قسمت میانی فرمان و بی روح بودن مشهور هستند.
 
علاوه‌براین، بازی داشتن چرخ‌دنده‌ها و اینرسی دورانی داخل موتور، در هنگام در اختیار داشتن فرمان حس می‌شود. این روزها، سیستم‌های EPAS رشد کرده‌اند و نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند. سیستم‌های فرمان برقی امروزه با سیستم‌های کنترل پایداری هماهنگ شده‌اند و به رانندگانی که در حالت خواب آلود هستند، بازخورد قابل‌توجهی ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، سیستم فرمان برقی در پارک خودکار راهنمای خروج از خط هم کاربرد دارد. در سیستم EPAS همچنان ارتباط مکانیکی بین راننده و چرخ‌ها وجود دارد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فرمان برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشتری : قرارداد های 38 بندی شامل هیچگونه افزایش قیمتی نمیشن.قیمت قطعی
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام شما امروز که شنبه 13 هست فاکتور نشدین؟
ساینا 90 روزه 6بهمن تکمیل وجه : میگن ساینا اس تاخییر داره میگن 90 روزکاری 5شنبه جمعه هام حساب نیس درسته؟ ایتطوری باشه تحویل ما میشه تیرماه یعنی 5 ماه!!!!!!!!!!!!!
تبدیل نزنید : دوستان تبدیل نزنید خواهشاً زیر حرف زور سایپا نرید
فاک‌تور کننده : برو حالش ببر سود تاخیرت حداقل 30 میلیون تومنه
تکمیل وجه 28 مهر اطلس : سلام دوستان یعنی تبدیل هم نمیکنن؟
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام دوستانی که تبدیل زدن از 75 به 100 و ماباتفاوت دارن توصیه میکنم مابتفاوت رو پرداخت کنن وگرنه خودرو سند نمیخوره از خسارت تاخیر کم نمیکنن
ترامپ xu7 p : سلام داستان چیه 10 خرداد فاکتور نشدم هنوز
اف ایکس 404 : اونایی که پارسال افزایش قیمت داشتن ثبت نام سال 403 بودن قیمت هم تو بخشنامه و قرارداد علی الحساب بوده
اشتری : اسکل جان .منظورم از تأیید اینه که پاسخ دادن و گفتن که اخطار به خودروساز داده شده و منتظر جواب هستن.خیلی ها شکایت کردن و فقط من تنها نبودم.