قدرت نمایی نصفه و نیمه دانشگاه در صنعت خودرو/ خودروی ملی در پیچ و خم دستگاه های دولتی

 

قدرت نمایی نصفه و نیمه دانشگاه در صنعت خودرو/ خودروی ملی در پیچ و خم دستگاه های دولتی

 
پروژه خودروی ملی با تکیه بر توان دانشگاه که نمونه ناموفقی از همکاری صنعت و دانشگاه در سال های گذشته بوده این روزها با ورود مجلسی ها وارد فاز جدید اجرایی شده که نشان می دهد این پروژه جز با ورود دولتی ها به نتیجه نخواهد رسید.
 
اولین نمونه خودرو طراحی شده بر اساس پلتفرم‌ ملی به نام NP01 سال گذشته در حالی در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی، تولید و رونمایی شد که پروژه آن در سال ۹۰ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فن آوری تدوین شده بود.
 
شروع فعالیت‌های پروژه تولید پلتفرم ملی از ابتدای سال ۹۱ توسط یک هیات ۴۴۰ نفره کلید خورد. این هیات متشکل از اساتید و دانشجوهای چندین مراکز علمی همچون دانشگاه علم و صنعت تحت عنوان محور اصلی پروژه، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در طراحی سیستم انتقال قدرت، دانشگاه امیر کبیر در طراحی پیشرانه و دانشگاه تهران تحت عنوان مجری پروژه بود.
 
در نمونه ارائه‌ شده NP01 که برای اولین بار در کشور به مرحله تولید رسید، ایمنی و طراحی بخش‌های فلزی بدنه در حد ستاره‌های جهانی بود و براساس پیش بینی ها مقرر شده بود که تولید این خودرو از سال ۹۶ آغاز شود.
 
طرح پلتفرم ملی در ابتدا با بودجه 100 میلیارد تومان به تصویب رسید اما تا سال ۹۴ یک میلیارد تومان با عنوان بودجه طرح پلتفرم ملی پرداخت شد. 
 
در همین حال ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو پیش از این با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به توانمندی‌های متخصصان داخلی اظهار کرده بود که گاهی به نظر می‌رسد مسئولان اعتقادی به توانمندی‌های داخلی نداشته و به همکاری با شرکت‌های خارجی چشم دوخته‌اند. 
 
وی ادامه می دهد: در حال‌حاضرتنها خودروسازان بزرگ دنیا که از 12 شرکت تجاوز نمی‌کند، از پلتفرم‌های ویژه‌ای برخوردارند که برای نمونه می‌توان به شرکت «فورد» به عنوان پایه‌گذار پلتفرم اشاره کرد. هم اکنون در دنیا تولید محصول منحصربه‌فرد از منطق توسعه محصول حذف شده زیرا هزینه‌های بسیاری صرف تولید تنها یک محصول می‌شود، براین اساس امروزه توسعه برای خانواده‌ای از یک محصول اتفاق می‌افتد و این خانواده به طور همزمان توسعه می‌یابد. 
 
خلخالی با بیان اینکه در طرح پلتفرم ملی بین 60 تا 70 درصد قطعات براساس توان داخلی تولید می‌شود، می گوید: بقیه قطعات در داخل طراحی و تولید آن به‌وسیله شرکت‌های روز دنیا به تولید می‌رسد. بدنه، تزئیات داخلی خودرو، اجزای سیستم تعلیق، بخشی از ترمز و گیربکس محصولات این پلتفرم از جمله قطعاتی هستند که در داخل تولید می‌شوند. بنابراین از آنجایی که در این پلتفرم حدود اشتراک 60 درصد است، به صورت همزمان می‌توان به تولید 5 محصول روی این پلتفرم پرداخت. 
 
بررسی تجربه های پیشین نشان می دهد که تاکنون هر ماموریتی که به دانشگاه سپرده شده موفقیتی در آن حاصل شده، به طوری که با بودجه‌های اندکی که به آن اختصاص یافته توانسته بیش از حد انتظار پیش برود. حال در تازه ترین اقدام مقرر شده تا کمیته ای مشترک میان وزارت صمت، که شامل ایدرو و معاونت امور صنایع این وزارتخانه می شود با دانشگاه علم و صنعت تشکیل تا منجر به طراحی پلتفرم ملی برای ساخت خودروی ملی شود. به نظر می رسد در شرایطی که خودروسازان در تلاش برای اجرای پروژه های داخلی سازی و کاهش وابستگی به سایر کشورها و شرکت های خارجی هستند، بهترین اقدام می تواند تکیه بر توان داخلی باشد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
G : هیچکس فاکتور نشده اونم که تو اینستا بود به احتمال زیاد دروغه اگر واقعیته یک نفر باید اینجا فاکتور میشد راهش فقط تجمع جلو سایپا هست
شاهین جی : همه دلت خوشهاااا تحویل اسفند ماه ۱۴۰۳ هستم کل پول آذر ماه یکجا پرداخت کردم هیچ امیدی برای فاکتور شدن نداریم حالا اون وقت شما موعد تحویلت خرداد ماه میخوای زود برات فاکتور کنن😂😂
۱۱ آذر : ببین رفیق واقعیت و ببین، یه نفر هم اینجا نگفت فاکتور شده فک کردی فضا سازی تو پیج اینستا و دیوار چقدر برا یه شرکت کلاه بردار هزینه داره دوستان برنامه ریزی رو برای تجمع درب این شرکت داشته باشید
جعفر کلهری : سلام تو رو خدا راست میگی آخه منم 8 شهریور واریز اول داشتم و هنوز هم منتظر دعوتنامه هستم
بستان j4 : ماشین من اومده بعد سالی ، حالا میگن خرابه😐😏
حمید : سلام دوستان برامنم الان تکمیل وجه خودروآهین پلاس اومد
دستی ۳۰ بهمن : صبح فاکتور شد، بعد از ظهر پلاک شد. برید نمایندگی نانو رو حذف کنید تا انجام بشه
جعفری : از کوزه همان برون تراود که در اوست...دهن تو همون حرفها که خودت میدونی چی بود توشه که من دوست ندارم به زبون بیارم...خودت خوب میدونی کدوم حرفهارو میگم 😜 دهنت پر هموناست
شیرازی به مهدی : چشم آقا مهدی، حتما البته توی جزییات فاکتور سرامیک ننوشته بود. حدس میزنم بدون سرامیک تحویل دادن
امیر پلاس : برای منم ارسال شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55 پرو : بابا دروغ میگن دیون نهایت 10 الی 20 تومن بشه باور نکنید این شایعات رو
نگار سمیعی : سلام بنفشه جون منم دقیقا شرایط شمارو دارم انشالله که بزودی همتون فاکتور شید من عاشق رانا هستم
امیر : ببخشید.چقدر وایز کردید؟
دوگانه : سلام . روغن هایی که نمایندگی عوض می کنه زمان کیلومتر های گارانتی پول روغن می گیرن؟
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : بخدا 2هفته و... اینا همش دروغه من تحویلم اذربود از اذر تا امروز هربار زنگ زدم یه مشت دروغ شنیدم. بی غیرتای مال حروم خور
عارف : اقا کسانی که نمایندگیشون پاکروان مشهده. نفری 5 کیلو گورجه بگیریم بریم دم نمایندگی اقا ما پولمونو دادیم ماشبن زیر پامونو فروختیم خیلی ها قبل عید فاکتور شدن همزمان با ما ثبت نام کرده بودن . ما چه گناهی کردیم باید 100 الی 200 میلیون دیون بدیم این دیونو معلوم نیست از کجاسون در اوردن ای بابا . کسی با من هم نظر هست ؟؟؟؟؟
حسین پلاس : سلام .داداشا شنیدم موتور جدید همه تست فنی ها رو اکی کرده و چندین گواهینامه بین المللی گرفته و شرکت هم میخاد تبلیغات گسترده ای بکنه واسش و میخاد جای tu5 بگیره .... احتمالا اتفاقی که واسه شاهین افتاد و یهویی قیمتش 200 میلیون گذاشت روش واسه این موتور هم بیفته...هر کی این موضوع و شنیده و اطلاعی داره بگه که همه بدونیم و کلاه سرمون نره....موافقه + را بزنن
شاهان : چرا فعال نیست کسی نمیاد
شاهان : سلام برهمه 207اتومات سقف فلز خردادامکان سقف شیشه هست تبدیل بیاد کس اطلاع داره
زاهدان کوییک سفید قرمز : من 7اسفند تکمیل وجه کردم