دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 

دو عامل عدم تعویض کاتالیست در خودروهای داخلی/ گرانی کاتالیست نفس شهر را می گیرد

 
آلودگی هوای تهران این روزها در حالی رکوردهای شاخص آلایندگی را جابجا کرده که از نظر برخی در کنار استفاده از مازوت در نیروگاه ها، بخشی از وضعیت موجود به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی و بنزین مصرفی بوده و خرابی کاتالیست90 درصد خودروها مزید بر علت شده که رییس اتحادیه تعمیرکاران نیز این موضوع را تایید می کند.
در شهر های مدرن و شلوغ که خودروهای درون سوز سهم بالایی دارند، سلامت کاتالیزور یکی از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن توجه کند چرا که موتورهای احتراق داخلی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی گازهای آلاینده زیادی تولید می کنند.
 
خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف به استفاده از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز هستند که این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ بوده که عایق حرارتی دارد.
 
در حالی از نقش پررنگ کاتالیست در کاهش آلودگی هوا یاد می شود که کارشناسان این حوزه معقتدند، یک کاتالیست به تنهایی نمی تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد و برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها سیستم کنترل آلایندگی خودرو وجود دارد که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می شود. این روزها که شاخص آلایندگی به دنبال کسب رکوردهای تازه بوده و نفس شهروندان را به شماره انداخته، رییس کنترل کیفیت هوای تهران برآورد کرده، کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب بوده که باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود در صورتی که اقدامی در این زمینه انجام‌ نمی شود.
 
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فناوری تولید خودروهای داخلی و تاثیر آن ها در آلودگی هوا می گوید: با وجود ارتقای استانداردهای انجام شده در این خودروها همچنان فناوری خودروهای فعلی متعلق به دهه 70 میلادی است و در حدود 50 سال از فناوری روز دنیا در زمینه فناوری تولید خودرو عقب هستیم.
 
وی می افزاید: خودروهای تولیدی در دنیا با مصرف سوخت بسیار پایین در حال تولید هستند این در حالیست که خودروهای تولیدی داخلی در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر سوخت مصرف می کنند چرا که بیشتر خودروهای در حال حرکت در شهر تنظیم نیستند و موتورها با مشکلاتی همراه بوده این در حالیست که کاتالیزور خودروها نیز دارای عمر مشخصی هستند ضمن آن که نوع سوخت مصرفی و سوخت تعریف شده برای این کاتالیست ها با یکدیگر مغایر است که باعث می شود در دوره زمانی مشخصی نسبت به تغییر کاتالیست اقدام کرد.
 
وی با تایید اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر خرابی 90 درصد کاتالیست خودروها در ایران ادامه می دهد: هم اکنون درصد بالایی از کاتالیست ها استاندارد خودرو را از دست داده اند و باید هرچه سریع تر نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران با تاکید بر این که به دلیل قیمت بالای این کاتالیست ها از یک سو و نبود فرهنگ استفاده صحیح از این قطعه هم اکنون تمایلی برای تعویض آن در میان دارندگان خودرو وجود ندارد، اظهار می کند: با توجه به حجم فعلی خودروها به طور قطع تعویض کاتالیست با مشکلاتی مواجه خواهد شد به همین دلیل خودروساز با توجه به این موانع به طور شفاف نسبت به تشریح ضرورت تعویض این قطعه اقدام نمی کند در حالی که در دستورالعمل خودرو باید این مساله مدنظر قرار گیرد. 
 
نیک آیین با بیان این که کاتالیست نوعی فیلتر به شمار می رود که این نیز عمر مشخصی داشته و نیاز به تعویض دارد، می افزاید: به دلیل قیمت بالا هم اکنون دارندگان خودرو تمایلی برای تعویض ندارد ضمن آن که خودروسازان داخلی نیز در تامین این قطعه با چالش هایی مواجه هستند که این موارد در کنار هم انگیزه اطلاع رسانی تعویض به موقع این قطعه را کاهش داده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت‌نام خودرو با کارت ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی ۴ سامانه : سلام من تحویل 5 فروردین هستم 8 خرداد فاکتور شدم 10 خرداد تخصیص پلاک شدهو 12 خرداد هم بارگیری نمایندگی گفت 4 شنبه میاد از مشهد تکمیل 5 برج 10
چانگان cs55🤠 : سلام ،ظرفیت تکمیل هست من خودم پرسیدم از سایپا
شاهین : سلام وقت شما بخیر میشه بگین برای چه فصلی بودین که الان دعوت نامه اومده؟
بهنان : سایپا غلط کرده بعدش هم شکایتشون میکنیم تا ریالراخر ازشون میگریم
الله : دمت گرم داداش خوش خبر باشی همیشه
J4 مشکی : رنگ مشکی فقط داشتن،رنگای دیگشون کمه ایناهم والا زاییدن توش،یدفه جلوشو گرفتن لامسب نمیاد که،میگن تو حمله
علی s5 : سلام 20مهرماه ثبت نام 24/2/1403شاسی امروز جهت تحویل زنگ زدند انشاالله به زودی همگی تحویل بگیرید
استاد : سلام بر همگی بنده هفته اخر اسفندم امروز متوجه شدم قیمت کارخانه تعقیر کرده ایا این افزایش قیمت شامل ما میشه
اتومات : دای ارش تو چرا فاکتور نشدی سخا کی تحویل دادی ۲۱ هم میگن فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207اتو اسفند : حداقل 2 ماه دیگه اسفند دی فاکتور نشده
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : 10/3فاکتور شده مطمعنی
کیوان : سلام کسی امار کامیونت جک اراز 5300 داره؟! چجور ماشینایین ؟!
سورن دوگانه موعد 30 دی : دوستان سورن دوگانه 10/3 فاکتور شده یعنی 3 روز پیش فاکتور شد الان زده 51500 کسورات یعنی چی؟
👎 : ،👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
بنزینی تحویل29اسفند رنگ سفید : تو برگه دعوتنامه نوشتن که 90روزبعد ماشین تحویل داده میشه با این حساب 43روز تاخیر محاسبه شده
ساینا2 : در صورتی که استاندارد اجبار کنه که آپشنی به خودرو اضافه بشه، ناچارا افزایش قیمت اون آپشن را حساب میشه ( توی قرارداد اولیه این مورد را نوشته بود) ولی قیمت به روزی است که توی قرارداد اولیه نوشته شده بود
زهرا : الان تکلیف چیه من بخشنامه 4714هستم آیا بد هفدم پیامک پارس میاد یا تبدیل سورن لطفاً یکی که مدونه پاسخ بده!!؟
سید : بهمن‌ماهی‌هستی
محمد 29 اسفند : پس این مسؤل فاکتور کیه