سرمایه های سرگردان عامل تلاطم قیمت ها در بازار خودرو / کمک به اقتصاد کشور با سوق نقدینگی ها به سوی تولید

 

سرمایه های سرگردان عامل تلاطم قیمت ها در بازار خودرو / کمک به اقتصاد کشور با سوق نقدینگی ها به سوی تولید

 
نوسانات شدید نرخ ارز و شرایط فعلی اقتصادی کشور و همچنین کاهش سود بانکی سبب شد تا مردم برای سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه شان به خرید ارز، طلا و حتی خودرو روی بیاورند،اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با سوق نقدینگی های سرگردان به بازار سرمایه و تولید در وهله اول به اقتصاد کشور کمک می کند و در وهله دوم بر معیشیت مردم نیز اثر گذار است.
 
خرید خودرو در ایران برای برخی از مردم بیشتر از آنکه خرید یک وسیله کابردی باشد وسیله‌ای برای حفظ سرمایه شان حساب می‌شود، برخی خودرو را می‌خرند تا پس از مدتی آن را گران تر به فروش برسانند و از این خرید و فروش سودی نصیبشان شود و در واقع توان مالی خودرو را بهبود ببخشند.
 
هرگاه نرخ تورم بالا می‌رود و نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، برخی از افراد جامعه سپرده‌گذاری در بانک را یک ریسک می‌پندارند و معتقدند برای آنکه بتوانند سرمایه موجود خود را افزایش دهند سوار بر موج نوسانی نرخ ارز با خرید اقلامی همانند دلار و سکه و خودرو و غیره می‌توانند سود خوبی کسب کنند. اما هنگامی که به یکباره نرخ ارز دچار کاهش می شود این نگرانی در آن ها به وجود می آید که احتمالا سرمایه شان با باد خواهد رفت.
 
عدم موفقیت مسوولین مربوطه در ساماندهی بازار خودرو و کوتاه نشدن دست دلالان از این سرمایه علی رغم همه تلاش هایی همانند حذف قیمت ها از سایت های خرید و فروش سبب شده تا همچنان سرمایه های سرگردان جذب این بازار شود و همچنان خودرو یک کالای سرمایه ای به حساب بیاید.
 
اکثر کارشناسان بازار سرمایه و اقتصاددانان معتقدند زمانی که گرانی و تورم ایجاد شود خودرو هم گران می شود  اما خودرو یک کالای مصرفی است و ممکن است به هر نحوی این سرمایه دچار آسیب شود. آن ها معتقدند که جدب نقدینگی های سرگردان به سوی بازار سرمایه راهی بی دردسر تر است.
 
این نقدینگی سرگردان موضوعی است که روز گذشته محمدرضا امیرحسنخانی نائب رئیس کمیسیون صنایع نیز به آن اشاره کرده و می گوید: "متأسفانه برای نقدینگی سرگردان در دست مردم، چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی لازم صورت نگرفت؛ درصورتی که می‌توانستیم با استفاده بهتر از آن، جلوي هجوم آن به بازارهايي مانند خودرو را بگيريم."
 
او می افزاید: "نقدینگی باید به‌سمت تولید و کارهایی که برای کشور ارزش افزوده دارد، سوق داده مي‌شد، در حالي‌كه، در شرايط كنوني اين نقدينگي همزمان با حضور دلالان در بازار خودرو، موجب تلاطم قيمتي در اين حوزه شده است."
 
در همین رابطه علی اصغر پور متین اقتصادان با اشاره به این که خودرو یک سرمایه حساب نمی‌شود به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « اگر قرار باشد همه با نگاه سرمایه گذاری به خرید خودرو روی بیاورند پس تکلیف توسعه اقتصادی چه می‌شود؟ بنابراین جذب نقدینگی های سردگردان به بازار سرمایه و متقاعد کردن مردم به سپرده در گذاری در بانک منطقی تر است. »
 
او می افزاید: «اگر شخصی پول خود را در بانک بگذارد بانک با پول سرمایه‌گذاری می‌کند و شغل ایجاد می‌کند، اما با خرید خودرو که شغل ایجاد نمی‌شود و این سرمایه مدت های زیادی ممکن است در پارکینگ ها به خواب برود و بعد هم خریدار دچار ضرر و زیان شود»
 
او ادامه می دهد: «اگر شخصی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو خریداری کند باید بداند که هم نگهداری خودرو مشکل است هم باید از مد افتادن مدل خودرو خود را در نظر بگیرد و به مشکلات دیگری همانند بیمه هم فکر کند.»
 
پور متین معتقد است، خرید و فروش خودرو با بازار عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیم دارد و هر زمان ممکن است خودروساز خودو بیشتری را وارد بازار کند و این سود حاصل از خرید خودرو یک سود کاملا مقطعی است و در بلند مدت حتی ممکن است به ضرر تبدیل شود.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
21 دی : من 21م ام🤦
تحویل اسفند ریحانه : برو پلیس بعلاوه 10 بگو
دوگانه اسفند.تبدیل به 207 : سلام دوستان کسی تبدیلی به207امروز پلاک شده آیا
4707 : نه روی پرداخت وجه میچرخه
ناشناس : بنظرم باز سمند سورن ها فاکتور شد و ما بلاتکلیف موندیم
امیر : دوستان عزیز اگه ماشین فاکتور نشده باشه این پولای اسقاط و.. رو تا قرون آخر ازمون میگیرن شک نکنید. حالا کسانی که تاخیر دارن از سود تاخیر و باقی مثل خودم نقدا 50.7م و بیمه و یک درصد و.. هم جدا بیشرفها تبدیل بهs7هم نمیزنن من حواله خریدم (دیوانگی محض) تایم گرونیها الان ماشین بهم بدن با بازار یر به یر در بیام هنر کردم اگه s5پرو باشه باز به اسم پرو یه 100 اضاف میویرن هر چند قیمت جدید هایما بالای صد میلیون اضاف خورده برای بهار
سورن موتور جدید، : مبارکتون باشه،چرخش برات بچرخه،منم موعد تحویل 14 فروردین هستم،هنوز فاکتور نشده
فروش فوری اسفند : امروز ظاهرا فاکتور نکردن خوابشون گرفته
جواد : تولدت مبارک خانم خوشگله
شایان : سلام مبارک تاریخ تکمیل وجه تون کی بوده؟؟؟؟