فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عبدی : همینه که اپراتورها هیچ تاریخی را برای فاکتور و تحویل اعلام نمیکنند.
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : راستش اطلاع دقیق ندارم رفتم نمایندگی برای یه کاری یه بنده خدارو دیدم فهمیدم ماشینش ۲آبانه وفاکتور شده ورنگش سفیده وتارا اتوماته.من خودم تحویلم ۳۰آبانه
شاهین پلاس ۲ : دقیقا. چند خبرگزاری، امروز به این مسئله اشاره کردند،دوستان خبر را ملاحظه کنند،
پلاس : از قبل هم معلوم بود،مشکل به این سادگی ها و منحصر به سانروف و دو سه تا قطعه دیگه نیست،اینها را میتوانند همین امروز به دلال در چین سفارش بدهند،چهار روز دیگه میرسد به دستشون.بحران بزرگتر از این حرفهاست.به همین دلیل اپراتورهای سایپا ،هیچ وعده زمانی نمیدهند.
ایگل : سلام مال کجاس؟چه شماره ایه؟
غلام : در جواب شاهین:سودش کمتره یعنی چی ؟؟ماشین برای استفاده خونواده ست نه برای سود کردن ...همین کامنت ها باعث میشه مسئولین شرایط مارودرک نکنن وتوجیه شون هم اینه که اینها ماشینو برای فروش می‌خوان بگیرن ....لطفاً این کامنت های منفی رونذارید
++ : انجمن قطعه سازان تهران اعلام کرده :تا زمانی که بدهی یازده هزار میلیارد تومانی سایپا و چک های برگشتی آن شرکت ،تسویه نشود،قطعه جدید به سایپا ، تحویل نخواهد داد....بحث فقط سانروف ساده نیست ،چندین قطعه تحویل نمیشود.
مهدی : من الان زنگ زدم به ایرانخودرو و پیگیر فاکتور شدنم شدم . چیزی که بهم گفت : این بود که شما یک درخواست شکایت زده بودین و جوابش آمده که توی مهر ماه فاکتور میبشه و چون رنگ نقره ایی تیتانیوم هست یخورده تاخیر خورده برای فاکتور شدنش . بنده 25 مرداد تکمیل وجه کردم / تارا دستی / تحویل 24 شهریور / تحویل فوری خیر سرشون / در حال فاکتور ......
تارا ۴وی تحویل ۲ابان : سلام جناب.ردیف قرار داد شما چند بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانامردادفولادی : اگه فاکتور بکنن تونوبت گذاشتن
اطلس : لطفا به محض فاکتور شدن اعلام کن روحیه بگیریم
دوگانه 26اسفند. : چقدر دیگه زمان ممیبره تحویل بدن حضوری.
مصطفی : سلام عزیزی براش پیامک تحویل حضوری نیسان اومده
دوگانه 26اسفند. : منم همینطور......
اطلس بهمن کرمان : منم خودم 21 تیر ماهم انشالله تو یکی دوهفته فاکتور بشیم
سعید : چند شهریور بودی ؟
محمد رضا پانا اتومات : سلام دوستان، خودروی بنده روی آماده برای صدور فاکتور می چرخید بعد 1455 مابه التفاوت خواستن ازم منم پرداخت کردم تا پرداخت کردم اومد روی فاکتور شده میچرخه،فقط سوالم اینه توی کاستومر نوشته آخرین قرارداد های مربوط به ماه جاری سال 1404 در حال فاکتور می باشد معنیش اینه داره فاکتور میشه یا اینکه مارو گذاشتن تو نوبت؟
دنا بورسی تبدیلی : خیر شما چی
آرش : عذر میخوام واریز وجه 23 پذیرش 24 شما درست میفرمایید