استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 

استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 
در حالی از استاندارد نبودن قطعات خودرو به عنوان یکی از عوامل بی کیفیتی خودرو یاد می شود که اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد نیز بی توجهی به استاندارد سازی در صنعت قطعه را تایید می کند.
 
در حال حاضر برخی از قطعات خودروهای تولیدی مانند قطعات ایمنی ازجمله برف‌پاک‌کن، لنت ترمز، شیشه و تایر مشمول استانداردهای اجباری هستند و برخی قطعات نیز از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند. بنابراین تعریف استاندارد اجباری برای صنعت قطعه از معنای متفاوتی برخوردار است.
 
هرچند بر اساس برنامه ریزی انجام شده خودروساز موظف به نظارت براستاندارد قطعات تولیدی است اما بدون شک تعریف یک استاندارد مشخص می تواند اثربخشی به مراتب بیشتری داشته باشد، امری که  تاکنون وارد فاز اجرایی نشده است.
 
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر این که تعدادی از قطعات مشمول استاندارد اجباری است، می گوید: این قطعات استاندارد از سوی سازمان به صورت انفرادی مورد کنترل قرار می گیرد و تاییدیه انطباق و یا علامت استاندارد به آن ها داده می شود.
 
وی می افزاید: نکته مهم و اساسی، مجموعه هایی است که با قطعات ایجاد می شود که سازمان ملی استاندارد نیز بیشتر در مجموعه خودرو وارد می شود و استاندارد قطعات چندان مدنظر نیست.
 
پیروزبخت در پاسخ به این که بنابراین استاندارد مشخصی برای قطعات خودرو تعریف نشده است، تصریح کرد: برخی از قطعات استاندارد تعریف شده دارند و برخی نیز در قالب مجموعه کلی مورد بازنگری قرار می گیرند.
 
رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: چندی پیش در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد، خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد که این قطعات شامل قطعات داخلی است که علامت استاندارد دارند .
 
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع، کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما این گونه نیست که تک تک قطعات توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد و اگر خودروسازان شکایتی در خصوص برخی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و در نهایت این که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که خودروسازان در حال حاضر مقیاس و یا معیاری برای صحت استاندارد قطعات در اختیار ندارند و در چنین شرایطی اگر قطعه سازی که قطعه تولیدی آن مشمول استاندارد اجباری نیست، اقدام به کوتاهی در تولید کند عاملی بازدارنده وجود ندارد که خودروساز را از استفاده این قطعه در خطوط تولید منع کند.
 
این در حالیست که با آغاز پروژه داخلی سازی استاندارد سازی قطعات نیز به موضوعی اساسی تبدیل می شود هرچند که رییس سازمان ملی استاندارد در این زمینه معتقد است که وقتی قرار باشد قطعه جدیدی ساخته شود، حتما باید استاندارد مربوطه از سوی تولیدکنندگان رعایت شود چرا که به اعتقاد او از همان ابتدای تولید قطعات، باید استانداردها رعایت شود. حال باید دید در پایان پروژه داخلی سازی و تولید انبوه این دسته از قطعات، روند استاندارد سازی به چه شکل پیش خواهد رفت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
یاسین : تا روز تحویل تو شکایت بنویس حتما میدن،تو خواسته ها خسارت دیرکرد کرد ،هزینه رسیدگی دادگاه، خسارت دیرکرد کرد پرداخت دین حتما بگویید
محمد تقی افشاری : سلام اقا هادی شما تبدیل زدی بعدازفاکتور،چندروزطول کشیدپلاک بشه
شاهین۱۴۰۲ : سلام از کدام قسمت و ادرس سایت میشه رفت تبدیل زد لطفا راهنمایی کنید
شاهین Cvt : دوستان تا چه تاریخی شاهین cvtفاکتر شده
محمد تقی افشاری : سلام اقامحمدمال شما چندروزبعدازفاکتور،پلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش اسفند ماه : دعوت نامه دوگانه بوده فکر کنم
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم
مهرداد فوق العاده کرج : سوال جهت بیکاری ک سایپا مارو دچارش کرد فک کنم تا 27بهمن داریم بعدش میشه 30بهمن درسته؟
12163914 : 24بهمن تکمیل وجه کردم فوق العاده اما کی فاکتور بشم خدا میدونه
مرداد 19 : سلام من 19 مرداد طرح مادران .فوق العاده. هنوز فاکتور نشدم
Gxl : پاسخ ب مائده خانم ؛ میگم سخا واستون کی اومده ؟
اطلس آذر : خب بریم تجمع و اعتراض کنیم این بنده خدا هم همینو میگه منم حتما میرم با دوتا بچه مدرسه رو واقعا دیگه پولی ندارم برا سرویس و اسنپ گرفتن
مرتضی : بدتر سایپا هیچ شرکتی نیست ... ماشینای اشغال با مدت تحویل طولانی ... یکی نیست بگه خط تولیدت ظرفیت و توان نداره بخشنامه ثبت نام نده... مردم از شدت نداری رو میارن به سایپا ... لعنت بر باعث و بانیش
حسین : فاکتور شد خودرو شما؟
soren : سلام مهسا خانم نه ما پیش فروش مادران رزرو بودیم که تکمیل وجه 22خرداد انجام دادیم موعدمون 31,مرداد بود که 17شهریور تبدیل زدیم 25شهریور تحویل گرفتیم