خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟

 

خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟

 
کارشناسان بخش خودرو و سوخت و محیط‌زیست با اشاره به موضوع آلودگی هوا، بر لزوم اعمال استانداردهای ۸۵ گانه و توقف تولید خودروهای آلاینده و تولید یا واردات خودروهای برقی برای مقابله با شرایط کنونی هوای کلان‌شهرها تأکید می‌کنند.
 
 
وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد، در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری، با بیان اینکه حجم سوخت مصرفی خودرو‌های کشور از استاندارد جهانی بیشتر است، گفت:
 
نظارت بر استاندارد مصرف سوخت برعهده‌ی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و بررسی آلایندگی سوخت خودرو‌ها بر‌عهده سازمان محیط‌زیست است. 
 
امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو، درباره‌ی این موضوع اعلام کرد:
 
تقریبا بیشتر مشخصه‌های فناوری بنزین یورو ۴ در ایران وجود دارد؛ اما آنچه سبب افزایش مصرف سوخت خودرو‌ها می‌شود، می‌توان شرایط محیطی همچون ترافیک زیاد یا نوع رانندگی ایرانی‌ها بیان کرد.
 
 
مرندی‌مقدم با اشاره به ارتقای مشخصه‌های کمّی و کیفی استاندارد خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد در سال ۱۳۹۶ افزود:
 
از همان سال، استاندارد‌های ۸۵ گانه برای خودرو‌های وارداتی هم اعمال شد؛ اما برای خودرو‌های تولید داخل به‌‌دلیل نیازمندی به تولید و تأمین قطعه، زمان‌بندی سه‌مرحله‌ای در نظر گرفته شد و تا امروز هم دو مرحله از این مسیر انجام شده است. هم‌اکنون اعمال سه استاندارد برای خودرو‌های سواری و سه استاندارد برای خودرو‌های تجاری (اتوبوس و کامیون) امکان‌پذیر نیست. بر‌این‌اساس، تولید خودرو پراید باید تا اول فروردین ۱۳۹۹ متوقف و خودرو پژو هم به‌طور موقت به‌صورت گازسوز تولید شود.
 
 
تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درادامه در ارتباط تصویری با این برنامه گفت:
 
در معاینات فنی ویژه که سالانه برای خودرو‌هایی با عمر کمتر از چهار سال انجام می‌شود، بیش از ۵۵ درصد خودرو‌ها به‌‌دلیل داشتن آلایندگی بیشتر از یورو ۴ مردود می‌شوند.
 
محمد رضایی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه بیان کرد:
 
بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین تولید روزانه کشور شاخص‌هایی در حد یورو ۵ دارد.
 
 
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط تلفنی با این برنامه چنین گفت:
 
مشکل آلایندگی هوای کشور با رسیدگی به وضع کیفی خودرو‌ها و سوخت تولیدی در کشور برطرف می‌شود؛ البته شکی نیست صنعت خودروسازی باید به‌سمت هیبریدی‌کردن خودرو‌ها حرکت کند. وضع فعلی استاندارد‌های خودرویی و تولید سوخت در کشور رضایت‌بخش نیست؛ اما درمقایسه‌با قبل می‌توان حرکت رو به جلویی را مشاهده کرد.
 
تجریشی درادامه افزود:
 
ساختار بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و دراین‌زمینه کشور‌های بسیاری هستند که خودرو یورو ۵ دارند؛ ولی سوخت یورو ۴ استفاده می‌کنند و مشکلی هم برای خوروهایشان پیش نمی‌آید؛ بنابراین همه‌چیز را نباید به بخش خورو یا سوخت ربط داد.
 
 
کاکایی، کارشناس حوزه‌ی خودرو، دراین‌باره گفت:
 
با ارتقای خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵، قطعا قیمت خودرو‌ها افزایش می‌یابد و ممکن است دولت به‌صورت دستوری، مدتی از گران‌شدن خودرو‌ها جلوگیری کند؛ اما بالاخره قیمت افزایش می‌یابد. 
 
کاکایی به‌عنوان راهکار جلوگیری از آلایندگی در شرایط فعلی، به افزایش عوارض خودرو‌های شخصی اشاره کرد و افزود:
 
تقویت ناوگان عمومی می‌تواند راه مناسبی برای جایگزین‌سازی خودرو‌های شخصی باشد و این مهم برعهده‌ی دولت است.
 
تجریشی نیز گفت:
 
وقتی دولت به برخی لابی‌ها متصل می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اتقاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد. باوجوداین، به‌عنوان نماینده‌ی سازمان محیط‌زیست اجازه نمی‌دهیم خودرو آلاینده وارد بازار مصرف شود؛ بنابراین، خودروساز‌ان باید به‌سمت رعایت استاندارد‌ها بروند.
 
 
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با اشاره به مشکل آلودگی هوا، از آمادگی برخی تولیدکنندگان برای تولید خودروهای الکتریکی در مدت یک سال خبر داد. وی بر این موضوع تأکید کرد که سیاست‌ ممنوعیت واردات خودرو تغییرپذیر نیست و انتقال تکنولوژی تولید خودروهای برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروهای برقی به کشور انجام شود.
 
حسین مدرسی‌خیابانی در مراسم هشتمین جشنواره‌ی پژوهش و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تمام موانع توسعه‌ی کشور شناسایی شده است و هم‌اکنون باید راهکارها ارائه شوند. وی خاطرنشان کرد:
 
باتوجه‌به سیاست‌های تجاری اخیر و ممنوعیت واردات بخش عمده‌ی کالاها، صنعت کشور نیازمند کار تحقیقاتی است.
 
electric car / خودروی الکتریکی ایرانی
 
مدرسی‌خیابانی درادامه با اشاره به سخنان دبیر انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور که گفته بود آمادگی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد:
 
بخش‌های پژوهشی کشور در‌حال‌حاضر روی تولید خودروهای برقی کار می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت صنایع با همکاری انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور باید با جدیت برای انتقال فناوری خودروهای برقی به کشور فعالیت کنند.
 
مدرسی خیابانی افزود:
 
برخی انتقاد می‌کنند دولت می‌خواهد به بهانه‌ی خودروهای برقی، واردات خودرو را از سر بگیرد؛ اما سیاست دولت در واردات خودرو تغییرناپذیر و هدف ما این است از صنایع داخلی خود حمایت کنیم؛ اما برای توسعه‌ی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.
 
قائم‌مقام وزیر صمت اعتقاد دارد انتقال تکنولوژی وسایل حمل‌و‌نقل برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودرو الکتریکی به کشور انجام شود. وی درباره‌ی این موضوع گفت:
 
پیش‌تر تولیدکنندگانی اعلام کرده بودند می‌توانند در مدت یک سال موتورهایی تولید کنند که ۲۵۰ سی‌سی حجم دارند و با هربار شارژ می‌توانند ۱۵۰ کیلومتر را بپیمایند.
 
مدرسی‌خیابانی درپایان راه‌حل رفع آلودگی هوا را حذف سوخت‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست عنوان کرد و افزود:
 
باید این اطمینان به مردم داده شود که انتقال تکنولوژی و تولید خودرو برقی دراختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد و همه‌ی مردم از آن نفع می‌برند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین , آلودگی هوا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بابائی : واریز وجه 3اردیبهشت فاکتور 11ابان پلاک 12ابان تحویل 13ابان میرم تحویل حضوری انشاالله همه به فاکتورشن
۲۳ اردیبهشت : سلام انشاا.. به سلامتی و دل خوش لطف کن بعد از تحویل از کیفیت ماشین بنویس برامون. آیا همونی که انتظار داشتیم هست؟ ممنون
بهنام : به نظرم الان تا ۲ اردیبهشت و قسمتی از ۳ ام رو فاکتور کردند خود من هم ۲۹ ام هستم
علی : تااوماتپیش فروش نداشت فقط دستی پیش فروش بوداتومات فروش فوری بود😳
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بنیامین : داداشا عزیزا بگم خدمتون که ما همگی باهم به خرد کلی برسیم و بریم تبدیل بزنیم زورکی اونوقت دوگانه ها باد میکنه رودسشون یه هشتک نه به دوکانه هم بزنیم مجبور میشن همه را رنگ زرد بزنن تاکسی کنن . ازطرفی چون رنگشده تاکسی داران هم زبده و خبره میفهمن رنگیه نمیخرن باز باد میکنه رودسشون میزارن مزایده ازطرفی چون مزایده خرها بزخرن وزبده مجبور میشن نصف کمتر بدن و ازطرفی چون جای پارک ندارن مثه اونسال سیب زمینی ها میان میزارن سر چهارراه رایگان فکر خوبیه در دراز مدت نه؟ هرکی موافقه بزنه رو بعلاوه
محمد : انشالله همه چیز درست میشه
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر