اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 

اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 
روز گذشته وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری ای که  در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد در مورد اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی عنوان کرد که اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.
 
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بر این موضوع نیز تاکید کرد که سازمان مجری مصوبه های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد.
 
 او همچنین درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها یا مشکلات ارزی بر اجرای برخی از این استانداردها و لزوم مهلت به خودروسازان، بیان کرد که ‌در این زمینه، مراجع و مسئولان ذیصلاح باید تصمیم گیری کنند.
 
مرندی مقدم همچنین تاکید می کند که ‌بررسی های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.
 
در همین رابطه غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس درباره وضعیت اجرای استانداردهای 85 گانه در تولید خودروهای داخلی، به خبرنگار خودروکار می گوید: « استانداردسازی خودرو های داخلی باید هرچه سریعتر توسط خودروسازان عملی شود تا مردم بتوانند از خودروهایی استفاده کنند که از ایمنی کافی برخوردار باشد.»
 
او ادامه می دهد: «خودرو باید استانداردهای لازم را به دست آورد تا کشش و اعتماد در جامعه نسبت به محصولات داخلی ایجاد شود،اگرچه برخی پراید را قاتل مردم ایران می‌دانند، اما برخی از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگی و جاده است.»
 
زارعی در مورد عدم توقف خطوط تولید پراید نیز عنوان می کند: «پراید بازار خوبی در کشورهای همسایه داشت از سوی دیگر بیشتر مصرف کنندگان این خودرو طبقه کم درآمد جامعه هستند و این خودرو منبع درآمد افراد زیادی است به همین دلیل حذف پراید از خط تولید، مسئولان را با تردید مواجه کرده است.»
 
او اضافه می کند: «خودروسازان باید خودرویی جایگزین پراید کنند که از یک سو از نظر قیمت برای قشر کم درآمد جامعه مناسب باشد و از سوی دیگر از استاندادهای لازم برخودار باشد.ا گرچه خودروسازان تمام تلاش خود را برای تولید محصولات متنوع به کار گرفته‌اند اما کُمِیت آنها در کیفیت لنگ می‌زند. باید به جای تنوع محصولات، خودرو باکیفیتی ساخته می‌شد که قابل رقابت با چهارچرخ های خارجی باشد.»
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «خودروسازان تنوع خودروهای تولیدی را افزایش دادند اما برای کیفیت آنها اقدامی انجام ندادند، در واقع پلت فرم های مختلفی طراحی شده اما به کیفیت محصولات توجهی نشده است که خودروسازان نیز باید برای کیفیت خودروهای تولیدی خود اهتمام بورزند.»
 
علی دادمردی کارشناس اقتصادی نیز در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه می‌گوید: «برای خودروسازان باید این کار منطقی، اقتصادی و اجرایی باشد. شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که خود را با شرایط جدید انطباق دهند اما باید این را در نظر گرفت که یکسری از استانداردها جدید است و تا جایی که بنده اطلاع دارم با شرایط موجود  و تحریم‌ها و مشکل انتقال ارز در برخی از موارد اصلاً امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما برخی از استانداردها که جزو حداقل های ایمنی سرنشینان است باید رعایت شود  و مردم انتظار دارند که جان و مالشان مورد توجه خودروسازان باشد.»
 
 او با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های جدیدی است که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است معتقد است رفتار سازمان استاندارد ۱۰ برابر سختیگرانه‌تر از اتحادیه اروپا است و این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داد.
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید: «خودروهایی که امروز تولید می‌شوند حداقل استانداردهای 55 گانه را رعایت می کنند در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در چند سال اخیر تعریف جدیدی از ایمنی ارائه داده شده و بسیار سختگیرانه‌تر شده است. به طور مثال استانداردهایی که امروز ما رعایت می‌کنیم برای 17 سال قبل است و این موضوع باید ارتقا یابد.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
واریزی بهمن تحویل هفته سوم مرداد : سلام دعوتنامه من اومد1142میلیون رنگ سفید
خیری : منم مثل شما هستم تحویل ۲ شهریور تیتانیوم دستی ۱۶ شهریور فاکتور شده الان ۱۰ روز پلاک نمیشه
علی : تارا دستی سفید سی روزه تحویل سه شهریور چهار روز روی صدور اسناد خودرو میچرخه کسی میدونه چقدر طول میکشه بره مرحله بعدی؟
امیر پلاس : جالبه هر موقع زنگ میزنیم برا پیگیری همشون یه حرف یادشون دادن تکرار کنند،فقط میگه صبر کنید ،بازه زمانی ما نمیتونیم بگیم چه موقع فاکتور میشین،اسفند هنوز تمام نشده تکمیل وجهش .خدا نگذره از تک تکشون خیر نبینن بی شرف ها ،چرا هیچ ارگانی پیگیر این حق خوری ها نیست
شاهین پلاس تکمیل وجه 3 اردیبهشت : قرار مالباختگان خودرو شاهین ساعت ۱۰ روز شنبه امور مشتریان شرکت کلاهبردار سایپا
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : اگر بخواد دور بعدی فاکتور استارتی بخوره آبان و آذر ضمن اینکه هنوز 27 اسفند هم هست ، کسانی که تایم غیر اداری 26اسفت تکمیل وجه کردن به 27 ام منتقل شده و بعد از اون اردیبهشت شروع میشه ، با این رویه شش ماهه اول 1405 هم جهت فاکتور واریز وجه اردیبهشت 1404 خواهد بود.
تاراv4 پیش فروش تحویل 30آبان : دوستان کسی هست تارا v4 سفید نوشته باشه حالا توی هر کدوم از بخشنامه های عادی فرسوده مادران... وتاریخ تحویلش قبل از 28مهر باشه؟ من یکی از دوستانم تحویل 3آبانه ورنگ خودروش مشکیه فاکتور شده برام جالب بود اگه کسی قبل این تاریخ نباشه پس ماشین مارم زودتر از موعد میدن لطفا دوستان اعلام کنن تشکر.فقط دوستان تارا اتومات بفرمایند
راهنمایی : برای اعتراض یا طرح تبدیل نمایندگی فایده نداره باید برید معاونت بازاریابی و فروش سایپا تو جاده مخصوص کرج تو مپ سرچ کنید میاره
حسین تهی : سلام دوستان من شاهین دستی جی بودم کامل واریز کرده بودم حالا ۷ ماهه واریز کردم نیومد مجبور شدم تبدیل زدم د دو ساعت واکتور شده نمی‌دونید کی تحویل داده می‌شود
مرتضی : سلام جهت اطلاع دوستان تکمیل وجه ۱۸ اسفند هستم‌ تا این لحظه هنوز فاکتور نشدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه : من به اقای لطفی زنگ زدم ایشون کاری از دستش بر نمیاد لطفا شماره اشتباه نزارین گفتن که ایشون مسئول بعد از شمارع گذاری هستن کاری از دستشون بر نمیاد بعد گفتن علام کردن که هفته اینده درست میشه حالا چیزی که گفتن اینه
حاج یونس : آقا همین پنجشنبه هرکی میتونه ساعت 3جلوی در زامیاد اعتراض به پا کنیم بلکه رسانه ای شه✊✊✊✊
س : سلام آدرس متهمو چی وارد کردی؟ اگه میشه راهنمایی بفرمایید
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام،تبدیل نوع ماشین نیست!!! تبدیل با سنسور صندلی به بدون سنسور صندلی هست،سنسور دار موجود ندارن و آماده نیست بخاطر همین تولید سورن بدون سنسور آماده دارن زودتر فاکتور میشه و تحویل میگیرید(کلاس 58404 به 58402)سنسور دار تمام صندلی های ماشین اخطار باز بودن کمربند رو میده،هر کسی نیاز نداره بدون سنسور میزنه!!!
رضا : سلام پانا پیش فروش 30 آبان هستم واریز اول اردیبهشت دعوتنامه هم هنوز نیومده
س : سلام آرش جان هیچ جای تردیدی نیست ما انجام دادیم بلافاصله فاکتور وپلاک شدیم الانم تحویل گرفتیم به نظرم بدون تردید انجام بده
تحویل 31 مرداد : قرار نیست خودرو تبدیل بشه، فقط سنسور کمربند سمت شاگرد حذف میشه و اینکه زودتر فاکتور میشی
علیرضا : از برج 8 سال پیشه سود تاخیر نداده به کسی
دنا تحویل 31 مرداد : ایشالله همه زود از این بلا تکلیفی در بیایم
تحویل 31 تیرماه : این تغییر واسه چی بوده؟