لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 

لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 
همانطور که مستحضر هستید، عبارت وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات ساخته دست بشر گفته می‌شود که قابلیت حرکت داشته و حین جابجایی بتواند افراد یا بار را نیز همراه خود حمل نماید.
 
اساسی‌ترین و پایه‌ای ترین ویژگی یک وسیله نقلیه بعد از قابلیت تحرک، توانایی توقف آن است. بنابراین یک جسم متحرک را تنها زمانی می توان به عنوان وسیله نقلیه در جامعه به شمار آورد که علاوه‌ بر متحرک بودن، در مواقع لازم بشود آن را از حرکت باز ایستاند و یا از سرعت آن تا حد مناسب کاست. در غیر این صورت آن وسیله دیگر کارایی لازم را نداشته و امنیت سرنشینان خود را کاملا به خطر می‌اندازد. در واقع وسیله نقلیه بدون ترمز را جز ارابه مرگ چیز دیگری نمی‌توان دانست.
 
 
 
نیروی اصطکاک مهمترین نیرویی است که در متوقف نمودن یک وسیله نقلیه نقش ایفا می‌کند و بنیادی‌ترین قطعه‌ای که در این قسمت اصطکاک لازم را برای توقف خودرو یا وسیله نقلیه فراهم می‌آورد، لنت ترمز نامیده می‌شود. حتما می‌توانید تصور کنید که اگر این قطعه را از روی خودروهایمان برداریم چه بلبشویی سراسر جامعه را در بر خواهد گرفت و چه فجایع جانسوزی رقم خواهد خورد؛ حتی می‌توان به جرات گفت که نظم و امنیت عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد.
 
 
 
بله! با وجود ظهور و بروز انواع و اقسام مختلف سیستم‌های مدرن و تکنولوژیک مرتبط با مبحث ایمنی خودرو، اما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، لنت ترمز اساسی ترین و مهمترین بخش امنیت یک خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان آن را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه انتخاب یک لنت ترمز مناسب برای خودرو از مهمترین وظایفی است که مالک یا راننده بر عهده دارد و نباید هیچ گونه قصوری از این بابت رخ بدهد وگرنه عواقب ناگواری گریبان سرنشینان خودرو اول از همه خود شخص راننده را خواهد گرفت.
 
 
 
در این مقاله قصد داریم تا انواع و اقسام لنت ترمزهای موجود در بازار را خدمتتان معرفی نموده و اطلاعاتی پیرامون لنت ترمز مناسب خودرویتان را به استحضار برسانیم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
سیستم ترمز از طریق ایجاد اصطکاک بین ترمز و دیسک‌ها (یا کاسه‌ها) باعث کاهش سرعت و توقف کامل خودرو می‌شود. لنت ترمز از یک بخش فلزی سخت و یک بخش نرم که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، تشکیل شده است. در واقع در اثر تماس بخش نرم (معمولا تیره رنگ) با سطح دیسک ترمز و ایجاد نیروی اصطکاک بین دو قطعه سرعت خودرو نیز کاهش می‌یابد.
 
 
 
معمولا بخش نرم به صورت چسبی یا با پرچ به بخش فلزی متصل شده و تا امروز راه بهتری برای متصل نمودن این دو قسمت به یکدیگر یافت نشده است. هنگام به اتمام رسیدن قسمت نرم لنت، علاوه بر کاهش قدرت ترمزها صدایی جیغ مانند در اثر برخورد بخشی از قسمت فلزی لنت با دیسک‌ها به گوش می‌رسد که در حکم زنگ هشدار خطر برای تعویض لنت‌هاست.(گاهی اوقات به دلیل جنس خاص لنت ترمز ممکن است بدون به اتمام رسیدن لنت، چنین صدایی به گوش برسد که البته این مورد به طور معدود و محدود امکان وقوع دارد.)
 
 
 
در صورت عدم تعویض به موقع لنت‌ها احتمال شکسته شدن کفشک‌های ترمز و خط افتادن بر روی دیسک ترمز وجود دارد که علاوه بر بروز خطرهای جانی هزینه مالی بعضا سنگینی را می‌تواند بر شما تحمیل نماید. بسته به شرایط رانندگی، نوع مسیر ،میزان استفاده از ترمز‌ها، ترافیک مسیر، جنس لنت و... عمر لنت ها می‌تواند متفاوت باشد.
 
 
امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو شامل لنت‌های آلی (ارگانیک)، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی در بازار وجود دارد.
 
 
لنت‌های ترمز ارگانیک: برخی لنت‌های ترمز از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها اگرچه باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت بازدارندگی کافی در هنگام یدک‌کشی یا در سرازیری ها برخوردار نیستند. همچنین در هنگام خیس شدن لنت های ارگانیک بخش زیادی از توانایی خود در توقف خودرو را از دست خواهند داد. این لنت ها دارای ساختاری نسبتا نرم بوده و عمر آنها کمتر از سایرین است. استفاده از این نوع لنت‌های ارگانیک در سطح شهرهای پرترافیک که نیاز به ترمزهای پی در پی وجود دارد، توصیه نمی شود.
 
 
لنت های نیمه فلزی: پرکاربردترین نوع لنت خودروهای عادی از همین جنس ساخته می‌شود. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند. به دلیل طول عمر، قیمت و کارکرد مناسب، این لنت‌ها انتخاب مناسبی برای مصارف عادی و خودروهای سواری معمولی به شمار می‌روند. لنت‌های نیمه فلزی معمولا بین 30 تا 80 هزار کیلومتر (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده) کارکرد خواهند داشت.
 
 
لنتهای تمام فلزی: این لنت‌ها از نظر قیمت ،کیفیت و کارآیی در سطح بالاتری قرار دارند. تقریبا تحت هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند اما باعث خوردگی بیشتر دیسک  (یا کاسه ترمز) می‌شوند. در لنت‌های تمام فلزی از روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت ها به دلیل سر و صدای زیاد و عمر کوتاه برای مصارف عادی مناسب نیستند.
 
 
لنت ترمز سرامیکی: در لنت‌های ساخته شده از سرامیک به جای فولاد از مس استفاده شده و انتقال حرارت آن افزایش یافته است که باعث خنک‌تر ماندن آن در حین کار می‌شود. همچنین مس باعث افزایش عمر لنت خواهد شد. این لنت‌ها کم صدا بوده و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عیب عمده آن‌ها قیمت بالایشان است. همچنین در هنگام مرطوب بودن و یا سرد بودن کارایی آنها کاهش می‌یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کمال
0

ماشین مت تو کیلومتر 7000 جیغ ترمزای جلوش شروع شد الان 18000 رفته به نظرتون دلیلش چیه ؟ تو این کیلومتر پایین به نظر نمیاد لنت تموم کرده باشه ، روغن ترمز هم میزونه . ممکنه از جنس لنت باشه ؟
16:09  1398/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V1 نقره ای : احتمالا بدهی ندارید ؟؟ بخاطر آپشن های جدید
mbarakx5 : سلام دوستان کسی میدونه ثبتنام ۱۵تیرماه کی دعوتنامه میاد؟
× : منطقی بنظر نمیرسه.اپراتورها معمولا تاریخ اعلام نمیکنند.همیشه انشالله،صبور باشید و .،،میگن.
شاهین 403 : هر چی قسمت باشه کار خاصی که نمیشه کرد این همه صبر کردیم که شاید قسمت شد مدل ماشین 405 بشه
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام به اراجیف این امور مشتریان گوش نده اینا هیچی نمیدونن
لعنت بر کرمان خودرو : ثبت نام در کرمان موتور بزرگترین اشتباهه،پول بیشتر بدید از بازار تهیه کنید ولی به کرمان خودرو اعتماد نکنید.خودروی من ۳ ماهه تاخیر داره در تحویل،شاسی هم نشده،زنگ زدم به کرمان موتور،اونا طلبکارن از من که چرا اعتراض میکنی،چرا پیام میذاری،صبور باش
شاهین پلاس مهر : دوستان کسی ازرشهریور تکمیل وجه شده؟
شاهین پلاس1 : امروز زنگ زدم امور مشتریان گفتن نوبت شما احتمالا اسفند میشه من 10 اردیبهشت تکمیل وجه کردم خدا ازتون نگزره برا یه ماشین بیخود الان یکساله خودمو بدبخت کردم و الاف این بی پدر مادرا
J4 : سلام - از ثبت نام مرداد 1404 چه خبر ؟
hb : آقای مهدی کی تکمیل وجه شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی فرسوده اذر : سلام نه متاسفانه دعوت نامه فرسوده های اذر نیومده، معلوم نیست تا کی میخان طولش بدن
علیرضا : کدام نمایندگی
ساینادوگانه : منم الان با اپراتور سایپا صبحت کردم میگه تا 27 ام اسفند رو بستیم و اگر فاکتور نشدید دوگانه برید برای سال بد الان که نمایشگاه خودرو هست همه خبرنگارها جمع هستن بهترین وقته بنظرم همین جمعه صبح که کسی بهونه کار رو نداره همه جمع شیم نمایشگاه بین المللی یه اعتراض بکنیم شاید کسی کاری کرد
محمد : من زنگ زدم نمایندگی گفتم شاهین تبدیل زدم کوییک .گفت حداقل 3 ماه طول میکشه فاکتور شه
اکستند : سلام دوستان خواهش ازتون دارم اطلاع رسانی کنید. که مردم بیچاره نشن این شرکت ماشین به کسی تحویل. یک ماهه نمیده. اکستند میگفتن اصلن مشکل پلاک ندارن. مردم را بیچاره کردن اصلن پلاک وفاکتوری در کار نیست فقط پول میگیرن از مردم دیگه به فکر مردم نیستن اطلاع رسانی کنید که مردم گرفتار این شرکت ها نشن. خو چرا. نیسان اکستند که مشکل نداره را فاکتور نمیکنن که برسه به پلاک. خدایا خودت این شرکت ومسولانش را نابود بکن زنگ بزنید صدا سیما. تا بازم رسانه ای بشه داد مردم را. در آوردن به خدا
دنا پیش فروش تحویل مهرماه : امروز زنگ زدم نمایندگی میگه تا40روز تاخیر داره رینگ آلومینیوم مشکی .نمیدونین باید به جای شکایت کنیم بابت تاخیر
مهدی : بعد از پلاک چند روز طول کشید رسید نمایندگی؟؟
اتحاد تجمع : دوستان توجه فرمایید 🚨 برخی عوامل سایپا اومدن فاکتور فیک درست کردن که شما امیدوار بشی 🚨 به صراحت بگم دروغ محضه و تا سال آینده هیچ کویکی تحویل نخواهند داد اگر اعتراض نکنیم و درب شایپا رو از جا نکنیم وضع همینه که هست🚨
سجاد : سلام بچه ها من تک سوز امروز نمایندگی شیراز تحویل گرفتم همه چیش خوبه فعلا ایشالله برای همتون پلاک شین وب دل خوش استفاده کنین
عباسی : 10 تیر هستم فاکتور نشدم