آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

آیا وانت آریسان جانشین وانت پیکان نوستالژیک شد؟

 

رپورتاژ - برای سال‌ها در هر گوشه و کنار خیابان‌های شهر که سر می‌چرخاندیم وانت پیکان و وانت نیسان آبی به چشم می‌خورد. زمانی که وانت پیکان به دلیل امنیت پایین و مشکلات پی در پی از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اخطارهای فراوان دریافت کرد و این ارگان شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرد، ایران‌خودرو مجبور شد که به دنبال جانشینی برای این خودروی قدیمی خود داشته باشد. البته از آنجایی که خودروسازان ایرانی تا قطره آخر از طراحی و تولید یک خودرو استفاده می‌کنند، ایران‌خودرو ابتدا تغییراتی مانند سیستم ترمز ضدقفل و تعدادی تغییر ظاهری روی وانت پیکان انجام داد و آن را وارد بازار کرد. اما حقیقت این بود که عمر وانت پیکان هم مانند پیکان سدان تمام شده بود. در سال 1393 شمسی ایران‌خودرو، وانت آریسان را به عنوان محصول جدید خود در این سگمنت معرفی کرد.

 

وانت آریسان بالاتر از رقبا

وانت آریسان زیباتر از خودروهای هم‌رده خودش است. طراحی ظاهری این خودرو نه سادگی و یکنواختی وانت پراید را دارد و نه زمختی و بی ریختی نیسان وانت را! نزدیکی طراحی این خودرو به پژو پارس برگ برنده‌ای است که باعث توجه مخاطبان این نوع خودرو به آن شد. ایران‌خودرو با افزایش ارتفاع دیواره‌ها در قسمت بار و با اضافه کردن مخزن گاز CNG در زیر کف اتاق بار، هم حجم بار حمل شده توسط این خودرو را بالا برد و هم امنیت آن را افزایش داد. کابین وانت آریسان هم قابل مقایسه با سایر رقبا نیست. ظرافتی که در طراحی کابین این خودرو و به خصوص در قسمت جلو داشبورد آن به کار رفته، حقیقتا از ایران خودرو بعید به نظر می‌رسد! آریسان همان موتور 1.7 لیتری وانت پیکان را دارد. موتوری 4 سیلندر که قدرت 86 اسب بخار برای نوع بنزینی و 73 اسب بخار برای نوع گازسوز تولید می‌کند. این موتور استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم دریافت کرده است. فرمان هیدرولیک این خودرو برای رانندگان مزیتی فوق‌العاده است که در وانت‌های قبلی به چشم نمی‌خورد. سیستم تهویه خوب آریسان هم از نکات قابل توجه آن است. کولری که باعث داغ کردن ماشین نمی‌شود و کارآیی بسیار خوبی دارد. شیشه‌های برقی، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی 4 جهته دستی که پشت سری قابل تنظیم دارد و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 را می‌توان آپشن‌های وانت آریسان دانست. آریسان کابین نسبتا راحتی دارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن هم چندان بد نیست. اما قرار گرفتن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد را می‌توان ضعف اتاق خودرو دانست. در بخش ایمنی هم وجود ترمز ABS و سیستم قطع کننده سوخت در مواقع ضروری به علاوه سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله نقاط مثبت وانت آریسان محسوب می‌شود.

 

نقطه ضعف‌ها و بازار خرید و فروش آریسان

قیمت پیشنهادی ایران‌خودرو برای آریسان آنقدر پایین بود که همه منتظر ایرادات گُل درشت و اساسی در این خودرو بودند تا بتوانند این پایین بودن قیمت را به آن نسبت بدهند. اولین اشکال کار، همان ابتدا خودش را نشان داد. قسمت اتصال بار و کابین به مشکل خورد. خم شدن شاسی بعضی از آریسان‌ها هم انتقادات به این خودرو از طرف رقبا را شدت داد و هم باعث دلسرد شدن بعضی از خریداران شد. اما ایران‌خودرو با یک فراخوان این نقص را برطرف کرد و پاسخ منتقدانش را داد. آریسان در بازار خرید و فروش توانسته موفقیت نسبی داشته باشد. در سایت divar و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو نمونه‌های صفر و کارکرده این خودرو را می‌توان با رقبایش مقایسه کرد. ایران‌خودرو برای اینکه در بازار رقابت بتواند خودروی جدیدش را خوب جا بی‌اندازد، قیمت پایینی را برای این خودرو در نظر گرفت. از طرفی پلتفرم این خودرو همان پلتفرم پیکان بود و در واقع هزینه‌ای برای ساخت پلتفرم به ایران خودرو تحمیل نشده بود. این پایین بودن قیمت وانت آریسان باعث شد که افراد بیشتری بتوانند آن را خریداری کنند و در حقیقت فرصت شغلی خوبی برایشان فراهم شد.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وانت آریسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
x5 سفید : تمامی کسایی که اینجا هستیم چه کسایی که تاخییر خوردیم در تحویل ماشین و چه کسایی که هنوز دعوت نامه نیومده باید کارزاری راه بندازم مثل کارزار قبلی واقعااا دیگه خسته شدیم ما الان رفتیم توی 3ماه تاخییر و واقعا ماشینی نگرفتیم هرکی میدونه چطور میشه کازاری راه انداخت اطلاع بده ماهم پیروی کنیم واقعااااا از این همه صبر خسته شدیم دیگه
رها : سلام دوستان معلوم نیست عوامل سایپا جلو جلو خواب زمستونی رفتن یکی نیست بگه آخه قیمتا رو ک گرون کردید باز بهانه چی دارید چرا فاکتور نمیشه. به خدا الن ک ما از تیر ماه تکمیل وجه کردیم چهار ماهه هیچ خبری نیست کاشکی واسه ما هم مثل دوستان دعوتنامه نمیومد حداقل تا الن ماشینمون زیر پامون بود مجبور شدیم واسه تکمیل وجه پرایدمون و طلا هام بفروشم اون موقع اماشین و طلا ارزون فروختم اما الن اگر گرانی هم شامل ما میشد کمتر ضرر میکردم ...به خدا این همه پول کرایه و اسنپ و الافی بدون وسیله امونمون بریده ... دوستان تو رو خدا هر کجا میدونید رسانه ای میشه و پیام خونده میشه پیام بفرستید از برنامه های تلوطیون زنده صبحگاهی گرفته تا اخبار و .... شاید یک دلسوز صدای ما رو بشنوه و کاری کنه .....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهلا : سلام دوستان چندروز بعداز فاکتورپلاک میشیم
محسن : کاغذ بازیها و پلاک کردن از تولید خود نیسان نباید بیشتر زمان ببره دادگاهی که رای داده من میگم بنظر دنبال ناراضی کردن مردم و مشتری هستند یک نیروی اطلاعات بره ته و توی اینا در مییاد
دلشکسته از ایرانخودرو : پانا فول کد 60410 تحویل 30 اذر 1 مرداد واریزی اول 12 مهر دریافت دعوتنامه 14 مهر پرداخت نهایی 20 مهر تایید مدارک توسط ایرانخودرو و تا الان هنوز نوشته آماده برای صدور فاکتور نمیدونم کی قراره فاکتور بشم
پیش فروش : کسی شماره کاشان و داره بزاره؟
کوییک : ناراحت نباش هم جوابشو دادم هم فعلا همشو حذف کردم
حمیدرضا : شورای حل اختلاف ولی حرفت به جایی نمیرسه نهایتش میگن بیا پولتو بگیر که اونم بعد از 3 ماه میدن
کوییک : فعلا برو دو روز یورتمه برو تا بعد
سجاد : با سلام اخرین موعد تحویل زده کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد معنیش چیه ینی چی؟؟
ایوب تحویل مهر : سلام. من 2روز قبل فاکتور شدم امروز ظهر پلاک شد. دنا رینگ الومینیوم رنگ خاکستری متالیک تحویلی 30مهر. پرداخت دوم 5/5
hossein : ,سلام چطور میشه شکایت کرد؟؟