واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 

واگذاری نصفه و نیمه بلوک خودروسازان مانع از خصوصی سازی واقعی می شود/ تحقق رشد سهام خودروسازان با واگذاری حقیقی

 
آن چه پس از خصوصی سازی شرکت ها مدنظر قرار گرفته و در شرایطی خاص به بحرانی اساسی تبدیل می شود، وضعیت سهامداران آن شرکت است چرا که تجربه خصوصی سازی سال های اخیر نشان از روزهای چندان روشنی نداشته و این امر بر سوددهی شرکت ها برای سهامدارانشان نیز تاثیرگذار بوده است. با توجه به این که فصل مجامع فرا رسیده نگاهی به روند سوددهی شرکت های خصوصی از جمله گروه بهمن نشان می دهد که این شرکت با وجود تحریم ها و کاهش شدید تولید در سال گذشته مالی به ازای هر سهم 207 ریال سود محقق کرده است که از این میزان سهامداران به تقسیم سود نقدی 190 ریالی رأی دادند.
 
این امر نشان می دهد که تجربه خصوصی سازی در صنعت خودرو تجربه چندان بدی نبوده و می تواند تبدیل به الگویی در این حوزه شود چرا که نگاهی به رشد سهام این گروه خودروسازی پس از خصوصی سازی نیز موید این مطلب است.
 
در همین حال مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به اثرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو و همچنین گروه بهمن اظهار می کند: به طور کلی خصوصی سازی در تعریف سازمان مربوطه به این معنا است که سهم دولتی شرکت به وزارت صنعت واگذار و وکالت آن به سازمان خصوصی سازی داده می شود و این سازمان طی آگهی این سهم را به فردی واگذار و درآمد حاصل از آن را نیز به خزانه واریز می کند در این شرایط از نظر ما خصوصی سازی اتفاق افتاده است.
 
وی با تاکید بر این که تاثیر خصوصی سازی در صنعت خودرو در صنعت خوب اما ناکافی بوده است، می گوید: ایراد خصوصی سازی در ایران خودرو و سایپا این بوده که تاکنون بلوک عمده ای از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار نشده، برای نمونه در ایران خودرو و سایپا بخشی از سهام به سهام عدالت اختصاص یافت که باعث شد دولت همچنان اقدام به تعیین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن کند و بخشی از سهام نیز در اختیار دولت نیز باقی ماند چرا که بر اساس قانون، دولت می تواند ۲۰ درصد سهام این شرکت ها را تحت اختیار بگیرد.
 
این کارشناس ارشد اقتصادی می افزاید: از سوی دیگر باقی مانده این سهم نیز به بخش خصوصی واقعی داده نشد بنابراین اگر فرض بر در اختیار گرفتن سهمی از سوی بخش خصوصی باشد، به دلیل آن که این بخش تصمیم گیرنده نهایی نبوده، خصوصی سازی در این بخش چندان تاثیرگذار نبوده است ضمن آن که کارآمد شدن خودروسازان قبل از بحث خصوصی سازی با اصلاح ساختار صنعت خودرو محقق می شود.
 
حاجی وند با تشریح مشکلات عمده صنعت خودرو پس از خصوصی سازی تصریح می کند: اگر ۵ مشکل عمده خودروسازان را تعریف کنیم عمده ترین مشکل، نیروی کار مازاد است این در حالیست که پیش از واگذاری سهام از خودروساز تعهد گرفته می شود که باید نسبت به حفظ نیروی انسانی مازاد خود اقدام کند بنابراین در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند با خرید یک شرکت با وجود نیروی کاری مازاد، شرکت را سودآور کند؟ اما بدون توجه به این موارد تاکید می شود که خصوصی سازی به گل نشسته است.
 
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این که اگر خواستار خصوصی سازی موفق درصنعت خودرو هستیم باید نسبت به اصلاح ساختار اقدام کنیم، می گوید: کار اضافه باید به دولت واگذار شود و اگر صنعت خودرو زیان ده باشد می تواند از راهکارهایی که در اصل ۴۴ قانون اساسی پیش بینی شده که بر اساس آن بودجه ای از محل شرکت ها با هدف اصلاح ساختارها تخصیص داده شده، استفاده کند تا حال این صنعت بهبود یابد. در همین حال تاکید می شود، یکی از دلایلی که صنعت خودرو در خصوصی سازی به نقطه ایده ال نرسیده خرد کردن بلوک های این خودروسازان بوده به طوری که اجازه ندادیم بخش خصوصی قوی سهامدار عمده شود.
 
وی ادامه می دهد: تا زمانی که دولت تصمیم گیرنده این صنعت بوده و سایه آن بر سر صنعت خودرو است، هیچ رقابتی ایجاد نمی شود این در حالیست که هدف اصلی خصوصی سازی، ایجاد رقابت میان خودروسازان عمده برای رسیدن به تولید با کیفیت تر، با قیمت رقابتی تر و پایین تر و همچنین رضایت مشتری است.
 
این کارشناس خصوصی سازی با تاکید بر این که نه تنها موفقیت خودروسازها بلکه واگذاری سیستم بانکی و حتی پتروشیمی ها و موفقیت آن ها در گرو وضیعت کلی اقتصادی کشور است، می افزاید: اقتصادی که تامین مواد اولیه و ماشین آلات در آن گران تمام می شود و تحریم ها و مراودات بین المللی در آن جاری نیست و دولت همواره بالای سر آن اقتصاد است حتی با واگذاری به بخش خصوصی نیز شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی نخواهد بود. 
 
وی در تشریح مزایای خصوصی سازی در گروه بهمن و اثرات مثبت آن بر سهام این گروه نیز یادآور می شود که گروه بهمن با همه مشکلات خوب عمل کرده و امیدواریم دولت پای خود را از این صنعت بیرون بکشد تا رقابت واقعی ایجاد شود. بدون شک گروه بهمن با دیدگاه ها و اقداماتی که پس از خصوصی سازی در آن رخ داده می تواند یکی از مدعیان صنعت خودرو در کشور باشد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خصوصی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه : درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
قم : عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
شاهین g : جریمه تاخیر پیش فروش نمیدونم ولی جریمه تاخیر فروش ۹۰ روزه ۳۶ درصد کل مبلغ واریزی هست یعنی اگه ۵۹۴ میلیون واریز کردین بعد از ۳ماه جریمه تاخیر حساب میشه ماهی 17820000 تومن میشه
شاهین g : درجواب امیر پذیرش مهم نیست تاریخ تحویل سخا مهمه برای من که سخا ۱۳ اذر هست ۱۷۵ نفر جلوتر از من هستن تو سیستم زد گفتش روزی ۱۳ تا فاکتور میشه روز کاری ۵ روز حساب میکنن واسه تولید من که عمرا تبدیل نمیزنم بعد ۸ ماه واریز وجه این کار منطقی نیست ولی ۳۶ درصد جریمه تاخیر میدن ولی چه دادنی بعد ۸ ماه جریمه میدن که باتوجه به تورم نباید روی جریمه تاخیر حساب باز کرد هیچ چیزی مشخص نیست ممکنه زودتر هم تحویل بدن ممکنه دیرتر تحویل بدن ولی یه چیزی خوب متوجه شدم توی تجمع امروز که مثل سگ از همه ماها و تجمع کننده ها میترسن اگه تجمع ادامه پیدا کنه و تعداد بیشتری بیان و جلوی ساختمان دادستان کل هم بریم شک نکن زودتر فاکتور میشن
شاهین g : درجواب 5252 شاهین g شما همین امروز فردا فاکتور میشی
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
5252 : سلام اقا حسین من پذیرشم #۱۲۰۵۶۴۷ و شماره درخواستم#۱۹۳۴۲۵۷ هست ۱۱ آذر کل پولو ریختم ۱۲ آذر پذیرش و ۱۳ آذر سخاس بنظرت چند نفر جلومه تبدیل بزنم ؟
آریا شاهین cvt : بله شماره پلاک ماشین رو نوشته توی اطلاعاتم
سهند : سلام سهند نقره ای تا چه تاریخی فاکتور شده؟ 7 اردیبهشت یه عزیزی بود فک کنم فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 5دنده14مرداد تحویل : شما چه رنگی هستی تاریخ کی چطور فاکتور نشدی ؟؟؟؟
محمد : داداش من تبدیل زدم به اطلس جی ال الان 5ماهه تو تاخیره گول نخور تبدیل نزن منم فریب همین وعده های الکیشون خوردم تبدیل زدم
ایکس 55 پرو : تشکر🙏
آقای صبوری : 😂👍
رسول : داداش صبوری خانمه الآنم در اختیاره دوستانه نکنی خیته خدمات میده به بچه ای بهمن واسفند
سورن 13تیر : بعد از فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن
سپهر : سلام واریزی 9 فروردین مادران فروش فوری تحویل 6 تیر تبدیلی رانا به 207 فلز هنوز فاکتور نشده
دنا5دنده : آقا پارسا کلیه حواله تاریخ تحویل 31 ماه همون پیش فروشن وبقیه فوق العاده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : داخل قراردادن نوشته .چه رینگی هستی
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : اردیبهشت رو دارن میدن واسه شما 17 ام هس من موندم چرا ندادن نگا کن شاید فاکتور شدی