سرمایه های سرگردان عامل تلاطم قیمت ها در بازار خودرو / کمک به اقتصاد کشور با سوق نقدینگی ها به سوی تولید

 

سرمایه های سرگردان عامل تلاطم قیمت ها در بازار خودرو / کمک به اقتصاد کشور با سوق نقدینگی ها به سوی تولید

 
نوسانات شدید نرخ ارز و شرایط فعلی اقتصادی کشور و همچنین کاهش سود بانکی سبب شد تا مردم برای سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه شان به خرید ارز، طلا و حتی خودرو روی بیاورند،اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با سوق نقدینگی های سرگردان به بازار سرمایه و تولید در وهله اول به اقتصاد کشور کمک می کند و در وهله دوم بر معیشیت مردم نیز اثر گذار است.
 
خرید خودرو در ایران برای برخی از مردم بیشتر از آنکه خرید یک وسیله کابردی باشد وسیله‌ای برای حفظ سرمایه شان حساب می‌شود، برخی خودرو را می‌خرند تا پس از مدتی آن را گران تر به فروش برسانند و از این خرید و فروش سودی نصیبشان شود و در واقع توان مالی خودرو را بهبود ببخشند.
 
هرگاه نرخ تورم بالا می‌رود و نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، برخی از افراد جامعه سپرده‌گذاری در بانک را یک ریسک می‌پندارند و معتقدند برای آنکه بتوانند سرمایه موجود خود را افزایش دهند سوار بر موج نوسانی نرخ ارز با خرید اقلامی همانند دلار و سکه و خودرو و غیره می‌توانند سود خوبی کسب کنند. اما هنگامی که به یکباره نرخ ارز دچار کاهش می شود این نگرانی در آن ها به وجود می آید که احتمالا سرمایه شان با باد خواهد رفت.
 
عدم موفقیت مسوولین مربوطه در ساماندهی بازار خودرو و کوتاه نشدن دست دلالان از این سرمایه علی رغم همه تلاش هایی همانند حذف قیمت ها از سایت های خرید و فروش سبب شده تا همچنان سرمایه های سرگردان جذب این بازار شود و همچنان خودرو یک کالای سرمایه ای به حساب بیاید.
 
اکثر کارشناسان بازار سرمایه و اقتصاددانان معتقدند زمانی که گرانی و تورم ایجاد شود خودرو هم گران می شود  اما خودرو یک کالای مصرفی است و ممکن است به هر نحوی این سرمایه دچار آسیب شود. آن ها معتقدند که جدب نقدینگی های سرگردان به سوی بازار سرمایه راهی بی دردسر تر است.
 
این نقدینگی سرگردان موضوعی است که روز گذشته محمدرضا امیرحسنخانی نائب رئیس کمیسیون صنایع نیز به آن اشاره کرده و می گوید: "متأسفانه برای نقدینگی سرگردان در دست مردم، چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی لازم صورت نگرفت؛ درصورتی که می‌توانستیم با استفاده بهتر از آن، جلوي هجوم آن به بازارهايي مانند خودرو را بگيريم."
 
او می افزاید: "نقدینگی باید به‌سمت تولید و کارهایی که برای کشور ارزش افزوده دارد، سوق داده مي‌شد، در حالي‌كه، در شرايط كنوني اين نقدينگي همزمان با حضور دلالان در بازار خودرو، موجب تلاطم قيمتي در اين حوزه شده است."
 
در همین رابطه علی اصغر پور متین اقتصادان با اشاره به این که خودرو یک سرمایه حساب نمی‌شود به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « اگر قرار باشد همه با نگاه سرمایه گذاری به خرید خودرو روی بیاورند پس تکلیف توسعه اقتصادی چه می‌شود؟ بنابراین جذب نقدینگی های سردگردان به بازار سرمایه و متقاعد کردن مردم به سپرده در گذاری در بانک منطقی تر است. »
 
او می افزاید: «اگر شخصی پول خود را در بانک بگذارد بانک با پول سرمایه‌گذاری می‌کند و شغل ایجاد می‌کند، اما با خرید خودرو که شغل ایجاد نمی‌شود و این سرمایه مدت های زیادی ممکن است در پارکینگ ها به خواب برود و بعد هم خریدار دچار ضرر و زیان شود»
 
او ادامه می دهد: «اگر شخصی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو خریداری کند باید بداند که هم نگهداری خودرو مشکل است هم باید از مد افتادن مدل خودرو خود را در نظر بگیرد و به مشکلات دیگری همانند بیمه هم فکر کند.»
 
پور متین معتقد است، خرید و فروش خودرو با بازار عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیم دارد و هر زمان ممکن است خودروساز خودو بیشتری را وارد بازار کند و این سود حاصل از خرید خودرو یک سود کاملا مقطعی است و در بلند مدت حتی ممکن است به ضرر تبدیل شود.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
مخلص امیرمهدی : منهم مشکل دارم،زود و ساده گول میخورم. خیلی بده.
دوست امیر مهدی : امیر مهدی جان،من جدا عذر میخوام که زود و ساده گول خوردم،شما به بزرگی خودتان ببخشید.عزت زیاد.
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : حالا صحبت از ایران خودرو کردن دوستان ، سایپا میگه سانروف نداریم . دنا پلاس توربو ایران خودرو داره تحویل میده اونم سانروف داره، چطور سایپا نداره ایران خورو داره؟ چطور آریا میخوان تولید کنن؟ چطور دوره های بعد اگه کمبود سانروف داشتن دوباره ثبت نام کردن ؟ مشکل ما مردم اینه زود و ساده گول میخوریم .
شاهین 1403 : نکبت این فروش فوری های آذر همه رو گرفته من نمیدونم همه با هم شرکت کردن چرا اینا فروش فوق العاده شدن هم نظم g به هم ریختن هم gl
تارا : دستی بودین یا اتومات؟
مرتضی : تحویل ۱۸ اسفند برای من هم دوباره تبدیل اومده .من هم تبدیل نمی زنم.ممنون از همه دوستان
علی : سلام دوستان. من تارا خاکستری متالیک ثبت نام کردم فروش فوری تحویل ۳ شهریور بودم. ۲۴ شهریور بهم تحویل دادن. بسیار بسیار ماشین نرم و بی صدا هست برخلاف اون چیزی که میگفتن. تا سوارش نشید متوجه نمیشید. پارس و سمند داشتم یه سروگردن از اونا بالاتره
تارا وی۴ تحویل ۲ابان : سلام.تاریخ تحویل شما چه تاریخه؟
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خخ : بگو بهمون ندن نه بهتون پس خودت بگیری ما نگیریم 😂😂
اطلس : دوست عزیز تکمیل وجه دی از 23 اردیبهشت تا 21 خرداد همه روزه بود بعد بهمن و اسفند فکر کنم از 24 تیر تا 21 مرداد ادامه داشت
کاهش قیمت خودرو : طبق نظر کارشناسان قیمت خودرو در هفته ها یا ماه های آتی به شدت کاهش پیدا میکنه به دلیل کاهش قدرت خرید.
ساینا پیش فروش : زنگ میزنی سایپا میگه پیش فروش ها تا 30 فروردین فاکتور شده ماهایی که پذیرش 24 بهمن هستیم و اردیبهشت تکمیل وجه کردیم پس کی میخاد فاکتور کنه !!!؟ شماره پذیرش ها هم که دوستان از ماه های خرداد و تیر می زارن از شماره پذیرش ما پایین تره نمیدونم واقعا سایپا داره چیکار می کنه.
کویبک : سلام روزی حدودا 370 هزار ، ماهی 11میلیون
پیش فروش 15بهمن : خبرموثق اصلی بنظرت کی پیش فروش بهمن شروع به فاکتور میکنن
جادوگر98 : دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده
ثبت نامی 27مرداد : اگه پلاک بشن همه باهم میشن نگران نباش
دنا اپشنال شهریور : سلام ما 8 تیر واریز وجه دوم رو انجام دادبم 20 شهریور فاکتور شد رنگ مشکی . آپشنال سفیدا 20 روز زودتر فاکتور شدن
ابی : تکمیلی.سود مشارکت 16 درصد سود تاخیر 12 درصد