با برترین فناوری‌‌های زمان‌بندی سوپاپ آشنا شوید

 

با برترین فناوری‌‌های زمان‌بندی سوپاپ آشنا شوید

 
طی سال‌های اخیر، سیستم‌های مختلفی برای بهبود عملکرد سوپاپ‌ها در پیشرانه‌های احتراق داخلی ارائه شده است که در این مطلب به بررسی شیوه‌ی کار چنین سیستم‌هایی می‌پردازیم.
 
 
مارک تواین پس از انتشار آگهی ترحیم اشتباهی خودش در رسانه‌ها گفت که «گزارش‌ها درباره‌ی درگذشت من بسیار اغراق‌آمیز هستند». چنین مطلبی تقریباً شبیه همان چیزی است که هر پیشرانه‌ی احتراق داخلی در صورت صحبت کردن، بر زبان می‌آورد. در حالی که حساسیت نسبت به سهم خودروها در تولید گازهای گلخانه‌ای به‌شدت افزایش یافته است، مهندسان خودرو در همه جا برای بهبود موتورهای احتراق داخلی (ICE) تلاش می‌کنند تا میزان تولید گازهای سمی و دی‌اکسیدکربن کاهش یابد.
 
فناوری جدید در مدت زمان متغیر سوپاپ (CVVD) متعلق به گروه خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی، آخرین پیشرفت پیشرانه‌های احتراق داخلی برای کاهش آلودگی پیشرانه‌های بنزینی است. این فناوری، نمونه‌ی دیگری از تکنیک‌های جدید مهندسی است تا بار دیگر، اصول کار پیشرانه را به کار گیرند و از موانع فنی غیرقابل عبور در گذشته، بگذرند. فناوری CVVD هیوندای روی پیشرانه‌ی جدید اسمارت‌استریم G1.6 T-GDi استفاده شده است که در خودروهای آینده‌ی هیوندای و کیا استفاده خواهد شد. گفته می‌شود که این فناوری جدید، قدرت را ۴ درصد، راندمان مصرف سوخت را ۵ درصد و کاهش انتشار گازهای آلاینده را ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد.
 
سوپاپ‌های ورودی و خروجی در سرسیلندر موتور اجازه می‌دهد تا سوخت و هوا وارد محفظه‌ی احتراق شده و گازهای خروجی از آن خارج شوند. زمان باز و بسته شدن و میزان عقب‌نشینی سوپاپ‌ها به کاری بستگی دارد که پیشرانه برای آن طراحی شده است. سوپاپ‌ها توسط بادامک‌هایی باز می‌شوند که در امتداد میل‌بادامک و با زوایای مختلف قرار گرفته‌اند و هر کدام نیز وظیفه‌ی باز کردن و بستن یکی از دریچه‌های ورودی یا خروجی سیلندر را بر عهده دارند. بنابراین هر پیشرانه‌ی چهار سیلندر با چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر، دارای دو میل‌بادامک خواهد بود؛ به عبارت دیگر یک میل‌بادامک برای سوپاپ‌های ورودی و یکی هم برای سوپاپ‌های خروجی، که روی هر کدام نیز هشت بادامک (هر کدام برای یک سوپاپ) وجود دارد. 
 
شکل بادامک‌ها در سیستم CVVD هیوندای برای کنترل عقب‌نشینی و مدت زمان عملکرد سوپاپ‌ها (مدت زمان باز بودن آن‌ها) طراحی شده است. چگونگی باز و بسته شدن تدریجی و سرعت باز شدن آن‌ها به شکل بادامک طراحی‌شده برای هرکدام بستگی دارد. در تیونینگ خودرو و پیشرانه، میل‌بادامک‌های مختلفی انتخاب می‌شوند تا ویژگی‌های مورد نظر مالک یا سازنده‌ را فراهم کنند. طراحی پیشرانه برای خودروهای استاندارد خانوادگی کاملاً متفاوت از خودروهای مسابقه‌ای (مانند خودروهای فرمول یک، رالی و غیره) است.
 
 
فناوری هوشمندی مانند سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (Vanos) بی‌ام‌و، زمان‌بندی سوپاپ را تغییر می‌دهد؛ به عبارت دیگر، سوپاپ‌ها با توجه به موقعیت پیستون و زمان انجام احتراق، شروع به باز شدن می‌کنند. سیستم دوم، ولو‌ترونیک (Valvetronic) یا خیز متغیر سوپاپ است. استفاده‌ی هم‌زمان این دو سیستم می‌تواند باعث شود که زمان‌بندی و عقب‌نشینی سوپاپ، متغیر باشند. سیستم مبتکرانه‌ی مولتی‌ایر (Multiair) که توسط واحد فناوری‌های سیستم محرکه‌ی فیات با همکاری گروه شفلر (Schaffler) ساخته شده است، می‌تواند زمان‌بندی و خیز سوپاپ را با برخی از ترفندهای الکتروهیدرولیکی تغییر دهد. جگوار لندرور نیز نسخه‌ای از فناوری شفلر را در پیشرانه‌ی بنزینی اینجنیوم (Ingenium) خود استفاده می‌کند.
 
فناوری تعویض بادامک هوندا معروف به VTEC نیز در مقایسه با سیستم‌های امروزی، بسیار هوشمندانه و دارای طراحی ساده است. سیستم VTEC از دو بادامک برای هر سوپاپ استفاده می‌کند که به‌صورت جفت روی میل‌بادامک قرار گرفته‌اند. پیشرانه می‌تواند از پروفیل نرم‌تر (شکل بادامک دارای شیب کمتر) برای سرعت‌های پایین استفاده کند و در هنگام سرعت‌های بالاتر، به پروفیل دارای شیب بیشتر تغییر کند؛ در نتیجه سوخت بیشتری داخل محفظه‌ی احتراق می‌شود و قدرت خروجی نیز بیشتر خواهد شد. 
 
سیستم CVVD هیوندای روی سوپاپ‌های ورودی کار می‌کند (اما می‌تواند در سوپاپ‌های خروجی نیز اعمال شود)؛ طرز کار به این صورت است که با اندکی حرکت دادن خط مرکزی میل‌بادامک از سمتی به سمت دیگر، وضعیت پروفیل بادامک روی سوپاپ تغییر می‌کند. اگرچه تاکنون سیستم‌های زیادی برای بهبود تنفس پیشرانه در صنعت خودرو ارائه شده‌اند، اما فناوری CVVD هیوندای قدمی روبه‌جلو در تاریخ موتورهای احتراق داخلی به شمار می‌رود. بنابراین تعجب نکنید اگر مهندسان خودرو طی چند سال آینده بتوانند روش‌های جدیدتر و بهتری برای بهبود بازدهی پیشرانه پیدا کنند.
 
فناوری مولتی‌ایر فیات می‌تواند خیز و تا حد کمی زمان‌بندی سوپاپ را کنترل کند، اما نمی‌تواند تأثیری روی مدت زمان باز بودن سوپاپ داشته باشد. بادامک‌ها در این سیستم به‌جای عمل کردن مستقیم در بالای سوپاپ‌ها، پمپ‌های روغن کوچکی را در سرسیلندر به کار می‌اندازند که فشار هیدرولیکی برای باز کردن سوپاپ‌ها ایجاد می‌کنند. کنترل الکترونیکی سوپاپ‌ها می‌تواند فشار (ایجادشده) را آزاد کند تا میزان باز شدن سوپاپ‌ها را تغییر دهد؛ در نتیجه باعث می‌شود تا آن‌ها زودتر باز شده و دیرتر بسته شوند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سوپاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : سلام وقتتون بخیر باز خوبه کارشناس به شما این جواب داد من زنگ زدم گفت به دستگاه مراجع قضایی شکایت کنید از ما کاری برنمیاد یعنی تا کی میخوان فقط پاس بدن این ماه و اون ماه لعنت به سایپا و لعنت به این شاهین که آنقدر مردم و اذیت کردن
تارا : سلام برامن ۴۰ روزطول کشیدبرسه به دستم
بهمن : خبری نیس؟ 12مرداد کسی فاکتور شده رنگ سفید
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : من تیتتایوم فاکتور نشدم. فکر کنم هفته دیگه قطعا بشیم.دوستان ماشین با سنسور یا بدون ستسور sbr
محمد طاها : سلام ترا v4 اتومات تحویل 30 آبان متاسفانه هنوز فاکتور نشد
محمد : من ثبت نام 24 تیر بودم خبری نشد هنوز
محسن : برا من دقیقا ۵۰ روز طول کشید که رسید به دستم
شاهین جی هفته ۴ شهریور : برای من هم نه پیامک تبدیل و نه تکمیل وجه نیامده و منتظر هستم
Saeed : سلام از سومیهای اردیبهشت کسی نیست
x5 مشکی فروردین : 11 شهریور تکمیل وجه 28 مهر شماره شاسی 14 آبان بیمه نامه و پلاک و ارسال مدارک منتظر تحویل هستم تا ببینم کی تحویل میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلی : این اقا قباد کجاست بابا ما تحویل حضوری زدیم الان 15روزه هنوز تحویل نداده اند کی می خوان تحویل بدن
رامین : 30 آبان ، مثل من کسی هست که فاکتور نشده باشه؟
فخری جون : اونیکه الان خابیده فعلا شمایید بخاب که حالا حالاها تاخیر داره تابیاد وقتی اومد خودشون بیدارت میکنن گلم
امید : روزانه 100 عدد فاکتوری ساینا خاهد داشت ممکنه مثلا در یک روز 200 تا واریزی شده باشه نصفشون فاکتور میشن و یا ممکنه جمعا تو 5 روز 100 تا واریزی باشه انوقت 5 روز میره جلو دقیقا مثل تحویلی های همین مرداد ک تعداشون کمه بهو اومد تا 10 تیر
ناشناس : من هم دقیقا مثل شما هستم ولی فاکتورنشده هنوز
امید به خدا : سلام برای هفته چهارم مهر ماه، دعوتنامه تبدیل دو گانه سوز به ساینا اس معمولی اومده
شاکی سایپا : برای م 3 بار اومد تکمیل نمیکنم دوگانه میخوام
30 دی : تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟ 🗣🗣🗣👂👂👂👂🦻🦻🦻
نیما : دعوت نامه تبدیل به تک برای بار دوم اومده براتون یا بار اوله
کوییک : شما توی صفحه ی شاهین برید اونجا از اطلاعات کسانی که تبدیل زدند استفاده کنید . اینجا ما خودمون رو اطلاع نداریم چه برسه به شما. الان من الکی میتونم بگم دو روز دیگه یا دو ماه دیگه