همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 

همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 
با مجوزی که شورای رقابت به خودروسازان داده تا بتوانند هر سه ماه یکبار قیمت ارابه‌های خود را بازنگری کنند، توپ کاملا در زمین آنها قرار گرفته است. این مجوز که تماما علیه مصرف‌کننده و به نفع خودروسازان است شاید تنها موضوعی است که خودروسازان به‌موقع و دقیق از آن بهره می‌برند و سعی می‌کنند از هیچ فرصتی برای افزایش قیمت غافل نشوند.
 
سايپا و ايران‌خودرو بزرگترين خودروسازان کشور هستند که با دست‌هاي قدرتمند و تسهيلات بي حد و مرز بانکي نشات گرفته از سرمايه‌هاي مردم،‌ سرپا مانده‌اند و با همين زور توليداتي را به خورد مردم مي‌دهند که تاريخ مصرف آنها سال‌هاست گذشته است. با اين حال همين خودروها با قيمت‌هاي فضايي به‌دست برخي از مردم آن هم شايد مي‌رسد.
 
شوراي رقابت با توجه به تورم بخشي خودرو که از سوي بانک مرکزي به‌طور ماهانه منتشر مي‌شود، سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي محصولات خودروسازان را صادر کرد. شوراي رقابت از ابتداي سال‌جاري و همزمان با ورود دوباره به حيطه تعيين قيمت خودرو، مصوب کرد قيمت‌گذاري خودرو که پيش از اين روالي سالانه داشت، به‌طور فصلي انجام شود. به اين ترتيب با پشت سرگذاشتن دو مرحله قيمت‌گذاري از ابتداي سال تا کنون و اعمال سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي قيمت کارخانه ايران‌خودرو و سايپا به ترتيب 67 و 71 درصد به قيمت محصولات توليدي خود افزوده‌اند. اين ميزان افزايش در مدت پنج ماه نشان‌دهنده اين نکته است که ايران‌خودرو به‌طور ماهانه 13.5 درصد و خودروسازي سايپا نيز به‌طور ماهانه حدود 14 درصد به قيمت محصولات توليدي خود اضافه کرده‌اند، اما اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي صورت گرفته که طبق آخرين برآوردها زيان انباشته دو شرکت در شش ماهه ابتداي سال به 40 هزار ميليارد تومان رسيده و زيان توليد نيز به مرز 13 هزار ميليارد تومان نزديک شده است.
 
بنابراين با توجه به زيان انباشته و ضرر توليد به‌نظر مي‌رسد که افزايش 70 درصدي قيمت‌ها نيز چندان رهگشا نيست و براي جبران اين ميزان ضرر در نبود بهره‌وري و تکنولوژي توليد بايد باز هم در سه ماه آينده به قيمت‌ها افزوده شود. دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، به مهر گفت: «تا کنون مطالب زيادي در جلسات مربوط به تعيين تکليف قيمت‌گذاري خودرو مطرح شده است، اما هنوز هيچ‌يک به تصويب نرسيده است. در مورد قيمت‌گذاري محصولات پرتيراژ و ساير محصولات در جلسه بسيار صحبت شد و از سوي برخي اعضاي جلسه مثبت ارزيابي شد، اما هنوز منجر به مصوبه نشده است.» آرش محبي‌نژاد افزود: «براي اجراي اين قبيل طرح‌ها، نياز به مصوبه شوراي هماهنگي سران قوا داريم. بايد هر چه سريع‌تر در مورد مکانيزم قيمت‌گذاري، تعيين تکليف صورت بگيرد چراکه در غير اين صورت خودروساز و قطعه ساز ورشکسته خواهند شد.»
 
وضع ماليات براي جلوگيري از سوداگري
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز گفت: «روش‌هاي تحت ليسانس و غيره کمکي به ما نمي‌کند و ما به نوعي اجير کشور خارجي خواهيم شد.» روح‌ا... ايزدخواه، افزود: «مشکل اساسي اين است که خودرو تبديل به يک کالاي سرمايه‌اي و عاملي براي انتفاع از شکاف قيمتي و حاشيه بازار شده است. اين باعث هجوم تقاضاي کاذب و غيرواقعي مي‌شود که به دنبال انتفاع هستند نه مصرف. از سوي ديگر قيمت‌هاي دستوري باعث شده‌اند که واقعيات صنعت خودرو ديده نشود بنابراين خودروساز با فشار قيمت‌هاي دستوري متضرر مي‌شود و قدرت توليد خودروساز نيز روز به روز کاهش مي يابد. قيمت نيز در بازار به طور افسارگسيخته بالا مي‌رود.»
 
به گزارش ايلنا، او اضافه کرد: «راهکار کوتاه‌مدت اين است که ما جلوي سوداگري در بازار را بگيريم و با وضع ماليات به سمت شفاف‌سازي توزيع خودرو، واقعي کردن قيمت‌ها حرکت کنيم و سوداگري در بازار خودرو را از بين ببريم. اگر خودرو براي فروش در بازار آزاد و انتفاع از اختلاف قيمت آن خريداري مي‌شود بايد براي آن ماليات در نظر گرفته شود، بعضي کشورها تا 80 درصد از اين مابه التفاوت ماليات مي‌گيرند که با اين کار مانع سوداگري مي‌شوند.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام من فاکتور شدم واریزی 25مرداد تحویل 23ابان تارامشکی امروز 13ابان فاکتور شدم
مالک شاهین cvt, برگشتی : سلام ش پ 12389949 (ش د 6828482 تاریخ 13/8/1404) حدود 714 تومان بابت spr ش ب 967323782 تاریخ 13/8/1404 گفتند شماره شاسی خورده این هفته پلاک میشه
j7 ثبت نام فروردین 1404 : سلام بله من تحویل گرفتم 28مهر ماه تماس بگیر با اداره تحویل ببین اونجاس یا نه
علی : سلام دوستان من تکمیل وجه کردم لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم وضعیت خودروی مشتری رو وارد بشم ببینم تو چه مرحله ای هستم
نازنین : ازاین مهم تر که نوشته شده اگر نداشتیم اون ماشین رو چندباردعوتنامه میدیم اگر باز قبول نکنید فسخ معامله میتونه شرکت بکنه و پول رو عودت بده این یعنی مهم نیست؟؟ درصورتی که خیلیا فک میکنن اگر تبدیل قبول نکنن شرکت مجبوره جی رو بده ولی اونطور نیست اصلا شرکت مجبور نیست
jcw; : علیک سلام چه خبرا؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام احتمالش هست که باشن،چون پرداخت اینترنتی بوده و ربطی به تعطیل و غیر تعطیلی نداره
saeed : سلام دوستان کسی 4 و 5 اردیبهشت هستش یا خیر چون جمعه و پنج شنبه بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مبینا2مهرپیش فروش : مردادخیلی هستن یانه تکمیل وجه ها
مبینا2مهرپیش فروش : دوستان تیرنکاهی بزنید یک خوشحالی به مابدید فاکتورشدنتون
مبینا2مهرپیش فروش : سلام کسی می دونه نوبت ما امسال میشه ماشین بگیریم یانه
دوگانه : به نمایندکی بگو نامه بزنه سایپا. سایپا موافقت میکنه همین
علی اکبر : سلام طرح عادی 17تیرماه تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیس فاکتور کنند
عرفانخان تبدیل به تک گانه : فکر کنم تا 3شهریور فاکتور شده** تبدیلی **
محمد : چقد طول کشید فاکتور بشی؟
علی : سلام داداش شمایی که پذیرش 7 مهر بودی تک سوز آبی بودی یا اکستند؟؟؟
کوئیک شهریور : من رو هم کردن شما رو هم کردن ؟؟
حسین : ممنون از شما.اما با چیزایی که تو پیاما خوندم فکر کنم شاید ماه آینده فاکتور شم من کوییک اس تکمیل وجه شهریور ماهم من