تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 

تنها ۱۲ درصد از خودروهای تولید شده در امریکا، دنده دستی هستند

 
با پیشرفت صنعت خودروسازی و بهبود کیفیت جعبه‌دنده‌های خودکار، استفاده از جعبه‌دنده‌های دستی رو به کاهش گذاشته است؛ به‌طوری‌که در ایالات متحده فقط ۴۱ مدل جدید با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شود.
 
 
امروزه و در شرایط کنونی، احتمالاً ​​رانندگان جوان هرگز در زندگی خود با خودرو مجهز به جعبه‌دنده دستی رو‌به‌رو نشده‌اند. برخی ممکن است استدلال کنند که تنها راه آموزش رانندگان جدید، استفاده از اهرم تعویض دنده دستی است؛ بنابراین آن‌ها بهتر می‌توانند ایده کنترل وسیله نقلیه را درک کنند. برای علاقه‌مندان به دنیای خودرو، جعبه‌دنده دستی همیشه گزینه‌ی اول و چیزی بوده است که تفاوت بین سواری و رانندگی واقعی با آن را نشان می‌دهد. بیشتر اوقات، راحتی مطلق جعبه‌دنده خودکار بر ایده داشتن سه پدال در خودرو غلبه می‌یابد و دانستن زمان تعویض دنده و این واقعیت که هم‌اکنون کمتر خودرویی در بازار با جعبه‌دنده دستی به فروش می‌رسد، کمکی به بحث نمی‌کند. 
 
براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط ادموندز، CNBC متوجه شده است که تنها ۴۱ مورد از ۳۲۷ خودروی جدید، گزینه جعبه‌دنده دستی را در ایالات متحده برای خریداران ارائه می‌دهند. این میزان تنها ۱۲ درصد از کل مدل‌های جدید را شامل می‌شود. از همان روزهای ابتدایی خودروسازی و به‌خصوص در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ایده تعویض دنده خودکار مطرح شد و برای کسانی که می‌توانستند هزینه‌ی آن را بپردازند، باعث می‌شد تا در جاده کمتر نگران تعویض دنده باشند. از آن زمان به‌نظر می‌رسد که تعداد جعبه‌دنده دستی در حال کاهش بوده است. هم‌اکنون جعبه‌دنده‌های خودکار مدرن به‌حدی سریع‌ و هوشمند هستند که امکان تعویض دنده سریع، شتاب‌گیری خارق‌العاده و عملکرد بهتری را به‌خصوص در خودروهای سوپراسپرت و مدل‌های هیجان‌انگیز ارائه می‌دهند. البته در گذشته این جعبه‌دنده‌ها، کارایی کمتری نسبت به مدل‌های دستی داشتند که به مرور زمان بهبود یافتند. 
 
CNBC در فیلمی آموزنده درباره این موضوع، چشم‌انداز جعبه‌دنده دستی را مورد توجه قرار داده و این مسئله را نشان می‌دهد که چگونه در سال ۲۰۰۶، ۴۷ درصد از خودروهای جدید در ایالات متحده گزینه جعبه‌دنده دستی داشتند و فقط یک دهه بعد در سال ۲۰۱۶، این تعداد به ۲۷ درصد کاهش یافت. برندهایی مانند پورشه هنوز هم جعبه‌دنده‌های دستی را در محصولات خود ارائه می‌دهند و حتی خودروسازانی مانند بی‌ام‌و، شلبی و اکثر خودروهای عضلانی هنوز هم گزینه جعبه‌دنده دستی را برای علاقه‌مندان حفظ می‌کنند. سایر شرکت‌ها، هیچ راه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای عرضه خودروی مجهز به جعبه‌دنده دستی سراغ ندارند. اگرچه ممکن است جعبه‌دنده دستی به‌طور کامل طی چند سال از بین نرود، می‌توان انتظار داشت که روند کاهش تدریجی آن در خودروها ادامه یابد.
 
در سال ۲۰۱۱، ۳۷ درصد از خودروهای فروخته شده در آمریکا با جعبه‌دنده دستی عرضه می‌شد. حذف جعبه‌دنده دستی از خودرو یک‌شبه اتفاق نیفتاده است و این جعبه‌دنده‌ها به تدریج در مدل‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده حذف شدند. نیسان فرانتیر ۲۰۲۰ تنها با جعبه‌دنده خودکار عرضه شده است و نسخه بازطراحی‌شده‌ی Sentra نیز از جعبه‌دنده خودکار بهره می‌برد. مزدا ۶ مدل ۲۰۱۹ و همینطور شورولت کوروت ۲۰۲۰ نیز از جمله مدل‌هایی بودند که در آن‌ها خبری از جعبه‌دنده دستی نیست.
 
البته چند مورد نیز وجود دارد که هنوز از جعبه‌دنده دستی استفاده می‌کنند. اخیرا کادیلاک اعلام کرد که مدل‌های CT4 و CT5-V بلک‌وینگ با جعبه‌دنده دستی ارائه می‌شوند. این خبر اندکی پس از آن منتشر شد که مینی تأیید کرد جعبه‌دنده دستی در مدل‌های سال ۲۰۲۱ پس از وقفه كوتاهی باز می‌گردد.
 
با این حال، روند غم‌انگیز برای جعبه‌دنده دستی در جریان است. جعبه‌دنده دستی به‌طور فزاینده‌ای به خودروهای اسپرت و مدل‌های پایه محدود می‌شود که عمدتاً برای تبلیغ قیمت پایین در سبد محصولات خودروسازان حضور دارند. با این حال، جعبه‌دنده‌های دستی به دلایل بسیار متفاوتی در مدل‌های قدرتمند عملکردی (performance models) مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا علاقه‌مندان به این خودروها هنوز دوست دارند خودشان تعویض دنده را انجام دهند. از سوی دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت برای پایین آوردن قیمت از جعبه‌دنده دستی بهره می‌برند.
 
وقتی به خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار نگاه کنیم، حالت دوم بسیار واضح و بدیهی است. نسخه بازطراحی‌شده نیسان ورسا ۲۰۲۰ به‌صورت استاندارد با جعبه‌دنده دستی پنج سرعته عرضه می‌شود و شورولت اسپارک نیز وضعیت مشابهی دارد. با این حال، هوندا فیت و تویوتا یاریس کمی مدرن‌تر هستند زیرا با جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته عرضه می‌شوند.
 
باتوجه به اینکه خودروسازان برای تولید بیشتر کراس‌اور، مدل‌های سدان را حذف می‌کنند، احتمالاً محبوبیت جعبه‌دنده‌های دستی همچنان به کاهش ادامه خواهند داد. این موضوع حتی بدون توجه به افزایش شدید محبوبیت خودروهای الکتریکی قابل درک است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنده دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
محسن : مسلمه، کرمان هیچ وقت بموقع تحویل نمیده مخصوصا الان که سود تاخیر رو نصف کرده
رضا x5 : قیمت مصوب x5اعلام شد۲۱۰۰
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پویان : سلام دوستان کوییک اس تکمیل وجه 30 تیر طرح عادی الان فاکتور شد خداروشکر انتظار تموم شد و تجربه ای شد که دیگه سمت سایپا نیام
کوییک اس : حدود 264 میلیون سود مشارکت ازش کم میشه
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : لطفا فاکتور شده خبر بدید
آذربایجان : تکمیل وجه چندم بودین
پیش . هفته چهارم مهر : میریم برا دی ماه خودمون . جوری که داره پیش میره
سایپا : 290 میلیون میخوای حدودی
هوشنگ اسدنیا : سلام من نمی دانم چرا ماشینو تحویل نمیدن من 3/8پلاک شدم ولی چراغ روشن نشده خسته ام کردن اینها چراکه شان حساب کتاب ندارن بعد از من تحویل دادن خدا لعنتشون کنه
دنااتومات تیتانیومی : قراردادهای دهه دوم مهر در حال فاکتور می باشد منظور اونایی هست که اون موقع قرارداد بستن یا اونایی که اون موقع قرار بوده تحویل بگیرن ؟
مریم : بله کارت طلایی همون موقع برای واریزدوم ک شهریوربودگرفتم گفتم این ازبیمه بدنه هم بهتره
بدرلو : عزیز همون دفعه اول که اردیبهشت ماه بوده دعوت نامه اول را واریز کردم حتی تبدیل رینگ و موتور هم زدم ولی فاکتور نشد در ضمن طرح فرسوده بودم تو این نظرات دوستانی هستن که موعد تحویل مرداد هستن هنوز ماشینشون را تحویل نگرفتن