چالش های عجیب و غریب خرید پراید در آشفته بازار خودرو کشور

 

چالش های عجیب و غریب خرید پراید در آشفته بازار خودرو کشور

 
پراید در حاضر ارزان‌ترین خودرو بازار صفر کیلومتر کشور است و آمار فروش بالای آن، همواره برنامه‌های سایپا یا دولت برای توقف تولید این سدان فسقلی را با ناکامی مواجه کرده است. از سال 1385 و با خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو، اوضاع برای پراید به یکباره دگرگون شد و سایپا توانست دست بالا را در خودروسازی کشور داشته باشد. فروش فوق العاده پراید در دو دهه اخیر، موجب شده که سایپا تمایل چندانی به تنوع بخشیدن سبد محصولات خود نداشته باشد، و تنها محصولاتی که در این سالها توسط سایپا به عنوان خودروهایی ارزان قیمت و اقتصادی به بازار عرضه شدند، تیبا و ساینا بودند که به دلیل قیمت بالاتر، هزینه نگهداری بیشتر و عدم توانایی رقابت با پراید، نتوانستند با این خودرو جایگزین شوند، در حالی‌که پراید با ارایه ویژگی‌های مثبتی همچون هزینه نگهداری پایین، سادگی تعمیرات و در دسترس بودن قطعات یدکی، به سادگی جایگزین پیکان شد.
 
در سوی مقابل، دیگر خودروساز بزرگ کشور،‌ یعنی ایران خودرو، پس از خروج پیکان، سبد محصولات متنوع تری را نسبت به سایپا ارایه داد و حتی با ارایه ترکیبی از خودروهای مختلف خود، نظیر پژو 405 SLX ، که از موتور TU5 و پلتفرم پژو 405 بهره می‌برد، سعی در جذب مشتریان مختلف داشته است. رقیب ایران خودرویی پراید نیز در این سالها، پژو 206 تیپ 2 بوده است، که همگام با پراید در بحث افزایش قیمت و کاهش کیفیت مونتاژ پیشروی کرده است، اما همچنان قیمت بالاتر آن، مانع از رقابت قدرتمندش با پراید می‌شود. علاوه برآن، پژو 206 تیپ 2 خودرویی هاچ‌بک است و به دلیل نداشتن صندوق عقب و فضای پای اندک سرنشینان عقب، نیازهای خانواده را برطرف نمی‌کند.
 
 
 
تمامی این موارد، موجب شده‌اند که پراید خودرویی بی رقیب در بازار کشورمان باشد، و حتی اگر این خودرو در سایر کشورهای همسایه عرضه شود، از نظر قیمتی بی رقیب خواهد بود، در حالی‌که تفاوت چندانی از نظر ایمنی با دیگر خودروهای ارزان قیمت چینی یا هندی ندارد. به همین دلیل، پراید پرفروش، سریعا از انتشار هر خبر یا شایعه، تاثیر می‌پذیرد و هزینه این تاثیر، از جایی به جز جیب مصرف کنندگان، پرداخت نمی‌شود.
 
چند هفته‌ای می‌شود که مجددا اخبار توقف تولید پراید، بر سر زبان‌ها افتاده است، و به همین خاطر، دلالان و فروشندگان خودرو، بهترین استفاده یا سو استفاده را از این شرایط کرده‌اند. در تمام دنیا، اگر خبر توقف تولید خودرویی منتشر شود، قیمت آن محصول در بازار با افت شدیدی روبرو خواهد شد، چرا که بزودی قطعات آن نایاب خواهد شد و خودروهای رقیب، بازار آن را در اختیار خواهند گرفت. اما در مورد پراید، این قضیه به صورت عکس رخ داد، و قیمت این سدان کوچک، به شدت در بازار افزایش پیدا کرد. تیبا به عنوان در دسترس ترین جایگزین پراید، در سالهای حضورش موفق نشده مشتریان بسیاری را به سمت خود بکشاند، و نمی‌توان مصرف‌کنندگان ایرانی را به اجبار، ملزم به خرید تیبا نمود. دیگر جایگزین‌ها، نظیر ساینا و پژو 206 تیپ 2، همانطور که در متن ذکر شد، هزینه‌ای بسیار بیشتر از بودجه خریداران پراید را به جیب آنها اعمال می‌کنند. بنابراین سو استفاده دلالان و فروشندگان شخصی از اخبار اخیر، امری کاملا قابل پیش بینی است، به خصوص در این آشفته بازار، انتشار چنین اخباری قطعا موجب متورم شدن بیشتر بازار خواهد شد.
 
متقاضیان خرید پراید با چه قیمت‌هایی روبرو هستند؟
 
اگر ماه پیش برای خرید پراید به بازار مراجعه می‌کردید، در نهایت با یک الی دو میلیون قیمت بالاتر از رقم کارشناسی شده، قادر به خرید پراید مد نظر خود بودید. پراید صفر در نمایندگی‌ها با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان یافت می‌شد و آگهی های پراید صفر در بازار، در محدوده 42 الی 44 میلیون تومان بودند. اما اکنون شرایط به شدت آشفته و غیرمنطقی شده است. برای مثال، یک پراید 131 مدل 1393، با 130 هزار کیلومتر کارکرد و بدنه‌ای که به ذکر مالک، بدون رنگ عنوان شده، به مبلغ 37 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در همین حال، می‌توان با 38 میلیون تومان، تیبا صندوقدار مدل 92، با یک لکه رنگ و کارکرد صد هزار کیلومتر خریداری کرد. برای افرادی که به دنبال فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی هستند، یا کسانی که در بازه‌های زمانی کوتاه، اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند، پراید همچنان گزینه برتر است، اما برای مصرف کنندگان شخصی، که در بازه‌های زمانی بلند مدت خودرو خود را تعویض می‌کنند و موارد استفاده محدودی از ماشین شخصی دارند، پرداخت چنین رقمی برای پراید مدل 93، کاملا غیر منطقی است. لازم است بدانید قیمت کارشناسی پراید یاد شده، در حدود 34-35 میلیون تومان است.
 
خرید پراید
 
پرفروش‌ترین و در معرض توجه‌ترین پراید، نسخه صندوقدار آن یا سایپا 131 است و پس از آن سایپا 111 یا پراید هاچ‌بک به دلیل ذات جوان پسند، در معرض توجه قرار دارد. سایپا 132، نسبت به دو مدل دیگر فروش کمتری دارد و مطابق اخبار منتشر شده، تولید آن از چند ماه دیگر متوقف خواهد شد. اما این اخبار، حرص و طمع انسانی را پاسخگو نیست. برای نمونه، یک پراید 132 مدل 95، با 70 هزار کیلومتر کارکرد، به رقم غیر قابل باور 46 میلیون تومان آگهی شده است. مطابق گفته‌های مالک، این خودرو مجهز به  رینگ اسپرت، لاستیک خارجی، باربند اسپرت، روکش مخمل و سیستم ضبط و باند بوده و تنها به صورت نقدی به فروش می‌رسد. مالک در پایان آگهی، با ذکر جمله "بهتر سراغ داری اول برو اونجا" نشان می‌دهد که در ذکر این قیمت فضایی، اصلا شوخی ندارد! قیمت کارشناسی پراید فوق، 38 میلیون تومان است و با رقمی که در آگهی ذکر شده، مشتری می‌تواند خودروهای مختلفی نظیر پژو 206 ، سمند و پژو 405 های نسبتا سرحال و تمیز را خریداری کند. در دیگر آگهی‌ها، تیبا مدل 95 با مشخصاتی بهتر از پراید یاد شده نیز به قیمت 43 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
 
با وجود تمام مطالب گفته شده در خصوص خرید پراید همچنان در بازار می‌توان فروشندگان منطقی را یافت. برای مثال در یک آگهی، یک سایپا 111 مدل 1390، با دو لکه رنگ و تخفیف کامل بیمه، به مبلغ 31 میلیون تومان، که در حدود قیمت کارشناسی شده است، به فروش می‌رسد و حتی مالک این خودرو را به صورت اقساطی واگذار می‌کند. البته یافتن چنین خودروهایی در بازار، چندان راحت نیست و اکثر آگهی‌ها، همانند موارد گفته شده قبلی، با قیمت‌های نجومی همراه شده‌اند. بنابراین اگر به دنبال یافتن و خرید پراید مورد نظر خود هستید، یا باید وقت زیادی صرف کرده و آگهی‌های فراوانی را جستجو کنید، یا آن‌که به دنبال خرید تیبا ، پژو 206 و پژو 405 باشید، چرا که خرید این خودروها در آشفته بازار فعلی کشور، منطقی‌تر از انتخاب پراید نا ایمن و گران قیمت است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: Ȓᾄἷᾗẏ вὄẏ
0

واقعا حرفی واسه گفتن نیست 😫
13:25  1398/08/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت