تاخوگراف (Tachograph)

تاخوگراف (Tachograph) که هم اکنون در اکثر کشورها به عنوان وسیله ای ضروری در سیستم حمل و نقل جاده ای استفاده می شود، یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را روی صفحات مقوایی ثبت می کند. این اطلاعات می تواند مواردی از جمله سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدأ، و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص باشد. در کشور ما نیز پس از مدت ها بحث و بررسی، اجرای آن عملیاتی شده است و امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی، استفاده از تاخوگراف توسط رانندگان را اجباری اعلام کرده است. اگرچه در تاخوگراف های آنالوگ برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می شود؛ اما امروزه برخی شرکت ها با ارائه تاخوگراف های دیجیتال، کارت های هوشمند را جایگزین صفحه کاغذ کرده اند.

تاخوگراف (Tachograph)

در این نوع تاخوگراف ها، از بخش هایی از جمله سرعت سنج، ثبت کننده اطلاعات، و صفحه ثبت اطلاعات تشکیل شده است. این نوع تاخوگراف ها در دو مدل موجودند: (1) مدل هایی به صورت مجزا استفاده می شوند و (2) مدل هایی که به طور مستقیم در زیر سرعت سنج خودرو قرار می گیرند و دو راننده به طور انفرادی می توانند از چنین تاخوگراف هایی استفاده کنند. بدین صورت که با قرار دادن صفحه در محل مخصوص خود، سرعت و شرایط رانندگی هر کدام از راننده ها به طور جداگانه ثبت می شودتاخوگراف های آنالوگ به طور کلی چهار حالت مختلف از جمله رانندگی، استراحت، خواب، و کار دارنددر دیسک های ثبت اطلاعات، بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای ثبت اطلاعات خاصی در نظر گرفته شده اند. در حاشیه دایره مرکزی این دیسک ها، علامت هایی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. (1) نماد سر و کلاه که راننده باید نام خود را در آن قسمت بنویسد. (2) فلش های رفت و برگشت که راننده باید مبدأ و مقصد حرکت را در آن قسمت یادداشت کند. (3) بخش ثبت تاریخ شروع حرکت و تاریخ رسیدن به مقصد که راننده باید اطلاعات مورد نظر را در آن وارد کند. (4) نماد NO که راننده باید شماره پلاک خودروی خود را در آن قسمت یادداشت کند. (5) در بخش بیرونی این دایره نیز نموداری وجود دارد که سرعت خودرو در حین رانندگی، در این قسمت ثبت  می شود و پلیس در ایستگاه های مستقر در جاده ها، می تواند تخلفات رخ داده در حین رانندگی را روی این صفحه مشاهده کند.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

در دستگاه تاخوگراف دکمه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها دکمه فلش است و از آن برای بیرون آوردن صفحه استفاده می شود. جهت استفاده از این دکمه، خودرو باید حتماً در حالت توقف باشد. علاوه بر این دکمه، دو دکمه دیگر نیز با شماره های 1 و 2 وجود دارد که به ترتیب اولی مخصوص راننده اول و دومی مخصوص راننده دوم است. با استفاده از این دکمه ها می توان یکی از چهار حالت رانندگی، استراحت، خواب، و کار را انتخاب کرد. دو دکمه با علامت های منفی و مثبت نیز جهت تنظیم ساعت و تاریخ در نظر گرفته شده است. گفتنی است، این دستگاه ها در کشورهای اروپایی، کاربردهای بسیار زیادی دارند. به طور مثال، صفحه ای که توسط مهر و امضاء پلیس تأیید شده باشد، در دادگاه به عنوان مدرک قابل استفاده است.

تاخوگراف (Tachograph)
تاخوگراف (Tachograph) تاخوگراف (Tachograph)

منابع

wikipedia     businesslink

برچسب : تاخوگراف , کامیون , اکتروس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

18 نظر

ل
3

همش تجسس در زندگی مردم
14:40  1396/04/02
گزارش
پاسخ دادن
ع
9

چه ربطی داره برای سیستم حمل و نقل جاده ای هستش
خوار و مادرت که تو اتوبوس بشینن اون وقت میفهمی که چقدر ارزشمنده
19:12  1396/06/19

گزارش
سیدمحسن رضوی
5

بهتر است ازجناب رویانیان بپرسید که سیتم کارایی تاخوگراف چگونه میباشد چون درزمان که ایشان
رییس راهنایی ورانندگی بودن بجای تاخوگراف جی پی اس راجاگزین کردن درصورتیکه اکثر کشورها
ازتاخوگراف برای کنتر ل پلیس برای خودروهای عمومی استفاده میشود وسلام
07:38  1394/02/13
گزارش
پاسخ دادن
علی اکبر
2

تاخو که با کد mid 222توی volvo معرفی شده سری ۱۳۲۴ که خیلی بچه بازیه
23:29  1393/11/04
گزارش
پاسخ دادن
لطفی
2

سلام تا اونجاییکه سن بنده قد میده قدیما حدود 20سال پیش توی سیستم اتوبوسهای o302 ایرانپیمایی قدیمی تاخو گراف بود یلدش به خیر اون اتوبوسا عجب ماشینایی بودن
23:03  1393/07/11
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
8

خواهشمند روش کار با تاخوگراف های دیجیتال را نیز توضیح دهید.
15:27  1393/07/11
گزارش
پاسخ دادن
مجید
2

با همه خوبیهاش خدا نکنه بیاد توی ایران و همه گیر بشه چون خیلی دست و پاگیره راننده پایه یک ها هم که ماشالاه هیچکدوم اعصاب و شاید حتی سواد اینکار ها رو نداشته باشن. به هرحال کاربردش بیشتر برای راننده های پایه یک کامیون و اتوبوس و ایناست.
23:08  1393/05/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: farid458
5

آیا میشه گفت حکم جعبه سیاه هواپیما رو برای ماشین های سنگین داره؟
10:05  1393/05/11
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
4

مگه الان از gpsاستفاده نمیکنن؟
13:44  1392/03/02
گزارش
پاسخ دادن
بهروز
11

من یک راننده ترانزیت هستم این سیستم در اروپا اجباری است متاسفانه به رانندگان ایرانی هیچ آموزشی دراین زمینه از طرف سازمانهای ذیربط داده نشده است وبه دلیل عدم آگاهی از قوانین رانندگی باتاخوگراف همواره جرایم سنگین یورویی پرداخت میکنند.لذا تقاضا دارم مسوولین ذیربط فکری دراین زمینه بکنند. باتشکر از تهران
23:26  1391/12/15
گزارش
پاسخ دادن
یاس
5

این سیستم سالهاست که توی ایران کار میکنه لااقل من که 12 سال مدام مسافر اتوبوس ها هستم دیدم!
11:29  1391/11/12
گزارش
پاسخ دادن
افشین منش
1

اولین عکس تان با محتوای مقاله در تناقض است. طرف داره تاخوگراف را پاره می کند. نه؟
20:25  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
وحید
7

نوشته اید استفاده از این سیستم در کشور ما هم عملیاتی شده است. تا جایی که من اطلاع دارم از چهل سال پیش در ایران برای اتوبوسها و تریلی ها اجباری بود و استفاده میشد! الان هم اجباری است و البته صفحه های مقوایی تبدیل به جی پی اس هایی شده است که مثل فلش مموری هستند!
13:45  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
7

این سیستم تا حالا جون خیلی ها رو نجات داده. امیدوارم تو کشورمون هم سفت و سخت اجرا شه.
12:30  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
lمحمدرضا
27

با این مقاله واقعاً یاد بابام افتادم. خدا رحمتش کنه! راننده تریلی بود و همش با اینا سر و کار داشت.
12:29  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
الف
14

خدا رحمتش کنه
15:22  1393/05/11

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟