پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو، بازگشت به قانونی قدیمی

 

پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو، بازگشت به قانونی قدیمی

 
افزایش بی رویه و چشمگیر مواد اولیه داخلی که از سال گذشته همزمان با بازگشت تحریم های صنعت خودرو و همچنین افزایش قیمت ارز آغاز شد، افزایش بی رویه هزینه تولید در این صنعت را به همراه داشت به طوری که این افزایش در برخی مواد به بیش از ۱۵۰ درصد رسید‌.
 
حال با کاهش نوسانات ارزی و آرام تر شدن فضای اقتصادی بر کاهش قیمت مواد اولیه با منشا داخلی تاکید می شود.این در حالیست که فعالان صنعت قطعه معتقدند این‌ پیشنهاد استناد به قانون به تصویب رسیده در مجلس دهم و تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج فارس بوده و موضوع جدیدی نیست.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به این که کاهش قیمت مواد اولیه و محاسبه آن بر اساس فوب خلیج فارس قانون مجلس بوده و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد، می گوید: اعلام عمومی این پیشنهاد قبل از تبدیل شدن به قانون می تواند انتظار کاذب در جامعه ایجاد کند و در شرایطی که هنوز قیمت مواد اولیه داخلی کاهش نیافته، زمزمه کاهش قطعات خودرو و قطعات را افزایش می دهد.
 
وی با تاکید بر این که اجرایی شدن این قانون نیاز به اقدامات فرادولتی دارد، می افزاید: با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی توقع انتظاری برای کاهش قیمت قطعه و خودرو ایجاد می کند اما بدون شک تا زمانی که این قانون اجرایی نشود، نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
 
محبی نژاد تصریح می کند: در این مدت نه تنها شاهد کاهش قیمت مواد اولیه داخلی نبوده ایم بلکه قیمت این مواد با رشد نیز همراه بوده بنابراین طرح چنین موضوعی در فضای عمومی جامعه قبل از تصویب مجلس اثر منفی بر فضا خواهد گذاشت.
 
وی در پاسخ به اظهارات مطرح شده مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودرو در دو سال اخیر را به افزایش قیمت مواد اولیه نسبت می دهد و اظهار می کند: بر اساس قانون به تصویب رسیده در مجلس دهم، تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج فارس و دلار انجام می شود.
 
این فعال صنعت قطعه با اشاره به سابقه تدوین این قانون می گوید: در گذشته تولیدکنندگان داخلی تعیین قیمت را به صورت دلخواه انجام می دادند و بخشی نیز ایجاد رانت می کرد و در برخی از قطعات که امکان قاچاق وجود داشت و قیمت آن در داخل کشور ارزان تر بود، نسبت به قاچاق آن اقدام می شد که قانون مجلس در آن زمان توانست جلوی این رانت ها و قاچاق را بگیرد حال با تغییر قوانین حاکم بر اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم به نسبت درآمد باید برای رفع این چالش اقدام کرد.
 
محبی نژاد با بیان این که مواد اولیه داخلی ارزبری خارجی چندانی ندارد و خوراک آن ها از مواد اولیه داخلی تامین می شود و تنها فناوری تولید و ماشین آلات وابستگی ارزی دارد، تصریح می کند: با توجه به این شرایط باید اجازه داد تا در همین اندازه قیمت آن ها افزایش یابد به طوری که مواد پتروشیمی باید نهایت شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها بود نه چهار برابر، زیرا منطقی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر این که فولاد، مس و آلومینیوم نباید شاهد ۴ تا ۷ برابری قیمت ها باشد، می گوید: با بازگشت این مواد به قیمت های پیشین و افزایش معقول قیمت مواد اولیه تنها بر اساس وابستگی به ارز، می توان انتظار داشت که خودرو نیز در حد منطقی کاهش قیمت داشته باشد.
 
محبی نژاد در پایان قیمت گذاری دستوری خودرو بدون توجه به زنجیره تامین و سلسه مراتب نهاده های تولید را منجر به زیان ۴۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان می داند و می افزاید: پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه از پایان به ابتدا مطرح شده در حالی که باید این گونه مطرح شود که در صورت کاهش قیمت مواد اولیه داخلی شاهد تاثیر آن بر قیمت خودرو خواهیم بود.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید می کند که این انجمن تنها در حوزه های قطعه سازی ورود می کند و به حوزه قیمت خودرو ورود نمی کند زیرا ما زبان قطعه ساز هستیم.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....