توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن کدام است؟

 

توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن کدام است؟

 
امروزه توربو شارژر به یک عنصر اساسی و فراگیر در بسیاری از پیشرانه‌های احتراق داخلی تبدیل شده که ضمن کاستن از حجم پیشرانه، قادر است راندمان موتور را افزایش داده و از وزن آن بکاهد. با این حال عواملی نیز وجود دارند که می‌توانند خرابی توربوشارژر را در پی داشته باشند. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نحوه عملکرد و عوامل مخرب توربوشارژر را به حضورتان معرفی کنیم.
 
آقای کریس کامبوس مدیر کمپانی «توربو دایرکت» که از سابقه فعالیت ۲۰ ساله در صنعت ساخت توربوشارژر برخوردار است، در این زمینه می‌گوید: «توربو ها بسیار قابل اطمینان هستند». او با یقین این حرف را بر زبان می‌آورد و می‌افزاید که در طی این همه سال، تنها چند مورد مراجعه به گارانتی درباره خرابی توربو شارژ را مشاهده کرده است.
 
به نظر او اکثر مشکلات توربو شارژرها ناشی از عوامل بیرونی هستند و اگر مراقبت صحیح از این قطعه حساس به عمل نیاید، این بخش نیز مانند سایر قطعات مکانیکی دچار عیب خواهد شد.
 
 
هدف از کاربرد توربو شارژر چیست؟
 
به کارگیری توربو شارژر موجب کاهش حجم پیشرانه بدون از دست رفتن توان خروجی، کاهش مصرف سوخت و تقلیل آلاینده‌های مضر خواهد شد. از طرفی توان یک موتور احتراق داخلی به عوامل مختلفی از جمله میزان هوای ورودی و نسبت سوخت به هوا بستگی دارد؛ تزریق سوخت اضافی بدون وجود هوای کافی تنها موجب اتلاف آن خواهد شد.
 
 
توربو شارژر مانند یک دمنده هوا عمل کرده که انرژی خود را از نیروی گازهای خروجی از پیشرانه، در ابتدای مسیر اگزوز دریافت می‌کند. هوای فشرده با غلظت اکسیژن بالاتر وارد محفظه احتراق می‌شود و در پی آن، سوخت با کیفیت بالاتری سوزانده خواهد شد؛ بدین ترتیب انرژی بیشتری از سوختن مقدار مساوی بنزین یا گازوئیل به دست خواهد آمد.
 
توربو شارژر چگونه کار می‌کنند؟
 
با خروج گازهای ناشی از احتراق از محفظه سیلندر، پره‌های توربین توربوشارژر به چرخش درآمده و به دلیل هم محور بودن با تیغه‌های کمپرسور، موجب دوران آنها می‌شوند؛ چرخش کمپرسور موجب مکش هوای تازه و فشرده به سیستم شده که پس از عبور از رادیاتور خنک‌کننده (اینترکولر)، به همراه سوخت به درون سیلندر تزریق می‌شود؛ بدین ترتیب هوارسانی به موتور افزایش یافته، غلظت اکسیژن موجود در محفظه سیلندر بالا رفته و همین امر باعث ارتقای کیفیت سوختن بنزین و گازوئیل می‌شود که منجر به آزادشدن انرژی بیشتری خواهدشد
 
اجزای توربو شارژر
 
یک توربو شارژر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بایستی دماهای نزدیک به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس را تاب بیاورند. همچنین پره‌های توربوشارژر با سرعتی بیش از ۲۰۰ هزار دور در دقیقه دوران خواهند داشت که همین امر متریال بسیار مقاوم و ویژه را برای ساخت آن ها طلب می‌کند.
 
 
 
مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده یک توربو شارژر عبارتند از :
 
   1. هوزینگ
پوسته بیرونی توربوشارژر که فرم کلی این قطعه را تشکیل می‌دهد و سایر اجزا را درون خود نگاه می‌دارد، هوزینگ نام دارد.
 
  2. پره‌های چرخان
تیغه‌ها و پره‌های کمپرسور و توربین به منظور فشرده‌سازی هوا با استفاده از انرژی گازهای خروجی طراحی شده‌اند. عواملی همچون: نوع طراحی، سایز و فرم این تیغه‌ها، شدت جریان هوا، نسبت فشار، تعیین کننده راندمان کمپرسور و نیز توان توربین هستند. این تیغه‌ها بایستی از سازگاری کامل با یکدیگر و نیز با عملکرد موتور برخوردار باشند.
 
 
   3. شفت یا محور اتصال‌دهنده
این محور در میان بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌های روغنکاری شونده نصب شده و تیغه های کمپرسور و توربین را به یکدیگر متصل می‌کند.
 
   4. یاتاقان‌ها
این یاتاقان‌ها توسط روغن موتور روانکاری می‌شوند؛ در برخی مدل‌های سطح بالا نیز از بلبرینگ به جای یاتاقان استفاده می‌شود.
 
   ۵. بلبرینگ‌های شفت
این بلبرینگ‌ها نیروهای محوری وارده بر شفت را تحمل می‌کنند
 
   ۶. آب‌بندها
این آب‌بندها بیشتر شبیه به رینگ پیستون هستند و موجب عدم نشتی روغن از کمپرسور و یا توربین خواهند شد.
 
راه‌های مراقبت از توربو شارژر
 
مهمترین نکته در اینباره، انجام به موقع سرویس‌های ذکر شده در دفترچه نگهداری از خودرو است؛ همچنین باید دقیقا از همان روغن توصیه شده توسط کمپانی سازنده در پیشرانه استفاده شود. مشکلات موتور از جمله هر گونه نشتی‌ باید خیلی زود برطرف شود. جز در مدل‌هایی که از پمپ آبی الکتریکی بهره می‌برند، بایستی خودرو پیش از خاموش شدن یکی دو دقیقه به صورت درجا کار کند و سپس اقدام به خاموش نمودن آن کرد.
 
 
 
اگر توربوشارژر خراب شده، پیش از تعویض به جستجوی علت خرابی آن بپردازید. قبل از روشن کردن پیشرانه مجهز به توربوی نو، از صحت عملکرد سیستم روغن‌رسانی اطمینان حاصل کنید.
 
عوامل مخرب توربو شارژر
 
نکته‌ای که بایست مد نظر داشته باشید این است که نباید توربو شارژ را به عنوان یک قطعه مجزا و اضافه شده به پیشرانه همچون دینام در نظر گرفت؛ بلکه توربو شارژر یک بخش یکپارچه با موتور است و عوامل خارجی می‌توانند موجب خرابی آن شوند. در نتیجه پیش از تعویض آن بایستی علت خرابی را پیدا کرد تا قطعه جدید نیز به سرنوشتی مشابه با توربو شارژر قبلی دچار نگردد.
 
 
در ادامه با برخی از عوامل خارجی مخرب توربو شارژرها آشنا خواهید شد:
 
   1. فقدان روغن کاری مناسب
 
عدم روانکاری مناسب قاتل شماره یک توربو شارژر است. با توجه به سرعت دوران ۲۰۰ هزار دور در دقیقه، روغن‌کاری لایه مرزی یاتاقان‌ها امری ضروری و حیاتی است. اگر روغن به هر دلیل به این بخش‌ها نرسد، خرابی توربو شارژر غیر قابل اجتناب خواهد بود. استفاده از روغن نامناسب، خرابی پمپ روغن، گرفتگی لوله روغن‌رسانی نیز می‌توانند موجب عدم روانکاری توربو شوند.
 
اگر توربو شارژر عوض شده است، استارت خشک و عدم انجام دستورالعمل‌های لازم، می‌تواند موجب خرابی دوباره قطعه نو گردد؛ چرا که در حالت درجا نیز توربوشارژر حداقل با سرعت ۱۰ هزار دور در دقیقه دوران می‌کند.
 
   2. روغن آلوده
 
روغن‌رسانی به توربو شارژر امری لازم است اما کافی نیست؛ این روغن باید تمیز و عاری از آلودگی باشد. با توجه به سرعت بسیار بالای دوران شفت، هرگونه آلودگی می‌تواند بر روی عملکرد شفت، یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها اثرگذار باشد و آنها را از دور خارج کند.
 
   3. شرایط کارکرد استثنایی
 
مواردی نظیر: سرعت دوران بیش از حد که می‌تواند باعث انفجار توربو شارژر شود، دمای کارکرد بالاتر از حد مجاز و خاموش‌کردن پیشرانه در دماهای بالا می‌توانند باعث بروز مشکل در عملکرد این بخش شوند.
 
 
 
   4. مشکلات ناشی از شیئ خارجی
 
تجسم کنید که یک تکه سنگ به پره های پنکه برخورد کند؛ نتیجه این امر درست مانند زمانی است که یک شی خارجی وارد توربو شارژر شود و می‌تواند آسیب زیادی به آن وارد آورد. عدم استفاده از فیلتر هوا حین روشن بودن پیشرانه باعث ورود ذرات گرد و غبار به توربو شارژر می‌گردد. حتی مواد درزگیر که در تعمیرات استفاده می‌شوند، به مرور خشک شده و ممکن است وارد مسیر تیغه‌ها گردند و آنها را با مشکل روبرو سازند.
 
 
علل نشت روغن از توربو شارژر
 
عواملی نظیر: خراب شدن رینگ‌های آب‌بندی، مسدود شدن لوله بازگشت روغن، وجود روغن بیش از حد در پیشرانه و نیز عدم توازن فشار گاز بین کمپرسور و توربین، از جمله مواردی هستند که باعث نشت روغن خواهند شد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو شارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حلما : این افزایش قیمت شامل همه میشه ؟ ما که پول پیش اولیه رو دادیم ؟
شاهین پلاس اردیبهشت : سلام ماشین شما چی بوده .؟همسایه ما برج ۱ ماشین تحویل گرفت واریزی بهمن بود اما ۴۰ روز تاخیر داشت ۱۹ میلیون شده بود
امید شاهین : پلاک پلاک کنید
علی : هنوز واسه شهریور دعوتنامه صادر نشده نه تبدیل نه تکمیل وجه
تبدیل : دوستان من بیست روزه تبدیل زدم، به خاطر اینکه بعد از فاکتور شدن هزینه تأخیر شامل روزهای بعد از فاکتور شدن نمیشه دیگه مهم نیست واسه سایپا، الان بیست روزه خبری نیست، زنگ زدم میگن رفته واسه پلاک، و یک ماه تا 45 روز طول میکشه، من به شخصه اشتباه کردم تبدیل زدم، محض اصلاع دوستان گفتم پیام بزارم
مهراد : دیه والا دیده بودیم برا تحویل ماشین تاخیر کنن ندیده بودیم برا ارسال دعوتنامه هم تاخیر کنن واقعا حالم از سایپا بهم میخوره معلوم نیس چ میخوان کنن تو کل مراحل تاخیر دارن دوستان شهریوری برا شما پیام اومد یا هنوز ن من مهر هستم خسته شدم بخدا اینجوری پیش بره ماشینمون باید سال بعد تحویل بگیریم
شاهین جی ال مهر : سلام ما که از اول جی ال بودیم واقعا ضایع شدیم تمام جی ها وcvt وجی ال های قبل مهر را یا تبدیل زدن ویا فاکتور کردن وتمام بعد مهر را هم تبدیلی بارا جی به جی ال و جی ال ها هم به کوییک انگاری جی ال تحویل مهر یادشون رفته تو برزخ هستن نه بهشتی نه جهنمی خوب لا کردار نه پیام تکمیل میدی نه هیچ خب ی میدی که ببینیم چه به روزگارمان اومده
تارا اتومات سفید تحویل ۳۰ آبان : سلام وقت همگی بخیر تاراسفید تحویل ۳۰ آبان پیش فروش امروز فاکتور شدم
شاهین پلاس : 19 cvt اسفند ، حتما سخا یا نشانی املاک و اسکان مشکل داری ، به نمایندگی مراجعه کنید.
شاهین G تیر ماه : سلام من تیرماه هستم تو واریزی نوشته پیشنهادی به نمایندگی هم زنگ زدم چند بار تاکید کرد که GL پیشنهادی است خواستی واریز کن ..... نمیدانم چکار کنم من حواله رو آزاد گرفتم گران هم خریدم ..........
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : خدا لعنتت کنه
مهدی : دوستان الان تکمیل وجه کردم تحویل دیماه، نوشته قرارداد تکمیل وجه نمیباشد کی به روز میشه توی کاستومر؟ و اینکه تبدیل 60611 اومده بود زدم کلاس هم زدم 11، چی میشه این یکی میتونه پاسخ بده؟
ضرر : سلام با توجه به اینکه یک سری رفتن در سایپا و به نتیجه نرسیدند برای بنده خیلی ناراحت کننده است و احساس ترس به وجود اومده به خاطر اینکه تا الان خودمم شکایتم کردم به جایی نرسیدم مون سامانه ای که گفتن شکایت بزارید فکر می کنم موضوع خیلی حادتر از این حرفاست اگه نجنبیم پولمونو بردن شایدم الان بردن خبر نداریم، از دیشب. خواب ندارم دستم جایی بند نیست
151 : واقعا؟
نیما : 151 بدون لاینر فاکتور 22 مهر تحویل 7 آبان دیروز بردمش تشخیص رنگ گلگیر جلو استوک تعویض بود . ماشیناتونو تحویل گرفتید حتما تشخیص رنگ ببرید .
ساینا اس : هرچی گاوه کارشناس سایپا شده
مصطفی ا : سلام اقایان وقت بخیر هرکسی که تحویل حضوری زده و پیامک براش اومده اعلام کنید
ساینا اس : هر روز برو تو دست انداز خم شو دوزاری برداری شاید اتفاق خوشایندی برات افتاد . الکی استرس به بقیه نده برو رو دست انداز خم شو
ساینا اس : تو کلا مشکل داری برو همون آفریقا بومی بومی کنند دوست نداشتی نمیخریدی آخه تو ساینا خری
نگین : خیر خیلی از ابان ماهیا مونده حتی از مهر هم مونده