صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 

صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 
نقدینگی حاصل از تجاری سازی 200 هزار خودروی ناقص بدون شک در شرایطی که رقم بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به بیش از 22 هزار میلیارد تومان رسیده می تواند، آب حیاتی برای این صنعت پر از چالش باشد.
 
رقم فعلی عنوان شده برای خودروهای ناقص در کف کارخانه دو خودروساز در حالی رو به افزایش است که وزارت صنعت با ارایه راهکارهایی در تلاش برای تغییر سیاست خودروسازان هستند. 
 
کارشناسان معتقدند که اولویت تولید و تامین خودروهای ناقص با هدف هرچه سریع تر تجاری شدن این خودروها سیاست منطقی بوده و لازم است در شرایط فعلی با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه سازان، به جای تولید خودروی ناقص نسبت به تکمیل خودروهای موجود اقدام شود.
 
در همین حال ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تایید این سیاست تاکید کرده که با پرداخت تسهیلات به قطعه سازان و به روز شدن روند مطالبات، دیگر شاهد خودروهای دپو شده در انبار خودروسازان نخواهیم بود و با تجاری سازی خودروها و تامین سرمایه در گردش و بهبود جریان نقدینگی ، مشتریان نیز زودتر خودروهای خود را دریافت خواهند کرد.
 
 
این اظهارات و نظرات در حالی مطرح می شود که برخی معتقدند دپوی این خودروها با هدفی از پیش تعیین شده بوده و در این شرایط این پرسش مطرح می شود در شرایطی که نقدینگی حاصل از تکمیل در حدود 200 هزار خودروی ناقص با احتساب کف قیمت 40 میلیون تومان، می تواند عدد هنگفتی برای خودروسازان بوده و آن ها را در پرداخت مطالبات و بدهی ها یاری دهد، چه ضرورتی برای این اقدام وجود خواهد داشت؟
 
محمد تقی احمدیان، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به نحوه انتخاب مدیران در صنعت خودرو می گوید: از آن جا که مدیران این صنعت از سوی دولت انتخاب می شوند بنابراین نمی توانند نسبت به پیاده کردن نظرات شخصی خود در واحدهای خودروسازی اقدام کنند.
 
وی می افزاید: امکان وجود این شرایط در شرکت های خصوصی وجود دارد اما به طور قطع مدیران به دنبال عرضه خودرو با هدف شکستن حباب قیمتی موجود در بازار هستند تا کمبودها از طریق بازار داخلی تامین شود و بازگشت سریع سرمایه را شاهد باشند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بازار به راحتی از خودروهای تکمیل شده استقبال خواهد کرد، صنعت خودرو را نماینده کل صنعت عنوان و تصریح می کند: وقتی کشوری وارد حوزه ساخت خودرو می شود به این معنا است که صنعت آن کشور به اندازه ای رشد کرده که توانمند بوده و می تواند فناوری خود را در سایر بخش ها نیز به کار گیرد بنابراین اگر خودروساز خوبی باشیم به معنای در اختیار داشتن صنعت توانمند نیز خواهد بود.
 
احمدیان ادامه می دهد: تغییر سیاست وزارت صنعت در زمینه تولید خودرو و در اولویت قرار دادن تکمیل خودروها به جای تولید خودروهای ناقص در شرایطی است که باید همواره به دنبال بازارسازی برای خودروساز باشیم و بازار را با ورود خودروهای خارجی از جمله چینی خراب نکنیم و در عین حال نیز به دنبال تکمیل خودروهای ناقص باشیم.
 
وی با تاکید بر این که نمی توان اولویتی قائل شد، اظهار می کند: خودروسازان باید در کنار خودروهای ناقص نسبت به تولید بیشتر نیز اقدام کنند اما در عین حال می توانند خودروهای موجود در کف کارخانه را به دلیل ماندگاری بالا با قیمت پایین تری عرضه کنند در این شرایط هم نسبت به جذب نقدینگی اقدام کرده و در عین حال نیز بازار را با تولیدات خود کنترل می کنند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
1

صنعت خودرو (و همه صنایع کشور) تشنه مدیران شایسته و سالم هستن نه نقدینگی، کجای دنیا مشتری برای پیشفروش خودرو سر و دست میشکنه؟ تویوتا اگر مثل مشتری های ایران رو داشت الان ماشین ها پرنده رو هم تجاری سازی کرده بود.
11:50  1398/04/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم