صدور فرمان رئیس‌جمهوری برای ترخیص کامیون های مانده در گمرک

 

صدور فرمان رئیس‌جمهوری برای ترخیص کامیون های مانده در گمرک

 

وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده بود تا دستور ترخیص هرچه سریع‌تر 2000 دستگاه کامیون معطل مانده در گمرک را صادر کند. اکنون رئیس‌جمهوری به وزیر صمت برای ترخیص‌ کامیون‌ها دستور داده است.

 

کامیون‌های وارداتی، مربوط به اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده‌ای است که از خردادماه امسال شروع شده است. اما تا الان اجازه ترخیص آنها صادر نشده است.

این تعداد کامیون هم مانند خودروهای سواری حبس شده در گمرک بدون هیچ سرنوشت مشخصی می باشند که بر اساس نیاز به بازسازی ناوگاه حمل و نقل جاده ای کشور به احتمال زیاد در صورتی سنگ اندازی صورت نگیرد ترخیص خواهند شد .

 

 با گذشت 7 ماه از شروع طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده و واردات 2 هزار کامیون در این راستا، بر اساس نامه محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهوری، حدود 2 هزار دستگاه کامیون وارداتی در گمرک‌های کشور منتظر اخذ تأییدیه‌های لازم برای ترخیص هستند. به این ترتیب به‌خاطر ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی زیر سه سال ساخت طرح نوسازی ناوگان فرسوده، وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده تا دستور ترخیص هرچه سریع‌تر کامیون‌های معطل مانده در گمرک را صادر کند. صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از دستور رئیس‌جمهوری به وزیر صمت برای ترخیص کامیون‌ها خبر داد.

 

7ماه از اجرای طرح گذشته

 

ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده از خردادماه راه‌اندازی شد. تولید و واردات ۲ برنامه برای نوسازی کامیون‌ها ی آزاد شده است. چهار گروه تولیدکنندگان داخلی ناوگان با سهمیه ۱۰۰۰ دستگاه برای هر یک، شرکت‌های حمل ونقل بزرگ مقیاس با مجوز واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون برای هر شرکت، شرکت‌های واردکننده دارای مجوز از وزارت صمت با سهمیه ۱۰ دستگاه برای هر شرکت و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. خدمات پس از فروش و مشخص بودن منشأ ارز دو شرط واردات کامیون است. کامیون‌های وارداتی کارکرده و حداقل با 3 سال فعالیت هستند. اولویت این طرح قشر رانندگان است. در طرح نوسازی کامیون‌ها قرار است ۵۳ هزار دستگاه کامیون از راه واردات یا تولید داخل وارد ناوگان شود.

 

در طرح نوسازی، کامیون‌های بالای 40 سال سن در اولویت قرار دارند. در این طرح برای نوسازی ۵۳ هزار دستگاه در مدت ۳سال هدف‌گذاری شده است و با اجرای آن، سن ناوگان حمل‌ونقل بار کشور ۵.۵سال کاهش می‌یابد.

 

بر اساس طرح نوسازی کامیون‌ها، متقاضیانی که می‌خواهند از کامیون‌های دست دوم برای نوسازی کامیون‌هایشان استفاده کنند با شرایط اعلام شده از سوی سازمان راهداری و با ارز متقاضی و نرخ آزاد بتوانند این کار را انجام دهند اما با‌وجود وارد شدن 2هزار دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت اروپایی توسط کامیون‌داران، همچنان اقدامی برای ترخیص آنها صورت نگرفته است.در نامه وزیر راه به این موضوع اشاره شده که «بیش از چهار ماه است با‌وجود دریافت گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین گواهی خدمات پس‌از فروش از شرکت‌های معتبر داخلی و ورود حدود 2000 دستگاه کامیون اروپایی، وزارت صمت تاکنون از معرفی افراد برای ترخیص کامیون‌ها خودداری نموده است لذا با توجه به اینکه سال ساخت این کامیون‌ها (2017) می‌باشد برای ترخیص آنها کمتر از 40روز فرصت باقی مانده است و عدم تعهد و عدم ترخیص آنها موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به این بخش خواهد شد.»

 

وزیر راه و شهرسازی از رئیس‌جمهوری درخواست کرده همانند کالاهایی که ارز آنها توسط متقاضی تأمین شده است و بر اساس مصوبه جدید ستاد اقتصادی از گمرکات کشور ترخیص می‌شوند، وزارت صمت اجازه ترخیص کامیون‌های وارداتی را هم صادر کند. جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کامیون در کشور و پرهیز از ایجاد نارضایتی کامیون‌داران دو دلیلی است که وزیر راه و شهرسازی با استناد به آن، خواستار ترخیص هر چه سریعتر کامیون‌ها شده است.

 

با توجه به افزایش نرخ ارز، واردکنندگان نگرانند با گذشت زمان، اجازه ترخیص به آنها داده نشود. چون بر اساس طرح، شرط سنی کامیون‌ها 3 سال است. کامیون‌های وارداتی مدل سال 2017 هستند و اگر تا اول سال میلادی جدید یعنی حدود یک ماه دیگر ترخیص نشوند، شرط سنی آنها اجازه ورود را نمی‌دهد.

 

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موجود بودن 2هزار دستگاه کامیون زیر سه سال در مرزها و گمرک‌های کشور، اظهار کرده که اگر مهلت زمانی تعیین شده برای انجام کارهای ترخیص واردات کامیون‌های 3 سال کارکرده بگذرد، باید عودت داده شوند. با توجه به زمان اندک باقیمانده باید دید آیا این کامیون‌ها مانند کالاهای دیگر که در حال ترخیص از گمرک است، بزودی اجازه ترخیص پیدا می‌کنند؟

 

به‌گفته بمانا، با توجه به اینکه دولت دستور ترخیص کالاهایی با منشأ ارز خارجی را که ارز متقاضی‌ است صادر کرده، وزیر راه و شهرسازی ازرئیس جمهوری درخواست کرده تا کامیون‌ها هم مانند کالاهایی که با منشأ ارز متضاضی وارد شده، اجازه ترخیص بگیرد. او گفت: درست است که کامیون کالای اساسی نیست اما با توجه به فرسوده بودن 125 هزار کامیون بین شهری، ترخیص این کامیون‌ها برای جابه‌جایی بار ضروری است.

 

کامیون‌های وارداتی 4 ماه است که از سازمان استاندارد گواهی استاندارد و همچنین گواهی خدمات پس‌از فروش از شرکت‌های معتبر داخلی را گرفته‌اند اما مشخص نیست چرا وزارت صمت اجازه ترخیص کامیون‌ها را صادر نکرده است.

 

مشاور رئیس سازمان راهداری گفت: کامیون‌ها توسط شرکت‌ها وارد شده است و منشأ ارز آن هم داخلی نیست.شرط ترخیص هم کسب گواهی استاندارد، ایمنی، کیفیت آلایندگی و خدمات پس‌از فروش است که تمام این موارد کسب شده و کامیون‌ها برای ترخیص ممانعتی از این نظر ندارد. همچنین در قبال هر کامیون وارداتی باید شرکت‌های واردکننده یک خودرو فرسوده را از رده خارج کنند.

 

بر اساس این گزارش هم اکنون حدود 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشورموجود است که ازاین تعداد ۱۲۵ هزار دستگاه در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای فعال است. به‌گفته مشاور رئیس سازمان راهداری،« در زمینه نوسازی تأکید بر تولید داخل است و هر قدر تولید شود، خریداری شده و دولت بابت آن ۹ درصد از سود تسهیلات ۱۸ درصدی را نیز می‌پردازد.»

 

طرح رئیس‌جمهوری برای حمایت از تولید

 

بر اساس طرح نوسازی، برای نوسازی ناوگان فرسوده مبنا بر اساس سهمیه  ۸۰ درصدی تولید داخل و ۲۰ درصدی واردات تنظیم شده است اما اگر کامیون تولیدی جوابگوی نیاز نباشد، واردات برنامه بعدی برای تأمین و نوسازی ناوگان باری جاده‌ای است. مشاور رئیس سازمان راهداری با اشاره به این موضوع گفت: اولویت نوسازی با تولید داخل است اما با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، فعلاً تولید داخل جوابگوی نیاز نیست. بر این اساس طرحی برای حمایت از تولید کامیون به تصویب رسیده که طرح ریاست جمهوری است. در این طرح دولت 50درصد هزینه تولید را از محل صرفه‌جویی سوخت می‌پردازد و همچنین 30 درصد دیگر هزینه هم تسهیلات با سود 18 درصدی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. بمانا افزود: اگر کامیون وارد نشود با توجه به تقاضای بالایی که هست، افزایش بیش از پیش قیمت کامیون اتفاق می‌افتد به همین دلیل رئیس‌جمهوری هم خواستار ترخیص سریع‌تر کامیون‌ها است.

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ترخیص کامیون های مانده در گمرک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام دوستان کسی هست پلاک شده باشه الان تقریبا 2 هفتس فاکتور شده پلاک نمیشه 26 مهر فاکتور شده تکیل وجه 21 خرداد
اردوان : چند ما به اتفاوت میدین؟ برای من دعوتنامه اومده؟خودتون تکمیل وجه میکنین؟
شاهین جی ۱۲اذر : سلام‌دوستان یه قرار بزارید که چه تاریخی بریم در قوه قضائیه همه باهم چه شاهین چه کوییک چه اونایی که تبدیل زدن یا نزدن تا بعدش در سایپا رو تخته کنیم اینطوری بخدا فایده نداره اینجا هی بگیم باید جمع بشیم بریم تجمع کنیم تا حقمون رو بگیریم مگه پول بدبختی کشیدمون رو از اب جوب پیدا کردیم
محمد x5 : خب دوستان پیرو پیام قبلی که گداشته بودم امروز کرمان موتور پیامک زده و تشکر کرده از تکمیل وحه و گفته ۱۳۰ میلیون رو به حساب بر می گردونه اگه خدا خواد.
حسام j4 : سلام کسی از ثبت نامی های 60روزه اول مرداد اقساطی هست که شماره شاسی براش اومده باشه ؟؟امروز نود روز شده ولی هنوز خبری حتی از شاسی شدن خوردو نیست .هر چی هم زنگ زدیم میگن تحویل سیستمی بیستم مهرماه بودین و با تاخیر میدن .ولی چقدر تاخیر رو نمی‌گن.چرا بعد از نود روز هیچ تغییری توی قسمت تکمیل وجه ایجاد نمیشه
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : سلام من ۲۷ شهریور cvt رو به gl تبدیل زدم ۲۳ مهر پلاک شد ۲۷ مهر تحویل گرفتم مجموعا یکماه زمان برد تا به قزوین رسید .
حسین : بلاخره دیروز به این نتیجه رسیدم که تنها راه گرفتن حق و حقوق از این شرکت فقط شکایته دادخواست دادم و3370000تومانم هزینه دادم تا ببینیم چی میشه
سجاد : سلام من همین امروز رفتم اداره فروش سایپا جاده مخصوص خودرو ثبت تامیم شاهین cvt بوده سخا۱۹اسفند ۴۰۳ بود تکمیل وجه ۲۰اسفند دارن ۲۰ اسفند و فاکتور میکنن و گفتن۱۴۰ نفر جلو من هستن ۳ الی ۴ هفته طول میکشه تا فاکتور بشه چون سرعت فاکتور شدن خیلی پایینه جالب اینجاست ۱۶ روز هست راهور هیچ یک از ماشین های سایپا رو پلاک نمیکنه و مشکل دارن و اونجا هم میگه صبرکنید
Ali : شماره شاسی برام امده چند روز بعد خودرو را تحویل میدن
اهورا : من هم الان تماس گرفتم. بنده خدا کارشناس برنامه باورش نمیشد من اذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز ماشینی بهم ندادن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : 29 تیر تکمیل وجه کردم
5مرداد : من 5 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز هیچ خبری نیست تکمیلوجه شما کی بوده ؟
207ابان : تاریخ اماده برای صدور فاکتورت چندمه الان؟
قباد : من پیگیر شدم نیسان اکسنت چه دوگانه و چه تک مشکلی بابت پلاک ندارن و مجوز پلاک را گرفتن ولی خوب ماهی حدود 4 هزار نبسان پلاک میشه شرکت زامیاد مدارک را نیفرسته شماره گذاری و سماره گذاری کارها را دیر انجام میده فقط 4 هزار زامیاد هست دیگر شرکتها هم روی هم میشه ماهی حدود 15 تا 25هزار خودرو که شماره گذاری نمیتواند انجام بده وگرنه شرکت زامیاد کارها را سریع انجام میده
کوییک آر اس : کوییک آر اس کسی فاکتور شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سجاد : مبارک باشه به سلامتی استفاده کنید.
رضا کوییک اس : ن من کوییک بودم از اولش فاکتورم و پلاک شدنم رو هم همینجا اعلام کرده بودم تحویل شهریور با تکمیل وجه 28 تیر بودم بعد از فاکتور 3 روز بعد پلاک شدم امروزم بعد 7 روز چراغ تحویلم روشن شد
علی : سلام ماشین شمارو دادن یا فاکتور شده منم واریز دومم 4 ام تیر بوده
اکستن : دوستانی که نیسان اکستند نوشتن و فاکتور. پلاک نشدن پیگیر باشن که مثل دوستان. که چندماه گرفتار شدن نشه. زنگ بزنید صدا وسیما
دنا پلاس 6دنده رینک : پیش فروش موعد تحویل بهمن ماه دعوتنامه تکمیل وجهش کی میاد لطفا کسی اطلاع داره بگه باتشکر