استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 

استاندارد قطعه حلقه مفقوده صنعت خودرو/ لزوم بازرسی قطعات قبل از تولید

 
در حالی از استاندارد نبودن قطعات خودرو به عنوان یکی از عوامل بی کیفیتی خودرو یاد می شود که اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد نیز بی توجهی به استاندارد سازی در صنعت قطعه را تایید می کند.
 
در حال حاضر برخی از قطعات خودروهای تولیدی مانند قطعات ایمنی ازجمله برف‌پاک‌کن، لنت ترمز، شیشه و تایر مشمول استانداردهای اجباری هستند و برخی قطعات نیز از استانداردهای کارخانه‌ای برخوردارند. بنابراین تعریف استاندارد اجباری برای صنعت قطعه از معنای متفاوتی برخوردار است.
 
هرچند بر اساس برنامه ریزی انجام شده خودروساز موظف به نظارت براستاندارد قطعات تولیدی است اما بدون شک تعریف یک استاندارد مشخص می تواند اثربخشی به مراتب بیشتری داشته باشد، امری که  تاکنون وارد فاز اجرایی نشده است.
 
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر این که تعدادی از قطعات مشمول استاندارد اجباری است، می گوید: این قطعات استاندارد از سوی سازمان به صورت انفرادی مورد کنترل قرار می گیرد و تاییدیه انطباق و یا علامت استاندارد به آن ها داده می شود.
 
وی می افزاید: نکته مهم و اساسی، مجموعه هایی است که با قطعات ایجاد می شود که سازمان ملی استاندارد نیز بیشتر در مجموعه خودرو وارد می شود و استاندارد قطعات چندان مدنظر نیست.
 
پیروزبخت در پاسخ به این که بنابراین استاندارد مشخصی برای قطعات خودرو تعریف نشده است، تصریح کرد: برخی از قطعات استاندارد تعریف شده دارند و برخی نیز در قالب مجموعه کلی مورد بازنگری قرار می گیرند.
 
رییس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: چندی پیش در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد، خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد که این قطعات شامل قطعات داخلی است که علامت استاندارد دارند .
 
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع، کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما این گونه نیست که تک تک قطعات توسط سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد و اگر خودروسازان شکایتی در خصوص برخی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و در نهایت این که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که خودروسازان در حال حاضر مقیاس و یا معیاری برای صحت استاندارد قطعات در اختیار ندارند و در چنین شرایطی اگر قطعه سازی که قطعه تولیدی آن مشمول استاندارد اجباری نیست، اقدام به کوتاهی در تولید کند عاملی بازدارنده وجود ندارد که خودروساز را از استفاده این قطعه در خطوط تولید منع کند.
 
این در حالیست که با آغاز پروژه داخلی سازی استاندارد سازی قطعات نیز به موضوعی اساسی تبدیل می شود هرچند که رییس سازمان ملی استاندارد در این زمینه معتقد است که وقتی قرار باشد قطعه جدیدی ساخته شود، حتما باید استاندارد مربوطه از سوی تولیدکنندگان رعایت شود چرا که به اعتقاد او از همان ابتدای تولید قطعات، باید استانداردها رعایت شود. حال باید دید در پایان پروژه داخلی سازی و تولید انبوه این دسته از قطعات، روند استاندارد سازی به چه شکل پیش خواهد رفت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : امیدوارم اینطور باشه
مهدی آریزو 5 : فقط فرشته و ملائکه خبر دارن
آذربایجان : سلام دوستاان برا تحویلی های خرداد تبدیل اومده؟؟ برا من که هنوز هیچی نیس.
ایکس 55 پرو : سلام ببخشین کسی اطلاع داره مدل 404 کی فاکتور میشه
سورن پلاس : 10 روز زمان میبره تا حمل بشه به شهر تون دوست عزیز
اشتری : امروز هم زنگ زدم گفتن فعلا خبری نیست.مثل اینکه بدجوری سرکارمون گذاشتن
احمد : جسارتا دروغی بیش نیست من هم آریزو 6 پرو خریدم گفتند خیلی زودتر از موعد به دستت می رسه چون بورس الان آریزو 8 و جی تی هست. به محض ثبت خرید متوجه خواهید شد.
اشتری : ببخشید 48 بندی
علی : برا 207 تبدیل فعال شده فک کنم به کلاس 60023 ما که فاکتور شدیم فردا تحویل میگیریم رینگ فولادی
اشتری : ببخشید .بند 49