چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

رپورتاژ- رنو داستر یا رنو داچیا یک کراس‌اوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۰ میلادی با مشارکت رنوی فرانسه و داچیای رومانی تولید می‌شود. این خودرو که با قصد تولید یک کراس‌اوور اقتصادی توسط کمپانی‌های سازنده‌اش طراحی شد، به سرعت در اروپا مورد استقبال قرار گرفت و به خودروی روز سال تبدیل شد. 

اولین حضور رنو داستر در ایران مربوط به ۲۰۱۴ میلادی است. در سال ۹۳ شمسی نگین‌خودرو داستر را در دو تیپ ‌ES و PE که هردو تک دیفرانسیل بودند، وارد کشور کرد. نگین‌خودرو دو سال بعد اقدام به واردات مدل دو دیفرانسیل همین تیپ‌ها کرد. اما داستر در ایران چندان شناخته شده نیست و با وجود اینکه قیمت‌گذاری این خودرو هم در ایران مناسب بود، ولی فروش بالایی را در ایران تجربه نکرد. شاید حضور پرتعداد انواع کراس‌اوورهای اروپایی و چینی در بازار هم‌زمان با داستر و واردات کوتاه‌مدت و سه ساله‌اش باعث این حضور کم‌رنگ بوده باشد. اکنون برتری‌های دیده نشده این خودرو را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم واقعاً در حد و اندازه یك استقبال خوب نبوده یا این‌كه مورد بی‌مهری واقع شده.

 

یک دو دیفرانسیل واقعی

نسخه‌های دو دیفرانسیل داستر، یک کراس‌اور چهار چرخ متحرک واقعی را در اختیار راننده می‌گذارند. شاید به همین دلیل تیراژ فروش مدل تک دیفرانسیل داستر چندان بالا نبوده است. چرا که قیمت این مدل‌ها در زمان عرضه توسط وارد کننده اختلاف چندانی نداشتند. (با نگاهی به آگهی‌های رنو داستر در دیوار خودرو متوجه تعداد زیاد نسخه‌های صفر تک دیفرانسیل موجود در بازار می‌شوید.) این برتری داستر ‍‍4WD نسبت به تمام شاسی‌بلندهای هم‌رده‌اش در بازار صادق است. شاید دیگر کراس‌اوورهای هم‌سطح داستر اندامی بزرگتر و ارتفاع بیشتری از آن داشته باشند، اما هیچ‌یک قابلیت‌های آفرودی داستر دو دیفرانسیل را ندارد. 

مورد جالب‌تر اینکه ساختار داستر دو دیفرانسیل به گونه‌ای است که به راننده امکان انتخاب حالت تک دیفرانسیل، هوشمند یا چهار چرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل را می‌دهد. به‌علاوه این تغییرات، تأثیر به سزایی هم در مصرف سوخت داستر دارد و مصرف آن را بین ۹.۵ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر تغییر می‌دهد. یعنی شما می‌توانید با استفاده از حالت تک‌دیفرانسیل در سطح شهر مصرف سوخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهید. باید اضافه کرد که نسخه تک دیفرانسیل داستر نیز با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کراس‌اور کم‌مصرف و مناسبی محسوب می‌شود.

 

رنو داستر؛ در سایه موتور و گیربکس قوی

داستر در ایران با قوی‌ترین موتورش عرضه شده. یک موتور ۲ لیتری با توان تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور که به خوبی از پس وزن ۱.۲ تنی داستر بر می‌آید و کشش و قدرت کافی‌ را برای راننده‌اش به نمایش می‌گذارد. قابلیت‌های حرکتی و فنی داستر آن‌قدر خوب ظاهر شدند که آلن پروست، قهرمان رقابت‌های فرمول یــک آن را بــرای حضور در فصــل ۲۰۱۰ رقابت‌های برفی انتخاب کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو هم هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد، علاوه‌ بر اینکه این جعبه دنده تیپ‌ترونیک است و قابلیت تعویض دستی را هم دارد. نکته مهم دیگر شباهت موتور ‌F4 این خودرو به موتور مگان‌های حاضر در بازار ایران است، همچنین شباهت گیربکس آن به گیربکس رنوهای دیگر موجود در بازار ایران. نکاتی که می‌تواند خریدار را از نظر تأمین قطعات یدکی مطمئن کند و نگرانی کمبود آن‌ها را برطرف.

 

دیگر داشته‌های این خودرو

سواری داستر به گواه صاحبان چندساله‌اش بسیار راحت و نرم است. سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو خیلی خوب به وظیفه خود عمل می‌کند و شما کمترین تکان و ضربه و انحراف اضافه‌ای در ناهمواری‌ها و پیچ‌های تند نمی‌بینید. در کنار این، کابین داستر فوق‌العاده بی‌صداست، جادار است و نسبت به ابعاد کوچک خودرو صندوق بار خوب و بزرگی هم دارد. یعنی شما با خرید یک داستر، کراس‌اووری کوچک و مناسب شهر دارید که جادار است و مناسب سفر و هم‌زمان قوی است و مناسب آفرود.

داسترهای تولید شده در سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که وارد ایران شدند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سطح متوسطی نسبت به برخی رقبای اروپایی و کره‌ای خود دارند، چرا که این خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی معرفی شده است. اما کمپانی تولید کننده این امکانات را در فیس‌لیفت ارائه شده از داستر در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داد، فارغ از افزایش قیمت چشمگیر. فیس‌لیفتی که تغییرات مثبتی هم در طراحی بدنه و هم در داخل کابین داشت. کروز  کنترل و لیمیتر از امکانات این فیس‌لیفت است که کنترل آن روی فرمان تعبیه شده. مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، GPS  فعال، قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، دی‌لایت، صندلی شش‌حالته راننده و... از دیگر امکانات داستر فیس‌لیفت است. بنابراین داستر در این بخش نیز به رقبای اروپایی‌اش نزدیک شده، در حالی که همچنان قیمت مناسب‌تری نسبت به آن‌ها دارد. برای مقایسه قیمتی این خودروی با کیفیت در بازار ایران می‌توانید سری به آگهی‌های امروز بزنید تا دریابید که می‌توانید یک نسخه صفر کیلومتر از این خودرو را حتی با شرایط اقساطی به قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (اسفند 1398) خریداری کنید؛ تقریباً نصف قیمت رقبای کره‌ای و اروپایی‌اش.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو داستر , داچیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زبل خان : من مشکلی با گول خوردن ندارم، خوشم میآد.
مخلص امیرمهدی : منهم مشکل دارم،زود و ساده گول میخورم. خیلی بده.
دوست امیر مهدی : امیر مهدی جان،من جدا عذر میخوام که زود و ساده گول خوردم،شما به بزرگی خودتان ببخشید.عزت زیاد.
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : حالا صحبت از ایران خودرو کردن دوستان ، سایپا میگه سانروف نداریم . دنا پلاس توربو ایران خودرو داره تحویل میده اونم سانروف داره، چطور سایپا نداره ایران خورو داره؟ چطور آریا میخوان تولید کنن؟ چطور دوره های بعد اگه کمبود سانروف داشتن دوباره ثبت نام کردن ؟ مشکل ما مردم اینه زود و ساده گول میخوریم .
شاهین 1403 : نکبت این فروش فوری های آذر همه رو گرفته من نمیدونم همه با هم شرکت کردن چرا اینا فروش فوق العاده شدن هم نظم g به هم ریختن هم gl
تارا : دستی بودین یا اتومات؟
مرتضی : تحویل ۱۸ اسفند برای من هم دوباره تبدیل اومده .من هم تبدیل نمی زنم.ممنون از همه دوستان
علی : سلام دوستان. من تارا خاکستری متالیک ثبت نام کردم فروش فوری تحویل ۳ شهریور بودم. ۲۴ شهریور بهم تحویل دادن. بسیار بسیار ماشین نرم و بی صدا هست برخلاف اون چیزی که میگفتن. تا سوارش نشید متوجه نمیشید. پارس و سمند داشتم یه سروگردن از اونا بالاتره
تارا وی۴ تحویل ۲ابان : سلام.تاریخ تحویل شما چه تاریخه؟
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال تحویل مهر : درسته. واسه من هم مشکی بوده. از صدور اسناد تا تحویل چقدر زمان میبره؟ واسه من روی صدور اسناد میچرخه
خخ : بگو بهمون ندن نه بهتون پس خودت بگیری ما نگیریم 😂😂
اطلس : دوست عزیز تکمیل وجه دی از 23 اردیبهشت تا 21 خرداد همه روزه بود بعد بهمن و اسفند فکر کنم از 24 تیر تا 21 مرداد ادامه داشت
کاهش قیمت خودرو : طبق نظر کارشناسان قیمت خودرو در هفته ها یا ماه های آتی به شدت کاهش پیدا میکنه به دلیل کاهش قدرت خرید.
ساینا پیش فروش : زنگ میزنی سایپا میگه پیش فروش ها تا 30 فروردین فاکتور شده ماهایی که پذیرش 24 بهمن هستیم و اردیبهشت تکمیل وجه کردیم پس کی میخاد فاکتور کنه !!!؟ شماره پذیرش ها هم که دوستان از ماه های خرداد و تیر می زارن از شماره پذیرش ما پایین تره نمیدونم واقعا سایپا داره چیکار می کنه.
کویبک : سلام روزی حدودا 370 هزار ، ماهی 11میلیون
پیش فروش 15بهمن : خبرموثق اصلی بنظرت کی پیش فروش بهمن شروع به فاکتور میکنن
جادوگر98 : دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده
ثبت نامی 27مرداد : اگه پلاک بشن همه باهم میشن نگران نباش
دنا اپشنال شهریور : سلام ما 8 تیر واریز وجه دوم رو انجام دادبم 20 شهریور فاکتور شد رنگ مشکی . آپشنال سفیدا 20 روز زودتر فاکتور شدن