نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 

نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 
نقش جعبه‌دنده در خودرو همواره زیر سایه‌ی عملکرد پیشرانه قرار دارد، اما حقیقت این است که جعبه‌دنده می‌تواند تفاوت میان یک سواری عالی و متوسط را رقم بزند.
 
در دنیای خودروسازی همواره عملکرد پیشرانه‌ها در کانون توجهات بوده است و این امر سبب شده تا به جعبه‌دنده‌ها آن‌طور که شایسته است بها داده نشود. در حقیقت بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نقش جعبه‌دنده‌ها و تأثیرشان بر کیفیت سواری خودرو، تنها پیشرانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. با ظهور استفاده‌ی گسترده از انرژی الکتریکی در خودروها بالاخره فرصتی طلایی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری انتقال قدرت پدید آمده است تا بتوانند جعبه‌دنده‌ها را در کانون توجهات قرار دهند.
 
در جعبه‌دنده‌های هیبریدی امروزی بیشتر قسمت‌ها نسبت به نمونه‌های به‌کار رفته در خودروهای معمولی دست‌نخورده باقی مانده است و تنها تفاوت را می‌توان در به‌کارگیری یک ژنراتور الکتریکی درون جعبه‌دنده دانست.
 
 
شرکت ZF که در زمینه‌ی تولید جعبه‌دنده‌های مختلف سرآمد است، چند سالی است که سبد محصولات خود را گسترش داده تا تنوعی از جعبه‌دنده‌های نوین را برای پاسخ‌گویی به نیازهای تازه‌ی بازار خودروسازی تولید کند. محصولات جدید ZF به خودروسازان اجازه می‌دهد تا از میان انتخاب‌های گوناگون مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. این محصولات عملکردی مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی دارند، اما مبدل گشتاور در آن‌ها جای خود را به یک موتورالکتریکی داده است.
 
ظاهر جعبه‌دنده‌های جدید ZF تقریباً مشابه نمونه‌های قبلی است و به همین دلیل ابعادشان تغییری نکرده است و خودروسازان برای به‌کارگیری آن‌ها در محصولات خود با مشکل مواجه نمی‌شوند. حس و حال منتقل شده توسط جعبه‌دنده‌های جدید مانند نمونه‌های CVT نیست، بلکه مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی تغییر دنده توسط راننده حس می‌شود. این جعبه‌دنده‌ها می‌توانند از طریق سیستم‌های بازیاب انرژی ترمز، انرژی الکتریکی تولید کنند و در زمان مورد نیاز با تولید گشتاور اضافی به پیشرانه کمک کنند.
 
جعبه‌دنده‌های هیبریدی ZF شامل نمونه‌های کوچک نیمه هیبریدی با ۴۸ ولتی با قدرت ۲۰ اسب‌بخار، نمونه‌های تمام هیبریدی با قدرت ۵۴ و ۱۲۱ اسب‌بخار و نمونه‌های ولتاژ بالا با قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است که می‌توانند در سیستم‌های انتقال قدرت چهار چرخ محرک و محور عقب محرک مورد استفاده قرار گیرند. ارتباط نمونه‌های تمام هیبریدی با پیشرانه می‌تواند در هنگام رانندگی تمام الکتریکی کاملاً قطع شود و انرژی الکتریکی تولیدی صرف به جریان انداختن و گردش مایعات در مکانیزم‌های هیدرولیکی پیشرانه شود، به‌علاوه قابلیت اعمال تغییرات برای هماهنگی با پیشرانه‌ها را دارند.
 
 
جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی بسیار ساده‌ترند. این جعبه‌دنده‌ها به‌طور معمول تک سرعته‌اند که برای کاهش سرعت چرخش موتور الکتریکی از حوالی ۱۲ هزار دور بر دقیقه تا سرعت‌های مناسب برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی خودروهای الکتریکی برای صرفه‌جویی در وزن و فضا از موتورهای الکتریکی کوچکتر با گشتاور تولیدی کمتر که و کارکرد ۲۰ هزار دور بر دقیقه ستفاده می‌شود. برای کاهش سرعت کارکرد این موتورها باید از جعبه‌دنده‌های دو سرعته استفاده شود. با وجود سادگی جعبه‌دنده‌های تک سرعته، اما بازهم مهندسی پیچیده‌ای در پس طراحی آن‌ها نهفته است. در این جعبه‌دنده‌ها سرعت چرخش در دو مرحله کاهش می‌یابد که نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توان در فولکس‌واگن ID3 یافت.
 
برای کاهش سرعت دورانی شفت موتور و انتقال آن به چرخ‌ها، سرعت باید تا ۱۰ برابر کاهش یابد. تحقق این امر تنها با یک جفت چرخ‌دنده به این معنا است که قطر یکی از چرخ‌دنده‌ها نسبت به چرخ‌دنده‌ی دیگر بسیار بزرگتر است. در عمل استفاده از این حالت به دلیل محدودیت فضا امکان‌پذیر نیست، درنتیجه مهندسان کاهش سرعت را توسط دو جفت چرخ‌دنده و در دو مرحله انجام می‌دهند. اگرچه این سیستم‌ها از لحاظ الکترونیکی پیچیده هستند، اما در مقایسه با جعبه‌دنده‌های قبلی پیچیدگی کمتری دارند و این امر بیانگر آن است که برخی قطعات مهندسی نه‌تنها اهمیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه با گذشت زمان بر میزان حیاتی بودنشان افزوده می‌شود.
 
 
از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته می‌توان به جعبه‌دنده‌های سکوئنشال اشاره کرد. در این جعبه‌دنده‌ها برای تسریع روند تعویض دنده، کلاچ و قطعات مربوط به همسان‌سازی سرعت چرخ‌دنده‌ها حذف شده و به‌جای آن سیستم‌های الکترونیکی با اتصال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو در کسری از ثانیه گشتاور انتقالی را برای تعویض دنده حذف کرده و پس از تعویض دوباره اتصال گشتاور را برقرار می‌کنند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , جعبه‌ دنده‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
مهدی صدرا : سلام مبارک باشد . به شادی و دل خوش سوار شوید و استفاده کنید .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس 404 : عزیزان آنقدر حرف دیون نزنید چه دیونی
207فلز اردیبهشت : من زدم نمایندگی پرسیدم گفتن تحویل فوری 90روزه رو با نهایت 10الی 15روز تاخیر میدن ولی پیش فروش و طرح های دیگه یه 30تا 50روز تاخیر میخوره بهشون بخاطره سود تاخیر کمشون
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : لعنت خداو عالم و ادم بر مدیریت و کارکنان و مسئول مملکت و سایپا
محمد موتور جدید : با سلام یازدهم خرداد ماه هنوز فاکتور نشد، کسی می دونه داستان چیه سورن موتور جدید 10 روز فاکتور نمیشه؟؟؟؟؟؟
وحید : دوست عزیز dae و لاندای مربوط به دنده اتوماتیک هست 6 دنده دستی شامل این موارد نمیشه
مراد بیگ : سلام تو این گروه جند نفر ساینا دوگانه‌سوز هستید
سجاد : اطلس جی برج 11سال1402 مبلغ 198تومن ریختم برج 7سال1403 مبلغ 198تومن دیگه ریختم که برج 8سال1403تحویل شهر قزوین نمایندگی دوست محمدی الان 13 برج 2سال 1404هست هنوز تحویل ندادن هیچ کسی هم جوابگو نیست..خدا لعنت کنه سایپا را خدا به خاک سیاه بنشاندش همه رو بیچاره کرد من طلا گرمی3تومن فروختم پراید 89فروختم 110تومن چند تا وام گرفتم سال 1402 تا برای اطلس جی پول ریختم نمیدونستم اینجوری میشه طور خدا اطلاع رسانی کنید دیگران گرفتار نشن پول نریزن سایپا گرفتار بیچاره میشن..بیخودتر از سایپا و نمایندگی سایپا هیچ جا نیست ای شاشیدم توی این علامت سایپا هرجا دیدی باید فرار کنی.
امیر : برای شما تحویل 18 خردادماه بوده فاکتور شده ؟ درسته؟ من تحویل 17 خردادماه هستم هنوز فاکتور نشده! چرا؟
دنا آپشنال : سلام دوستان بنده تحویلی 30 شهریور 1404 هستم تکمیل وجه چه موقع برام ارسال میشه طرح مادران
محمد 19مهر : گفتم دو هفته تا دوماه حتما همه ی مهر ماهی ها فاکتور میشن در واقع سه هزارتا ماشین الان موجود سانروف بیاد شروع به فاکتور میکنن به احتمال زیاد از دو هفته ی دیگه اگه نیاد صد درصد دوماه دیگه میدیم هیچ حرفی هم ندارن بگن فقط همین و میگن