حکایت چالش جدید خودروسازان/ موازی کاری در داخلی سازی قطعات

 

حکایت چالش جدید خودروسازان/ موازی کاری در داخلی سازی قطعات

 
در حالی برخی اظهارات حاکی از موازی کاری وزارت دفاع و قطعه سازان در داخلی سازی است که سیاست تعریف شده ورود این وزارتخانه به حوزه داخلی سازی و همچنین خودروسازان، تمرکز بر حوزه هایی است که قطعه سازان توان ورود به آن را ندارند.
 
ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه و داخلی سازی در حالی وارد فاز جدی شده که به گفته سردار امیر حاتمی، وزیر دفاع، این وزارتخانه تنها وارد حوزه هایی خواهد شد که قطعه سازان توان ورود به آن را ندارند.
 
این تاکیدات در حالی مطرح می شود که پیش از این و همزمان با اعلام خبر ورود صنایع دفاع به حوزه داخلی سازی، نگرانی ها از تداخل کاری بالا گرفته و قطعه سازان خواستار نظارت بیشتر بر این موضوع بودند.
 
در این میان اظهاراتی مبنی بر ورود صنایع دفاع به داخلی سازی برخی از قطعاتی که پیش از این قطعه سازان نسبت به داخلی سازی آن اقدام کرده بودند، نیز مطرح شد.
 
فعالان این حوزه بر این موضوع تاکید داشتند که این ورود باید در حوزه هایی صورت گیرد که قطعه سازان داخلی توان اجرای آن ها را ندارند؛ مانند قطعات های تک.
 
حال وزارت دفاع در تازه ترین اظهار نظر نیز بر این رویه تاکید داشته و عنوان می کند که قصد موازی کاری با قطعه سازان را ندارد.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرونحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: اگر موازی کاری در این زمینه انجام شده این ایراد به خودروساز بر می گردد زیرا خودروساز عنوان و تاکید کرد سیاستی را در پیش خواهد گرفت که قطعاتی که سازنده داخلی برای آن وجود دارد و نسبت به توسعه آن اقدام شده باشد، اجازه ورود صنایع دفاع به آن داده نخواهد شد.
 
وی می افزاید: بر این اساس مقرر شد از توان صنایع دفاع در قطعاتی که هنوز داخلی سازی آن ها آغاز نشده، استفاده شود و واقعا نیز به دنبال این اتفاق بودند.
 
رضایی ادامه می دهد: برخی از فناوری های موجود در صنعت قطعه هیچ انگیزه ای برای صنایع دفاع ندارد زیرا قیمت تمام شده آن ها در سال های گذشته به اندازه ای از قیمت پایین برخوردار بوده که برای ورود صنایع دفاع ایجاد انگیزه نمی کند و سود چندانی برای او ندارد براین اساس سود واقعی برای او در زمانی محقق می شود که وارد حوزه هایی شود که تاکنون در آن زمینه داخلی سازی انجام نشده باشد.
 
این فعال صنعت قطعه تصریح می کند: شاید در مواردی خودروساز در کوتاه مدت در قطعاتی خاص که حتی ساخت داخل شده اما توان دستیابی به تیراژ مورد نیاز خودروساز در قطعه سازی وجود ندارد، از توان صنایع دفاع استفاده کند که در این صورت نقدی به او وارد نیست اما در غیر این صورت، واگذاری تولید قطعات داخلی سازی شده به وزارت دفاع توجیه پذیر نیست چرا که دود اصلی این موازی کاری به چشم خودروساز می رود.
 
رضایی ادامه می دهد: در برخی موارد عنوان می شود بزخی قطعه سازان که نسبت به داخلی سازی برخی قطعات اقدام کرده اند، تولید مناسبی نداشته اند و وزارت دفاع دوباره به این حوزه وارد شده است که در صورت واقعی بودن این موضوع باید از چند منظر به آن نگاه کرد اما بعید به نظر می رسد که وزارت دفاع انرژی، توان و سرمایه خود را وارد این حوزه ها کند .
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص فراهم شدن شرایط و درخواست های خودروسازان با هدف تحقق نهضت داخلی سازی نیز می گوید: در نشست فناورانه ساپکو، مدیرعامل ساپکو بر تحقق درخواست های قطعه سازان تاکید کرد این در حالیست که صندوق نوآوری و فناوری رییس جمهور نیز با هدف کمک های مالی به قطعه سازان در زمینه توانمندسازی مجموعه های دانش بنیان به موضوع ورود کرده است.
 
رضایی می افزاید: همچنین مدیرعامل ساپکو تاکید کرد که نه تنها مساعدت لازم برای ساخت قطعات داخلی سازی نشده انجام می شود بلکه با همان قیمت گذشته و لحاظ کردن هزینه های حمل و ترخیص با قطعه ساز قرارداد منعقد خواهد شد . همچنین انعقاد قراردادهای دو تا سه ساله با قطعه سازان نیز مورد تاکید قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اعلام عمومی این موارد از سوی خودروساز نیز اظهار می کند: بدون شک اگر این مشوق ها پیش بینی نشود انگیزه ای برای قطعه ساز باقی نمی ماند که مدیرعامل ساپکو و ایران خودرو نیز بر آن تاکید دارند.
 
این فعال صنعت قطعه یاد آور می شود که در صورت عدم پرداخت تسهیلات و تامین نقدینگی به موقع بخشی از چرخ تولید که در حال چرخش است، متوقف می شود بنابراین باید بالانس برقرار باشد و اینگونه نباشد که تمرکز تنها برروی قطعاتی باشد که ساخته نشده واز جریان اصلی قطعه سازی غافل شویم چرا که عدم تامین نفدینگی آن حوزه می تواند اثر منفی بر نهضت داخلی سازی بگذارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد تقی افشاری : سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامران : سلام دوستان من پیش فروش دی هستم یه سوال، من 304میلیون واریز کردم اگر افزایش قیمت نداشته باشیم تا موقع دعوت نامه اونوقت چقد دیگه باید واریز کنم؟
یه دوست : سلام دوستان احتمالا یه چند وقتی است برای فاکتور کردن دست نگه داشتن بخاطر نتیجه دعوای بین تعزیرات و ایرانخودرو واحتمالش است یه تخفیفی در فاکتورها بشه و مبلغی عودت داده بشه بخاطر 7 درصدی که بیشتر پول ورداشتن
امیر : سلام دوستان من دیروز رفتم سایپا ظاهرا اونایی که 16 و 17 اسفند تکمیل وجه کردن رو دارن فاکتور میکنن روزی 30 تا 35 تا فاکتور میشه فعلا هم فقط رو سفید هستن،به همین دلیل هست که تو بازار اطلس سفید از باقی رنگها حدود 15 تومن ارزون تر هست
اکبر : بله،درسته
صالح : سیستم کروز هست سواری عالی هست روکش صندلی ها چرم و مخمل هست تودوزی ماشین مخمل هست دکمه مات کننده اینه داره هردو ریموت قفل مرکزی داره فقط صدای فنش بالاس اونم به خاطر قدرت فن هستش
صالح : 14روز داداش
تحویل 31مرداد پیش فروش : محمد رضا شماره قرداد15198944 تکمیل وجه 26/3/1404
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو می‌نویسید،ممنون میشم
ساینا اس بهمن : تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار