کمپانی تسلا: سرچشمه نوآوری

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
تسلا خودروسازی کوچکی بود که تکنولوژی خودروسازی را دگرگون کرد. احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا قرار گرفت. ارزش خالص سهام تسلا به بیش از ۵۳ میلیارد دلار میرسد که پس از دو شرکت خودروسازی فولکس واگن و تویوتا، به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به حساب می آید. در این درباره این کمپانی و تکنولوژیهای محصولاتش صحبت خواهیم کرد.
 
تسلا نام نوعی خودروی برقی و اولین محصول چهار در شرکت تسلا موتورز است. نام آن از نام نیکولا تسلا مخترع صربستانی-آمریکایی موتورهای برق متناوب گرفته شده‌است. تاریخ تحویل اولین نمونه آن ماه ژوئیه۲۰۱۲است. این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌آورد. کمپانی خودروسازی تسلا موتورز در ژوئیه۲۰۰۳میلادی، توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد. هر دو نقش‌های فعالی در توسعه اولیه شرکت پیش از حضور ایلان ماسک داشتند. ماسک در فوریه۲۰۰۳به هیئت مدیره پیوست.
 
در ابتدا این شرکت با بودجه اولیه توسط مارتین ابرهارد و تارپنینگ شروع به فعالیت کرد. در سال۲۰۰۴یعنی یک سال پس از تاسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سریAموفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به۷و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه و برنامه ریزی و همچنین ساخت خط تولید نزدیک به۵سال طول کشید تا اولین خودروی الکتریکی تسلا رسما ساخته و عرضه شود.
 
 
اولین محصول شرکت تسلا موتورز است. نام آن از نام نیکولا تسلا مخترع صرب-آمریکایی موتورهای برق متناوب گرفته شده‌است. مراحل تولید این اتومبیل نوظهور توسط مارتین ابرهارد با تأمین منابع مالی از میلیاردرهای اینترنتی مثل بنیان‌گذاران شرکت پی‌پلصورت گرفته‌است. این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌آورد. رودستر تسلا نیروی خود را در تقریباً۷۰۰۰باتری قابل شارژ لیتیوم-یونی ذخیره می‌کند.
 
این باتری‌ها دقیقاً همانند باتری‌هایی هستند که در کامپیوترهای لپ‌تاپ بکار می‌روند.علاوه بر شتاب صفر تا تا صد کیلومتر در ساعت در۱٫۹ثانیه، این رودستر به حداکثر سرعت۴۰۰کیلومتر در ساعت می‌رسد و با یک بار شارژ باتری‌هایش،۱۰۰۰کیلومتر را می‌پیماید. اولین نمونه‌های تولیدی دو نفره خواهد بود، اما برنامه‌هایی برای تولید مدل سدان نیز در دست بررسی است.هزینه سوخت این خودرو به ازای هر مایل کمتر از۲سنت است.
 
رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از۳۲۰کیلومتر یا همان۲۰۰مایل با هر شارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل 3.7 ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های۲۰۰۸تا۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد۲هزار و۲۵۰دستگاه رودستر را به 32 کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال۲۰۱۶این مقدار به۷۶هزار خودرو رسید).رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت.
 
اگر هدف این بود چرا رودستر تولید شد؟ آنچه از رودستر به ما منتقل می شود، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.
 
 
تسلا توانست با رودستر رقیبی جدی برای سوپر اسپرت ها تولید کند. با این تفاوت که این خودرو به جای موتور باطری دارد. همین کافی بود که این شرکت بیش از پیش رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال۲۰۰۹از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی 2.5 میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت.
 
علت رشد سهام شرکت خودروسازی تسلا به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.
 
 
قدرتنمایی تسلا را در محصول بعدی یعنی تسلا مدل اس میتوان دید. تاریخ تحویل اولین نمونه آن ماه ژوئیه۲۰۱۲است.این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌آورد.مدل پایه تسلا اس در۶،۵ثانیه از صفر به صد می‌رسد، و با شارژ کامل باتری۱۶۰مایل (۲۶۰کیلومتر) مسافت را می‌پیماید.۱۰۰۰نمونه اول این ماشین از نوعSignature Seriesهستند که مجهز به باتری‌هایی با توانایی پیمودن۳۰۰مایل (۴۸۰کیلومتر) می‌باشند. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کردن باتری‌های آن بستگی به ظرفیت باتری‌ها و جریان و ولتاژ شارژر دارد. با یک شارژر۲۴۰ولت و۲۰کیلو ولت به ازای هر ساعت شارژ۱۰۰کیلومتر را می‌پیماید. شارژ کامل باتری۸۵کیلوواتی۵ساعت طول می‌کشد. همچنین با تجهیزات سیستمQuick chargeبه مدت۴۵دقیقه می‌توان۸۵٪باتری را شارژ نمود. تعویض باتری آن هم در کمتر از ٢ دقیقه امکان‌پذیر است.
 
این خودروی برقی، اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز است. مدل ایکس به مراتب بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند. بیشتر بخوانید ). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.
 
 
تسلا مدل ایکستاریخ تحویل اولین نمونه آن ماه ژوئیه۲۰۱۴بوده است.این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌آورد.دل ایکس از نظر فنی در یک کلمه، یک خودروی فوق‌العاده است. تسلا، مدل ایکس را در دو تیپ به بازار عرضه می‌کند. هر یک از تیپ‌های مدل ایکس دارای یک باتری۹۰کیلووات ساعتی و یک موتور دوگانه هستند. 
 
 
تفاوت بین این دو تیپ را باید در موتور آن‌ها دانست. موتور تیپ اول۹۰Dنام دارد و تیپ دوم (که۱۰هزار دلار گران تر است) از موتوری بهینه‌تر با نامP90Dبهره می‌برد. موتورP90Dمی‌تواند این خودرو را طی فقط۳٫۲ثانیه از سرعت صفر به۹۰کیلومتر بر ساعت برساند و همین ویژگی این خودرو را هم‌تراز با توان فنی برخی از بهترین خوردوهای اسپورت ایتالیایی، آلمانی و یا بریتانیایی قرار می‌دهد. البته تیپ دارای موتور۹۰Dکه با قیمت۱۳۲هزار دلار عرضه می‌شود نیز بسیار پرسرعت است و زمان لازم برای رسیدن از سرعت صفر به۹۶کیلومتر بر ساعت در آن فقط نیم ثانیه بیشتر از موتورP90Dاست.
 
یک خودرو تمام برقی چهار درب سدان کامپکت که توسط تسلا موتورز طراحی و ساخته شده‌است. این خودرو در۳۱مارس۲۰۱۶برای اولین بار معرفی شد. تولید آن برای مشتریان به صورت انبوه پایان سال۲۰۱۷و ابتدای سال۲۰۱۸شروع شد.
 
پس از مدت ها انتظار بالاخره ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا از خودرو مدل«Y»رونمایی کرد. این خودرو جدیدترین خودرو برقی شرکت تسلا محسوب می شود که پیش ثبت نام های زیادی هم داشته است. جالب است بدانید که از مدتی پیش اعلام شده بود که قرار است این خودرو جدید بر پایه بسیاری از ویژگی های مشترک با تسلا3 ساخته شود. درواقع شباهت ها بین این دو نوع خودرو بسیار است. اما این خودرو جذاب چه ویژگی هایی دارد؟
 
نیمه شاسی بلند و همزمان اسپرت
طراحی ظریف و جوان پسند
ورود احتمالی به بازار تا سال 2020
طی کردن 482 کیلومتر پس از هر بار شارژقیمت پایه 47 هزار دلار
طی کردن 370 کیلومتر پس از هر بار شارژ با قیمت پایه 39 هزار دلار
 
با توجه به این که تمامی فروشگاه های فیزیکی تسلا در حال بسته شدن هستند و قرار است تسلا از این پس صرفا فروش آنلاین داشته باشد، باید دید از این پس چه سرنوشتی در انتظار تسلا خواهد بود و آیا فروش محصولات این شرکت کافی خواهد بود یا خیر.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
مخلص امیرمهدی : منهم مشکل دارم،زود و ساده گول میخورم. خیلی بده.
دوست امیر مهدی : امیر مهدی جان،من جدا عذر میخوام که زود و ساده گول خوردم،شما به بزرگی خودتان ببخشید.عزت زیاد.
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : حالا صحبت از ایران خودرو کردن دوستان ، سایپا میگه سانروف نداریم . دنا پلاس توربو ایران خودرو داره تحویل میده اونم سانروف داره، چطور سایپا نداره ایران خورو داره؟ چطور آریا میخوان تولید کنن؟ چطور دوره های بعد اگه کمبود سانروف داشتن دوباره ثبت نام کردن ؟ مشکل ما مردم اینه زود و ساده گول میخوریم .
شاهین 1403 : نکبت این فروش فوری های آذر همه رو گرفته من نمیدونم همه با هم شرکت کردن چرا اینا فروش فوق العاده شدن هم نظم g به هم ریختن هم gl
تارا : دستی بودین یا اتومات؟
مرتضی : تحویل ۱۸ اسفند برای من هم دوباره تبدیل اومده .من هم تبدیل نمی زنم.ممنون از همه دوستان
علی : سلام دوستان. من تارا خاکستری متالیک ثبت نام کردم فروش فوری تحویل ۳ شهریور بودم. ۲۴ شهریور بهم تحویل دادن. بسیار بسیار ماشین نرم و بی صدا هست برخلاف اون چیزی که میگفتن. تا سوارش نشید متوجه نمیشید. پارس و سمند داشتم یه سروگردن از اونا بالاتره
تارا وی۴ تحویل ۲ابان : سلام.تاریخ تحویل شما چه تاریخه؟
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خخ : بگو بهمون ندن نه بهتون پس خودت بگیری ما نگیریم 😂😂
اطلس : دوست عزیز تکمیل وجه دی از 23 اردیبهشت تا 21 خرداد همه روزه بود بعد بهمن و اسفند فکر کنم از 24 تیر تا 21 مرداد ادامه داشت
کاهش قیمت خودرو : طبق نظر کارشناسان قیمت خودرو در هفته ها یا ماه های آتی به شدت کاهش پیدا میکنه به دلیل کاهش قدرت خرید.
ساینا پیش فروش : زنگ میزنی سایپا میگه پیش فروش ها تا 30 فروردین فاکتور شده ماهایی که پذیرش 24 بهمن هستیم و اردیبهشت تکمیل وجه کردیم پس کی میخاد فاکتور کنه !!!؟ شماره پذیرش ها هم که دوستان از ماه های خرداد و تیر می زارن از شماره پذیرش ما پایین تره نمیدونم واقعا سایپا داره چیکار می کنه.
کویبک : سلام روزی حدودا 370 هزار ، ماهی 11میلیون
پیش فروش 15بهمن : خبرموثق اصلی بنظرت کی پیش فروش بهمن شروع به فاکتور میکنن
جادوگر98 : دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده
ثبت نامی 27مرداد : اگه پلاک بشن همه باهم میشن نگران نباش
دنا اپشنال شهریور : سلام ما 8 تیر واریز وجه دوم رو انجام دادبم 20 شهریور فاکتور شد رنگ مشکی . آپشنال سفیدا 20 روز زودتر فاکتور شدن
ابی : تکمیلی.سود مشارکت 16 درصد سود تاخیر 12 درصد