چرا هیچ نوآوری در خودروسازی ایران دیده نمی شود؟

 

چرا هیچ نوآوری در خودروسازی ایران دیده نمی شود؟

 

اعضای انجمن سازندگان قطعه خودرو با اعلام اینکه سال گذشته بانک مرکزی مبلغی را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود که متاسفانه به دلیل نوع دستورالعمل قابل اجرا نبود،گفت:اگر دولت و بانک مرکزی این صنعت را نمی‌خواهند به صراحت بگوید.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در نشستی خبری با بیان اینکه اگرچه کیفیت خودرو دچار مشکلاتی است؛ اما صنعت قطعه تلاش دارد که خللی در تولید قطعات خودرو ایجاد نشود، اظهارداشت: ما ملزم به رعایت کیفیت هستیم و آمار کیفی دو خودروساز نیز گواه این ادعا است که ما از کیفیت کالاهای خود علیرغم تحریم ها و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان، کم نکرده ایم.

 

وی افزود: کاهش تولید خودرو انتهای زنجیره است و با وجود اعمال تحریم‌های بین المللی تلاش کرده‌ایم که از کیفیت قطعات کم نکنیم. این در حالی است که حتی در شرایط تحریم اگر پول هم داشته باشیم برخی قطعات های تک و الکترونیکی را نمی توانیم وارد و حمل کنیم به نحوی که خودروهای ناقص در کارخانه ها به همین دلیل کمبود برخی قطعات های تک است.

 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اعلام اینکه دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت 844 میلیون یورو ارز به قطعه‌سازان به گونه‌ای نوشته شده که بانک‌های عامل قادر به پرداخت آن نیستند، تصریح کرد: ما بارها و بارها برای دریافت این ارز اقدام کردیم اما بانک‌های عامل به دلیل مشکلاتی که در دستورالعمل بانک مرکزی وجود دارد قادر به پرداخت آن نبودند. حتی این مشکلات به مجلس شورای اسلامی و همچنین به وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع رسانی شده و هر دو انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان از مناظره با مسئولان بانک مرکزی در این زمینه استقبال می‌کنند.

 

همچنین سامعی، نایب رئیس انجمن قطعه سازان هم با بیان اینکه با دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شده تا قطعه سازان با استفاده از کپی اسناد، ترخیص کالاهای خود را انجام و پس از مدت زمان مشخصی، با گمرک تسویه حساب لازم را انجام دهند، گفت: به دلیل مشکلات مالی این امکان از سوی قطعه سازان وجود ندارد و ما درخواست تمدید این مهلت را داریم، به خصوص اینکه این مهلت رو به پایان است و گمرک خواستار تسویه حساب تولیدکنندگان است.

 

وی همچنین در خصوص استفاده قطعه سازان و خودروسازان از 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی بانک مرکزی نیز افزود: در مقطعی از زمان و ابتدای کار که بانک مرکزی این تسهیلات ارزی را در نظر گرفته بود، به قطعه سازان اعلام شد که باید با نرخ روز، به تسویه وام بپردازند، بنابراین صنعت خودرو ریسک آن را نمی توانست بپذیرد، این در حالی است که نگرانی آنها این بود که ممکن است نرخ ارز دو برابر شود و آنها را در بازپرداخت دچار مشکل نماید.

 

سامعی گفت: چند شرکت بزرگ قطعه سازی به دلیل تسعیر ارز ورشکست شدند و بنابراین تحمل ریسک برای قطعه سازان میسر نبود. این در حالی است که در مقطعی که به این نتیجه رسیدیم که از این تسهیلات استفاده کنیم، بانک مرکزی منابع ارزی در اختیار نداشت که به ما اختصاص بدهد و بنابراین تولیدکنندگان از استفاده این تسهیلات جاماندند.

 

فرهاد بهنیا نیز به عنوان سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با حضور در این نشست خبری ضمن بیان اینکه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی گفته است خودروسازان و قطعه سازان از دریافت وام ارزی خودداری کرده اند، گفت: سال گذشته بانک مرکزی مبلغی را به منظور ارائه به خودروسازان و قطعه سازان در نظر گرفته بود که متاسفانه به دلیل نوع دستورالعمل نگارش شده از سوی بانک مرکزی برای بانکها اجرای آن میسر نشد.

 

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: اگر دولت و بانک مرکزی این صنعت را نمی‌خواهند به صراحت بگوید تا ما تکلیف سرمایه های خود را بدانیم اما اینگونه اظهارنظرها به هیچ عنوان به نفع صنعت دوم کشور نیست. وظیفه بانک مرکزی نظارت بر کار بانکها و جلوگیری از تورم، افزایش نرخ ارز، تخلفات بانکها و نظارت بر عملکرد آنها در برخورد با سرمایه گذاران است .

 

به گفته بهنیا صنعت خودرو 70 هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم را مشغول بکار کرده و در ازای ایجاد هر یک شغل، 400 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده است. این در شرایطی است که 250 هزار میلیارد تومان در عرصه صنعت خودرو و قطعه سرمایه گذاری شده و اگر قرار است این صنعت ادامه داشته باشد برخوردهای این چنینی از سوی دولت و بانک مرکزی اشتباه است.

 

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروخاطرنشان کرد: در پایان سال 92 کل گردش نقدینگی کشور 670 هزار میلیارد تومان بوده که هم اکنون به 2000 هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا 2.5 برابر شده است.

 

به نیا گفت: یکی از اعتراضات به حق مردم این است که چرا هنوز پراید تولید می‌شود و هیچ گونه نوآوری در خودروسازی صورت نمی‌گیرد؛ در حالیکه زمانی که مقرر شد پژو 301 ساخته شود قطعه‌سازان قابلیت‌های خود را نشان دادند و بخش اعظمی از ساخت قطعات را به عهده گرفتند. بر این اساس قرار بر این بود که خودروسازان هزینه قالب‌ها را متحمل شوند؛ اما هنوز مطالبات روزانه آنها از سوی خودروسازان پرداخت نشده است.

 
 
 

منبع (source)

car

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

همه چی تکراری شده
20:55  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید بی پلاک : عزیز دل برادر،در سایت سایپا،با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید،بعد در پنل شخصی خودتان،در قسمت "درخواست ها" گزینه "درخواست حضوری" را فعال کنید.توجه داشته باشید،این گزینه غیر قابل برگشت است و اگر فعال کردید،دیگر خودتان نمی‌توانید آن را لغو و کنسل کنید،حتما باید از طریق نمایندگی اقدام شود.ایام بکام.
شاهینcvt402 : فکرکنم قرارنیست شاهینcvt واریزی مهر402 تکلیفشون مشخص بشه این چه وضعیته بابا8ماه تاخیردعوتنامه مگه میشه کسی هم نیست جواب بده هیچ چیز بعداز4بارحضوری رفتن واومدن معلوم نیبست تکلیفمون چیه بالاخره چه گناهی کردیم پول دادیم
حلما : این افزایش قیمت شامل همه میشه ؟ ما که پول پیش اولیه رو دادیم ؟
فاطمه محمدی : سلام من پارسال آذر597ملیون پول کامل برای شاهین جی پرداخت کردم داره یکسال میشه که تحویل ندادن من اگه پارسال همین پول طلا خریده بودم الان سه برابر شده بود خدا ازشون نگذره
شاهین پلاس اردیبهشت : سلام ماشین شما چی بوده .؟همسایه ما برج ۱ ماشین تحویل گرفت واریزی بهمن بود اما ۴۰ روز تاخیر داشت ۱۹ میلیون شده بود
امید شاهین : پلاک پلاک کنید
علی : هنوز واسه شهریور دعوتنامه صادر نشده نه تبدیل نه تکمیل وجه
تبدیل : دوستان من بیست روزه تبدیل زدم، به خاطر اینکه بعد از فاکتور شدن هزینه تأخیر شامل روزهای بعد از فاکتور شدن نمیشه دیگه مهم نیست واسه سایپا، الان بیست روزه خبری نیست، زنگ زدم میگن رفته واسه پلاک، و یک ماه تا 45 روز طول میکشه، من به شخصه اشتباه کردم تبدیل زدم، محض اصلاع دوستان گفتم پیام بزارم
مهراد : دیه والا دیده بودیم برا تحویل ماشین تاخیر کنن ندیده بودیم برا ارسال دعوتنامه هم تاخیر کنن واقعا حالم از سایپا بهم میخوره معلوم نیس چ میخوان کنن تو کل مراحل تاخیر دارن دوستان شهریوری برا شما پیام اومد یا هنوز ن من مهر هستم خسته شدم بخدا اینجوری پیش بره ماشینمون باید سال بعد تحویل بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : سلام دوستان از من تکسوز پذیرش 23 شهریورماه فاکتور 3 مهر الان پلاک شد
کوییک : دوست عزیز زیاد فکر نکن سالیان ساله این شرکت همینجوری اداره میشه الکی به خودت استرس وارد نکن . هیچ اتفاقی نمی افته . بالاخره دیر یا زود خودرو رو تحویل میگیری . . تنها چیزی که مهمه سلامتی خودته .
زامیاد بی پلاک : دوستان امروز هر کی پلاک شد بگه چه تک دوگانه یا اکستند با فاکتور و پذیرش اعلام کنه
مهدی : خدا لعنتت کنه
بیات : جنگ شد شانس ما حسابم سپه بود مسدود شد .پولم نتونستم بردارم ...همه کارهام افتاد عقب بعد 30تیر ریختم کل مبلغ رو .اما قراردادن منقضی شد و دوباره مهر پیام دادن گفتن مابه التفاوت باید بریزی 6میلیون برای موتور پلاس.ریختم .هنوز فاکتور نشدم
مهدی : دوستان الان تکمیل وجه کردم تحویل دیماه، نوشته قرارداد تکمیل وجه نمیباشد کی به روز میشه توی کاستومر؟ و اینکه تبدیل 60611 اومده بود زدم کلاس هم زدم 11، چی میشه این یکی میتونه پاسخ بده؟
ضرر : سلام با توجه به اینکه یک سری رفتن در سایپا و به نتیجه نرسیدند برای بنده خیلی ناراحت کننده است و احساس ترس به وجود اومده به خاطر اینکه تا الان خودمم شکایتم کردم به جایی نرسیدم مون سامانه ای که گفتن شکایت بزارید فکر می کنم موضوع خیلی حادتر از این حرفاست اگه نجنبیم پولمونو بردن شایدم الان بردن خبر نداریم، از دیشب. خواب ندارم دستم جایی بند نیست
*تجمع اطلسی ها 18 آبان* : ***قراره یه تجمع بزاریم یکشنبه 18 آبان ساعت 9 الی 9ونیم جلوی درب دفتر فروش سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص( شهید لشکری) حواله داران آذر و دی و بهمن و اسفند 1403***
gxl بدون sbr : من کوییک gxl با ترمز esc و بدون sbr بهمن 1403 ثبت نام کردم و تکمیل 3 تیر 1404 الان مال ما sbr نداره داستان چی میشه؟ هیچ پیامی هم مبنی بر اینکه باید پول sbr بدید یا ندید نیومده واسم
وحیدgxl26خرداد : سلام دوستان 26خرداد کوییک gxlفاکتور شد بی زحمت خبر دهید