تاخوگراف (Tachograph)

تاخوگراف (Tachograph) که هم اکنون در اکثر کشورها به عنوان وسیله ای ضروری در سیستم حمل و نقل جاده ای استفاده می شود، یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را روی صفحات مقوایی ثبت می کند. این اطلاعات می تواند مواردی از جمله سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدأ، و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص باشد. در کشور ما نیز پس از مدت ها بحث و بررسی، اجرای آن عملیاتی شده است و امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی، استفاده از تاخوگراف توسط رانندگان را اجباری اعلام کرده است. اگرچه در تاخوگراف های آنالوگ برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می شود؛ اما امروزه برخی شرکت ها با ارائه تاخوگراف های دیجیتال، کارت های هوشمند را جایگزین صفحه کاغذ کرده اند.

تاخوگراف (Tachograph)

در این نوع تاخوگراف ها، از بخش هایی از جمله سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات، و صفحه ثبت اطلاعات تشکیل شده است. این نوع تاخوگراف ها در دو مدل موجودند: (1) مدل هایی به صورت مجزا استفاده می شوند و (2) مدل هایی که به طور مستقیم در زیر سرعت سنج خودرو قرار می گیرند و دو راننده به طور انفرادی می توانند از چنین تاخوگراف هایی استفاده کنند. بدین صورت که با قرار دادن صفحه در محل مخصوص خود، سرعت و شرایط رانندگی هر کدام از راننده ها به طور جداگانه ثبت می شودتاخوگراف های آنالوگ به طور کلی چهار حالت مختلف از جمله رانندگی، استراحت، خواب، و کار دارنددر دیسک های ثبت اطلاعات، بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای ثبت اطلاعات خاصی در نظر گرفته شده اند. در حاشیه دایره مرکزی این دیسک ها، علامت هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. (1) نماد سر و کلاه که راننده باید نام خود را در آن قسمت بنویسد. (2) فلش های رفت و برگشت که راننده باید مبدأ و مقصد حرکت را در آن قسمت یادداشت کند. (3) بخش ثبت تاریخ شروع حرکت و تاریخ رسیدن به مقصد که راننده باید اطلاعات مورد نظر را در آن وارد کند. (4) نماد NO که راننده باید شماره پلاک خودروی خود را در آن قسمت یادداشت کند. (5) در بخش بیرونی این دایره نیز نموداری وجود دارد که سرعت خودرو در حین رانندگی، در این قسمت ثبت  می شود و پلیس در ایستگاه های مستقر در جاده ها، می تواند تخلفات رخ داده در حین رانندگی را روی این صفحه مشاهده کند.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

در دستگاه تاخوگراف دکمه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها دکمه فلش است و از آن برای بیرون آوردن صفحه استفاده می شود. جهت استفاده از این دکمه، خودرو باید حتماً در حالت توقف باشد. علاوه بر این دکمه، دو دکمه دیگر نیز با شماره های 1 و 2 وجود دارد که به ترتیب اولی مخصوص راننده اول و دومی مخصوص راننده دوم است. با استفاده از این دکمه ها می توان یکی از چهار حالت رانندگی، استراحت، خواب، و کار را انتخاب کرد. دو دکمه با علامت های منفی و مثبت نیز جهت تنظیم ساعت و تاریخ در نظر گرفته شده است. گفتنی است، این دستگاه ها در کشورهای اروپایی، کاربردهای بسیار زیادی دارند. به طور مثال، صفحه ای که توسط مهر و امضاء پلیس تأیید شده باشد، در دادگاه به عنوان مدرک قابل استفاده است.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

منابع

wikipedia     businesslink

برچسب : تاخوگراف , کامیون , اکتروس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

ل
2

همش تجسس در زندگی مردم
14:40  1396/04/02
پاسخ دادن
ع
8

چه ربطی داره برای سیستم حمل و نقل جاده ای هستش
خوار و مادرت که تو اتوبوس بشینن اون وقت میفهمی که چقدر ارزشمنده
19:12  1396/06/19

سیدمحسن رضوی
5

بهتر است ازجناب رویانیان بپرسید که سیتم کارایی تاخوگراف چگونه میباشد چون درزمان که ایشان
رییس راهنایی ورانندگی بودن بجای تاخوگراف جی پی اس راجاگزین کردن درصورتیکه اکثر کشورها
ازتاخوگراف برای کنتر ل پلیس برای خودروهای عمومی استفاده میشود وسلام
07:38  1394/02/13
پاسخ دادن
علی اکبر
2

تاخو که با کد mid 222توی volvo معرفی شده سری ۱۳۲۴ که خیلی بچه بازیه
23:29  1393/11/04
پاسخ دادن
لطفی
2

سلام تا اونجاییکه سن بنده قد میده قدیما حدود 20سال پیش توی سیستم اتوبوسهای o302 ایرانپیمایی قدیمی تاخو گراف بود یلدش به خیر اون اتوبوسا عجب ماشینایی بودن
23:03  1393/07/11
پاسخ دادن
مسعود
7

خواهشمند روش کار با تاخوگراف های دیجیتال را نیز توضیح دهید.
15:27  1393/07/11
پاسخ دادن
مجید
2

با همه خوبیهاش خدا نکنه بیاد توی ایران و همه گیر بشه چون خیلی دست و پاگیره راننده پایه یک ها هم که ماشالاه هیچکدوم اعصاب و شاید حتی سواد اینکار ها رو نداشته باشن. به هرحال کاربردش بیشتر برای راننده های پایه یک کامیون و اتوبوس و ایناست.
23:08  1393/05/15
پاسخ دادن
کاربر: farid458
5

آیا میشه گفت حکم جعبه سیاه هواپیما رو برای ماشین های سنگین داره؟
10:05  1393/05/11
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
4

مگه الان از gpsاستفاده نمیکنن؟
13:44  1392/03/02
پاسخ دادن
بهروز
11

من یک راننده ترانزیت هستم این سیستم در اروپا اجباری است متاسفانه به رانندگان ایرانی هیچ آموزشی دراین زمینه از طرف سازمانهای ذیربط داده نشده است وبه دلیل عدم آگاهی از قوانین رانندگی باتاخوگراف همواره جرایم سنگین یورویی پرداخت میکنند.لذا تقاضا دارم مسوولین ذیربط فکری دراین زمینه بکنند. باتشکر از تهران
23:26  1391/12/15
پاسخ دادن
یاس
5

این سیستم سالهاست که توی ایران کار میکنه لااقل من که 12 سال مدام مسافر اتوبوس ها هستم دیدم!
11:29  1391/11/12
پاسخ دادن
افشین منش
1

اولین عکس تان با محتوای مقاله در تناقض است. طرف داره تاخوگراف را پاره می کند. نه؟
20:25  1391/11/10
پاسخ دادن
وحید
7

نوشته اید استفاده از این سیستم در کشور ما هم عملیاتی شده است. تا جایی که من اطلاع دارم از چهل سال پیش در ایران برای اتوبوسها و تریلی ها اجباری بود و استفاده میشد! الان هم اجباری است و البته صفحه های مقوایی تبدیل به جی پی اس هایی شده است که مثل فلش مموری هستند!
13:45  1391/11/10
پاسخ دادن
امیرعلی
7

این سیستم تا حالا جون خیلی ها رو نجات داده. امیدوارم تو کشورمون هم سفت و سخت اجرا شه.
12:30  1391/11/10
پاسخ دادن
lمحمدرضا
27

با این مقاله واقعاً یاد بابام افتادم. خدا رحمتش کنه! راننده تریلی بود و همش با اینا سر و کار داشت.
12:29  1391/11/10
پاسخ دادن
الف
13

خدا رحمتش کنه
15:22  1393/05/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی