انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Bac x3 : من ۱۱ بهمن بک نوشتم هنوز خبری نیست کسی مثل من هست یا تحویل گرفته باشه؟
شاهان : سلام من تحویل شهریور هستم هنوز برام پیامک نیومده
شاهین : اینقدر باید از سایپا بد گفت یعنی حقیقت همینه که هیچ آدم عاقلی خرید نکنه لعنت بر شما
مهدی شاهین پلاس : سلام دوستانی که روز گذشته تجمع کردن دیگه نیستن چرا نکنه ماشینشون رو گرفتن صداشون در نمیاد
مهدی شاهین پلاس : سلام دوستانی که روز گذشته تجمع کردن دیگه نیستن چرا نکنه ماشینشون رو گرفتن صداشون در نمیاد
شاهین جی : شاهین جی وصعیت تولیدش چند روزانه
فریده : زمان تحویلتون کی بود
فریده : سلام تجمع رفتید نتیجه چی بود
5252 : من سخام ۱۳ اذره دروغ گفته الان چک کردم
داریوش : گیربگس را نمی تونن عوض کنن چون با موتور مچ نمیشه فقط می تونن جنس بنجول رو ماشین سوار کنن همون درجه ۳ و ۴ امیدوارم این کار را نکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207تبدیلی تحویل3تیررنگ مشکی متالیک : سلام خدمت دوستان،راناموعدتحویل3تیرتبدیلی207رنگ مشکی متالیک همین الان فاکتورشد،ان شالله قسمت همه،درضمن فروش فوق العاده طرح مادران بود
علی : سلام تاریخ تکمیل وجه شما کی بود؟
یاغی : بچه ها این بنده خدا راست میگه،هفته دیگه تعطیلات تابستانه سایپا هست،ولی اینکه فاکتور میکنن یا نه خبر ندارم،
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : سلام، برای من نمومده
اخبار سایپا : رضا جان زنده مرده شما الان زیر من هستن
موتی : خب کی پرداخت میکنند؟
سورن22 : سلام من 22مرداد باید تحویل بدن خدا کنه تحویل بدن با بچه کوچیک خیلی سخته😢
ساینا تکمیل 23 بهمن : سلام دوستان اگر یادتون باشه چند وقت پیش پیام گذاشتم گفتم که اخر شهریور ماه فوق العاده ها رو فاکتور میکنن امروز هم باز رفتم نمایندگی گفتن که طبق سیاست های شرکت نوبت شما میشه اول مادران بعد تبدیلی ها بعدش فوق العاده ها اگر میشد تعدادی بشیم و بریم جلوی مجلس خوب میشد
حامد مری : سلام دوستان من پیش فروش 207پاناقالپاق بودم تحویل 31تیر دیروز تبدیل زدم به رینگ آلمینیومی امروز صبح ساعت 8فاکتور شد رنگ مشکی
اطلس جی اسفند1403 : سایپا چند ماه روند فاکتورش متوقف شده دوستانی که میگن تو آذر ماهی ها موندن اینو هم بگید که چند ماه فاکتور نمیکردن از خرداد روند فاکتور شروع شده یکمی امیدوار باشید