صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 

صنعت خودرو تشنه نقدینگی/بازار و خودروسازان دستخوش تغییر سیاست ها

 
نقدینگی حاصل از تجاری سازی 200 هزار خودروی ناقص بدون شک در شرایطی که رقم بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به بیش از 22 هزار میلیارد تومان رسیده می تواند، آب حیاتی برای این صنعت پر از چالش باشد.
 
رقم فعلی عنوان شده برای خودروهای ناقص در کف کارخانه دو خودروساز در حالی رو به افزایش است که وزارت صنعت با ارایه راهکارهایی در تلاش برای تغییر سیاست خودروسازان هستند. 
 
کارشناسان معتقدند که اولویت تولید و تامین خودروهای ناقص با هدف هرچه سریع تر تجاری شدن این خودروها سیاست منطقی بوده و لازم است در شرایط فعلی با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه سازان، به جای تولید خودروی ناقص نسبت به تکمیل خودروهای موجود اقدام شود.
 
در همین حال ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تایید این سیاست تاکید کرده که با پرداخت تسهیلات به قطعه سازان و به روز شدن روند مطالبات، دیگر شاهد خودروهای دپو شده در انبار خودروسازان نخواهیم بود و با تجاری سازی خودروها و تامین سرمایه در گردش و بهبود جریان نقدینگی ، مشتریان نیز زودتر خودروهای خود را دریافت خواهند کرد.
 
 
این اظهارات و نظرات در حالی مطرح می شود که برخی معتقدند دپوی این خودروها با هدفی از پیش تعیین شده بوده و در این شرایط این پرسش مطرح می شود در شرایطی که نقدینگی حاصل از تکمیل در حدود 200 هزار خودروی ناقص با احتساب کف قیمت 40 میلیون تومان، می تواند عدد هنگفتی برای خودروسازان بوده و آن ها را در پرداخت مطالبات و بدهی ها یاری دهد، چه ضرورتی برای این اقدام وجود خواهد داشت؟
 
محمد تقی احمدیان، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به نحوه انتخاب مدیران در صنعت خودرو می گوید: از آن جا که مدیران این صنعت از سوی دولت انتخاب می شوند بنابراین نمی توانند نسبت به پیاده کردن نظرات شخصی خود در واحدهای خودروسازی اقدام کنند.
 
وی می افزاید: امکان وجود این شرایط در شرکت های خصوصی وجود دارد اما به طور قطع مدیران به دنبال عرضه خودرو با هدف شکستن حباب قیمتی موجود در بازار هستند تا کمبودها از طریق بازار داخلی تامین شود و بازگشت سریع سرمایه را شاهد باشند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که بازار به راحتی از خودروهای تکمیل شده استقبال خواهد کرد، صنعت خودرو را نماینده کل صنعت عنوان و تصریح می کند: وقتی کشوری وارد حوزه ساخت خودرو می شود به این معنا است که صنعت آن کشور به اندازه ای رشد کرده که توانمند بوده و می تواند فناوری خود را در سایر بخش ها نیز به کار گیرد بنابراین اگر خودروساز خوبی باشیم به معنای در اختیار داشتن صنعت توانمند نیز خواهد بود.
 
احمدیان ادامه می دهد: تغییر سیاست وزارت صنعت در زمینه تولید خودرو و در اولویت قرار دادن تکمیل خودروها به جای تولید خودروهای ناقص در شرایطی است که باید همواره به دنبال بازارسازی برای خودروساز باشیم و بازار را با ورود خودروهای خارجی از جمله چینی خراب نکنیم و در عین حال نیز به دنبال تکمیل خودروهای ناقص باشیم.
 
وی با تاکید بر این که نمی توان اولویتی قائل شد، اظهار می کند: خودروسازان باید در کنار خودروهای ناقص نسبت به تولید بیشتر نیز اقدام کنند اما در عین حال می توانند خودروهای موجود در کف کارخانه را به دلیل ماندگاری بالا با قیمت پایین تری عرضه کنند در این شرایط هم نسبت به جذب نقدینگی اقدام کرده و در عین حال نیز بازار را با تولیدات خود کنترل می کنند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
1

صنعت خودرو (و همه صنایع کشور) تشنه مدیران شایسته و سالم هستن نه نقدینگی، کجای دنیا مشتری برای پیشفروش خودرو سر و دست میشکنه؟ تویوتا اگر مثل مشتری های ایران رو داشت الان ماشین ها پرنده رو هم تجاری سازی کرده بود.
11:50  1398/04/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم شاهین : تازه بعد این همه مدت میخام فاکتور کنند؟ عجب داستانیه
هادی : ۲۱ خرداد رنگ نقره ای متالیک قزوین
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ناشناس : بابا مگه نانواییه که هر کی بره تو نوبت و تجمع فاکتور بشه درسته تجمع خوبه و بهتر رسیدگی میکنن ولی این دلیل نمیشه که هر کی بره تجمع فاکتور کنن و به قول بعضی ها دیگه اینجا پیداش نشه هر چیزی ی قانونی داره و اصلا اینجور نیست
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به آقا مجتبی و همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 13 اسفند و 14 اسفند هستن. لطفا اعلام حضور کنن و تاریخ سخا رو هم بفرمایین. اگر فاکتور شدید بفرمایین.
تجمع : چون فاکتور میشن دیگه مهم نیس براشون
شاهین : چون فاکتور میشه سوال کردم از دوستم امروز بود
j4 : سلام ما پیگیری کردیم مجوز راهور نمیدن برای بارگیری هنوز اونایی که خرداد فاکتور شدن رو تحویل ندادن هر روز باید زنگ بزنیم بهشون تا مجوزو بگیرن وگرنه کاری نمیکنن چون سود تاخیر هم تا زمان فاکتور میدن و براشون مهم نیست
شاهین : چرا هرکی میره تجمع دیگه خبری ازش نمیشه؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : در مورد شاهین G میگن روزی دو تا تولید داریم ولی تولید شاهین GL بیشتره، میگن بیاید تبدیل کنید تا زودتر تحویل تون بدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساحل : سلام از من فعلا بارگیری نشده
میلاد : برای من هم تحویل 3 تیر بوده هنوز فاکتور نشده هر بار هم زنگ میزنیم نمایندگی میگی توی همین چند روز فاکتور میشه
تبدیلی 207 موعد 6 تیر : سلام پنجشنبه فاکتور و امروز پلاک شدم
پیش فروش 11 اسفند : هنوز 11 رو کامل نکردن والا. فاکتور نشدم هنوز
خبر ناب1404 : خبر گزاریها همین امروز نوشتند قیمت نان 52درصد افزایش یافت قیمت خودرو هم صدرصد 40الی 50درصدی بر اساس پیش بینی های کارشناسان افزایش خواهد داشت
علی : نمایندگی ها نمیدونن تجربه میگه یکماه بعد موعد تحویلتکن فاکتور میشه مطمعن باشین
تبدیل به تک 11 تیر : زنگ زدم سایپا میگه تا 11 ام برج 12 فاکتور شده!!!!!!!! یا خدااااا یعنی 5 تا 5 ماه دیگه از ماشین خبری نیست.
حسینی207اتو : سلام چرا صدور فاکتور بروز میشه ولی فاکتور نمیکنن اگه میدونین جواب بدین
افزایش قیمت : کجا جلو افزایش قیمت را گرفته همه چیز که گرون شده......میکروب
افزایش قیمت 207 دنده ای 1404 : لوبیا چیتی شده کیلویی 500هزار تومان تو از ارزون شدن ماشین حرف میزنی کاغذ دستمالی شده 65هزار تومان تو از ارزونی حرف میزنی برنج زرین مهر پاکستانی 10کیلیویی دیروز خریدم 1میلیون 300هزار تومان تو از ارزونی حرف میزنی ....همه چیز گرون شده و هی میشه تو احمق بیشعور از ارزونی حرف میزنی اشغال بی شخصیت مفت خور......