کیسه هوا (Air Bag)

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

به طورکلی دو نوع "سیستم نگهدارنده اولیه" و "سیستم نگهدارنده ثانویه" در خودرو وجود دارد. سیستم نگهدارنده اولیه بر عهده کمربند ایمنی و سیستم نگهدارنده ثانویه (Secondary Restraint System) یا همان SRS بر عهده کیسه هوا می باشد. کیسه هوا یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه به شمار می رود. بدین صورت که در مدت زمان حدود یک هزارم  ثانیه در حین وقوع تصادف یا ضربه ناگهانی، پر از باد می شود و هم زمان با منبسط شدن، بین سر شخص و قسمت های سخت داخلی خودرو قرار می گیرد. ازاین رو، کم ترین میزان ضربه یا آسیب به راننده  وارد می شود. کیسه های هوا معمولاً روی فرمان یا داشبورد جاسازی شده اند تا در هنگام ضربات ناگهانی، مانع از برخورد سر راننده یا شاگرد به فرمان یا داشبورد شوند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)
کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو) کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

البته برخی شرکت های خودروسازی، درها، سقف، و صند لی ها را نیز به کیسه هوا مجهز کرده اند. در این مناطق از حس گر های مخصوصی استفاده شده است تا از بروز خسارت های جانی روی سایر سرنشینان جلوگیری به عمل آید. برخی شرکت های خودروسازی، ازآن جاکه عده ای رانندگان در سرعت های پایین، از کمربند استفاده نمی کنند و در این سرعت ها، تمایلی نیز به استفاده از وسایل ایمنی ندارند، سیستم ایمنی خودروها را به گونه ای طراحی کرده اند که کیسه های هوا، در سرعت هایی بین 20 تا 25 کیلومتربرساعت به بالا فعال شوند.کیسه هوا از سه بخش اصلی کیسه، حس گر، و ژنراتور تولید گاز تشکیل شده است. کیسه هوا از الیاف نایلون بسیار سبک با قابلیت های ویژه ساخته شده است. همان طورکه اشاره شد، کیسه های هوا معمولاً در بین فرمان، داشبورد، درب ها، و صندلی ها جاسازی شده اند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

 نحوه عملکرد حس گر کیسه هوا بدین شکل است که با هوشمندی بالا در موقعیت تصادف، به سیستم داخل جعبه حاوی کیسه هوا دستور می دهد تا کیسه هوا را پُر کند. این دستور معمولاً یک سیگنال الکترونیکی است که پیامد آن، ایجاد یک انفجار در ژنراتور تولید گاز است و در نتیجه، گاز حاصل از این انفجار، وارد کیسه هوا می شود و آن را منبسط می کند. ژنراتور تولید گاز هم بخشی از سیستم  کیسه هوا می باشد که در آن طی یک فرآیند شیمیایی، گاز نیتروژن تولید می شود و کیسه هوا را قبل از برخورد سرنشین با فرمان، داشبورد، درب، و...  با فشار بالا باز می کند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

آن چه که در کیسه هوا نقش اساسی در تولید گاز نیتروژن دارد، ماده شیمیایی سدیم آزید (NaN3) است که به شکل قرص در داخل مجموعه کیسه هوا جاسازی شده است. باید گفت که این ماده شیمیایی در بعضی موارد سبب ایجاد خارش پوست و حساسیت در برخی افراد می شود. این ماده در اثر انفجار، به گاز بی خطر نیتروژن، دی اکسید کربن، و مقدار کمی هیدروکسید سدیم تبدیل می شود. در شکل زیر، تصویر واقعی جرقه زن و قرص های سدیم آزید نشان داده شده است.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

گفته شده است که گاز نیتروژن، 80% گاز موجود در هوا را تشکیل می دهد. هم چنین لازم به ذکر است که علاوه بر این ماده شیمیایی، از پودر تالکوم نیز به منظور لغزنده کردن سطوح داخلی کیسه هوا استفاده می شود. این ماده باعث عدم چسبندگی سطوح داخلی کیسه هوا به یکدیگر می شود. مکانیسم عملکرد کیسه هوا به خوبی در فیلم(دانلود) کوتاه و ترجمه شده توسط 1Car نمایش داده شده است.

/uploads/0Airbag.flv

کیسه های هوا بسته به محل قرارگیری آن ها در داخل خودرو، نام گذاری شده اند. مهم ترین آن ها کیسه هوای جلو است که از سر و گردن راننده و شاگرد محافظت می کند. نوع دوم، کیسه هوای زانو است که از پاها و زانوها مراقبت می کند. نوع سوم، کیسه هوای جانبی و پرده ای است که سرنشینان را در برابر شکستن شیشه ها و ضربات ناشی از درب ها و بخش های کناری محافظت می نماید.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

اگرچه فلسفه کیسه هوا این است که در حین وقوع تصادف عمل نماید و از جان سرنشینان محافظت کند، اما مواردی وجود دارند که با وجود شدت تصادفات خودرو،  کیسه های هوا عمل نمی کنند. مهم ترین این موارد عبارت است از: (1) تغییر شکلی که در یک نقطه از بدنه خودرو به طور متمرکز به وقوع بپیوندد. مثلاً برخورد با تیر برق. (2) تغییر شکل هایی که به تدریج صورت بگیرد. مثلاً برخورد از پشت به کامیون در حال حرکت. (3) در تصادف هایی که مانع مورد برخورد، تغییر شکل زیادی بدهد. مثلاً برخورد جانبی به ماشین. (4) در تصادفاتی که ضربه و تغییر شکل در نواحی متعدد و پس از برخوردهای مکرر صورت پذیرد. (5) در مواردی که کیسه هوا قبلاً در یک تصادف به طور ناقص عمل کرده باشد. گفتنی است، طراحی کیسه هوا به گونه ای است که پس از یک بار عمل کردن، منبسط می شود و پس از انقباض کامل، دیگر قابل استفاده مجدد نخواهد بود.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

تاکنون کیسه های هوا به ویژه انواع ترکیبی آن ها، جان بسیاری از افراد را نجات داده  و از بروز بسیاری از صدمات جلوگیری کرده اند. طبق آمار اخیر کشور آمریکا، از سال 1987 تا 2008، بیش از 25000 نفر از رانندگانی که خودروی آن ها به کیسه هوا مجهز بوده است، از مرگ حتمی نجات یافته اند. در سال 1996 نیز، تجهیز خودروها به کیسه های هوا باعث شد تا حدود 600 نفر از رانندگان در تصادفات جاده ای، از مرگ نجات یابند.

کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)
کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو) کیسه هوا (Air Bag) (ویدئو)

گفتنی است، در برخی موارد که خلاصه ای از آن ها در بالا گفته شد، در صورت عملکرد ناصحیح کیسه های هوا، خطرات جبران ناپذیری در انتظار راننده و سرنشینان خودرو خواهد بود. گزارش شده است که در سالهای اخیر هشت کودک که همه آن ها به صورت نامناسب در داخل خودرو نشسته بودند، جان خود را از دست دادند. این حوادث می تواند ناشی از عدم آگاهی والدین از چگونگی عملکرد کیسه های هوا باشد. ازاین رو، نمی دانند متناسب با عملکرد کیسه های هوا، کودکان زیر 12 سال خود را در کدام قسمت خودرو بنشانند. گفته شده است که افراد کوتاه قد تا حد امکان با فاصله بیش تری پشت فرمان بنشینند تا هنگام باز شدن کیسه هوا دچار خفگی نشوند. هم چنین توصیه شده است که افراد سال خورده و خانم های باردار نیز تا حد امکان باید از صندلی عقب استفاده کنند؛ زیرا تحمل آنان در برابر ضربه های وارده از سوی کیسه هوا کم است و این ضربات ممکن است برای آنان خطرناک باشد.


منابع

wikipedia     howstuffworks     howstuffworks

برچسب : کیسه , هوا , تصادف , ایمنی , استاندارد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

سعید جدی
0

با سلام و خسته نباشید به تمام کارمندات و کارکنان شرکت سایپا.من خورد تیبا مدل 90 دارم که سه ماهه چراغ ایربکم بدون اینکه تصادقی کنم وماشینم ضربه ای بخوره چشمک میزنه و اصلا خاموش نمیشه و بیشتر از ده بار دیاگ زدم و چند جا نمایندگی و مکانیکی و باطریسازی بردم ولی کسی نتونست علتش و پیدا کنه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید
18:53  1395/09/10
گزارش
پاسخ دادن
میثمم
0

ایا کیسهی هوای مزدا مشکل داره . تروخدا بهم بگویین . ممنون.
23:57  1394/05/25
گزارش
پاسخ دادن
نادر
2

سلام، مواردی که ایر بگ عمل نمیکنه را نامفهوم بیان شده بود ، مثلا برخورد به تیربرق باید حتما تیربرق وسط حسگر ضربه برخوردکنه تا ایربگ عمل کنه یا شدت ضربه مهمه .اگه اطلاعات یا خدای ناکرده تجربشو دارین راهنمایی کنین.
10:44  1394/05/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرهاد شفیعی شهیدلو
0

بسیار عالی بود وقابل استفاده خواهشمند است از سایر آپشنها در خودرو و عیب یابی مقالات متنوع و مفیدی بنویسید.
12:38  1394/02/16
گزارش
پاسخ دادن
اسماعیل
4

سلام دوستان ix55 چندتا ایربک داره
07:28  1393/09/26
گزارش
پاسخ دادن
مریم
0

اون سدیم ازیده هااااااااا
20:10  1393/08/24
گزارش
پاسخ دادن
مریم
0

با سلام ..
من میخوام اطلاعات دقیق (نحوه ساخت .المان های سازنده و اینکه از چه نودی دستور میگیره(مثلا توی 206 از نود BCM دستور میگیره) ) بدست بیارم کسی از دوستان میتونه راهنمایی کنه یا یه مرجعی و معرفی کنه ؟
ممنونم
maryam.mojtabazade@gmail.com
15:19  1393/07/27
گزارش
پاسخ دادن
arn
1

merci
12:47  1393/06/30
گزارش
پاسخ دادن
کوشا
1

سلام به همه ی ایرانی ها
اولا اسمش سدیم ازیده
دوما برای پرشدن تنها از سدیم آزید استفاده نمیشه و تنها کار اصلی(به تنهایی کیسه هوا رو پر نمیکنه) این شروع برای یه چرخه است
این چرخه از سه واکنش مجزا تشکیل شده که فرآورده هر واکنش با ماده ای دیگر اثر کرده و مجموعه ای از گازهاست که باعث پرشدن کیسه هوا میشه
از مطالب زیبا،جداب،اموزنده سایتتون واقعا ممنوووووووووووووووووووووون.
07:33  1393/04/17
گزارش
پاسخ دادن
سروش
1

عالیییییی
23:30  1392/10/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر محمد
3

بله خیلی آلی بود
15:58  1394/02/03

گزارش
کاربر: حسن صدوقی راد
0

عالی است
13:26  1392/06/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mahdi458
1

آموزنده وکامل بود. ممنون
21:34  1392/06/16
گزارش
پاسخ دادن
عبدالله طه زاده دبير شيمي
6

با عرض سلام وتشكر نام صحيح NaN3 سديم آزيد است
12:12  1392/06/07
گزارش
پاسخ دادن
محمود
0

تشکر از راهنمایی تون و اگر بتونم آدرس سایتو به دوستامم معرفی میکنم که اطلاعات عمومیشون در این خصوص افزایش پیدا کنه
09:10  1392/02/28
گزارش
پاسخ دادن
masi
1

excellent
21:55  1392/01/21
گزارش
پاسخ دادن
مهران
2

یه توصیه به دوستان اگر ماشین شما ایر بگ دارد باید حتما کمر بند ببندید چون اگر ایر بگ عمل کند و کمر بند ایمنی نبسته باشید به صورت اسیب می رساند
17:36  1391/12/01
گزارش
پاسخ دادن
آرام
0

عالی بود و کامل بود
18:55  1391/11/12
گزارش
پاسخ دادن
محمد
2

کامل بود ممنون.ان شا الله مطالبتون بیشتر و کاملتر بشه
10:50  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
A.B
2

بسیار عالی ممنونم
23:59  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
هیمن
5

عالی
20:51  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : معمولا هر تجمعی که شده همه فاکتور شدن.
کلاغ‌ سفید : اره‌همین‌کار‌کرد‌ 😆
شاهین : بله‌ ۳‌بار‌ قبول‌نکردم
شاهینGخرداد‌تبدیل‌Glاردیبهشت : سلام‌من‌مثل‌شما‌بودم‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌زدم‌gl هنوز‌تحویل‌نگرفتم‌ فکر‌میکنم‌ تعداد‌‌ تبدیلی‌ ها‌ به‌glزیاد‌شده‌ باشه و‌بیشتر‌از‌شاهین‌gشده ‌شاید‌الان‌که‌شاهین‌g‌اردیبهشت‌و‌خرداد‌‌کمتر‌شدن‌ تعدادشون واسه‌شما‌ ها‌ دعوتنامه‌gبیاد‌ و‌زود‌تر‌‌ از‌ما‌‌ ها‌ تحویل‌بگیرید خلاصه‌هر‌چی‌‌قسمت‌باشه‌ نهایت‌تا‌آخر‌شهریور‌معلوم‌میشه‌ ‌
شاهین g اردیبهشت : سلام دوستان تروخدا فردا رفتین هر چی شد به ماهم بگین اینجا من خانمم بچه کوچیک دارم نمیتونم بیام
سودابه : من که از نمایندگی پرسیدم گفت ما خبر نداریم، بعدم 7 یا 8 ماه پیامک میاد براتون
X5 محمد : همون رنگ خودتو دعا کن بدن تغییر رنگ پیش کششون
ب امید خدا : آهای مسول مدیر سایپا خدارو خوش نمیاد 5 نفروش اسیر خودت کردی الاهی خیر نبینی توی این جاده شلوق بی پولی همین کارها میکنین خشک سالی ....همین دنیا باید تا پس بدی خودت نشود زنت بچهات همین دنیا کارما هسته 🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🕋🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
محمد : چرا باید انصراف بدیم .باید ماشین که 8ماه پولش گرفتن با سود دیر کردش بدن که سالانه 36درصد .پول خودرو از ما کامل گرفتن .انواع ماشین وارداتی وارد کردن .با چند برابر سود دارن میفروشن .بعد الکی میگن مشکل تامین قطعه وارز داریم .اگه مشکل تامین ارز دارین این همه ماشین که وارد میشه پولش از کجا میاد .رسما هما ماسر کاریم .ای بر پد آدم درغگو لعنت .انشاالله .فردا به هیچ وجه کوتا نیایم در مقابل این بی وجدانا .اینا مار خوردن افعی شدن ..اون روز یکی از مدیران سایپا تو تلویزیون الکی میگه مردم مشتریان ولی نعمتهای ما هستن .اگه ولی نعمت بودن .8ماه برا به لگن سر کار نمیذاشتین مردم ..
زمستان 03 : نامه سرگشاده حواله داران دو ساله خودروی شاهین؛ که بلکه نهادهای نظارتی یا رسانه های داخلی و صدا و سیما آنرا پیگیری کنند! وزارت محترم صمت شرکت گرامی سایپا حتما مطلعید که ما دهها هزار نفر حواله داران شاهین از اردیبهشت 402 ثبت نام کرده ایم، نوبت زمستان 403 تعیین کردید؛ همزمان با افزایش 35 درصدی در آذر 403 برای درصد کمی فراخوان شاهین G دادید که متاسفانه هنوز بعد از 8 ماه تحویل نداده اید. به اکثریت هم ماههای مختلف 404 و بعضا 405 تحمیل کردید و علیرغم اینکه بعضا چندبار مشمول افزایش قیمت شده اند یا می شوند ، بازهم اجبارا به آنها تبدیل به شاهین جی ال فرستادید که آنرا هم از تکمیل وجه اواسط اردیبهشت تا کنون تحویل نداده اید. آنهایی هم که پارسال تبدیل به شاهین پلاس رو قبول کردند و از اسفند 403 تکمیل وجه کرده اند، تحویل نداده اید. گروه دیگری هم که از مهر 402 تبدیل به شاهین cvt رو قبول کردند و پیش پرداخت دادند و از اسفند 403 تکمیل وجه کرده اند را هم تحویل نداده اید. برای عده ای هم که تاکنون دعوتنامه نفرستاده اید! البته بهتر است نفرستید چون شما که جریمه تاخیر در دعوتنامه هم ن ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : سلام لطفااگه کسی رانافاکتورشداطلاع بده ممنون
تحویل 6تیر : سلام این به روز شدن هیچ ربطی نداره منم هی چک می کردم اما ربطی نداره
بهمن : نه داداش بخدا فاکتور شدم
پیام : سلام ماهم تحویل 5مردادیم واریزی 7 اردیبهشت فرسوده فعلا فاکتور نشدم2500تاخیر خورده امروزم بروز شد برای فاکتور شدن ولی کلا سیستم اینا مشخص نیست برچه اساس فاکتور میکنن
خلیل یاری : دوستان آیا کوییک rs رینگ فولادی مانیتور روش هست یا دکمه های کنترلی روی فرمان داره؟
Sorenn3تیر : سلام بله تاریخ تحویل پرونده که به روز شد فاکتور میشه
5تیر : مادران بودید؟ تاریخ دریافت پرونده کی هست رنگ ماشین؟
مسعود : داداش چقد مابه التفاوت برای رینگ پرداخت کردی
مشدی : ایول الیاس جان تاماروفاکتورنکردی ازاینجانری
مشدی : برواخبارروبخون دوروزقبل رفته چه اولتیماتومی داده