آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

رپورتاژ - برای سال‌ها در هر گوشه و کنار خیابان‌های شهر که سر می‌چرخاندیم وانت پیکان و وانت نیسان آبی به چشم می‌خورد. زمانی که وانت پیکان به دلیل امنیت پایین و مشکلات پی در پی از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اخطارهای فراوان دریافت کرد و این ارگان شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرد، ایران‌خودرو مجبور شد که به دنبال جانشینی برای این خودروی قدیمی خود داشته باشد. البته از آنجایی که خودروسازان ایرانی تا قطره آخر از طراحی و تولید یک خودرو استفاده می‌کنند، ایران‌خودرو ابتدا تغییراتی مانند سیستم ترمز ضدقفل و تعدادی تغییر ظاهری روی وانت پیکان انجام داد و آن را وارد بازار کرد. اما حقیقت این بود که عمر وانت پیکان هم مانند پیکان سدان تمام شده بود. در سال 1393 شمسی ایران‌خودرو، وانت آریسان را به عنوان محصول جدید خود در این سگمنت معرفی کرد.

 

وانت آریسان بالاتر از رقبا

وانت آریسان زیباتر از خودروهای هم‌رده خودش است. طراحی ظاهری این خودرو نه سادگی و یکنواختی وانت پراید را دارد و نه زمختی و بی ریختی نیسان وانت را! نزدیکی طراحی این خودرو به پژو پارس برگ برنده‌ای است که باعث توجه مخاطبان این نوع خودرو به آن شد. ایران‌خودرو با افزایش ارتفاع دیواره‌ها در قسمت بار و با اضافه کردن مخزن گاز CNG در زیر کف اتاق بار، هم حجم بار حمل شده توسط این خودرو را بالا برد و هم امنیت آن را افزایش داد. کابین وانت آریسان هم قابل مقایسه با سایر رقبا نیست. ظرافتی که در طراحی کابین این خودرو و به خصوص در قسمت جلو داشبورد آن به کار رفته، حقیقتا از ایران خودرو بعید به نظر می‌رسد! آریسان همان موتور 1.7 لیتری وانت پیکان را دارد. موتوری 4 سیلندر که قدرت 86 اسب بخار برای نوع بنزینی و 73 اسب بخار برای نوع گازسوز تولید می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم دریافت کرده است. فرمان هیدرولیک این خودرو برای رانندگان مزیتی فوق‌العاده است که در وانت‌های قبلی به چشم نمی‌خورد. سیستم تهویه خوب آریسان هم از نکات قابل توجه آن است. کولری که باعث داغ کردن ماشین نمی‌شود و کارآیی بسیار خوبی دارد. شیشه‌های برقی، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی 4 جهته دستی که پشت سری قابل تنظیم دارد و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 را می‌توان آپشن‌های وانت آریسان دانست. آریسان کابین نسبتا راحتی دارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن هم چندان بد نیست. اما قرار گرفتن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد را می‌توان ضعف اتاق خودرو دانست. در بخش ایمنی هم وجود ترمز ABS و سیستم قطع کننده سوخت در مواقع ضروری به علاوه سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله نقاط مثبت وانت آریسان محسوب می‌شود.

 

نقطه ضعف‌ها و بازار خرید و فروش آریسان

قیمت پیشنهادی ایران‌خودرو برای آریسان آنقدر پایین بود که همه منتظر ایرادات گُل درشت و اساسی در این خودرو بودند تا بتوانند این پایین بودن قیمت را به آن نسبت بدهند. اولین اشکال کار، همان ابتدا خودش را نشان داد. قسمت اتصال بار و کابین به مشکل خورد. خم شدن شاسی بعضی از آریسان‌ها هم انتقادات به این خودرو از طرف رقبا را شدت داد و هم باعث دلسرد شدن بعضی از خریداران شد. اما ایران‌خودرو با یک فراخوان این نقص را برطرف کرد و پاسخ منتقدانش را داد. آریسان در بازار خرید و فروش توانسته موفقیت نسبی داشته باشد. در سایت divar و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو نمونه‌های صفر و کارکرده این خودرو را می‌توان با رقبایش مقایسه کرد. ایران‌خودرو برای اینکه در بازار رقابت بتواند خودروی جدیدش را خوب جا بی‌اندازد، قیمت پایینی را برای این خودرو در نظر گرفت. از طرفی پلتفرم این خودرو همان پلتفرم پیکان بود و در واقع هزینه‌ای برای ساخت پلتفرم به ایران خودرو تحمیل نشده بود. این پایین بودن قیمت وانت آریسان باعث شد که افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری کنند و در حقیقت فرصت شغلی خوبی برایشان فراهم شد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وانت آریسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....
هادی اریزو : مجوزهای امروز 1- X22 Pro MT: 400 2- X33 Cross CVT: 400 3- LX: 400 . Total: 1200 TXL: 400 FX: 400
شاهین : مزخرف نگو
وحید : دو تا دنا 6 دنده ef7p با قالپاق رنگ هر دو مشکی ، پیش فروش طرح مادران تحویل 31 خرداد داشتم هر دو امروز صبح فاکتور شد یکیشون همزمان پلاک هم شد . واریز اول 17 بهمن واریز دوم 20 اردیبهشت تکمیل پرونده 25 اردیبهشت شماره قرارداد دو رقم آخر رو نمینویسم یکیش **152817 دومیش **152698
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
اریزو 6 پرو : مال من تحویل 20\2 بود سه روز پیش تحویلم دادن چطور به شما تحویل ندادن
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟
کوییک s : سلام دوستان کوییک اس 30روز از حالت تخصیص به پذیرش شده برگشته کسی اطلاع داره ممنون
پانا مشکی تبدیل رینگ 31 خرداد : پیام اومد؟ برای من هنوز نشده