تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 

تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 
با پیشرفت صنعت خودروسازی و بهبود کیفیت جعبه‌دنده‌های خودکار، استفاده از جعبه‌دنده‌های دستی رو به کاهش گذاشته است؛ به‌طوری‌که در ایالات متحده فقط ۴۱ مدل جدید با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شود.
 
 
امروزه و در شرایط کنونی، احتمالاً ​​رانندگان جوان هرگز در زندگی خود با خودرو مجهز به جعبه‌دنده دستی رو‌به‌رو نشده‌اند. برخی ممکن است استدلال کنند که تنها راه آموزش رانندگان جدید، استفاده از اهرم تعویض دنده دستی است؛ بنابراین آن‌ها بهتر می‌توانند ایده کنترل وسیله نقلیه را درک کنند. برای علاقه‌مندان به دنیای خودرو، جعبه‌دنده دستی همیشه گزینه‌ی اول و چیزی بوده است که تفاوت بین سواری و رانندگی واقعی با آن را نشان می‌دهد. بیشتر اوقات، راحتی مطلق جعبه‌دنده خودکار بر ایده داشتن سه پدال در خودرو غلبه می‌یابد و دانستن زمان تعویض دنده و این واقعیت که هم‌اکنون کمتر خودرویی در بازار با جعبه‌دنده دستی به فروش می‌رسد، کمکی به بحث نمی‌کند. 
 
براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط ادموندز، CNBC متوجه شده است که تنها ۴۱ مورد از ۳۲۷ خودروی جدید، گزینه جعبه‌دنده دستی را در ایالات متحده برای خریداران ارائه می‌دهند. این میزان تنها ۱۲ درصد از کل مدل‌های جدید را شامل می‌شود. از همان روزهای ابتدایی خودروسازی و به‌خصوص در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ایده تعویض دنده خودکار مطرح شد و برای کسانی که می‌توانستند هزینه‌ی آن را بپردازند، باعث می‌شد تا در جاده کمتر نگران تعویض دنده باشند. از آن زمان به‌نظر می‌رسد که تعداد جعبه‌دنده دستی در حال کاهش بوده است. هم‌اکنون جعبه‌دنده‌های خودکار مدرن به‌حدی سریع‌ و هوشمند هستند که امکان تعویض دنده سریع، شتاب‌گیری خارق‌العاده و عملکرد بهتری را به‌خصوص در خودروهای سوپراسپرت و مدل‌های هیجان‌انگیز ارائه می‌دهند. البته در گذشته این جعبه‌دنده‌ها، کارایی کمتری نسبت به مدل‌های دستی داشتند که به مرور زمان بهبود یافتند. 
 
CNBC در فیلمی آموزنده درباره این موضوع، چشم‌انداز جعبه‌دنده دستی را مورد توجه قرار داده و این مسئله را نشان می‌دهد که چگونه در سال ۲۰۰۶، ۴۷ درصد از خودروهای جدید در ایالات متحده گزینه جعبه‌دنده دستی داشتند و فقط یک دهه بعد در سال ۲۰۱۶، این تعداد به ۲۷ درصد کاهش یافت. برندهایی مانند پورشه هنوز هم جعبه‌دنده‌های دستی را در محصولات خود ارائه می‌دهند و حتی خودروسازانی مانند بی‌ام‌و، شلبی و اکثر خودروهای عضلانی هنوز هم گزینه جعبه‌دنده دستی را برای علاقه‌مندان حفظ می‌کنند. سایر شرکت‌ها، هیچ راه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای عرضه خودروی مجهز به جعبه‌دنده دستی سراغ ندارند. اگرچه ممکن است جعبه‌دنده دستی به‌طور کامل طی چند سال از بین نرود، می‌توان انتظار داشت که روند کاهش تدریجی آن در خودروها ادامه یابد.
 
در سال ۲۰۱۱، ۳۷ درصد از خودروهای فروخته شده در آمریکا با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شد. حذف جعبه‌دنده دستی از خودرو یک‌شبه اتفاق نیفتاده است و این جعبه‌دنده‌ها به تدریج در مدل‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده حذف شدند. نیسان فرانتیر ۲۰۲۰ تنها با جعبه‌دنده خودکار عرضه شده است و نسخه بازطراحی‌شده‌ی Sentra نیز از جعبه‌دنده خودکار بهره می‌برد. مزدا ۶ مدل ۲۰۱۹ و همینطور شورولت کوروت ۲۰۲۰ نیز از جمله مدل‌هایی بودند که در آن‌ها خبری از جعبه‌دنده دستی نیست.
 
البته چند مورد نیز وجود دارد که هنوز از جعبه‌دنده دستی استفاده می‌کنند. اخیرا کادیلاک اعلام کرد که مدل‌های CT4 و CT5-V بلک‌وینگ با جعبه‌دنده دستی ارائه می‌شوند. این خبر اندکی پس از آن منتشر شد که مینی تأیید کرد جعبه‌دنده دستی در مدل‌های سال ۲۰۲۱ پس از وقفه كوتاهی باز می‌گردد.
 
با این حال، روند غم‌انگیز برای جعبه‌دنده دستی در جریان است. جعبه‌دنده دستی به‌طور فزاینده‌ای به خودروهای اسپرت و مدل‌های پایه محدود می‌شود که عمدتاً برای تبلیغ قیمت پایین در سبد محصولات خودروسازان حضور دارند. با این حال، جعبه‌دنده‌های دستی به دلایل بسیار متفاوتی در مدل‌های قدرتمند عملکردی (performance models) مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا علاقه‌مندان به این خودروها هنوز دوست دارند خودشان تعویض دنده را انجام دهند. از سوی دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت برای پایین آوردن قیمت از جعبه‌دنده دستی بهره می‌برند.
 
وقتی به خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار نگاه کنیم، حالت دوم بسیار واضح و بدیهی است. نسخه بازطراحی‌شده نیسان ورسا ۲۰۲۰ به‌صورت استاندارد با جعبه‌دنده دستی پنج سرعته عرضه می‌شود و شورولت اسپارک نیز وضعیت مشابهی دارد. با این حال، هوندا فیت و تویوتا یاریس کمی مدرن‌تر هستند زیرا با جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته عرضه می‌شوند.
 
باتوجه به اینکه خودروسازان برای تولید بیشتر کراس‌اور، مدل‌های سدان را حذف می‌کنند، احتمالاً محبوبیت جعبه‌دنده‌های دستی همچنان به کاهش ادامه خواهند داد. این موضوع حتی بدون توجه به افزایش شدید محبوبیت خودروهای الکتریکی قابل درک است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنده دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت