طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 

طراحی پلتفرم مشترک راهکاری برای تولید اقتصادی قطعات/ ضرورت تشکیل تیم های طراحی مشترک در صنعت خودرو

 
آن چه هم اکنون از مانع اصلی داخلی سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو یاد می شود، تیراژ پایین تولید خودرو در کشور است که نه تنها هیچ صرفه اقتصادی به همراه ندارد بلکه منجر به تولید قطعاتی به مراتب گران تر می شود. کارشناسان این حوزه در اختیار داشتن پلتفرم مشترک را راهکاری برای حل این مشکل می دانند و معتقدند که تنها در صورت طراحی این پلتفرم، می توان به تولید در اندازه های اقتصادی دست یافت و با تشکیل تیم های طراحی مشترک، زمینه را برای تولید قطعات در تیراژ بالا و با قیمت اقتصادی فراهم کرد.
 
جواد مرزبان راد، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که هراندازه خودروسازان بیشتر به سمت تولید داخل حرکت کنند، از میزان ارزبری آن ها کاسته خواهد شد، می گوید: مشکل موجود در این مسیر بخشی از مواد اولیه صنعتی تولید است که فرمول پیچیده تری داشته و در داخلی سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق واردات تامین می شود که نیاز است دولت حمایت ویژه خود را معطوف تولید مواد اولیه ویژه که برای کاهش ارزبری مورد نیاز است، کند.
 
وی در پاسخ به این که تیراژ پایین تولید خودروسازان داخلی سازی را همراه با صرفه اقتصادی می کند یا خیر اظهار می کند: یکی از روش های افزایش تیراژ دو تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، طراحی و تولید سیستم های مشترک است به طوری که دو مدل مختلف از خودرو، دارای سیستم های مشترک ترمز و یا سایر قطعات خودرو باشند چرا که برای مشتری فرقی ندارد که شکل ظاهری این قطعه چگونه بوده، بلکه کاربرد آن برای مصرف کننده حایز اهمیت است.
 
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که تعریف این سیستم باعث تولید قطعه در تیراژ بالا می شود، می افزاید: وقتی تولید قطعه ای برای چند خودرو به صورت همزمان انجام می شود در نهایت افزایش تیراژ را به همراه خواهد داشت و در این شرایط  تولیدکننده آن قطعه خاص قادر به تولید با تیراژ بالا خواهد بود در این شرایط قیمت تمام شده آن قطعه نیز کاهش می یابد.
 
مرزبان راد با تاکید بر این که این روند نیازمند تعریف یک پلتفرم مشترک است، تصریح می کند: هر قطعه سازی که قطعه ای را برای خودروی خاصی تولید می کند می تواند این قطعه را برای خودروساز دیگر نیز تولید کند بنابراین با افزایش تیراژ، تولید بیشتر نیز به صرفه خواهد بود اما باید برای تحقق این شرایط همکاری مشترک میان خودروسازان شکل بگیرد تا سیستم های خودرو یکسان شود که این امر نیاز به همکاری مشترک و تعریف تیم های طراحی است.
 
وی با بیان این که اجرایی شدن این امر برای خودروهای موجود همراه با تغییراتی خواهد بود، می گوید: برای تحقق این هدف در خودروهای جدید نیازمند تغییراتی هستیم بنابراین اگر در ابتدای کار به این موضوع توجه شده و طراحی انجام شده باشد که کار به راحتی پیش می رود اما اگر در میانه راه تصمیم به تغییر گرفته شود نیاز به صرف هزینه هایی برای تغییرات هستیم که البته هزینه صرف شده در این مسیر در درازمدت به نفع خودروساز و قطعه ساز بوده و در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده می شود.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم