بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 

بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 
انتظار می رفت که با توافق هسته ای در بدنه صنعت خودروسازی کشور که دهه ها تحریم و آزمون خطاهای متفاوت را پشت سر گذاشته خون تازه ای به جریان افتاد و سرانجام دست ایرانیان نیز به خودروهای با کیفیت و ایمن تولید داخل کشور برسد.
 
در آن زمان خبر از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مختلف جهانی به گوش می رسید تا دست خودروساز ایرانی برای تولید محصولات بروز باز شود. یکی از این شرکت ها پانچ بلژیک (تولید کننده گیربکس های CVT، دو کلاچه و هیبریدی) بود که قصد همکاری مشترک با هر دو خودروساز بزرگ وطنی را داشت.
 
 
 
در اواخر سال 95 ماحصل اولین همکاری با رونمایی از سایپا کوییک به وقوع پیوست و اولین محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT بر روی یک خودروی تولید داخل قرار گرفت. گرچه با بازگشت مجدد تحریم های اقتصادی تولید کوییک اتوماتیک متوقف شد اما فرصتی دست داد تا به بررسی کوییک اتوماتیک بپردازیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
 
کوییک اتوماتیک ؛ اولین خودروی تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
 
پیش از رونمایی کوییک خبرهای زیادی مبنی بر تولید پراید با گیربکس AMT (اتوماتیک با تعویض دستی) منتشر شده بود که با کنار رفتن این دست از گیربکس ها و روی کار آمدن گیربکس های CVT و فراگیر شدن آنها سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به عنوان اولین خودروی داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
کوییک در واقع فیس لیفتی بر روی تیبا هاچ بک است و از این جهت خودروی کاملا جدیدی به حساب نمی آید. با این وجود سایپا این هاچ بک را در رسته کراس ها قرار داده است که دلیل اصلی آن ارتفاع 40 میلی متری بیشتر و اضافه شدن زه پلاستیکی دورتا دور خودرو، باربند پایه کوتاه و چرخ های بزرگ تر آن است.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
 
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر است با 4005، 1678، 1492 و 2415 میلی متر و وزن آن برابر با 1105 کیلوگرم است. همچنین چرخ ها از نوع 14 اینچی به سایز 185/65 هستند.
 
معجون عجیب سایپا در بخش قوای محرکه
 
در بخش قوای محرکه نیز به جز گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ و فرمان برقی (در مدل اتوماتیک) تغییر محسوسی به چشم نمی آید. این خودرو موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 یورو 4 را داراست که توانایی تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در دور 4000 rpm را دارد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
شتاب صفر تا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل 13.6 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند.
 
طبق اعلام سایت سایپا، کوییک دارای 3 تیپ متفاوت پایه، فول و پلاس است که تیپ فول و پلاس مربوط به مدل اتوماتیک آن می شود.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
از تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب با قابلیت خواباندن، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه بالا بر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای و...اشاره کرد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
اسپرت ترین محصول سایپا
 
در بخش طراحی ظاهری طراحان شرکت سایپا سعی کرده اند تا جای ممکن از طرح اسپرت تری  به نسبت تیبا هاچبک استفاده کنند که نتیجه کار نیز طراحی بهتر نمای جلو و عقب را در پی داشته است با این وجود نتیجه نهایی در برخی از زوایا ناهماهنگ به نظر برسد چرا که فرم کلی سقف، ستون ها و گلگیرهای کوییک از تیبا هاچ بک به ارث رسیده است.
 
 
فرم کلی چراغ های جلو، جلو پنجره و مه شکن ها وضعیت مناسبی دارد اما چراغ روشنایی روز کوچک در بخش پایینی سپر هماهنگی کلی این بخش را بهم زده است. فاصله درز کاپوت با جلو پنجره نیز بیش از حد به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می رسد که درب کاپوت به طور کامل بسته نشده است.
 
در نمای عقب نیز الهام گسترده ای از کوچک ترین SUV شرکت بی ام و یعنی X1 گرفته شده است و قرار گرفتن چراغ های دو تکه عقب در کنار حجم پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می دهد. اما مهم ترین نکته کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نهایی است که در نتیجه آن با انبوهی از اشکالات مونتاژی روبرو هستیم.
 
 
در داخل اتاق نیز وضعیت وخیم تر می شود و کیفیت کلی قطعات بشدت در ذوق بیننده خواهد زد. در واقع تقریبا در هیچ بخشی از پلاستیک نرم استفاده نشده است و تمامی اجزا از پلاستیک خشک و کیفیت پایین پوشانده است.
 
حتی اضافه کردن رنگ دوم به تریم خودرو نیز چندان کمکی به آن نکرده و شاید تنها نکته جذاب داخل اتاق، فرمان با طراحی کف تخت (D-Cut) آن باشد.
 
با قرار گیری در پشت فرمان کوییک اتوماتیک اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت های فرمان برقی به شمار می رود. با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور رفته رفته حجم صدای ورودی موتور و جعبه دنده به اتاق بیشتر می شود. با توجه به ماهیت گیربکس CVT که عموما در دور موتور بالا قرار دارد حجم صدا بیشتر نیز خواهد شد. در فصل تابستان و در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع وضعیت بغرنج تر نیز می شود که مشکلی رایج در محصولات شرکت سایپا است.
 
 
گیربکس CVT شرکت پانج عملکرد به نسبت خوبی را از خود نشان می دهد اما قوای محرکه قدیمی کوییک اتوماتیک که تقریبا از هیچ یک از فن آوری های روز پشتیبانی نمی کند و بازده کم آن باعث شده تا کوییک به خصوص در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت و سربالایی ها که در شهری همچون تهران به وفور دیده می شود به دردسر بیفتد.
 
از آنجا که کوییک به کنترل کشش الکترونیکی مجهز نیست تنها به قدرت ترمز خودرو باید کفایت کرد که با توجه به فرمان تیز تر آن دقت عمل بیشتری را می طلبد.
 
در دیگر بخش ها کوییک اتوماتیک وضعیت مشابه با مدل های پیش از خود دارد و حتی می توان بازی بدنه را بیشتر از مدل های پیشین توصیف کرد.
 
در پایان کوییک تقریبا چیزی جز ظاهر کمی متفاوت، جعبه دنده CVT و فرمان برقی ندارد و اکثر امکانات آن قابلیت نصب شخصی را دارند. خودروساز ایرانی علاوه بر فرصت سوزی مجدد و صرف وقت و هزینه در خلق یک محصول اتوماتیک ارزان قیمت ناموفق بوده است و حتی در زمینه مونتاژ و کیفیت نهایی کار را به جایی رسانده است که جای هیچ دفاعی را از کوییک باقی نمی گذارد. خودروهایی همچون رنو کویید و داتسون Go در صورت تولید با توجه به کنترل کیفی سازندگان آن می توانست انتخاب بسیار بهتری به نسبت کوییک باشد.
 
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98)  کوییک در تیپ فول پلاس قیمتی در حدود 95 میلیون تومان دارد و تنها انتخاب اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کوییک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نداره این ماشین و دارن هر روز ازش کم میکنن قطعات
21:46  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اسقاط تحویل 11 : سلام و عرض ادب تارا فروش فوری طرح اسقاط تحویل 11 شهریور بود رنگ سفید v1+ امروز فاکتور شد
Ali : من دقیقا مثل شماست شرایطم
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
مهدی G : دوستان عزیز پیرو سوالات شما دادخواست الزام به تعهد قراردادی میشه میتونید از دفاتر قضایی اقدام کنید هزینه دادرسی هم اعسار بدید اگر داشتید هم که بدید نقد شرکت محکوم میشه باید بده هزینه را برای اینکه پول بیشترم بده وکیل بگیرید که پول وکیلم بده محکوم میشه ماهی حدود 15تومنم سود تاخیرشه حدودا تا حالا اینا بازی درآوردن حالا نوبت ما ها هست از یه وکیل مشورت بگیرید بریم جلو خداروشکر سیستم قضایی کشور امیدی بهش هست که حق مظلوم ضایع نشه صبح همه قرارداد ها ببرید پیش هر وکیلی می شناسید استارت را با نام یاد خدا و دفاع از حقمون بزنیم تجمع و اعصاب خوردی فایده نداره کار قانونی پسندیده تر هست هر آنچه قانون گفت مطیع هستیم 22:41 1404/05/06 گزارش پاسخ دادن فرهاد علی بابایی 0 با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی ب
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10 مرداد قالپاق پانا : دقیقا مثل همیم ///منم فاکتور نشدم///شدی خبر بده
اطلس : من ده روزه ماشینو تحویل گرفتم ،زنگ میزنم نمایندگی برای مدارک میگن نیومده معلوم نیست کی میاد.بقیه هم همینجوری بودن؟
جمشید : احسنت ! دقیقا همینه. مث چی از ت جمع میترسن!!!!
فرسوده اردیبهشت 1404 : سلام پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده امروز کسی فاکتور شده؟
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام دوستان دقت کردین هر موقع حرف تجمع میشه یه عده بی خودی میان میگن ما فاکتور شدیم شماره پذیرش الکی هم می ذارن که صداها بخوابه قشنگ معلومه سایپا اینجا نفوذی داره
امیر : مبارکه رفته تو خط تولید بزودی فاکتور می شوید
ایمان : نه داش نشده هنوز
فروش فوق العاده 23 بهمن : سلام الحمدلله امروز فاکتور شدم خدایا شکرت🤲🤲🤲 پذیرش121605 واریز 21 بهمن پذیرش 23 بهمن فروش فوق العاده
اطلس اذر22 : سلام امروزفاکتورداشتیم اعلام حضورکنن خوشحال میشیم
رانا پلاس تحویل 31شهریور : با سلام خدمت شما دوستان چرا اکثر شهریور ماهی ها فاکتور شدن ما که 18 بودیم فاکتور نشدیم کسی اطلاع داره لطفا هرکس امروز فاکتور شد اطلاع بده