انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ۱۲ اذر : سلام باید تجمع بشه وگرنه سانروف دارن میشه نداشته باشن الان برا شاهین پلاس چطور دارن این سیاست کثیف سایپا هست که برن مردم تبدیل بزنن ولی ما تبدیل نمیزنیم حقمون رو‌ باید بگیریم
حسام : اشنا داشتی میگفتی تحویل هم زود بهت بده اشنات دیگه چرا گلایه داری از سایپا 😂
مال باخته : سلام منم شرایط شمارو دارم پرداخت اول رو انجام دادم تحویل گفتن هفته ۴شهریور۱۴۰۴ولی هیچ خبری نیست
سلگی : درجواب مشهد اره فروش فوق العاده بودم
مریم : راستی تو این تبدیلی که اومده، تو اون قسمتی واریز نوشته این پیشنهادیه
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : در جواب سلگی و شاهین gl بچه ها شما چندم تبدیل زدین و چندم فاکتور شدید اینکه شماره هم فروش فوق‌العاده آذر پارسال هستین که تبدیل زدین
محسن : شما الان کی ماشین رو تحویل گرفتید که این قدر زود ما به تفاوت رو گرفتید؟ یکی از دوستان ۲۶ شهریور تحویل گرفته هنوز مبلغ عودت نشده.
J7 u : با نمایندگی ثبت نامیتون در میان بگذارید ، بی شک عودت داده میشه .
میثم : یعنی امتیازمون سوخته🥺 الان باید چکار کنیم ۱۵۰ دادم حواله خریدم یا خدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : ایشالله تا بهمن میگیرید 😂
زاهد : تجمع اعتراضی عتراض به عدم تحویل عمدی خودروها علیرغم پر بودن پارکینگ ها🚨زمان و مکان تجمع: شرکت سایپا 📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم
یاور : سلام به همگی ساینا دوگانه قیمتش تو بازار بشدت کاهشی شده و تا عید به 600 تومن میرسه همین الان هم خریداری تو بازار نیس بنظر من تبدیل به تک کنید که زودتر تحویل بگیرید
30 شهریور : هنوز 4 شهریور زباد مونده بعدش نوبت 30 شهریوریاس
لاینر : ایولا مبارکه ایشالا ماهم فاکتور میشیم تا6هزار چیزی نمونده
حامد احمدی : 5219 هم فاکتور شد
لاینر : پیامک نمیاد داداش از تو سایت خودت باید نگا کنید
آراد : سلام من ساینا اس پذیرش 27 اردیبهشت واریزی دومم 20 مرداد هست هنوز فاکتور نشدم شما واریزی دومتون 15 مرداد بوده ؟؟ چه تاریخی فاکتور شدید ؟؟
نیسان آبی : 5/22ثبت نام کردم 6/14 پذیرش شدم 8/3 هم پلاک شدم
روبرتو کارلوس : عرفان جان شما ماشینت دوشنبه ساعت 8 شب فاکتور میشی البته اگه روز قبلش هوا به دما 29 درجه نرسه