واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 

واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 
آن چه پس از خصوصی سازی شرکت ها مدنظر قرار گرفته و در شرایطی خاص به بحرانی اساسی تبدیل می شود، وضعیت سهامداران آن شرکت است چرا که تجربه خصوصی سازی سال های اخیر نشان از روزهای چندان روشنی نداشته و این امر بر سوددهی شرکت ها برای سهامدارانشان نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به این که فصل مجامع فرا رسیده نگاهی به روند سوددهی شرکت های خصوصی از جمله گروه بهمن نشان می دهد که این شرکت با وجود تحریم ها و کاهش شدید تولید در سال گذشته مالی به ازای هر سهم 207 ریال سود محقق کرده است که از این میزان سهامداران به تقسیم سود نقدی 190 ریالی رأی دادند.
 
این امر نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در صنعت خودرو تجربه چندان بدی نبوده و می تواند تبدیل به الگویی در این حوزه شود چرا که نگاهی به رشد سهام این گروه خودروسازی پس از خصوصی سازی نیز موید این مطلب است.
 
در همین حال مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اثرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو و همچنین گروه بهمن اظهار می کند: به طور کلی خصوصی سازی در تعریف سازمان مربوطه به این معنا است که سهم دولتی شرکت به وزارت صنعت واگذار و وکالت آن به سازمان خصوصی سازی داده می شود و این سازمان طی آگهی این سهم را به فردی واگذار و درآمد حاصل از آن را نیز به خزانه واریز می کند در این شرایط از نظر ما خصوصی سازی اتفاق افتاده است.
 
وی با تاکید بر این که تاثیر خصوصی سازی در صنعت خودرو در صنعت خوب اما ناکافی بوده است، می گوید: ایراد خصوصی سازی در ایران خودرو و سایپا این بوده که تاکنون بلوک عمده ای از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار نشده، برای نمونه در ایران خودرو و سایپا بخشی از سهام به سهام عدالت اختصاص یافت که باعث شد دولت همچنان اقدام به تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن کند و بخشی از سهام نیز در اختیار دولت نیز باقی ماند چرا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۲۰ درصد سهام این شرکت ها را تحت اختیار بگیرد.
 
این کارشناس ارشد اقتصادی می افزاید: از سوی دیگر باقی مانده این سهم نیز به بخش خصوصی واقعی داده نشد بنابراین اگر فرض بر در اختیار گرفتن سهمی از سوی بخش خصوصی باشد، به دلیل آن که این بخش تصمیم گیرنده نهایی نبوده، خصوصی سازی در این بخش چندان تاثیرگذار نبوده است ضمن آن که کارآمد شدن خودروسازان قبل از بحث خصوصی سازی با اصلاح ساختار صنعت خودرو محقق می شود.
 
حاجی وند با تشریح مشکلات عمده صنعت خودرو پس از خصوصی سازی تصریح می کند: اگر ۵ مشکل عمده خودروسازان را تعریف کنیم عمده ترین مشکل، نیروی کار مازاد است این در حالیست که پیش از واگذاری سهام از خودروساز تعهد گرفته می شود که باید نسبت به حفظ نیروی انسانی مازاد خود اقدام کند بنابراین در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند با خرید یک شرکت با وجود نیروی کاری مازاد، شرکت را سودآور کند؟ اما بدون توجه به این موارد تاکید می شود که خصوصی سازی به گل نشسته است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این که اگر خواستار خصوصی سازی موفق درصنعت خودرو هستیم باید نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنیم، می گوید: کار اضافه باید به دولت واگذار شود و اگر صنعت خودرو زیان ده باشد می تواند از راهکارهایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی شده که بر اساس آن بودجه ای از محل شرکت ها با هدف اصلاح ساختارها تخصیص داده شده، استفاده کند تا حال این صنعت بهبود یابد. در همین حال تاکید می شود، یکی از دلایلی که صنعت خودرو در خصوصی سازی به نقطه ایده ال نرسیده خرد کردن بلوک های این خودروسازان بوده به طوری که اجازه ندادیم بخش خصوصی قوی سهامدار عمده شود.
 
وی ادامه می دهد: تا زمانی که دولت تصمیم گیرنده این صنعت بوده و سایه آن بر سر صنعت خودرو است، هیچ رقابتی ایجاد نمی شود این در حالیست که هدف اصلی خصوصی سازی، ایجاد رقابت میان خودروسازان عمده برای رسیدن به تولید با کیفیت تر، با قیمت رقابتی تر و پایین تر و همچنین رضایت مشتری است.
 
این کارشناس خصوصی سازی با تاکید بر این که نه تنها موفقیت خودروسازها بلکه واگذاری سیستم بانکی و حتی پتروشیمی ها و موفقیت آن ها در گرو وضیعت کلی اقتصادی کشور است، می افزاید: اقتصادی که تامین مواد اولیه و ماشین آلات در آن گران تمام می شود و تحریم ها و مراودات بین المللی در آن جاری نیست و دولت همواره بالای سر آن اقتصاد است حتی با واگذاری به بخش خصوصی نیز شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی نخواهد بود. 
 
وی در تشریح مزایای خصوصی سازی در گروه بهمن و اثرات مثبت آن بر سهام این گروه نیز یادآور می شود که گروه بهمن با همه مشکلات خوب عمل کرده و امیدواریم دولت پای خود را از این صنعت بیرون بکشد تا رقابت واقعی ایجاد شود. بدون شک گروه بهمن با دیدگاه ها و اقداماتی که پس از خصوصی سازی در آن رخ داده می تواند یکی از مدعیان صنعت خودرو در کشور باشد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : سلام ببخشید شما چه ماهی هستی
محمد-:::::::: : چرا وقتی اونو میخوری حالت بهم نمیخوره؟؟؟؟
رها : بابا شما چند نفرید اردیبهشتی ها چرا تموم نمیشید دیگ حالمون بهم زدید
شاهین جی : سلام دوستان این سایپا چرا شاهین جی فاکتور نمیکنه مگه ماهایی که نزدیک یک ساله تکمیل وجه کردیم پولمون بی صاحب بود که این کارو دارن میکنن الان نزدیک ۴ ماهه جی فاکتور نکرده به غیر از چند تعداد انگشت شمار پس ما ها رو کی می‌خوان فاکتور کنن ما هم این پولو با هزار بدبختی جور کردیم اکثر ما ها طلا فروختیم که اگه همین لحظه هم بخواد بده ماشینو بازم با احتساب طلایی که فروختیم تو ضرریم دیگه بس نیست این همه ضرر
امیر : سلام مبارکه تاریخ واریز وجه اولی تون چه تاریخی بوده؟من دی 403واریز291میلیون داشتم ولی هنوز هیچ پیامی برام نیومده؟
سیدان : اقای تی 9 من الان دوازدهمم چندین ماه دیگه کنکور دارم ولی درسام عقبه بابام گقته اگر قبول بشم پزشکی برام kmc میخره وقت دارم قبول شم؟
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : ۱۰ آبان ۲برگه اسقاط
j7تیر404 : در مورد این ادمم ک هم شریک دزده هم قافله بگم این داره زور دقیقه اخرشو میزنه کاملا از پیامهاش مشخصه کیه ،میخاد با گفتن از کجا بیاریم بدیم ی شاییعه رو پیش خور کنه،ی پیام گذاشته بعد یه پیام بالاتر از تجمع گفته
سیدان : سوال : تو بدن انسان کدام غده برون ریزه که هم در حفره شکمی میتونه دیده بشه و هم در خارج از بدن؟ جناب تی ۹ لطفا جواب بدین بعد این که من الان دیر شروع کردم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصی : من17شهریورتکمیل وجه کردم قراربود مهر تحویل بدن ندادن گفتن آبان زنگ زدم گفتن آذربازم خبری نشدم زنگ زدم گفتن آخردی کاش حرفشون راست باشه دیماه تحویل بدن
رضا s : فاکتور کوییک که بچه ها گفتن بزار
علی علی علی : ما هم دی هستیم ولی هنوز دعوت نامه نیومده
دی : چندم برداخت کردید
مبین رحیمی : پیش فروش تیر ماه بودم
مهدی : خوش به حالت ما که..........
محمد حسن : زنگ بزن امداد خودرو میاد. قبلش یه دست به سوئیچ اینرسی بزن ببین ساچمش سر جاش باشه. دو بار سوئیچو باز کن یکم صبر کن ببند دفعه سوم استارت بزن ببین روشن میشه. صدای پمپ بنزین موقع باز کردن سوئیچ چک کن
A : سلام دوستانی که تجربه دادن لطفا راهنمایی کنند اگه sbr رو در تغییر رنگ و مدل اضافه کنیم پول اضافه باید پرداخت کنیم یا نه؟و اگه مبلغ اضافی میخواد چقدره؟؟
اطلس جی دی : ممنون از شما
قلعه نوی : طرح مادران دنا 6 دنده رنگ سفید؛ قالپاق فروش فوق العاده واریز 14 آبان تحویل 14 بهمن مرحله درحال فاکتور شدنه ؛ به نظرتون کی فاکتور میشم ؟