داستان پیش‌خرید خودرو؛ هیاهو برای یک حق طبیعی

 

داستان پیش‌خرید خودرو؛ هیاهو برای یک حق طبیعی

 

رپورتاژ- یکی از مشکلات سال‌های اخیر در بازار، آشفتگی و عدم ثبات بازار خودروی ایران بوده و هست. این موضوع می‌تواند هم با شرایط تولید خودروهای داخلی مرتبط باشد و هم تحت‌تأثیر مسائل مربوط به واردات خودروهای مختلف قرار داشته باشد. نوسانات بازار ارز و قوانین مربوط به تعرفه‌های واردات خودرو و وضعیت نابه‌سامان تولیدات خودروسازان داخلی در کنار بحث دلالی خودرو همه دست به‌دست هم داده‌اند تا بازاری آشفته و غیرقابل اعتماد برای خودرو رقم بخورد. در این میان سازندگان و واردکنندگان خودرو چند سالی است که تمهیدی جدید برای کنترل این مشکلات اندیشیده‌اند. پیش‌فروش خودرو، راه حلی است که برای رفع مشکلات در نظر گرفته ‌شده و به نظر می‌رسید که گره‌گشای مشکلات باشد... اما درعمل این چنین نشد.

 

چرا موضوع پیش‌خرید خودرو جریان‌ساز شد؟

از زمانی که بازار خودرو وارد فاز کسادی و بی‌رونقی شد، برای کم‌کردن این مشکل، بازار پیش‌خرید خودرو رونق گرفت. در این حالت خریدار می‌توانست پیش از ورود خودرو به بازار با شرایط ویژه، خودروی خود را پیش‌خرید کرده و بعد از مدت زمانی آن را تحویل بگیرد. خودروسازان وطنی در ابتدا در این امر موفق بودند. اما به دنبال بالا رفتن قیمت ارز و افزایش ناگهانی قیمت خودروهای خارجی و یکنواختی تولیدات داخلی، سروکله خودروهای چینی در کشورمان پیدا شد. نکته مهم در این میان طرح‌های پیش‌فروش بسیار مناسب این واردکنندگان بود. در ابتدا خریدار با مبلغی اندک خودروی مورد نظرش را پیش‌خرید می‌کرد و بعد به مرور با اقساط معقول صاحب خودرویی می‌شد که شاید مدتها در انتظارش بود. 

مشکل اما از آنجایی شروع شد که ابتدا خودروسازان داخلی و بعد دلالان خودروهای خارجی احساس خطر کردند. چینی‌ها بازار خودرو را هم مانند دیگر بازارها در اختیار خود گرفته بودند و این، زنگ خطری بود برای دیگران. کم‌کم زمزمه‌هایی در مورد اینکه خودروهای چینی ارزش خرید ندارند و بازار دست دوم ضعیفی دارند، بلند شد. اما با تمام اینها استقبال مردم از این خودروها کم نشد. کمی گشت و گذار در سایت دیوار و دیگر سامانه‌های مجازی خرید و فروش خودرو در ایران نشان داد که این ضعف بازار خرید و فروش هم شایعه‌ای بی اساس و برنامه‌ریزی شده بود. در ادامه خودروسازان وطنی که پیش از این حواله‌های پیش‌خرید خودروهای داخلی را با شرایط سخت‌تری در اختیار خریداران می‌گذاشتند، حالا باید کمی دست‌ودل بازی کرده و شرایط بهتری را برای پیش‌فروش خودروهای خود فراهم می‌کردند. اما این دوستان حاضر به کم شدن سود خود نشدند و شرایطی که برای پیش‌فروش خودروهای خود در نظر گرفتند، بسیار غیرمنطقی و دردسرساز شد.

 

پیش‌خرید خودرو، لطف به خریدار یا آغاز دردسر؟

پروژه پیش‌فروش خودرو در نگاه اول پیشنهاد و برنامه بسیار خوبی به نظر می‌آمد. اما دردسرهای بسیاری که بعد از آن گریبان خریدار را گرفت، نشان داد که یک پروژه فكر نشده چگونه می‌تواند معضل جدیدی به باقی مشکلات اضافه کند. 

مشکل اول این بود که بسیاری از حواله‌های پیش خرید توسط دلالان خریداری و به چندین برابر قیمت در بازار سیاه فروخته می‌شد. مورد بعدی هجوم خریداران به سایت‌های پیش فروش خودرو بود که منجر به پر شدن پهنای باند اینترنت و کند شدن سرور و در نتیجه ناموفق بودن پروسهپیش‌خرید برای خریدار می‌شد. مشکل بعدی این است که در بسیاری از طرحهای پیش‌فروش خودرو تعداد خودرویی که عرضه می‌شود مشخص نیست. خریداری که مدت‌ها در انتظار پیش‌خرید خودرو بوده هر بار با پیام تکمیل ظرفیت فروش روبه‌رو می‌شود. همین امر باعث سردرگمی و بی‌اعتمادی خریداران به خودروسازان داخلی شده ‌است. در بسیاری موارد دیده ‌شد که خریدار بعد از ماه‌ها صبوری برای خودرویی خاص، مجبور به خرید خودرویی متفاوت از سفارش خود بوده، چون با افزایش قیمت‌ها در همان بازه زمانی، شرکت‌هایی که فقط به فکر سود خود هستند و نه مشتری‌مداری، تعهدات خود را نپذیرفته و زیر بار تحویل خودرو نرفته‌اند. مانند داستان ثبت نام رنو ساندرو، که در آخر بعد از مدتها انتظار، خریداران باید به جای ساندرو، بین انواع پراید و ساینا یکی را انتخاب می‌کردند. 

 

درست می‌شود، نمی‌شود؟

در سال 1399 و با ورود مجلس به داستان خودروهای داخلی، قرار شد که طرح پیش ثبت نام و قرعه‌کشی برای خرید خودرو انجام شود. این امر با فشار مجلس و علی‌رغم میل ایران‌خودرو و سایپا انجام شد. اما آنقدر داستان و حرف و حدیث به دنبال این قضیه به راه افتاد که بسیاری قید ثبت نام و دردسرهای آن را زدند و به همان خودروهای قدیمی خودشان رضایت دادند. تکلیف داستان قرعه‌کشی‌ها و قصه‌های مربوط به آن خود جریانی است که باید ماه‌ها از آن بگذرد تا بتوان زوایای پنهان آن را بررسی کرد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش‌خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
x5 سفید : تمامی کسایی که اینجا هستیم چه کسایی که تاخییر خوردیم در تحویل ماشین و چه کسایی که هنوز دعوت نامه نیومده باید کارزاری راه بندازم مثل کارزار قبلی واقعااا دیگه خسته شدیم ما الان رفتیم توی 3ماه تاخییر و واقعا ماشینی نگرفتیم هرکی میدونه چطور میشه کازاری راه انداخت اطلاع بده ماهم پیروی کنیم واقعااااا از این همه صبر خسته شدیم دیگه
رها : سلام دوستان معلوم نیست عوامل سایپا جلو جلو خواب زمستونی رفتن یکی نیست بگه آخه قیمتا رو ک گرون کردید باز بهانه چی دارید چرا فاکتور نمیشه. به خدا الن ک ما از تیر ماه تکمیل وجه کردیم چهار ماهه هیچ خبری نیست کاشکی واسه ما هم مثل دوستان دعوتنامه نمیومد حداقل تا الن ماشینمون زیر پامون بود مجبور شدیم واسه تکمیل وجه پرایدمون و طلا هام بفروشم اون موقع اماشین و طلا ارزون فروختم اما الن اگر گرانی هم شامل ما میشد کمتر ضرر میکردم ...به خدا این همه پول کرایه و اسنپ و الافی بدون وسیله امونمون بریده ... دوستان تو رو خدا هر کجا میدونید رسانه ای میشه و پیام خونده میشه پیام بفرستید از برنامه های تلوطیون زنده صبحگاهی گرفته تا اخبار و .... شاید یک دلسوز صدای ما رو بشنوه و کاری کنه .....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم
محسن : کاغذ بازیها و پلاک کردن از تولید خود نیسان نباید بیشتر زمان ببره دادگاهی که رای داده من میگم بنظر دنبال ناراضی کردن مردم و مشتری هستند یک نیروی اطلاعات بره ته و توی اینا در مییاد
دلشکسته از ایرانخودرو : پانا فول کد 60410 تحویل 30 اذر 1 مرداد واریزی اول 12 مهر دریافت دعوتنامه 14 مهر پرداخت نهایی 20 مهر تایید مدارک توسط ایرانخودرو و تا الان هنوز نوشته آماده برای صدور فاکتور نمیدونم کی قراره فاکتور بشم
پیش فروش : کسی شماره کاشان و داره بزاره؟
کوییک : ناراحت نباش هم جوابشو دادم هم فعلا همشو حذف کردم
حمیدرضا : شورای حل اختلاف ولی حرفت به جایی نمیرسه نهایتش میگن بیا پولتو بگیر که اونم بعد از 3 ماه میدن
کوییک : فعلا برو دو روز یورتمه برو تا بعد
سجاد : با سلام اخرین موعد تحویل زده کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد معنیش چیه ینی چی؟؟
ایوب تحویل مهر : سلام. من 2روز قبل فاکتور شدم امروز ظهر پلاک شد. دنا رینگ الومینیوم رنگ خاکستری متالیک تحویلی 30مهر. پرداخت دوم 5/5
hossein : ,سلام چطور میشه شکایت کرد؟؟