دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 

دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 
آلودگی هوای تهران این روزها در حالی رکوردهای شاخص آلایندگی را جابجا کرده که از نظر برخی در کنار استفاده از مازوت در نیروگاه ها، بخشی از وضعیت موجود به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی و بنزین مصرفی بوده و خرابی کاتالیست90 درصد خودروها مزید بر علت شده که رییس اتحادیه تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کند.
در شهر های مدرن و شلوغ که خودروهای درون سوز سهم بالایی دارند، سلامت کاتالیزور یکی از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند چرا که موتورهای احتراق داخلی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی گازهای آلاینده زیادی تولید می کنند.
 
خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ بوده که عایق حرارتی دارد.
 
در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می شود. این روزها که شاخص آلایندگی به دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به شماره انداخته، رییس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام‌ نمی شود.
 
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تاثیر آن ها در آلودگی هوا می گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه 70 میلادی است و در حدود 50 سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم.
 
وی می افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر سوخت مصرف می کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست ها با یکدیگر مغایر است که باعث می شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد.
 
وی با تایید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی 90 درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می دهد: هم اکنون درصد بالایی از کاتالیست ها استاندارد خودرو را از دست داده اند و باید هرچه سریع تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران با تاکید بر این که به دلیل قیمت بالای این کاتالیست ها از یک سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به حجم فعلی خودروها به طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مساله مدنظر قرار گیرد. 
 
نیک آیین با بیان این که کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می افزاید: به دلیل قیمت بالا هم اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تامین این قطعه با چالش هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت‌نام خودرو با کارت ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام دوست عزیز شماره پذیرشت رو میزاری بلکه ماهم بدونیم چند نفر جلوی ماعه من سخای ۱۴ آذرم دو هفته پیش گفتن ۶۰۰ نفر جلوته
A5شهریور : تاریخ ارسال مدارک از کجا پیگیری کردید؟؟
حسام پارسایی x5 : من از 12 تیر تو صف بارگیری هستم
حسام پارسایی x5 : من از 12 تیر تو صف بارگیری هستم
حسام پارسایی x5 : من ثبت نام آذر 403 هستم 20 خرداد فاکتور کارت ماشین هم گرفتم ولی خود ماشین خبری نیست اگر سیسم تحویل امسال هم اینجوری باشه شما سال بعد انشالله تحویل میگیری
A5شهریور مشکی : سلام کاش برا ما هم شاسی نمیشد میرفتیم کنسل میکردیم یه ماشین نقدی از بازار میخریدیم 42 روز شاسی شده هر روز دعوا داریم با اداره تحویل و امورمشتریان ماشین تحویل نمیدن معلوم نیست ماشین چی سرش اومده دوهفته است اداره تحویل مرکزی هست ولی تحویل نمیدن خدا لعنت کنه هر کی داره توی کرمان موتور کار میکنه و دروغ تحویل مردم میدن
ب امید خدا : منم زنگ زدم همینو گفت بیشرفا دروغ میگن ۸تمام شود این گوه می‌خورن
عرفان ۱ اردیبهشت : یعنی چی یعنی من یکم تکمیل وجه کردم از دوم شروع میشه مگه میشه همچین چیزی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
3 تیر فروش فوری مادران : موعد تحویل من 3 تیر ماه بوده فروش فوق العاده باید 3 تیر تحویل میدادند الان چهل روز گذشته یعنی مثل پیش فروش تا تحویل بدن میشه 5 ماه !!!!!!!!!!!!
اطلس نقره ای آبانی : یعنی چی چرا آخه چرا اینقدر نفهم هستن کجای دنیا اینجوری نداری باید عوض کنی یعنی چی آخه
تبدیل بهتک : 11تیر دوستان فاکتورشدین
علی : سلام عزیزان آقا من پرداختی 11 اسفند بودم ماشین تحویل گرفتم امروز
دادگاه : برین دادگستری همون منطقه سایپا از طریق تقدیم دادخواست الزام به انجام تعهد و مطالبه خسارت از سایپا دزد شکایت کنید.ولی چشمم آب نمیخوره کسی زورش به این برسه
کوییگ آر اس 12 خرداد پیش قروش : امروز فک کنم خبری نیس از فاکتور ها؟؟؟
حسین : فروش فوق العاده . طرح مادران . واریز وجه 16 فروردین . رنگ سفید . موتور جدید . ردیف قرار داد 15419
اس : ایران خودرو داره ماشین های شهریورش و تحویل میده بعد ماه ها هنوز بین تاریخ تکمیل 15\2 یا 25/2 موندیم واقعا جای تاسف
فرامرز : منم فاکتور نشده
نگین .ایکس 55 پرو : سلام دوستان من امروز وامم واریز شده .چقدر زمان می بره تا تحویل بدن تحویل سیستمی هم 23 تیر ماه بود