چگونه پیشرانه بدون بادامک مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؟

 

چگونه پیشرانه بدون بادامک مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؟

 
پیشرانه TFG ابرخودرو کونیگزگ جمرا از فناوری «سوپاپ‌آزاد» یا «بدون بادامک» بهره می‌برد که موجب کاهش ۶۰ درصدی انتشار آلایندگی می‌شود و مصرف سوخت آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مدل‌های معمولی کمتر است.
 
پیشرانه‌های احتراق داخلی تاکنون نتوانسته‌اند تمام انتظاراتی که از آن‌ها می‌رود را به‌طور کامل برآورده کنند؛ اما کونیگزگ که در زمینه‌ی ساخت خودرو سوپراسپرت قدرتمند فعالیت می‌کند، می‌تواند به کمک فناوری سوپاپ‌آزاد یا فری‌ولو (Freevalve) تا حدودی به این انتظارات پاسخ مثبت دهد. 
 
فناوری سوپاپ‌آزاد دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که نام آن به ما می‌گوید؛ سوپاپ‌های ورودی و خروجی را از محدودیت میل‌بادامک سنتی که برای باز و بسته کردن آن‌ها استفاده می‌شود، آزاد می‌کند. این فناوری در پیشرانه TFG یا «The Friendly Giant» موجود در کونیگزگ جمرا (Koenigsegg Gemera) مورد استفاده قرار گرفت. کونیگزگ جمرا در نمایشگاه مجازی خودرو ژنو در ماه مارس رونمایی شد و قرار است در سال ۲۰۲۲ تولید شود.
 
 
پیشرانه‌ی به اصطلاح «بدون بادامک» ایده‌ی جدیدی نیست و طرح‌های مفهومی زیادی از شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، رنو، فیات، لوتوس اینجینیرینگ و اخیرا از شرکت انگلیسی کم‌کان (Camcon) در این زمینه ارائه شده است. کنترل کاملا تکی زمان‌بندی و خیز سوپاپ (زمان باز و بسته شدن و میزان باز و بست هر سوپاپ) به‌طور بالقوه مزایای بزرگی دارد که از جمله این موارد می‌توان به کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین قدرت و عملکرد فوق‌العاده بالا اشاره کرد.
 
پیشرانه‌ی TFG کونیگزگ می‌تواند بدون وابستگی به موقعیت دریچه گاز و به عبارت دیگر وضعیت پدال گاز کار کند، بنابراین به‌جای محدود کردن میزان هوای ورودی به داخل پیشرانه توسط دریچه گاز خارجی در بالای پیشرانه، می‌توان آن را با کمتر بازکردن سوپاپ‌ها کنترل کرد. این کار موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. پیشرانه به‌راحتی می‌تواند طبق چرخه‌ی کارآمد میلر کار کند؛ چرخه‌ای که در آن هوای مکش‌شده حجم کمتری نسبت به گازهای منبسط‌شده در مرحله‌ی احتراق (انفجار یا کار) اشغال می‌کند و درنتیجه باعث افزایش کارایی می‌شود.
 
 
بیشترین میزان انتشار گازهای سمی در پیشرانه‌های مدرن هنوز هم در ثانیه‌های اولیه استارت سرد به دلیل سرد بودن قطعات داخلی، سرد بودن کاتالیزورها و محدودیت مخلوط سوخت و هوا در دورهای پایین پیشرانه رخ می‌دهد. سیستم سوپاپ‌آزاد کونیگزگ برای بهبود چرخش گازهای خروجی در داخل پیشرانه، (زمان‌بندی) سوپاپ‌ها را دستکاری می‌کند و درنتیجه گازهای داغ ناشی از احتراق با مخلوط سوخت و هوای تازه مخلوط و باعث کاهش انتشار آلایندگی می‌شود. سازنده‌ی سیستم «بدون بادامک» ادعا می‌کند که استفاده از این روش موجب کاهش ۶۰ درصدی انتشار آلایندگی در مقایسه با پیشرانه سه سیلندر سنتی مجهز به میل‌بادامک خواهد شد.
 
 
تلاش‌های قبلی در زمینه‌ی فناوری‌های بدون بادامک نسبتا ساده بود که معمولاً شامل سولنوئیدهای الکترومغناطیسی یا کاراندازهای الکتروهیدرولیکی می‌شد. سیستم سوپاپ‌آزاد از سولنوئیدهای نیوماتیک برای به کار انداختن سوپاپ‌ها و سولنوئیدهای الکتروهیدرولیکی برای متوقف کردن سوپاپ‌ها در موقعیت معینی بهره می‌برد تا حرکت آن را تعدیل و تنظیم کند.
 
سیستم یادشده همچنین با بستن تمام سوپاپ‌ها در سیلندرهای خاص و قطع تزریق سوخت، امکان غیرفعالسازی سیلندرها را فراهم می‌کند. طرح‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد تا به پیشرانه اجازه دهد که بهترین استراتژی احتراق را در یک لحظه‌ی مشخص تشخیص دهد.
 
مغز پیشرانه (واحد کنترل الکترونیکی) دقیقاً تصمیم می‌گیرد که بسته به بار پیشرانه و کارهایی که راننده ازطریق فشار دادن پدال گاز می‌خواهد انجام دهد، هر سوپاپ باید به چه شیوه‌ای عمل کند. پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژر دارای سیستم توربو دو مرحله‌ای است؛ اما سیستم سوپاپ‌آزاد به‌جای استفاده از سوپاپ‌ها برای کنترل اینکه کدام توربوشارژر در چه زمانی فعال شود، با اتصال سه سوپاپ از ۶ سوپاپ خروجی پیشرانه به یک توربین و سه سوپاپ باقیمانده به توربین دیگر، کنترل هر یک از توربوشارژرها را به‌طور مستقل انجام می‌دهد. 
 
پیشرانه TFG بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری دارد. 
 
نتایج استفاده از این طرح چشم‌گیر به‌نظر می‌رسند. TFG یک پیشرانه‌ی سه سیلندر ۲ لیتری است که ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و مصرف سوخت آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از پیشرانه معمولی ۲ لیتری مجهز به سیستم تزریق مستقیم است. این پیشرانه می‌تواند با انواع سوخت‌ها کار کند و گفته می‌شود که با استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر الکلی نسل دوم، هیچ‌گونه دی‌اکسیدکربنی تولید نخواهد کرد.
 
بی‌ام‌و سیستم خیز متغیر سوپاپ ولوترونیک (Valvetronic) را در سال ۲۰۰۱ معرفی و عرضه کرد که استفاده از آن هنوز هم ادامه دارد. اگرچه هنوز در این سیستم یک میل‌بادامک وجود دارد و تمام سوپاپ‌های ورودی به یک‌باره و نه به‌صورت جداگانه فعال می‌شوند، ولوترونیک مؤثر و ساده است. استفاده از ترکیب ولوترونیک و Vanos برای تغییر زمان‌بندی میل‌بادامک، کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه است و روشی مناسب برای بهره‌گیری از مزایای فناوری «بدون بادامک» به شمار می‌رود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه بدون بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : خرید با قیمت غیرقطعی یعنی دادن چک سفید امضا، مقسر خودروساز نیست که سعی کرده حداکثر سواستفاده رو ببره، الان برای فروش قطعی دوباره قیمتها رو کاهش داده، بطور مثال ایکس ۵ رو ۲۱۰۰ قیمت گزاری کرده
پیمان x5 خرداد : سلام دوستان یه خبر بخصوص برای x5 ها کرمان موتور قیمت ها رو در سایت ایران جیپ اصلاح کرده
تارا29آبان : چرا قیمت تارا همش پایین میاد؟
تاخیرشاهین : تازنین خانوم ما ک 297 ریختیم و شما ک291ریختید همگی320 باید بدیم یا مال ما کمتر میفته تخویل شهریوریم
رز زرد : چون به جیب خودشون نگاه میکنن نه حقوق 18 تومنی ما ........که تو جیبی بچه هاشونم نیست
علی مدبر : معلوم شد سواد هم نداری گفتم با این اسم دیگه پیام ندادم وگر نه من دقیقه به دقیقه این سایت نگاه میکنم
T8 : کسی اطلاع داره با وجود فروش های جدید چرا t8بازم‌تو‌برنامه فروش نیست؟
علی مدبر : جی ال نادان گفتم به اسم خودم پیام ندادم نگفتم اصلا پیام ندادم من هر روز هر دقیقه به این سایت نگاه میکنم احمق
نازنین۱ : اقای جی ال واقعا مشکل داری شما؟؟ من عکس فرستادم پایین برو نگاه کن فاکتور به اسم نازنین هست و هرچی ااالان گفتم هم راسته باز تو میگی من مرد هستم؟؟ میخوای عکس شناسنامه نازنین همب فرستم برات .نیازی به دروغ گفتن ندارم .حرف بدی ام تاالان نزدم هرچی گفتم راهنمایی کردم و اطلاعات گذاشتم برای بقیه .چه لزومی داره دروغ بگم .اون مدبر شخص دیگه هست نازنین شخص دیگه .من کاربری ام اسمش معلومه دیوونه ای شما
شاهین402 : کسی اطلاع داره آیاشاهینcvtتولیدمیشه آخرین فاکتوربرای چه تاریخی هستش؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم اهواز : دوستان 10روزه فاکتور شدیم خبری از ماشین نیست نکنه باید یک ماه دیگه صبر کنیم
آذربایجان : سلام عزیزان خوبید ..دنا اپشنال تحویلی دی ماه هستم ..رفته رو فاکتور شدن مچرخه چن روز طول میکشه فاکتور شه؟ رنگ سفید
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک rs_ تفاوتی نداره خیالت راحت_آره درست میگی منم چند تا رو نگاه کردم حتی حواله های قدیمی هم نگاه کردم بیشتر پرداختی اول بالا هست و پرداختی دوم پایین اما چندتایی هم پرداختی اول پایینه و دومی بالا_مهم نیست البته هر دو شکلش درسته، یه احتمالش بر اساس حروف الفبا اسم بانک هست ،راستش اول فکر کردم شاید اونایی پرداختی دوم بالا هستن فیک هستن اما رفتم حواله های قدیمی هم نگاه کردم دیدم نه این شکلی هم زیاده
شاهین تبدیل ب کوییک : ولا برادر ماهم sbr نداره اما باز هم ی ماهه پلاک نشده
وحیدgxl26خرداد : سلام دوستان ماهم بالاخره فاکتور شدیم بعد از 107تاخیر البته داخل مشخصات sbrنزده امیدوارم به زودی همه ماشینتون اکه خداوکیلی به هزار زحمت و مشقت پولش را جور کردیم تحویل بگیرید به امید آنروز و به قول مااصفهانیا چرخش بی خطر بچرخه
دوگانه تحویل شهریور : تحویل شهریور بودم ولی هنوز دعوت نامه برام نیامده خدا کنه که یه موشک بیاد بزنه این شرکت سایپا رو ویران کنه که ماهم انقد انتظار نکشیم دیگه بخدا خسته شدم خدا نعلتتون کنه
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل 22 تیر فاکتور شده و هیچکس دقیق نمیدونه شما کی فاکتور می شید هرکس بگه حدس و گمانه
ساینا پیش فروش : سلام واریزی دوم دهم تیر پیش فروش بهمن فاکتور شده روزای بعدش چک کنید
نسترن : اه اه چقدر ناله و گریه زاری و انرژی منفی…
کوییک اس : سلام کوییک از این تا تکمیل وجه 22 تیر فاکتور شده . دقیق هیچکس نمیدونه شما کی شروع میشید . هرکس بگه حدس و گمانه.