خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 

خودروسازان در مسیر ‌دست اندازهای جدید/ برنامه ریزی برای تحریم ایران خودرو و سایپا

 
تحریم دو خودروساز ایرانی در حالی از سوی بنیاد FDD در حال برنامه ریزی است که فعالان این حوزه تاکید دارند پس از دوران سخت تحریم های دو سال گذشته قطار صنعت خودرو روشن شده و این تحریم ها نمی تواند نگرانی دوباره ای ایجاد کند.
 
بیش از دو سال از تحریم های دوباره صنعت خودرو ایران می گذرد و در این مدت مهم ترین استراتژی این صنعت پیشران، کاهش وابستگی با تکیه بر راه اندازی نهضت داخلی سازی بوده است. حال که جریان توسعه صنعت خودرو در حرکت است  بنیاد FDD در تازه‌ترین طرح خود ، خواهان تحریم کامل صنعت خودروسازی ایران شده است.
 
در بخشی از توییت FDD آمده: «بخش خودرویی ایران تحت سلطه دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که بیش از ۹۰ درصد خودروها را در ایران تولید می‌کنند. واشنگتن هنوز این دو شرکت و شرکت‌ها و افراد تابعه را تحریم نکرده است». این برنامه ها در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند تحریم های جدید تاثیری در صنعت خودرو ایران نخواهد داشت و شرایط بدون شک بدتر از شرایط فعلی نخواهد شد.
 
اما در این میان این پرسش مطرح می شود که خودروسازان تا چه اندازه خود را برای شرایط و آینده بدتر آماده کرده اند و اثرات این تحریم بر روی تولید و بازار خودرو چه خواهد بود؟ 
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر بی تاثیری تحریم دو شرکت ایران خودرو و سایپا می گوید: به طور قطع وضعیت در هر شرایطی بدتر از شرایط فعلی نخواهد بود چرا که از 13 مرداد 97 نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت، صنعت خودرو بود که به دنبال این اتفاق فرانسوی با گذاشتن 400 میلیون یورو از سرمایه گذاری های انجام شده از ایران فرار کردند و چینی ها نیز ایران را ترک کردند.
 
وی با بیان این که همه این پرسش را مطرح می کنند که چرا ایران را ترک کردند، می افزاید: بیشتر چینی ها که با آمریکایی ها همکاری دارند و بازار آمریکا را در اختیار دارند حاضر به ماندن در ایران نشدند البته دولت چین این شرکت ها رامجبور به ترک ایران نکرد اما شرکت ها از ترس آمریکا از ایران در رفتند و با وجود این که برخی قطعات در راه بود مانع از ورود آن ها به ایران شدند.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: در دور جدید تحریم ها هر شخصی که با ایران همکاری داشته باشد نه تنها اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهد داشت بلکه صورت های مالی او نیز با چالش مواجه می شود ضمنا اشخاصی که با ایران همکاری دارند در رفت و آمد به آمریکا با محدودیت مواجه می شوند.
 
کاکایی با اشاره به تداوم این وضعیت از مردادماه سال 97 تاکنون تصریح می کند: کسانی که هم اکنون در حال ادامه فعالیت با ایران هستند کسانی هستند که عطای آمریکا و بازار او را به لقایش بخشیده اند یا این که درآمد هنگفتی از این محل نصیب آن ها می شود که ریسک همکاری با ایران را پذیرفته اند. بنابراین تحریم های جدید چندان تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار نمی رود چرا که همه مسیرها برای ایران بسته است و به صورت مداوم در حال دور زدن تحریم ها هستیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: در این دو سال حرکت های بزرگی انجام شده و گام های محکمی برای توسعه فناوری در داخل کشور رخ داده بنابراین این تحریم دوباره چالشی ایجاد نمی کند بلکه در حال حاضر سیاست های داخلی کشور تبدیل به مانعی برای فعالیت ها شده است.
 
وی با بیان این که قطار توسعه ایران دوباره راه افتاده است، می گوید: مشکل اینست که با قیمت گذاری غلط دست و پای این صنعت را می بندند هم اکنون عدم تخصیص ارز و عدم ترخیص قطعات از گمرکات و همکاری نکردن آن ها از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می رود.
 
کاکایی در پایان یادآور می شود: جریان توسعه صنعتی کشور بدون آمریکایی ها و شرکای خارجی در حال حرکت است البته این جریان کند است که با همکاری دستگاه ها این جریان رو به جلوی صنعت خودرو سریع تر پیش خواهد رفت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوگانه : دوستان میگم برا کوییک زده ۱۱۷ باید پرداخت کنیم آیا درست یا چیزی دیگه است لطفا پیگیری کنید و اطاعت رسانی کنید.تشکر
ولیان : سلام من 043/11/01برای شاهین اتومات ثبت ناک کل وجه 90 روز تحویلش بود الان 150 روز گذشته بنظرتان کی فاکتور میشود
J4 : سلام لطفا کسایی که آخر فرورین j4 ثبت نام کردن یه اطلاع از وضعیت خودرو بدن مال من خاکستری هست
مجتبی : سلام کی تکمیل وجه کردید؟ پیام اومد که فاکتور شده؟
اصغر : دوستانی که منتظر هستن همه تهران هستید. شاید به شهر هم مرتبط باشه . من تهران هستم پذیرش ۲۰ ام
تارا v4 : چقد مردم چشم انتظار سرکار میزارین یک سال که منتظر پیامک بودیم بعدم هی پیامک های متنوع برای پول فرستادین پول واریز کنین الانم که موقع تحویل شده هیچ خبری از تحویل ماشین نیست حتی فاکتور هم نشده کاشکی تحویل دادنتون مثل پول گرفتنتون بود
S3 بجنورد 13 آبان : سلام امروز زنگ زدم به نمایندگی ، گفتن ماشین با گیری شده تا آخر هفته زنگ می‌زنیم واسه تحویل. من که باور نمیکنم.
اسفندی : یه سوال دیگم داشتم قیمت مابه التفاوت زده ۱۱۷ میلیون قضیه چیه؟
رضایی : بنده اول اسفند واریزی داشتم، در قراردادمون زمان تحویلش، ۵ خرداد1403 هست، هنوز تا امروز فاکتور نشده. لعنت خدا بر کسیکه به ماها داره ظلم میکنه....توربو و ساندرو برداشتن، اضافه وجه گرفتن ، تحویلشو یکساله نیم عقب انداختند...خدا خودت بدادمون برس.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151 خرداد : من 13 روزه فاکتور شدم تحویل ندادن
مجید تیگو 7 : سلام تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده ؟
حامد : خودت برو تحویل بگیر
اسفندی صبور : دوستان منم موافقم به خداتحت هیچ شرایطی زیرباراین پیشنهادهانمیریم.. صبرمی کنیم.. اصلا فکرمی کنیم که تازه پولوواریزکردیم... بالاخره مجبورن که بدنش بهمون.. چون همه کارشناساشون متفق القول میگن که میاد فقط تاخیرداره... دی وبهمن رودادن ماروهم میدن نگران نباشید من که اصلا نگران نیستم دلمم روشنه که طی یکی دوماه آینده ماشینم ساینادوگانم دم درخونمه. ـخیال همتون راحت.. فقط صبرکنید وواردجنگ روانی اینانشید.. افزایش قیمتم شامل 1402نمیشه.. این مال از1403به بعد.. خیالتون راحت.. فقط صبرکنید تاآخرهمین ماه..
پارس سفارشی 4714 : سلام واریزی 18 اردیبهشت،فاکتور29 اردییهشت 10 خردادپلاک 13 خردادحمل به نمایندگی مونتاژ RBC کرمانشاه
اتومات اسفند 1402 : سایپا همین بازی را سر سیتروئن c3 درآورد ولی مشتریا شکایت کردن و موفق شدن
اتومات آپشنال مشکی : تحویل 31 فروردین، فاکتور 30 اردیبهشت ، بالاخره امروز پلاک شد
محمد : 505 میلیون پول دادی ؟ میخواستی ندی 😂
ایمان : سلام اسفندی های عزیز قیمت بازار کوییک استاندارد الان 430هست کسانی که 114قبلا ریختن الان هم 118 میریزن میشه جمعا 232 حالا قیمت کارخانه چنده تقریبا 290 الان شما تقریبا 58میلیون ریز قیمت کارخانه می‌خری چقدر سود بری 430_232میشه 198میلبون سود سود شما 198میشه
X22 : 14 دی قرارداد. ایکس 22.دیشب بارگیری شد.