چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

چرا قهرمان اتومبیلرانی جهان رنو داستر را انتخاب كرد؟

 

رپورتاژ- رنو داستر یا رنو داچیا یک کراس‌اوور کامپکت است که از سال ۲۰۱۰ میلادی با مشارکت رنوی فرانسه و داچیای رومانی تولید می‌شود. این خودرو که با قصد تولید یک کراس‌اوور اقتصادی توسط کمپانی‌های سازنده‌اش طراحی شد، به سرعت در اروپا مورد استقبال قرار گرفت و به خودروی روز سال تبدیل شد. 

اولین حضور رنو داستر در ایران مربوط به ۲۰۱۴ میلادی است. در سال ۹۳ شمسی نگین‌خودرو داستر را در دو تیپ ‌ES و PE که هردو تک دیفرانسیل بودند، وارد کشور کرد. نگین‌خودرو دو سال بعد اقدام به واردات مدل دو دیفرانسیل همین تیپ‌ها کرد. اما داستر در ایران چندان شناخته شده نیست و با وجود اینکه قیمت‌گذاری این خودرو هم در ایران مناسب بود، ولی فروش بالایی را در ایران تجربه نکرد. شاید حضور پرتعداد انواع کراس‌اوورهای اروپایی و چینی در بازار هم‌زمان با داستر و واردات کوتاه‌مدت و سه ساله‌اش باعث این حضور کم‌رنگ بوده باشد. اکنون برتری‌های دیده نشده این خودرو را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم واقعاً در حد و اندازه یك استقبال خوب نبوده یا این‌كه مورد بی‌مهری واقع شده.

 

یک دو دیفرانسیل واقعی

نسخه‌های دو دیفرانسیل داستر، یک کراس‌اور چهار چرخ متحرک واقعی را در اختیار راننده می‌گذارند. شاید به همین دلیل تیراژ فروش مدل تک دیفرانسیل داستر چندان بالا نبوده است. چرا که قیمت این مدل‌ها در زمان عرضه توسط وارد کننده اختلاف چندانی نداشتند. (با نگاهی به آگهی‌های رنو داستر در دیوار خودرو متوجه تعداد زیاد نسخه‌های صفر تک دیفرانسیل موجود در بازار می‌شوید.) این برتری داستر ‍‍4WD نسبت به تمام شاسی‌بلندهای هم‌رده‌اش در بازار صادق است. شاید دیگر کراس‌اوورهای هم‌سطح داستر اندامی بزرگتر و ارتفاع بیشتری از آن داشته باشند، اما هیچ‌یک قابلیت‌های آفرودی داستر دو دیفرانسیل را ندارد. 

مورد جالب‌تر اینکه ساختار داستر دو دیفرانسیل به گونه‌ای است که به راننده امکان انتخاب حالت تک دیفرانسیل، هوشمند یا چهار چرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل را می‌دهد. به‌علاوه این تغییرات، تأثیر به سزایی هم در مصرف سوخت داستر دارد و مصرف آن را بین ۹.۵ تا ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر تغییر می‌دهد. یعنی شما می‌توانید با استفاده از حالت تک‌دیفرانسیل در سطح شهر مصرف سوخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهید. باید اضافه کرد که نسخه تک دیفرانسیل داستر نیز با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کراس‌اور کم‌مصرف و مناسبی محسوب می‌شود.

 

رنو داستر؛ در سایه موتور و گیربکس قوی

داستر در ایران با قوی‌ترین موتورش عرضه شده. یک موتور ۲ لیتری با توان تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور که به خوبی از پس وزن ۱.۲ تنی داستر بر می‌آید و کشش و قدرت کافی‌ را برای راننده‌اش به نمایش می‌گذارد. قابلیت‌های حرکتی و فنی داستر آن‌قدر خوب ظاهر شدند که آلن پروست، قهرمان رقابت‌های فرمول یــک آن را بــرای حضور در فصــل ۲۰۱۰ رقابت‌های برفی انتخاب کند. گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو هم هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد، علاوه‌ بر اینکه این جعبه دنده تیپ‌ترونیک است و قابلیت تعویض دستی را هم دارد. نکته مهم دیگر شباهت موتور ‌F4 این خودرو به موتور مگان‌های حاضر در بازار ایران است، همچنین شباهت گیربکس آن به گیربکس رنوهای دیگر موجود در بازار ایران. نکاتی که می‌تواند خریدار را از نظر تأمین قطعات یدکی مطمئن کند و نگرانی کمبود آن‌ها را برطرف.

 

دیگر داشته‌های این خودرو

سواری داستر به گواه صاحبان چندساله‌اش بسیار راحت و نرم است. سیستم تعلیق و هندلینگ این خودرو خیلی خوب به وظیفه خود عمل می‌کند و شما کمترین تکان و ضربه و انحراف اضافه‌ای در ناهمواری‌ها و پیچ‌های تند نمی‌بینید. در کنار این، کابین داستر فوق‌العاده بی‌صداست، جادار است و نسبت به ابعاد کوچک خودرو صندوق بار خوب و بزرگی هم دارد. یعنی شما با خرید یک داستر، کراس‌اووری کوچک و مناسب شهر دارید که جادار است و مناسب سفر و هم‌زمان قوی است و مناسب آفرود.

داسترهای تولید شده در سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که وارد ایران شدند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سطح متوسطی نسبت به برخی رقبای اروپایی و کره‌ای خود دارند، چرا که این خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی معرفی شده است. اما کمپانی تولید کننده این امکانات را در فیس‌لیفت ارائه شده از داستر در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ افزایش داد، فارغ از افزایش قیمت چشمگیر. فیس‌لیفتی که تغییرات مثبتی هم در طراحی بدنه و هم در داخل کابین داشت. کروز  کنترل و لیمیتر از امکانات این فیس‌لیفت است که کنترل آن روی فرمان تعبیه شده. مانیتور، دوربین و سنسور پارک عقب، GPS  فعال، قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث، دی‌لایت، صندلی شش‌حالته راننده و... از دیگر امکانات داستر فیس‌لیفت است. بنابراین داستر در این بخش نیز به رقبای اروپایی‌اش نزدیک شده، در حالی که همچنان قیمت مناسب‌تری نسبت به آن‌ها دارد. برای مقایسه قیمتی این خودروی با کیفیت در بازار ایران می‌توانید سری به آگهی‌های امروز بزنید تا دریابید که می‌توانید یک نسخه صفر کیلومتر از این خودرو را حتی با شرایط اقساطی به قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (اسفند 1398) خریداری کنید؛ تقریباً نصف قیمت رقبای کره‌ای و اروپایی‌اش.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو داستر , داچیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
مونا : تحویل خرداد شاهین جی بودم الان برام دعوتنامه جی ال اومده نمیخوام تبدیل کنم
عقاب آسمان : سلام‌دوستان بنده ۸مهرماه تکمیل وجه کردم‌ شاهین اتومات ۵ بهمن باکلی رفت وامد‌تحویل دادن حضوری دوستان بین سه ماه تاچهارماه تاخیردرتحویل درنظربگیرید ...موفق باشید
S3 تبدیلی sr3 : سلام به مسئولین کرمان موتور تورو خدا اگر پیام ها رو می خونید برای اس تری ها زودتر یک کاری بکنید به خدا ما مصرف کننده ایم نه فروشنده تمام دارایی خودمون رو دادیم تا یک ماشین ثبت نام کنیم الان یکساله ماشین تحویل نگرفتیم بی وسیله با سه تا بچه قد ونیم قد دو تا قسط هم دادیم قسط بعدی هم داره سر میرسه ولی خبری از ماشین نیست تو رو خدا یک کاری بکنید و زودتر تحویل بدید میترسیم انقد حرص بخوریم و بمیریم از دسته کرمان موتور.یا علی
Mostafa : سلام وقت بخیر.امروز کسی شاسی نشد
اسد : دقیقا پیام هایی که اومدن گفتن تکمیل وجه اسفندیم و فاکتور شدیم همشون یک نفرن. امیدوارم تمام آفات و علف های هرز از جوامع انسانی ماک سازی بشن.دنیا خیلی زیباتر خواهد بود
S3 تبدیلی sr3 : ما هستیم ولی فعلا هیچ خبری نیست میگن تا آخر اردیبهشت شاسی میخوره فعلا منتظریم خدا بهمون رحم کنه
۳۰اسفند : سلام تارا دستی ۲ فاکتورشد۷پلاک ۱۱ حمل به نمایندگی
شاهین G : سلام من تحویل خرداد هستم الان برام پیام تبدیل به GL اومد قبل عید هم اومده بود ولی نمیخوام واریز کنم احتمالش هست اخر این ماه همون G بیاد؟
مبینا : میگن برا تیر همین الان Glاومده خبر داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : جواب بدید دوستان
مهرداد : سلام،شما تحویل چه روزی از خرداد بودین؟
حسین : اینترنت زدم سانروف اطلس آورد بالا دیجی کالا چطور ندارن
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک جی ایکس ار ال الان فاکتور شدم با رینگ آلومینیوم رنگ ماشین سفید قرمز
بنفشه ایزدی : سلام منم تحویل خرداد هستم لطفا اگه خبری بود به منم بگید از نمایندگی پیگیر شدم ولی جواب نگرفتم وای چقدر اینا نامردن میگن هنوز تولید نداریم
29بهمن : سلام دوستان امروز هم خبری نشد؟واقعا ریم تو ساینا کاش کوییک نوشته بودیم زودتر تحویل میدن تا ساینا
میلاد ایکس کراس اتو 33 : از نمایندگی پرسیدم مجوز خروج خورده و در انتظار حمله
عباس : سلام دوستان اسناد و بیمه ماشین همراه با ماشین تحویل میدن یا چند روز بعد؟
حسین : سلام موعدتحویل کی بودین که بهتان زنگ زدن براتبدیل به کوییکs
رضا 23 مهر : محمد 19مهر داداش از دادن تاخیری چی معلوم راست بگین اینا بعدا پولی بدن کسی گرفته تا حالا